Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulipa ihania sämpylöitä

Vierailija
25.01.2026 |

Ai että. Sain pari tuntia sitten päähäni, kun jääkaapissa oli toissapäivänä "erääntynyt" punainen maitopurkki. Sämpylöitä. Myllyn paras - sivustolta löytyi resepti, tein tuplana, jotta sain koko litran maitoa menemään. Toiseen annokseen lisäsin rusinoita ja käytin muutenkin vähän "luovuutta".

Molemmat aivan ihanasti paistuivat, nyt on 39 sämpylää. Ja miltä maistuu, mies kävi syömässä yhden ja nyt on lapset ja pari vierastakin lasta maitolasin ja lämpimien sämpylöiden kimpussa, halki vain ja voita vähän väliin. Ja mikä tuoksu, aivan upea tuoksu leijailee koko talossa. Miten mä oon voinu jättää leipomisen syksyn jälkeen, edes jouluksi en leiponut mitään. Nyt muuttuu kyllä tahti, eikä näytä kukaan tässä talossa sitä vastustavan...

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön yleensä 6 sämpylää kerralla koska tuore sämpylä on hyvää.

Vierailija
2/11 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä leivoin äsken 2 pullapitkoa. Pullakahvit ja Areenan Laura elokuva. Täydellinen sunnuntai päivän aloitus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, täälläkin nyt sämpylätaikina kohoamassa.

Mikä ero on sämpyläjauhoissa ja puolikarkeissa jauhoissa? Minulla oli puolikarkeaa vehnää, kolme desiä tuosta korvasin ohrajauhoilla. Saas nähdä.... Ja veteen tein, meidän taloudessa ei ole maitoa. Myös hiiva oli kuivahiivaa. Eikös mene niin että 2 kuivahiivapussia ja sama kuin yksi 50g tuorehiivapala?

Vierailija
4/11 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on kysymys, nimittäin äitini pisti sämpylätaikinaan aina aamupuuron jämät, Korvaako se ohjeessa jauhot vai vai ovatko ne "ylimääräistä"?

Vierailija
5/11 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että, nyt herahti vesi kielelle. 

Vierailija
6/11 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on kysymys, nimittäin äitini pisti sämpylätaikinaan aina aamupuuron jämät, Korvaako se ohjeessa jauhot vai vai ovatko ne "ylimääräistä"?

Korvaa tai ei korvaa.  Ohjeiden jauhomäärät harvoin täsmäävät.

Vierailija
7/11 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en osaa leipoa sämpylöitä, uskokaa tai älkää. Ihan sama mitä ohjetta käytän, niin eivät kohoa, eivät maistu miltään ja sisältä semmosta puoliraakaa sitkeää mössöä. Jee.

Vierailija
8/11 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko painat?

Vierailija
9/11 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen sämpylätaikinan aina kauramaitoon ja hiivaa yhtä paljon, kuin pullataikinaankin, eli paketti (50g) 5dl nestettä. 

Tulee ihanan pehmeitä sämpylöitä, eikä mitään tiiliskiviä.  kaikki aina ihmettelee, että miksi minun sämpylät on niin ihania.

Jauhoja laitan sekaisin kaikenlaisia. Yleensä vehnäjauhoja, hiivaleipäjauhoja , hieman ruisjauhoja ja kaurahiutaleita. leseitä voi myös laittaa ja joskus raastan porkkanaa mukaan.

Ja tarpeeksi suolaa. Suolaton leipä ei maistu mieltään ja kun ei näitä joka päivä syödä, voi niihin laittaa reilusti suolaa.  Yleensä ohjeissa on aika vähän joten voi vähän enemmän laittaa.

ja tietenkin hieman öljyä.

Vierailija
10/11 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se puuro jauhoja korvaa.  Mutta puuron jämät voi kyllä laittaa lettu-tai sämpylätaikinaan.

Vierailija
11/11 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en osaa leipoa sämpylöitä, uskokaa tai älkää. Ihan sama mitä ohjetta käytän, niin eivät kohoa, eivät maistu miltään ja sisältä semmosta puoliraakaa sitkeää mössöä. Jee.

Liian kylmä tai liian kuuma neste. Hiiva on tarkka lämmöstä. Liian kuumassa palaa ja liian kylmässä ei tahdo nouseminen onnistua ja vaatii aikaa tuhottomasti.

Raaka sisältä: liian kuuma uuni? 

Sitkeys. liian vähän hiivaa. Annetun hiivamäärän voi tuplata. 

Mauton: liian vähän suolaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi