Kuinka moni teistä lopettaa kuluttamisen?
Nyt kun tulee valtavia leikkauksia ja veronkorotuksia niin ostovoima laskee. Jo nykyisellään työttömät ja pienituloiset elävät pääasiassa kädestä suuhun. Heidän kulutus on jo käytännössä pakolliset asiat mitä elämiseen tarvitaan. Ne työttömät ja pienituloiset joilla jotain ylimääräistä jää, säästävät rahat.
Parempi tuloiset eli keskituloiset taas ovat omassa kaveripiirissä lopettaneet kuluttamisen käytännössä täysin. Kaikki ylimääräinen menee säästöihin koska työttömyysturvaa leikataan, ei asumistukea omistusasujille, ei lapsikorotuksia jne. osa taas säästää ja sijoittaa. Kaikki on poissa kulutuksesta.
Itse keskituloinen ja lopettanut kuluttamisen täysin. En käytä rahaani mihinkään muihin kuin pakollisiin menoihin ja jos jotain tarviin tilaan ulkomailta. Sijoitukseni on ulkomaisissa pörsseissä. Säästöt kasvavat tämän takia ja odottavat jos joskus työttömyys koittaa (kuka tahansa voi työttömäksi joutua tai sairastua vakavasti)
Tämä on osaltani protesti hallitukselle että kurjistuminen ei pelasta valtion taloutta vaan pahentaa entisestään. Tämä on siis ikävä noidankehä joka johtaa kulutuksen romahtamiseen (ostovoima, säästöjen tarpeellisuus kasvaa), lopulta konkurssit yleistyy ja jäljelle jää vain pakolliset elämisen kannalta olevat yritykset, kuten ruokakaupat.
Tätä asiaa tulee vahvistamaan entisestään mahdolliset palkkajoustot. Sitä suurempi osa rahasta menee pois Suomen markkinoista.
Kommentit (206)
Vähän himmainlen, lapsi täysi-ikäistyy ensi vuonna ja olen vähän laskeskellut ajokorttia ja vuotta myöhemmin opiskeluja... Ehkä lähtee armeijaan ensin eli opiskelut siirtyisi, näkee sitten. Tällä hetkellä taloudellinen tilanteeni näyttää sille että nuori voisi pitää kertyneet säästöt puskurina ja opinnoista voisi selvitä ilman suurta lainataakkaa.
Mä olen lopettanut kuluttamisen. Käyttötavaraa en juuri tarvitse, mitään palveluja en enää käytä (kampaamo, hieronta jne.). En syö tai juo ulkona mitään, en käy teatterissa tai konserteissa, vaatteet kirpputorilta tai Kiinasta. Ruoka itse tehden halvinta mahdollista. Mitään ei jää silti säästöön.
Olen lopettanut kuluttamisen, tai ainakin vähentänyt sitä. Valitettavasti kulutuksen täydellinen lopetus esimerkiksi ostolakon muodossa on täysin mahdotonta, koska mikään ostamasi tavara ei kestä enää pitkään. Täysi kuluttamattomuus on mahdollista, jolla on paljon tavaraa samoista kategorioista, ja esimerkiksi vaatteita riittää loppuelämäksi. Kulutan niin vähän kuin mahdollista joka päivä, lähden asumisesta ruokaan ja sitä kautta päädyn enää vähiin laskuihin (prepaid, laitenetti ja 10 euron lahjoitus). Asumisen kuluissa vain edullinen vuokra, vakuutus ja sähkö. En kuluta ravintoloihin kuin harvoin ja kylpylöissä tai uimahalleissa en käy. Olen harrastanut minimikulutusta vuosia pisteeseen, että ihmettelen muiden ylikulutusta. Mistä kaikilla muilla on niin paljon rahaa? Vaikka saisin itse enemmän rahaa, en tiedä mihin edes tuhlaisin sitä, koska kaupoissa, palveluissa ei ole mitään, mitä haluaisin ostaa. Kaikki ostaminen tuntuu kankealta nykyisin. Pidän aiheesta myös blogia osoitteessa https://www.jumissatanssilattialla.fi/ - siellä kerron lisää nuukailusta ja esimerkiksi ostamattomuudesta elämäntapana. En myöskään matkusta ulkomaille, eli kulutus on vähäistä senkin vuoksi.
Tiukilla mennään, pakko alkaa karsimaan kulutusta rajulla kädellä. Ei shoppailua, ulkona syömistä, raaka-aineista halvimmat vaihtoehdot. Kahvipakettikin maksaa jo kympin! Lopetan kotona kahvin juomisen, ainoastaan töissä ilmaista kahvia.
Paras päätös oli luopua autosta hesassa ei parkkipaikkaa ja maksuja maksujen perään. Valtion ja vakuutusyhtiöiden lypsylehmä.Pelkkä kadunvarsipaikoistus vuodessa 700 euroa kaupungille.