Kuinka moni teistä lopettaa kuluttamisen?
Nyt kun tulee valtavia leikkauksia ja veronkorotuksia niin ostovoima laskee. Jo nykyisellään työttömät ja pienituloiset elävät pääasiassa kädestä suuhun. Heidän kulutus on jo käytännössä pakolliset asiat mitä elämiseen tarvitaan. Ne työttömät ja pienituloiset joilla jotain ylimääräistä jää, säästävät rahat.
Parempi tuloiset eli keskituloiset taas ovat omassa kaveripiirissä lopettaneet kuluttamisen käytännössä täysin. Kaikki ylimääräinen menee säästöihin koska työttömyysturvaa leikataan, ei asumistukea omistusasujille, ei lapsikorotuksia jne. osa taas säästää ja sijoittaa. Kaikki on poissa kulutuksesta.
Itse keskituloinen ja lopettanut kuluttamisen täysin. En käytä rahaani mihinkään muihin kuin pakollisiin menoihin ja jos jotain tarviin tilaan ulkomailta. Sijoitukseni on ulkomaisissa pörsseissä. Säästöt kasvavat tämän takia ja odottavat jos joskus työttömyys koittaa (kuka tahansa voi työttömäksi joutua tai sairastua vakavasti)
Tämä on osaltani protesti hallitukselle että kurjistuminen ei pelasta valtion taloutta vaan pahentaa entisestään. Tämä on siis ikävä noidankehä joka johtaa kulutuksen romahtamiseen (ostovoima, säästöjen tarpeellisuus kasvaa), lopulta konkurssit yleistyy ja jäljelle jää vain pakolliset elämisen kannalta olevat yritykset, kuten ruokakaupat.
Tätä asiaa tulee vahvistamaan entisestään mahdolliset palkkajoustot. Sitä suurempi osa rahasta menee pois Suomen markkinoista.
Kommentit (206)
Ihan kettuillaakseni korjausompelin reiän rintsikoiden pesupussista. Jätin aivan tahallani uuden pesupussin ostamatta.
"Parempi tuloiset eli keskituloiset taas ovat omassa kaveripiirissä lopettaneet kuluttamisen käytännössä täysin. "
Mielenkiintoinen havainto koska itse en ole havainut ollenkaan samaa. Minun tuttavapiirissäni kyllä edelleen ostetaan uusia autoja, matkustetaan ja käydään ravintoloissa.
En siis sano etteikö vaikutuksia olisi ollenkaan missään tai kenelläkään, varmasti on. Mutta on aivan selvää että jos koko Suomen kansa äkkiä lopettaisi kuluttamisen kokonaan kuten nyt väitetään niin kyllä Suomen talous sukeltaisi aivan valtavasti ja konkursseja olisi vielä paljon enemmän kuin nyt. Juuri itse varasin pöydän ravintolaan joka on niin suosittu että kuukauden päähän saa pöydän kun on sormi liipasimella kun ne tulevat varattavaksi puolen yön jälkeen.
"Tämä on osaltani protesti hallitukselle että kurjistuminen ei pelasta valtion taloutta vaan pahentaa entisestään. "
Kerrotko ilmeisen älykkäänä (/s) ihmisenä sitten mikä sen valtion talouden pelastaa? Meillä on nimittäin 15+ vuoden näyttö päinvastaisesta hurlumhei meiningistä jossa menoja on kasvatettu välittämättä siitä onko siihen varaa vai ei. Lopputulos on katastrofi ja terveysasemia suljetaan ja porukkaa laitetaan kilometritehtaalle ja kaltaisesi älynjättiläiset ihan vakavissaan uskovat että saman virheen toistaminen korjaa ongelman. Vaikea uskoa, että kaikki tässä maassa ovat ainakin peruskoulun menestyksekkäästi läpäisseet kun järjenjuoksu on tätä luokkaa.
Tuo kulutuksen lopettamisella uhoaminen on suunnilleen yhtä uskottavaa kuin naisten toistelu siitä, että vihreät arvot ovat äärimmäisen tärkeitä heille ja sitten harrastetaan matkailua, muotia ja omistetaan vähintään kaksi isoa koiraa. Seems legit.
Käy pian niin että hallitus alkaa nostamaan tuloverotusta kun huomaa että kulutus loppunut tai vähentynyt eli toisin sanoen alvin määrä laskenut.
Tietenkin kuluttamasta lakkaavat ne, joilla ei ole rahaa.
Kulutusta vähentävät ne, joiden pitää sopeuttaa tulot menoihin.
Kenenkään ei pitäisi ylikuluttaa, kuluttaa tarpeettomasti.
Jos joku vähentää tarpeellista kuluttamista ilman että on pakko, ja ostaa tarvitsemansa ulkomailta..sanoisin että itselleen sika kiusaa tekee jos purtilonsa kaataa.
Jotenkin metsäsuomalainen peräkammarin kiukkupussin mentaliteetti. Yhteiskunnan tukia vähennetään tyypiltä, niin eikun nettiin trollaamaan ja uhoamaan.
"MÄ tilaan sit ulkomaasta kaikki, hähhähhää, jäätte nuoleen näppejänne ja MÄ vedän kaikki yritykset konkkaan, hähhähhää siitä saatte kun ette anna MULLE tarpeeks tukiaisia! Tehän annatte MULLE vaikka maailmanpankki sanoisi mitä, MULLA on oikeus! "
Siinä on asennetta ja talousosaamista kerrakseen. Ei voi olla vakavana tämän edessä, vaikka tilanne on vakava.
Lahjat on nykyisin perheessä lähinnä rikkoontuneen tilalle ostettavia asioita, eivätkä kivaa ekstraa.
Vierailija kirjoitti:
"Parempi tuloiset eli keskituloiset taas ovat omassa kaveripiirissä lopettaneet kuluttamisen käytännössä täysin. "
Mielenkiintoinen havainto koska itse en ole havainut ollenkaan samaa. Minun tuttavapiirissäni kyllä edelleen ostetaan uusia autoja, matkustetaan ja käydään ravintoloissa.
En siis sano etteikö vaikutuksia olisi ollenkaan missään tai kenelläkään, varmasti on. Mutta on aivan selvää että jos koko Suomen kansa äkkiä lopettaisi kuluttamisen kokonaan kuten nyt väitetään niin kyllä Suomen talous sukeltaisi aivan valtavasti ja konkursseja olisi vielä paljon enemmän kuin nyt. Juuri itse varasin pöydän ravintolaan joka on niin suosittu että kuukauden päähän saa pöydän kun on sormi liipasimella kun ne tulevat varattavaksi puolen yön jälkeen.
Ei se heti tapahdu. Jokainen tajuaa tilanteen viimeistään työttömänä tai sairastuessaan.
Siksi fiksut säästävät (jotka siihen pystyvät) ja mieluiten eivät kuluta yhtään ylimääräistä kuin pakolliset.
Suomessa on tapana aina liioitella näitä asioita. Kun menee hyvin niin kuulemma kaikki ovat suunnilleen miljonäärejä ja rahaa pannaan haisemaan niin että perässä ei pysy. Ja kun on heikommat ajat niin kerrotaan miten kukaan ei enää osta yhtään mitään ja ihmiset parsivat kotona sukkia päreen valossa.
Todellisuudessa hyvät ja huonot ajat erottaa siitä että kulutus nousee tai laskee muutamia prosentteja.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin kuluttamasta lakkaavat ne, joilla ei ole rahaa.
Kulutusta vähentävät ne, joiden pitää sopeuttaa tulot menoihin.
Kenenkään ei pitäisi ylikuluttaa, kuluttaa tarpeettomasti.
Jos joku vähentää tarpeellista kuluttamista ilman että on pakko, ja ostaa tarvitsemansa ulkomailta..sanoisin että itselleen sika kiusaa tekee jos purtilonsa kaataa.
Jotenkin metsäsuomalainen peräkammarin kiukkupussin mentaliteetti. Yhteiskunnan tukia vähennetään tyypiltä, niin eikun nettiin trollaamaan ja uhoamaan.
"MÄ tilaan sit ulkomaasta kaikki, hähhähhää, jäätte nuoleen näppejänne ja MÄ vedän kaikki yritykset konkkaan, hähhähhää siitä saatte kun ette anna MULLE tarpeeks tukiaisia! Tehän annatte MULLE vaikka maailmanpankki sanoisi mitä, MULLA on oikeus! "
Siinä on asennetta ja talousosaamista kerrakseen. Ei voi olla vakavana tämän edessä, vaikka tilanne on vakava.
Rahaa on niillä joilla on mutta tärkeämpää on säästää ja sijoittaa kuin kuluttaa. Jokainen takaa oman sosiaaliturvan ja eläkkeen niillä rahoilla tai pakolliset isommat ostokset.
Tämä myös pakottaa hallituksen uudistamaan rahajärjestelmää ja talousjärjestelmää. Sehän olisi se fiksuin tie koska sieltä nämä kaikki ongelmat ovat alunperin tulleet.
Minusta kuluttamisen vähentäminen tai lopettaminen on hyvä valinta maapallon kantokyvyn kannalta. Käsisydämellä kenellä meistä ei muka ole vara enää vähentää kuluttamista?
Purra ja Orpo tekevät hyvin vihreää politiikkaa. Kukapa olisi uskonut kokoomuksesta ja persuista sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kettuillaakseni korjausompelin reiän rintsikoiden pesupussista. Jätin aivan tahallani uuden pesupussin ostamatta.
Eikö kaikki tee noin aina? Minusta kannattaa siksikin, että säästyneellä rahalla voi ostaa jotakin mitä tarvitsee. Ei kai se kettuilua ole vaan osa järkevää talousosaamista. Se on hyvä taito opetella.
"Meillä on nimittäin 15+ vuoden näyttö päinvastaisesta hurlumhei meiningistä jossa menoja on kasvatettu välittämättä siitä onko siihen varaa vai ei."
Olisi rehellisempää sanoa että menot ovat kasvaneet riippumatta siitä onko siihen varaa vai ei. Lähes koko budjettivaje johtuu sosiaalimenojen kasvusta joka taas johtuu väestörakenteen muutoksesta syntyvyyden laskiessa.
Ei tätä ole kukaan millään hurlumhei meiningillä aiheuttanut vaan kyllä ne rahat ihan tarpeellisiin kohteisiin ovat menneet. Sellaiseen kulujen nousuun ei vain ole varaa koska talous ei ole kasvanut riittävästi jotta verotulot pysyisivät perässä.
En ole lopettanut, kun en ole ylipäätään koskaan hirveästi kuluttanut. Eli samoilla kulutuksilla mennyt koko aikuisiän ja kerryttänyt siinä sivussa muhkeaa eläkepottia.
En halua turhaa tavaraa kotiini. Asun paikkakunnalla, jossa palveluja on hyvin vähän, enkä oikein tarvitse niitäkään vähiä mitä täällä on.
Olen erittäin tyytyväinen elämääni sellaisena kuin se on.
Minulla kyllä olisi ostovoimaa, ei vaan ole haluja tai tarpeita mihin sitä ostovoimaa suunnata.
Mä en ole oikeen koskaan aloittanutkaan. Toki kasvavalle lapselle vaatetta ja varustetta ja itsellekin jos jotain tarvitsee. Pienipalkkainen mies vaihtoi juuri autonsa, edellinen olikin 18v ja 300 tkm. Mutta ei me koskaan olla juostu kynsihuolloissa tai ulkona syömässä, reissataankin enempi autolla kuin lentäen. Ja kun arki ja asuminen on budjetoitu miehen tulot huomioiden, väkisinkin jää säästöön.
Olen lopettanut, en protestoidakseni, vaan siksi ettei yksinkertaisesti ole varaa. Nyt jo pitkät lomautukset syövät säästöjä ja jos/kun työtilanne taas normalisoituu, niin täytyy kerryttää jälleen puskuri kuntoon. En usko pystyväni kuluttamaan tavalliseen tapaan ainakaan seuraavaan vuoteen. Todennäköisesti vielä senkin jälkeen pyrin säästämään enemmän, kuin aiemmin.
"Ei se heti tapahdu. Jokainen tajuaa tilanteen viimeistään työttömänä tai sairastuessaan.
Siksi fiksut säästävät (jotka siihen pystyvät) ja mieluiten eivät kuluta yhtään ylimääräistä kuin pakolliset."
No äsken väitettiin että juuri kukaan ei enää kuluta ollenkaan. Se on aika erilainen väite kuin se että kulutus laskee hieman työttömyyden kasvaessa ja ihmisten nostaessa säästämisastetta.
Tuollaiset asiat voivat vaikuttaa kokonaiskulutukseen joitain prosentteja. Mutta eivät mitään järisyttävää kuten nyt on väitetty.
Eläkkeestä joka minulle hyvä ja pärjään sillä hyvin. Laitan kuukausittain tuotto- osuuksiin muutaman sata euroa. En osta mitään turhaa. Tuotto- osuuksissa hyvä summa rahaa ja vuosittain maksetaan siitä tuottoa muutama satanen. En koe että pitäisi ostaa jotain ostamisen ilosta.
Autonvaihtoa juuri harkitsen. Puhdas viihdekulutus on varmaan vähentynyt. Ja toisaalta työpaikka maksaa koko vuoden elokuvakäynnit e-passirahana. Emme syö edes mässyjä näytöksissä, joten rahaa kuluu korkeintaan parkkimaksun verran.
Olen työtön, ja käteen jää toimeentulotuen perusosa. Viime vuonna oli jo 6 kk, jolloin en ostanut mitään muuta kuin ruokaa, ja muinakin kuukausina muut ostokset olivat loppuneiden tai hajonneiden korvaamista. Koko vuonna en käyttänyt rahaa mihinkään ylimääräiseen. Ylimääräisellä rahalla tein ylimääräisiä lyhennyksiä opintolainaan, jotta olisin mahdollisimman pian velaton. Ainut palvelu, josta maksan on puhelinliittymä.
Parinkympin puhelinliittymä ja maksimissaan 150 euroa ruokakauppaan ei paljoa taloutta pyöritä, enkä usko, että työllistyminenkään nostaisi kulutustani vaan ylimääräinen menisi yhä opintolainan maksuun ja sen päätyttyä säästöön.