Kuinka moni teistä lopettaa kuluttamisen?
Nyt kun tulee valtavia leikkauksia ja veronkorotuksia niin ostovoima laskee. Jo nykyisellään työttömät ja pienituloiset elävät pääasiassa kädestä suuhun. Heidän kulutus on jo käytännössä pakolliset asiat mitä elämiseen tarvitaan. Ne työttömät ja pienituloiset joilla jotain ylimääräistä jää, säästävät rahat.
Parempi tuloiset eli keskituloiset taas ovat omassa kaveripiirissä lopettaneet kuluttamisen käytännössä täysin. Kaikki ylimääräinen menee säästöihin koska työttömyysturvaa leikataan, ei asumistukea omistusasujille, ei lapsikorotuksia jne. osa taas säästää ja sijoittaa. Kaikki on poissa kulutuksesta.
Itse keskituloinen ja lopettanut kuluttamisen täysin. En käytä rahaani mihinkään muihin kuin pakollisiin menoihin ja jos jotain tarviin tilaan ulkomailta. Sijoitukseni on ulkomaisissa pörsseissä. Säästöt kasvavat tämän takia ja odottavat jos joskus työttömyys koittaa (kuka tahansa voi työttömäksi joutua tai sairastua vakavasti)
Tämä on osaltani protesti hallitukselle että kurjistuminen ei pelasta valtion taloutta vaan pahentaa entisestään. Tämä on siis ikävä noidankehä joka johtaa kulutuksen romahtamiseen (ostovoima, säästöjen tarpeellisuus kasvaa), lopulta konkurssit yleistyy ja jäljelle jää vain pakolliset elämisen kannalta olevat yritykset, kuten ruokakaupat.
Tätä asiaa tulee vahvistamaan entisestään mahdolliset palkkajoustot. Sitä suurempi osa rahasta menee pois Suomen markkinoista.
Kommentit (206)
Keskituloisilla ei ole enää turvaverkostoa. Nyt ei uskalla käyttää mihinkään rahaa. Toivottavasti sinä et ole ostanut asuntoa! Kun jäät työttömäksi, menee asunto pilkkahinnalla ja jäät vielä velkaa.
Se rikkain 10 % odottaa aleasuntoja!
Vierailija kirjoitti:
Keskituloisilla ei ole enää turvaverkostoa. Nyt ei uskalla käyttää mihinkään rahaa. Toivottavasti sinä et ole ostanut asuntoa! Kun jäät työttömäksi, menee asunto pilkkahinnalla ja jäät vielä velkaa.
Se rikkain 10 % odottaa aleasuntoja!
Sen takia kulutus lopetetaankin, että rahaa jää asuntolainan maksuun jos työt loppuu.
Lopetin jo aikoja sitten ja rahat sukanvarressa... 😄
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheen elämä on ollut jo reilusti yli vuoden kädestä suuhun elämistä. Viime vuonna tulot laski 63% edelliseen verrattuna
t. Pienyrittäjä
Vähän käy sääliksi kotimarkkinoilla toimivaa pienyrittäjää, johon työelämän uudistusten aiheuttama kulutuskysynnän notkahdus kipeimmin osuu. Ei tässä enää hyvin palkattua vakityötä tekeväkään uskalla kuluttaa, kun pitää pahimpaan varautua. Taidan kohta siirtyä kokonaan työmarkkinoiden ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Ostan vain ruokaa ja tarpeelliset vaatteet enimmäkseen kirpparilta. Kulutus minimissä, että saan rahaa edes vähän säästöön työttömyyden tms. varalta.
Minä tyttö joskus pistin rahaa kunnolla haisemaan. Sen verran fiksu olin kuitenkin, että ostin vain hyvää ja laadukasta. Moneen tapahtumaan pystyn pukeutumaan muiden tietämättömiin muka uusiin asioihin. Oikeasti en ole vuosikausiin ostanut mitään uutta.
Osaan myös säästää parempia vaatteita. Todennäköisesti minä olen se tilaisuuden parhaiten pukeutunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä yksi esimerkki: kuivakakkuvuokani teflonpinnoitus oli naarmuinen ja ruoste rupesi puskemaan läpi.
Kakkuvuoka meni metallinkeräykseen ja uutta ei ostettu tilalle. Voin leipoa pullia kuivakakkujen tilalla.
Katkenneen puurokauhan tilalle ei ole ostettu uutta. Puuro hämmennetään salaatinottimella 🤣.
Tosta vaan säästit 5 euroa! Aika hyvin.
Ei kyse ole oikeastaan säästämisestä. Voin ostaa hyvän kakkuvuoan tai puurokauhan halutessani huomenna. Olen vaan yksinkertaisesti päättänyt jättää ostamatta.
Yksinkertainen säästää senttejä nikseillä. jolla vaikeuttaa elämäänsä eurojen edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan vain ruokaa ja tarpeelliset vaatteet enimmäkseen kirpparilta. Kulutus minimissä, että saan rahaa edes vähän säästöön työttömyyden tms. varalta.
Minä tyttö joskus pistin rahaa kunnolla haisemaan. Sen verran fiksu olin kuitenkin, että ostin vain hyvää ja laadukasta. Moneen tapahtumaan pystyn pukeutumaan muiden tietämättömiin muka uusiin asioihin. Oikeasti en ole vuosikausiin ostanut mitään uutta.
Osaan myös säästää parempia vaatteita. Todennäköisesti minä olen se tilaisuuden parhaiten pukeutunut.
Olet siis alunperin maalta kotoisin. Mummollasi oli komeat minkkiturkit ja silkkileningit, mutta saatoit nähdä hänet laverilla vanhoissa verkkareissa. Tuttu kuvio.
Joka paikassa lukee, että leikataan ja säästetään. Siis säästetään ja leikataan sitten. 2 vuotta myöhemmin koko leikkaukset on unohdettu. Pienempään tuloon on totuttu.
Sähkö ei enää vie koko keskituloisen palkkaa talvella.
Sitten on aika kuluttaa. Nyt käsketään säästää. Ruokalaskusta katosi ylimääräinen satanen. Kulutuksesta toinen. Kolmas tungettiin heti säästöön. Ja elettiin kuukausia kuolematta.
Kuluttaminen loppuu täysin. Olen 60v , isäni omaishoitaja. Pystyin tekemään kerran tai 2 /viikossa keikkaa, lähihoitajana. Nyt keikat loppuvat, koska suoja- osa poistuu. Joudun toimeentuloluukulle. Kiitos hallitus. Isäni ei saa kotihoitoa, koska jalat toimivat, mutta pää ei.
Kulutuksemme on lisääntynyt. Käyty reissuilla koti- ja ulkomailla. Syöty ravintoloissa. Tehty ja teetetty remonttia. Vaihdettu auto. Hankittu harrastusvälineitä. Panostettu terveyteen. Uusittu kodinkoneita. Ostettu vapaa-ajanpaikka. Nyt on ollut sekä tarvetta että itselle sopiva ajankohta.
Vierailija kirjoitti:
Joka paikassa lukee, että leikataan ja säästetään. Siis säästetään ja leikataan sitten. 2 vuotta myöhemmin koko leikkaukset on unohdettu. Pienempään tuloon on totuttu.
Sitten on aika kuluttaa. Nyt käsketään säästää. Ruokalaskusta katosi ylimääräinen satanen. Kulutuksesta toinen. Kolmas tungettiin heti säästöön. Ja elettiin kuukausia kuolematta.
Aliarvioit ihmisiä.
Itse vähennän aina kulutusta yhtä paljolla mitä ostovoimaa lasketaan. Kaikki menevät säästöön.
Jokaisella pitää olla oma turvaverkot koska niitä ei pian enää ole. Ne jotka siihen kykenevät töissä ollessaan tekevät niin.
Kuluttaminen on vain jatkossa pikavippaajien, ähkyrikkaiden ja tyhmien hommaa. Tyhmiä siksi että heillä ei tule olemaan turvaverkkoa kun työttömyys tai sairaus kutsuu. Silloin on enää vaikeaa sitä luoda ja täten kulutus loppuu kuin seinään. Lähtee omaisuus alta ja lopulta elää kuin kaikki muutkin köyhät.
Jokainen joka kykenee, laittaa jokaisen ylimääräisen sentin säästöön/sijoittaa.
Kulutus minimiin. Ruuassa voi päästä halvalla jos elää opiskelijan ruualla (ääriesimerkki)
Olen 62v työtön nainen. En saa töitä mistään. Suomessa on kuulemma pulaa työntekijöistä hoito- alalla. Olen lähihoitaja. Olen hakenut osa- aikaista työtä vanhustenhoidosta, mutta hakemuksiini ei vastata, kun kerron, että hoidan iäkästä omaistani, enkä pysty kokopäivätöihin. Voisin tehdä päivittäin 4h töitä. Mutta en kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
En lopeta. Tarvittaessa lopetan tupakoinnin niin siitä saan muuhun käyttöön 300€/kk.
Se pahin kestää 10 min. Kun siitä selviää, pärjää. Tulee kyllä uudestaankin noita kymmenen minuutin piinoja, mutta ne harvenee harvenemistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Parempi tuloiset eli keskituloiset taas ovat omassa kaveripiirissä lopettaneet kuluttamisen käytännössä täysin. Kaikki ylimääräinen menee säästöihin koska työttömyysturvaa leikataan, ei asumistukea omistusasujille, ei lapsikorotuksia jne. osa taas säästää ja sijoittaa. Kaikki on poissa kulutuksesta."
Tämähän on puppua. Eivät parempituloiset mitään tukia saa.
Sitähän sillä tarkoitettiinkin, hölmö.
Jokainen voi joutua työttömäksi tai voivat sairastua eli jokaisen säästettävä oma turva. Se on poissa kulutuksesta.
Ei oikeasti tarvita muuta kuin kunnon kolari työmatkalla, niin äkkiä olet työtön ja nykyisin on vaikeaa päästä sairaseläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Olemme keskiluokkainen perhe, jossa molemmilla aikuisilla satavarma työpaikka ja kuukausipalkka, mulla etenkin palkka on aika hyväkin. Kulutuksen olemme lopettaneet ihan täysin. Ostetaan vaan ruokaa yms välttämätöntä. Autot on työn vuoksi oltava molemmilla. Ennen kävimme paljonkin ulkona syömässä, kävin n. 7 kertaa vuodessa kampaajalla, muutaman kerran kosmetologilla, minulla oli maksullinen harrastus jne. Nyt nämä kaikki on lopetettu. Ei ostella vaatteitatakaan muualta kuin kirpputorilta.
Ylimääräistä ei jää enää yhtään ja kaikki mikä jää laitetaan säästöön matkustelua varten. Se on ainoa josta en suostu luopumaan. Ulkomailla voi sitten halvalla kuluttaa
Minä en oikein usko näitä juttuja. Ihmiset, jotka ovat tottuneet tuollaiseen kuluttamiseen, shoppailuun, ulkona syömiseen jne. Eivät he helposti tapojaan muuta. Elämään pitäisi löytää tilalle jotain muuta. Oikeasti ihmiset kuluttavat kyllä, tai nämä "emme kuluta enää"- päätökset on vain väliaikaisia, pian kaikki taas jatkuu kuten ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa kulutuksen lopettaminen kuulostaa omalta valinnalta, päätökseltä. Kyllä se minulla ainakin tulee ihan pakosta kun ei rahaa jää muuhun kuin ruokaan ja lääkkeisiin. Tänä vuonna vielä ehtii ja on varaa käydä joissakin tutkimuksissa joten jotain pitäisi löytyä jotta voisi hoitaa sairauden pois. Ensi vuonna ei ole varaa mihinkään tutkimuksiin. Lääkkeitäkin pitää vähentää, kävi miten kävi. Älkääpä sitten hokeko että mene töihin kun ei sairauksia ole varaa hoitaa eikä parane työkykyiseksi. Teistä muista se on kiinni kuinka paljon meitä työkyvyttömiä kortistossa on. Jos ei tutkita, hoideta eikä lääkitä, työttömyydestä ei ole ylipääsyä. Työmarkkinatuella ei kukaan kykene itseään hoitamaan. Eikä ilman lääkäriä saa lähetteitä ja reseptejä.
Ei sinun sairautesi ole meidän vika. Ei me työssäkäyvät sen parempaa hoitoa saada, monella on vain minimi työterveys. Ei mulla ainakaan ole omalla rahalla mahdollisuutta juosta yksityisellä, tai tutkittava mitään. TK:n kautta on mentävä, ja se on vaikeaa. En silti vongu että muiden syy, en mene töihin lällällää. Töissä on käytävä, eikä uhriutumisen auta mitään.
Toki sinä saat elää elämäsi uhrina, jos niin haluat tehdä.älä sitten valita, kun tukia leikataan
Pakollisesta syystä kulutus leikattu nollaan. Ei ole mitään mitä kuluttaa. Vuosi sitten sain sen verran säästöön, että sain teinille ja opiskelijalapselleni toivomansa joululahjat, itseeni olen käyttänyt vuodessa 70 euroa rintaliiveihin ja ehkä muutaman kympin elokuvien vuokraukseen. Näillä ei Suomi nouse vaan uppoaa. Vielä kun asymistukeni leikataan niin jää alusvaatteetkin ostamatta. Sairastuin yllättäen vakavasti, töitä olisi muutoin ollut.
Vierailija kirjoitti:
Nyt olisi hyvä miettiä, mihin rahat menee. Ei ehkä yksilön kannalta, vaan suuressa kuvassa. Mitkä rahat tyhjennetään ja minne?
Vähemmistöä.olettu. muut tietää, että talous kyykkää ja hallitus tuhoaa maan. Silloin on syytä olla oma turvaverkosto.