Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni teistä lopettaa kuluttamisen?

Vierailija
22.03.2024 |

Nyt kun tulee valtavia leikkauksia ja veronkorotuksia niin ostovoima laskee. Jo nykyisellään työttömät ja pienituloiset elävät pääasiassa kädestä suuhun. Heidän kulutus on jo käytännössä pakolliset asiat mitä elämiseen tarvitaan. Ne työttömät ja pienituloiset joilla jotain ylimääräistä jää, säästävät rahat. 

Parempi tuloiset eli keskituloiset taas ovat omassa kaveripiirissä lopettaneet kuluttamisen käytännössä täysin. Kaikki ylimääräinen menee säästöihin koska työttömyysturvaa leikataan, ei asumistukea omistusasujille, ei lapsikorotuksia jne. osa taas säästää ja sijoittaa. Kaikki on poissa kulutuksesta.

Itse keskituloinen ja lopettanut kuluttamisen täysin. En käytä rahaani mihinkään muihin kuin pakollisiin menoihin ja jos jotain tarviin tilaan ulkomailta. Sijoitukseni on ulkomaisissa pörsseissä. Säästöt kasvavat tämän takia ja odottavat jos joskus työttömyys koittaa (kuka tahansa voi työttömäksi joutua tai sairastua vakavasti)

Tämä on osaltani protesti hallitukselle että kurjistuminen ei pelasta valtion taloutta vaan pahentaa entisestään. Tämä on siis ikävä noidankehä joka johtaa kulutuksen romahtamiseen (ostovoima, säästöjen tarpeellisuus kasvaa), lopulta konkurssit yleistyy ja jäljelle jää vain pakolliset elämisen kannalta olevat yritykset, kuten ruokakaupat.

Tätä asiaa tulee vahvistamaan entisestään mahdolliset palkkajoustot. Sitä suurempi osa rahasta menee pois Suomen markkinoista.

Kommentit (206)

Vierailija
141/206 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeeta han se on kuluttaminen lopettaa, kun pitää olla ruokaa ja asuminen vähintään. 

Vierailija
142/206 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole joutunut muuttamaan kulutustottumuksiani. Olen kerrankin tilanteessa, jossa leikkaukset eivät kohdistu minuun.

Olen hieman yli keskituloinen (palkkatulot n. 55k/vuodessa), asun vuokralla eikä minulla ole velkaa. Vuokrankorotus on jätetty tekemättä kahtena vuotena peräkkäin, koska pienistä vuokra-asunnoista on kaupunkiseudulla ylitarjontaa.

Ruuan hinta on toki noussut, mutta olen saanut sen kompensoitua näkemällä hieman enemmän vaivaa ruuanlaitossa.

M44

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/206 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme keskiluokkainen perhe, jossa molemmilla aikuisilla satavarma työpaikka ja kuukausipalkka, mulla etenkin palkka on aika hyväkin. Kulutuksen olemme lopettaneet ihan täysin. Ostetaan vaan ruokaa yms välttämätöntä. Autot on työn vuoksi oltava molemmilla. Ennen kävimme paljonkin ulkona syömässä, kävin n. 7 kertaa vuodessa kampaajalla, muutaman kerran kosmetologilla, minulla oli maksullinen harrastus jne. Nyt nämä kaikki on lopetettu. Ei ostella vaatteitatakaan muualta kuin kirpputorilta.

Ylimääräistä ei jää enää yhtään ja kaikki mikä jää laitetaan säästöön matkustelua varten. Se on ainoa josta en suostu luopumaan. Ulkomailla voi sitten halvalla kuluttaa 

Minä en oikein usko  näitä juttuja. Ihmiset, jotka ovat tottuneet tuollaiseen kuluttamiseen, shoppailuun, ulkona syömiseen jne. Eivät he helposti tapojaan muuta. Elämään pitäisi löytää tilal

Puhut itsestäsi. Ei kaikki ole tapoihinsa kangistuneita.

Vierailija
144/206 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin se kaunis nainen, joka kävi miljonäärin kanssa treffeillä virttyneessä villapaidassa ysärin lamassa. 

Asiat on niin kuin ne on, mutta jotenkin ne hoidetaan parhain päin.

Vierailija
145/206 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin se kaunis nainen, joka kävi miljonäärin kanssa treffeillä virttyneessä villapaidassa ysärin lamassa. 

Lopulta meistä ei tullut miljonäärin kanssa paria, vaikka monta hienoa juttua yhdessä koettiinkin.

Minusta tuli korkeakoulutettu nainen teollisuuteen.

Vierailija
146/206 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähentänyt kulutusta koronasuluista asti. Nyt vedän kaikki minimiin, koska asumiskulut nousi pelkästään viime vuonna 70 eur kuussa, koska vuokra, vesi ja sähkö kaikki kallistuivat. Todennäköisesti asumistukeni pienentyy tai loppuu kokonaan muutosten takia (päätös ei ole vielä tullut).

Olen opiskelija ja teen osapäivätöitä sen minkä pystyn. Alkaa olla jaksaminen siinä mallissa, että romahdus ei ole kaukana. En tiedä millä sitten elän, kun en jaksa enää. Kyllä tämä kohtuuttomalta tuntuu.

Vierailija
147/206 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kulutuksen karsiminen on niin suomalainen lähestymistapa. Kukaan ei puhu tulojen lisäämisestä, mikä on kylläkin ymmärrettävää tässä progressiivisessa verohelvetissä.

Hommasin lisätyön ja siirryin kuusipäiväiseen n. 55h työviikkoon. Jouduin korottamaan veroprosenttiani kymmenisen yksikköä.

Suomalainen systeemi ei kannusta ahkeroimaan, vaan karsimaan töitä ja kulutusta. Kituuttelemaan.

Kun on noin  paljon töissä aika kuluttamiseen on vähäisempi myöskin. Ja aika nauttia ahkeroinnin tuloksista. Tietysti jos elämä on työpaikalla niin sitten ymmärrettävää mutta omasta mielestäni sinun elämäsi täydellistä kituuttamista. Elät ehkä sitten joskus elämää.

Kieltämättä työ on itselleni elämäntapa, ei ainoastaan keino ansaita rahaa. Eli mitään sitku-elämää en harrasta. Jos en töistäni tykkäisi, en niitä noin paljoa haluaisi tai jaksaisi tehdä.

Yhteiskunnan kannalta, työ ja työntekijän kasvavat tulot ovat erittäin hyödyllisiä asioita. Onhan siinä merkittävä ero, jos veronmaksaja maksaa vuodessa alle 10 000€ vs. 25 000€ veroja.

Harva kuitenkaan rupeaa pelkästään työn ilosta ahkeroimaan, kun tietää, että lisäansioista noin puolet menee veroihin ym. pakollisiin maksuihin. Tilanne varmasti houkuttelee pimeisiin töihin ja veronkiertoon niitä, joiden moraalinen selkäranka on kyllin joustava. Itselläni ei ainakaan toistaiseksi ole.

Vierailija
148/206 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole oikeastaan vähentänyt, koska olen aina elänyt suht' nuukasti. Kulutuksen taso on omalta osalta pysynyt samana.

Välillä ulkona syömässä, välillä uusia kirjoja, välillä jotain fiinimpää juotavaa tai syötävää yms.

Vierailija
149/206 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän jokaisen euron minkä voin. Maksan vastikkeen ja sijoitusasunto lainaa sekä säästän rahaa. Menköön yhtiöt konkkaan. Hallitus saa sen minkä halunnut. En kuluta yhtään minnekään. Ruoan ostan kaupasta en käy ravintoloissa enkä kahviloissa. Laitoin kukkaron nyörit kiinni. 

Vierailija
150/206 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopulta meistä ei tullut miljonäärin kanssa paria, vaikka monta hienoa juttua yhdessä koettiinkin.

Minusta tuli korkeakoulutettu nainen teollisuuteen.

AikuisviihdeTEOLLISUUTEEN?

Vierailija
151/206 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin minäkin vastustan hallitusta ja en käytä säästöjä. Puskuri oltava muuten ei selviä. 

Vierailija
152/206 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole oikeastaan vähentänyt, koska olen aina elänyt suht' nuukasti. Kulutuksen taso on omalta osalta pysynyt samana.

Välillä ulkona syömässä, välillä uusia kirjoja, välillä jotain fiinimpää juotavaa tai syötävää yms.

Tuo nyt on pientä kulutusta.

Vierailija
153/206 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siirtänyt kulutukseni ulkomaille, täällä nautin elämästä, käytän palveluita, hoidatan itseäni ja syön hyvissä ravintoloissa.

Suomessa toistaiseksi talo asumiskuluineen ja pakollista vain ruoka. Kaikki on vedetty niin minimiin kuin mahdollista

Vierailija
154/206 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka paikassa lukee, että leikataan ja säästetään. Siis säästetään ja leikataan sitten. 2 vuotta myöhemmin koko leikkaukset on unohdettu. Pienempään tuloon on totuttu.

Sähkö ei enää vie koko keskituloisen palkkaa talvella.

Sitten on aika kuluttaa. Nyt käsketään säästää. Ruokalaskusta katosi ylimääräinen satanen. Kulutuksesta toinen. Kolmas tungettiin heti säästöön. Ja elettiin kuukausia kuolematta. 

Nyt olisi hyvä miettiä, mihin rahat menee. Ei ehkä yksilön kannalta, vaan suuressa kuvassa. Mitkä rahat tyhjennetään ja minne?

Pieni- ja keskituloisilta leikataan, jotta rikkaimmille voidaan jakaa veroalea. Ja jättää talousrikokset tutkimatta ja rankaisematta.

Vierailija
155/206 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuo kulutus on ollut vähän suurempaa kuin joku juotava ja syötävä.

Esim. Artekkia, Hakolan sohvaa, Joutsen takkia ja ym. Törsärinä lopetin kulutuksen ihan meidän hallituksen takia. Säästän nyt 400-500 euroa kuukaudessa. Ilmalämpöpumpusta luovuttiin. Niin paljon v. noi hinnat ja leikkaukset. Ei mulla ole isot tulot.

Vierailija
156/206 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähentänyt ja siirtänyt kulutustani suoraan ulkomaisiin nettikauppoihin, ulkomaisiin elintarvikkeisiin kaupan hyllyistä. Onhan se niin että jos hallitus kiristää pienituloisilta ja suuntaa helpotuksia hyvätuloisilta niin ainoa keino vähentää suurituloisten tuloja on siirtää kulutus pois kaikesta kotimaisesta. Eli kyllä se sinne yrittäjiin osuu tätäkin kautta enkä ole ainoa joka näin ajattelee.

Vierailija
157/206 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheen elämä on ollut jo reilusti yli vuoden kädestä suuhun elämistä. Viime vuonna tulot laski 63% edelliseen verrattuna

t. Pienyrittäjä

Samaa ovat muutkin pienyrittäjät joutuneet kokemaan. Viime vuoden joulumarkkinoilla juttelin useiden yrittäjien kanssa ja jokainen sanoi ihmisten ostavan vähemmän kuin aiempina vuosina.

Itse kuulun osuuskuntaan, jossa myös on huomattu sama ilmiö. Myyntiä ei tule yhtä paljon kuin aiempina vuosina. Tästä vuodesta näyttää tulevan ennätyshuono. Huonompi kuin koronavuodesta. Silloinkin oli vaikeaa kun messumyynti painui nollaan, koska ei ollut messuja.

Vierailija
158/206 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on hyvä kokki niin mua ei yhtään häiritse että kaikki ruoka syödään kotona.

Vierailija
159/206 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuo kulutus on ollut vähän suurempaa kuin joku juotava ja syötävä.

Esim. Artekkia, Hakolan sohvaa, Joutsen takkia ja ym. Törsärinä lopetin kulutuksen ihan meidän hallituksen takia. Säästän nyt 400-500 euroa kuukaudessa. Ilmalämpöpumpusta luovuttiin. Niin paljon v. noi hinnat ja leikkaukset. Ei mulla ole isot tulot.

Niin ja olen demari ja kannatan tasa-arvoisuutta.

Vierailija
160/206 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo lopettanut ajat sitten. Ruoan hinnan nousu, bensan hinnan nousu, sähkön hinnan nousu, korkojen nousu tekivät hetkessä pari vuotta sitten yli 6000€ kulun vuodessa. Siihen loppui kaikki kulutus, aivan kaikki. En ole kuukausiin ostanut mitään. En yhtään mitään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi