Miksi moni älykkö tai älykkäänä itseään pitävä on empatiatyhmä?
Esimerkkihnä vaikka "kuka tahansa vo Suomessa opiskella mitä tahansa". Tämä tarkoittaa sitä, että ymmärretä, että ihmisten kognitiivinen oppimiskyky on erilainen. Ollaan täysin kyvyttömiä ymmärtämään ihmisten erilaiset kyvyt.
Itse olen löytänyt alani - olen nyt kotona kun aloitin talvilomani juuri tänään, pääsiäisen takia alkoi näin erikoiseen aikaan. Teen myös harrastusluonteista työtä päätyöni lisäksi ja olen tänään satsannut siihen. Tämä työ on erityislahjakkuutta vaativa, eikä siihen oikeasti kuka tahansa pysty.
Aikoinana pääsin kouluun varasijalta, koska minulla on aina ollut muistia vaativat aineet vaikeita. Kuitenkin oli tuuria ja pääsin myös töihin omalle alalle. Hyvin pienestä ollut kiinni. .
Jotkut sanoo että kuka tahansa voi oppia laulamaan. Minä en voi, minulla on äänihuulissa rakenteellinen vika ja jo 20 minuutin esitelmästä ääni on täysin pois. Minulla on sävelkorva, mutta rakenteellisesti en voi tuottaa korkeita ääniä.
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Laiskuudesta se on kiinni eikä mistään oppimiskyvyistä. Nämä valitsevat mieluummin kaljan kuin kirjan ja tulos on nähtävissä.
MOT.
'Esimerkkihnä vaikka "kuka tahansa vo Suomessa opiskella mitä tahansa".'
Kuka tahansa Suomessa saa opiskella mitä tahansa. Pitää kuitenkin päihittää riittävä määrä muita, jotka haluavat samaa.
"Jotkut sanoo että kuka tahansa voi oppia laulamaan."
Äänellään se variskin laulaa. Ei ole luvattu, että se laulaminen olisi kaunista tai edes virheetöntä.
Että on sitten älykkäiden ihmisten vika kun et pysty laulamaan?
Ai miksi?
Koska narsistit pitävät itseään muita älykkäämpinä, riippumatta siitä ovatko. Ei narsistiset älykkäät taas eivät pidä itseään muita älykkäämpinä, vaan selittävät mahdollista menestystään esim. sattuman avulla.
Älykkäänä itseään pitävä on aina
Aina
Narsisti
Vierailija kirjoitti:
Luetun ymmärtämisen taso on Suomesssa todella heikko, huomaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun kerron esimerkin siitä, että mitä tahansa ei voi kuka tahansa oppia, miten ihmeessä saat käänettyä sen syyttelyksi?
Eivät nuo mitään älykkäitä ole jotka nuin sanovat. Älykäs ymmärtää erittäin hyvin että kaikilla ei rahkeet riitä matemaatikoksi tai teoreettiseksi fyysikoksi. Ihmisten ymmärtäminen/sosiaaliset taidot tutkimusten mukaan kulkee käsi kädessä älykkyyden kanssa, älykäs on siis myös yleensä sosiaalisesti lahjakas jollei jotain häiriötä ole.
Tietysti on myös paljon aloja joilla pärjää ahkeruudella, mutta kuka tahansa ei todellakaan pysty oppimaan mitä tahansa. Jokaisella tulee raja vastaan jossain vaiheessa.
Koska sellainen empatia vaatii tyhmyyttä. Mitä enemmän olen itseäni potkinut, myllytyksessä kouliintunut ja älyllisesti kehittynyt, sitä vähemmän enää pystyn lässynläähän. Tuntuisi jopa ristiriitaiselta enää pystyä siihen.
Vierailija kirjoitti:
Ai miksi?
Koska narsistit pitävät itseään muita älykkäämpinä, riippumatta siitä ovatko. Ei narsistiset älykkäät taas eivät pidä itseään muita älykkäämpinä, vaan selittävät mahdollista menestystään esim. sattuman avulla.
Aina
Narsisti
Ihan höpöpuhetta.
Älykkäällä on lähtökohtaisesti ehkä tavallista laajempi keinovalikoima ja ratkaisuvalmius selviytyä erilaisista pulmatilanteista ja päästä haluamiinsa tavoitteisiin, mutta älykään ei aina riitä.
Elämässä vaikuttaa asioihin yllättävän paljon myös sattuma ja tuuri. Tuuria on kahdenlaista: hyvää ja huonoa. Jos huono tuuri ja paskat sattumat pääsevät ketjuttumaan, ei tilannetta välttämättä älyllä ratkaista (esim. jos huono tuuri ja paska sattuma johtuu valtaa käyttävästä k-päisestä ehdottomasta auktoriteetista). Äly lisää vain tuskaa, kun tuossa vaiheessa tajuaa oman voimattomuutensa ja keinottomuutensa epäkohtien ja epäoikeudenmukaisuuden edessä. Melkein henkisesti parempi, kun ei näkisi, kuulisi eikä ymmärtäisi.
Ihminen joka ei tunne empatiaa ei voi olla älykäs. Se on näin yksinkertaista. Kannattaa tutustua uusimpiin aivotutkimuksiin. Selviää, että meitä täällä suomessa johtaa tällä hetkellä aivoton troikka.
Vierailija kirjoitti:
Koska sellainen empatia vaatii tyhmyyttä. Mitä enemmän olen itseäni potkinut, myllytyksessä kouliintunut ja älyllisesti kehittynyt, sitä vähemmän enää pystyn lässynläähän. Tuntuisi jopa ristiriitaiselta enää pystyä siihen.
Eiköhän tästä oksennuksesta käynyt hyvin selville, ettet sinä ainakaan älyllä juhli.
Vierailija kirjoitti:
Ai miksi?
Aina
Narsisti
Ei, vaan älykkyyttään korostava usein on, ainakin jotenkin itsetuntovammainen. Näille äly, oli sitä tai ei, on kompensaatiokeino torjutulle häpeälle joka siis käännetään nurin ylimielisyydeksi.
Minussa oli nuorena tuota vikaa mutta onneksi kävi hyvin, elämä opetti ja viisastuin. Nykyään arvostaan kaikkia siivoja ja mukavia ihmisiä ja heitä on ihan kaikissa koulutustasoissa. Kyllä tunneäly (tai vanhanaikainen sydämen sivistys) on oma ällin lajinsa ja sillä pärjää yllättävän hyvin itsessään, sillä lailla toivo ei ole mennyttä etteikö aitoa leppoisaa ystävällisyyttä arvostettaisi.
Luulen jopa että elämme aikaa jossa tympeä älykkyydellä päteminen katsotaan moukkuudeksi ja tyhmyydeksi. Joskus 50v tämmöiset jörkat saattoivat keulia vielä ihan eri tavalla ja satuttaa muita ihan itseään viihdyttääkseen ja saivat vain suitsutusta osakseen.
Hyvin harva asia on sellainen mitä ei opiskelemalla oppisi. Jotkut vaan vaativat enemmän harjoittelua kuin toiset. Se sinun harrastustyökin on varmasti sellainen, jonka melkein kuka tahansa kadulta vedetty oppisi ajan kanssa.
Ja mitä tulee tuohon laulamiseen, onko pelkät korkeat äänet laulamista? Eli miehet eivät osaa laulaa? Laitat laulamisen hyvin kapeisiin raameihin ja siksi et sitä "osaa".
Laiskuudesta se on kiinni eikä mistään oppimiskyvyistä. Nämä valitsevat mieluummin kaljan kuin kirjan ja tulos on nähtävissä.