Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi psykiatrian suljetulla ei hoideta, vaan potilaat möllöttää yksin?

Vierailija
20.03.2024 |

Omainen on hoidossa masennuksen takia eikä kukaan hoitaja juttele hänen kanssaan. Ainoa mitä päivässä on, niin lääkkeet ja ruoka. Muuten saa olla oman onnen nojassa eikä ketään kiinnosta. Hoitajat istuu kopissaan ja juttelee keskenään, potilaista viis.

Kommentit (239)

Vierailija
181/239 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akuuttiosastolla normalisoidaan vuorokausirytmi, tarkistetaan lääkeasiat kuntoon, tarvittaessa tehdään tutkimuksia/ hoitotoimenpiteitä, kuten esimerkiksi ect-hoito, ja koordinoidaan jatkohoito joka toteutuu avopuolella. Osastolla ei ole tarkoitus hoitaa kuntoon, eikä missään nimessä saada potilasta kiinnittymään hoitajaan, ja näin jopa haluamaan olla osastolla. Pyrkimys on osastolta pois päin, heti kun tilanne on riittävän vakaa. 

Mihin se normalisoidaan? Työtä tehdään tässä maassa 24/7 eri vuoroissa. Kaikki rytmit ovat ihan yhtä normaaleja, jos puhitana työelämän kannalta. 

Vierailija
182/239 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi gang stalkingin uhreiksi valikoituu aina ne kaikista pahimmat reppanat ja päihdeongelmaiset yksilöt? Mitä tämmöisten muutenkin turhien ihmisten vainoamisella kukaan mitään hyötyisi? Saatikka käyttäisi hirveästi resursseja sellaiseen? Pahinta heissä on se ettei heitä voi mitenkään hoitaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/239 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akuuttiosastolla normalisoidaan vuorokausirytmi, tarkistetaan lääkeasiat kuntoon, tarvittaessa tehdään tutkimuksia/ hoitotoimenpiteitä, kuten esimerkiksi ect-hoito, ja koordinoidaan jatkohoito joka toteutuu avopuolella. Osastolla ei ole tarkoitus hoitaa kuntoon, eikä missään nimessä saada potilasta kiinnittymään hoitajaan, ja näin jopa haluamaan olla osastolla. Pyrkimys on osastolta pois päin, heti kun tilanne on riittävän vakaa. 

Mihin se normalisoidaan? Työtä tehdään tässä maassa 24/7 eri vuoroissa. Kaikki rytmit ovat ihan yhtä normaaleja, jos puhitana työelämän kannalta. 

Siihen että ihminen nukkuu öisin ja on päivisin hereillä. Siihen, että herätään suunnilleen samaan aikaan ja saadaan sisäinen kello tikittämään edes jotakuinkin oikein, jotta unirytmi vakiintuu. Siihen, että unta saadaan tarpeeksi ja aivot voivat oikeasti palautua päivästä. 24/7 elämä on sairasta, ei ihmistä ole tarkoitettu siihen. Unella on tietyt vaiheet ja osa niistä häiriintyy suuresti, jos valvotaan liian myöhään. Kaikki uni ei ole samanarvoista. Monella hoitoon tulevalla rytmi on ihan miten sattuu, nukutaan iltapäivään ja mitkään hoitokontaktit päivisin ei toteudu kun ei saa itseään vastaanotolle vaikka klo 14 päivällä. Valvotaan aamuyöhön. Unta saattaa olla joku pari tuntia vuorokaudessa, tai reilusti yli puolet vuorokaudesta. Unirytmin häiriintyminen on esioire ja oire monessa mielenterveyden ongelmassa. Paljon palautumista saadaan aikaan jo sillä, kun vuorokausirytmi saadaan taas päiväpainotteiseksi ja univelka korjaantumaan.

- eri, mutta Sh

Vierailija
184/239 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joutuuko psykiatrisia potilaita monesti hoitamaan sillä lailla kuin esim. vanhuksia eli pesemään ja vaihtamaan kuivat vai mitä hoitajien työ siellä laitoksissa käsittää? Onko huono mitoitus sielläkin?

Kyllä mä ainakin jouduin ihan itse käymään suihkussa (sitten vasta kun jaksoin) ja pyykitkin piti itse pestä. Ei se mikään lepokoti ole vaan sairaala. Siellä hoidetaan  lääkitys kuntoon ja varsinainen toipuminen tapahtuu vasta kotona.

Haloo! Sä kirjoitat nyt jotenkin ihan totaalista potaskaa! Koska ainakin Suomessa on niin että ihan täysin kaikissa SAIRAALOISSA potilailla on yllä sairaalan tarjoamat SAIRASVAATTEET. Siis sairaalan tarjoamat sairasvaatteet. Ja potilas ei ikinä itse pese niitä sairasvaatteita. Vaan kaikki sairasvaatteet menee pestäviksi sairaalan pesulaan. Niin: sairaalassa on iso pesula jossa on isoja pesukoneita ja niissä pesukoneissa pesulan työntekijätädit pesevät sairaalan pyykit puhtaiksi. Sitä pyykkiä on joka päivä useita satoja kilogrammoja! Ikinä ei ainuttakaan potilaan vaatetta pestä missään muualla kuin sairaalan pesulassa, ei ikinä! Siis: potilas ei ikinä pese omia vaatteitaan, ei siis ainakaan missään suomalaisessa sairaalassa.

Paitsi että... tämän viestin minä kirjoitin siksi että olen työskennellyt hanttihommissa useilla eri osastoilla suomalaisissa sairaaloissa. Mutta psyk osastoilla en ole koskaan työskennellyt. Sen tiedän että kuljetusmiehet vievät pyykkiä osastoilta sairaalan pesulaan jossa on aivan totaalisen massiiviset teollisuuspesukoneet käytössä. Mutta: väitätkö sinä nyt että psyk osastoilla mukamas on käytössä ihan ikiomat tavalliset "kotitalouspyykinpesukoneet" ihan vain niiden asiakkaiden "omien arkisten vaatteiden pesuun"? Onko? Siis onko psyk osastoilla käytössä sellasia pieniä tavallisia pesukoneita? Häh?

Ja jos psyk osastoilla potilaat todellakin viettävät aikaansa omissa "siviilivaatteissaan" ja siellä osastoilla todellakin on pikkuruisia kotitalouspyykinpesukoneita joissa potilaat ihan itse pesevät pyykkinsä... niin siinä tapauksessa kysymykseni kuuluu: miksi ne ihmiset alunperinkään on potilaina sairaalassa? Miksi sairaaloissa alunperinkään on tollasia osastoja?

Mun mielestä sairaaloihin potilaiksi kuuluvat sairaat ihmiset. Ja mun mielestä sairaille ihmisille kuuluu vaatteiksi sairasvaatteet. Ja mun mielestä sairasvaatteiden peseminen kuuluu sairaalan pesulalle. Vai oonko mä nyt jotenkin ihan täysin väärässä, häh?

Vierailija
185/239 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä niiden hoitajien pitäisi jutella?

Kun olin suljetulla niin juttelin muiden potilaiden kanssa. Varsinkin kun olo parani. Se oli parasta vertaistukea, olla ihmisten kanssa jotka ei tuominnut millään tavalla. Hoitajatkin oli mukavia, vaikkakin kiireisiä.

Mä olisin halunnut saada tietää diagnoosini perustan. Sain selostuksen sairauden oirekuvasta. Ei yhtään viittausta omaan arkeeni tai siihen, miten se näkyy minussa tai minun elämässäni. Pelkkää kiertelyä ja kaartelua oppikirjakuvauksen ympärillä. Vältteli siis vastaamasta suoraan kysymykseeni. 

Eli esim. puhetta siitä, miksi jokin dg pitää tai ei pidä paikkaansa. Vuoropuhelua. 

Vierailija
186/239 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joutuuko psykiatrisia potilaita monesti hoitamaan sillä lailla kuin esim. vanhuksia eli pesemään ja vaihtamaan kuivat vai mitä hoitajien työ siellä laitoksissa käsittää? Onko huono mitoitus sielläkin?

Kyllä mä ainakin jouduin ihan itse käymään suihkussa (sitten vasta kun jaksoin) ja pyykitkin piti itse pestä. Ei se mikään lepokoti ole vaan sairaala. Siellä hoidetaan  lääkitys kuntoon ja varsinainen toipuminen tapahtuu vasta kotona.

Haloo! Sä kirjoitat nyt jotenkin ihan totaalista potaskaa! Koska ainakin Suomessa on niin että ihan täysin kaikissa SAIRAALOISSA potilailla on yllä sairaalan tarjoamat SAIRASVAATTEET. Siis sairaalan tarjoamat sairasvaatteet. Ja potilas ei ikinä itse pese niitä sairasvaatteita. Vaan kaikki sairasvaatteet menee pestäviksi sairaalan pe

NIitä voi saada käyttöönsä. Ei ehkä joka paikassa mutta joissakin kyllä. He pesevät ne, jos ovat siis käytössä. Itsellä ei ollut yöasua, joten käytin sairaalan tarjoamaa ja sitä en joutunut itse pesemään. 

Vierailija
187/239 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne mennä hoidettavaks vaan säilytettävöksi. Ihan sama kun syy miksi lapsia kouluun jotteivat ois kotona keksimässä pahoja. Ei kouluissakaan opeteta.

Vierailija
188/239 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri on ollut monta kertaa pakkohoidossa. 

Sanoi, että ihmiset luulee, että siellä saa keskusteluterapiaa koko ajan, mutta ehei. Hän tapaa kerran viikossa psykologin siellä. 

Se on paikka, jossa kokeillaan lääkityksiä. Kokeillaan, mikä tehoaa ja sitten pois sieltä. Oman onnen varaan. (Tuttu aina alkuun on nielemättä tabletteja sitten piikitetään)

Vierailija
189/239 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi on järkyttäviä paikkoja. Katkaisin koko psykiatrisen hoitokontaktin, kun en halua noihin kidutuskammioihin joutua enää. 

On minutkin joskus määritelty psykoottiseksi. Olin 38c kuumeessa ihan väsyneenä, kipeänä, nuutuneena. 😂

Kerran kun joutuu psykalle ja joku ehdottaa rankempaa diagnoosia, se seuraa sinua.. mulla ei oo mitään sanottavaa ekalle psykiatrilleni, paitsi ehkä, vaihda alaa kun olet niin surkea ja vaarallinen työssäsi.

Ainakin sinulta puuttuu sairaudentunto. 

Ja selvästi sinulla jotain on, koska on ollut "eka psykiatri". Eli niitä on useampia. Ei normaalilla, terveellä ihmisellä tuollaisia hoitokontakteja ole.

Vierailija
190/239 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täällä paljon suljetulla olleita  ja muita vaikeasti mielenterveysongelmisia. No, se selittääkin palstan tason...

Vierailija
191/239 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noi on järkyttäviä paikkoja. Katkaisin koko psykiatrisen hoitokontaktin, kun en halua noihin kidutuskammioihin joutua enää. 

On minutkin joskus määritelty psykoottiseksi. Olin 38c kuumeessa ihan väsyneenä, kipeänä, nuutuneena. 😂

Kerran kun joutuu psykalle ja joku ehdottaa rankempaa diagnoosia, se seuraa sinua.. mulla ei oo mitään sanottavaa ekalle psykiatrilleni, paitsi ehkä, vaihda alaa kun olet niin surkea ja vaarallinen työssäsi.

Onko sulla enää yhtään lääkettä? 

Duloxetine 60mg. Ekalle psykiatrille sanoin mm. hengenahdistuksesta, mihin oli määrätty ventoline, avamys muuta kaikkea. Ja siitä että kun nousen pystyyn meinaan pyörtyä ja meinaa taju lähteä. Ja yleiskunto oli romahtanut. Psykan osastojakson jälkeen minulla oli sydämessä sivuääni, toinen keuhkoni roh

Onhan sinulla vaikea mt-ongelma  siis sinulla, joka määriteltiin kuumeen vuoksi psykoottiseksi. Nimittäin ei terve ihminen ahdistu noin yksittäisestä tapauksesta. Sinä et pääse tuosta asiasta yli  

Vierailija
192/239 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua huvitti, kun joku hoitaja kertoi SPR:n työntekijöiden majoittuvan Afrikassa aina hulppeissa majoituksissa. Miten hän ei pystynyt uskomaan, miten paljon rahaa majoituksiinkin käytetään. Sanoin jotain että on ne helposti hienompia kuin täällä halvemmalla hinnalla. Hoitaja tähän oikein tunteella että eikun ne on oikeasti hulppeita. Jätin asian siihen, kun tuli selväksi etten mä häntä kiinnosta. En totta puhuen kiinnostunut itsekään sen kummemmin. Matkaillessa on tullut nähtyä näitä "oikeasti hulppeita" paikkoja. Kaikki eivät ole hinnoissaan, valitettavasti. 

Vierailija
193/239 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa täällä paljon suljetulla olleita  ja muita vaikeasti mielenterveysongelmisia. No, se selittääkin palstan tason...

Koska sinne pääsee niin helposti, niin totta kai löytyy kokemuksiakin. 

Vierailija
194/239 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle v i t t t u iltiin ihan suoraan kahden hoitajan toimesta, muut oli asiallisia mutta nää keskenään aivan hirveitä ja yllytti toisiaan. Olin lääkkeistä tosi sekavana ja menin pyytämään ulostuslääkkeitä kun en ollut voinut pariin päivään käydä vessassa muutakun pissalla kun lääkkeet teki ummetuksen ja sitä oli monella. 

Mulle hoitaja nauroi ja sanoi että katsotaan huomenna sitten. Seuraavana päivänä tein toisen potilaan kanssa palapelejä ja haluttiin alkaa piirtää ja kysyin toimistosta tältä samalta hoitajalta paperia niin nauroi ivallisesti, ai vessapaperia, meetkö nyt kakalle?! Ja katsoi tätä toista hoitajaa joka virnuili. Sanoin että piirrustuspaperia, antoi mutta oli tosi ivallinen. 

Kun vihdoin sain kaveritapaamisen ja olin kysynyt että voitaisiinko jutella lääkkeistä ja tästä hoidosta niin tää hoitaja sanoi joo, nyt en ehdi. Heti klo 14 aikaan kun kaveri tuli niin tää hoitaja tuli ja sanoi "nyt olis aikaa jutella, toki saat valita haluatko jutella vai nähdä ystävääsi" . Ihan silkkaa v i t t u i l ua. 

Oli paljon tälläsiä juttuja ja nää kaksi oikeesti vihasi mua ja oli todella hirveitä, muut oli asiallisia.

Vierailija
195/239 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule kallein ja tehokkain hoito on valvomista, vaikka sitten ruutujen välityksellä, raporttien kirjoittamista ja hoitohenkilöstön keskinäistä älyvapaata supattelua.

Ties vaikka potilaat olisivat tyytyväisiä, että ei pakoteta mihinkään paskanjauhantaan itseään tyhmempien kanssa ja saavat olla rauhassa. 

En siis halua aliarvioida terveydenhuollon henkilöstöä, mutta kun olen törmännyt tilanteisiin missä ihan rikoksia tekevät "ammattilaiset" yrittävät hoitaa jotain. 

En nähnyt siinä mitään hyvää tai järkevää toimintaa.

Onko psykoosit tulilla? Kukaan täysijärkinen ei ymmärrä tästä sanaakaan. 

Vierailija
196/239 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noissa kaikilla eri säännöt, ilmeisesti hoitajilla joku taulukko tai jotain mistä voivat tarkistaa. Pirkolla voi olla esimerkiksi 3 tunnin oikeus ulkoilla, Matti-Tapani ei pääse minnekään, Raija-Riitta pääsee valvotusti ulos ja Pekka yön yli lomalle.

Eikö tiedonkulku oo taaskaan toiminut. Vaikutti olevan aika ongelmallista välillä, vaikka näyttikin siltä, että henkilökunta istuu kaiket päivät yhdessä kopissaan.

Vierailija
197/239 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeintaan yksi jos sitäkään, mutta ehtii moneen, sama kuin aloitusten kanssa, pari sekopäistä heppua tehtailee niitä. 

Vierailija
198/239 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkeintaan yksi jos sitäkään, mutta ehtii moneen, sama kuin aloitusten kanssa, pari sekopäistä heppua tehtailee niitä. 

Onko vaikea käsittää, ettei vaikuta kovin hyvältä meininki. 

Vierailija
199/239 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haloo! Sä kirjoitat nyt jotenkin ihan totaalista potaskaa! Koska ainakin Suomessa on niin että ihan täysin kaikissa SAIRAALOISSA potilailla on yllä sairaalan tarjoamat SAIRASVAATTEET. Siis sairaalan tarjoamat sairasvaatteet. Ja potilas ei ikinä itse pese niitä sairasvaatteita. Vaan kaikki sairasvaatteet menee pestäviksi sairaalan pe

Anteeksi mutta olet.

Löytyy sellaiset, jotkut peruskoneet. 

Potilailla on käytössä pääsääntöisesti omat vaatteet, ihan identiteetin paremmin säilymisen takia.

Löytyy sieltä myös sairaalan vaatteita vaihto vaatteiksi. Tuonne mennessä, kun harvemmin tulee pakattua mitään mukaan. Omaiset sit yleensä kiikuttaavat myöhemmin jotain.

Vierailija
200/239 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko oikeasti noin? Selitys se on tuokin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan