Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko vastuussa ikääntyneen vanhemman hoidosta? Ja missä menee raja?

Vierailija
20.03.2024 |

79-vuotias äitini asuu kotona. Muistisairautta ei ole, jotain tosin välillä unohtelee. Fyysinen kunto on huono. On kotona, liikkuu rollaattorilla. Kotihoito käy 2 kertaa viikossa, joista toinen kerta on kylvetys, kotihoito hoitaa myös lääkkeet. Kauppapalvelu tuo ostokset kotiin.

Minä hoidan pyykit, autan laskujen maksussa ja toimin pienissä askareissa apuna.

Heti jos pitäisi tilata lääkäriä, hammaslääkäriä tai silmälääkäriä, kotihoidosta sanovat äidilleni että sano tyttärelle, hän hoitaa. Äitini ei ole holhouksessa mutta minkään asioiden suunnittelu ja toteutus ei suju. Jonkun pitää varata aika, toimittaa äiti lääkäriin ja mennä mukaan kuuntelemaan mitä siellä on sanottu ym.

Onko nyt niin, että minä ainoana lapsena olen nyt velvollinen toimimaan äitini asioiden hoitajana? Olemaan töistä pois yhtenään milloin minkäkin asian takia jne. Kun mikään ei riitä. Hän on kuin pikkulapsi, mikään itsenäinen toiminta ei suju.

Kommentit (901)

Vierailija
741/901 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa on tupakkaan useita satoja euroja  kuukaudessa :) Ettei köyhä ole.Ei vaan halua maksaa mistään kun on ilmiaset piiat.Ei sovi mun mielenmaisemaan tämä kiristys.Koska kiristystähän tämä on, en hoida mitään ja jos ette auta olen heitteillä :)

Vierailija
742/901 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle Reipas tunnollinen lammas:

Ei minullakaan olisi noin vaan ollut varaa ostaa tuota nyt rempassa olevaa asuntoa, mutta pitkien keskustelujen jälkeen tulimme siihen päätökseen, että myydään vanhempieni ja minun asunto ja ostetaan kimppakämppä. Tämä homma mahdollisti sitten remontoinnin ja muutostyöt ikäihmisille sopivaksi. Tämä ratkaisu tuo myös tullessaan helpotusta vanhempieni talouteen. Äitini olisi halunnut, että jaetaan vastike ja muut kiinteät kulut kolmeen osaan, mutta olin tiukkana ja sain heidät suostumaan, jotta 50-50 mennään. Nyt kun käyn vanhempieni luona ovat innokkaita kuin pikkulapset karkkikaupassa ja sitä on muuten tosi kiva katsella, iskänkin askel on selkeästi keveämpi.

Oletko vanhempiesi ainoa lapsi vai onko sulla noin muuten varaa vanhempiesi kuoltua lunastaa siitä asunnosta muiden perillisten osuus pois? Ymmärrän hyvin ratkaisusi, jos olet v

Ainoa olen. Se ei kuitenkaan ole syy miksi tähän ryhdyimme, vaan jos oot kaikki tekstini lukenut, niin en itsekkään ihan nuori enää ole ja tämä turvaa myös omaa tulevaisuuttani, mikäli elinpäiviä mulle suodaan. Koskaan ei tiedä kuinka maailmassa käy. Tarvittavat paperit kuten testamentit ym. on tehty ihan viimisen päälle ja minun lapseni saavat sitten vasta osuutensa kun me kolme olemme pumpulipulvillä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/901 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mummoni hieman samanlainen, mutta ei aivan noin huonossa fyysisessä kunnossa vielä. Muistisairaus hänellä todettiin viime vuonna varhaisessa vaiheessa, johon sai lääkkeet. Mummon työskenteli maatilan emäntänä ja auttoi paljon lastenlasten kanssa ja auttaa jonkin verran edelleen.

Ei osaa käyttää itse mitään sähköistä asiointia, eikä käytä mitään kuljetuksia kylälle (asuu aivan jumalan selän takana). Eli tarvitsee aina jonkun kuljettamaan hänet kauppaan/apteekkiin/lääkäriin tai tuomaan näistä tavaraa hänelle kotiin. Mummoa ei luultavasti saa kirveelläkään tuolta mihinkään hoitokotiin sitten, kun ei enää pärjää kotona. Hänellä on kolme lähellä asuvaa lasta, jotka hoitavat näitä juoksevia asioita. Voin vaan kuvitella, miten raskasta tuollaista olisi hoitaa yksin. 

Mummo on ollut aina lasten- ja kodinhoidossa auttamiset poislukien toisten avun varaan heittäytyjä. Ei koskaan hankkinut ajokorttia (eli ei ole esim. päässyt 15 vuoteen itsenäisesti kauppaan kyläkaupan lopetettua jne.), eikä opetellut esim. laskujen maksua netissä tai netistä tilaamista silloin kun nämä asiat yleistyivät jne.. Mummo ei myöskään esim. matkustanut toisten kyydissä tapaamaan muutamaa lastenlastaan, jotka muuttivat muille paikkakunnille, vaikka kunto olisi vielä tuolloin riittänyt. Odotti vain, että häntä tullaan aina tapaamaan syrjäkylälle. Olen aina jotenkin aivan ihmeissäni, kun joku selittää tyyliin 80v mummostaan, joka lähtee ulkomaanmatkalle, kun oma mummo on jättäytynyt jo kauan sitten ns. kotinsa vangiksi.

Vierailija
744/901 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelin että jos tämä kotihoidon vastustus menee tarpeeksi pitkälle niin jätän itse hoitamatta asiat ja jätän kotihoidon numeron pöydälle.Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan :) Mummo siis aivan järjissään että osaa kyllä soittaa apua sieltä.Itse en ainakaan omia lapsiani juoksuttaisi kun muitakin vaihtoehtoja on.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 742: "Ainoa olen. Se ei kuitenkaan ole syy miksi tähän ryhdyimme, vaan jos oot kaikki tekstini lukenut, niin en itsekkään ihan nuori enää ole ja tämä turvaa myös omaa tulevaisuuttani, mikäli elinpäiviä mulle suodaan. Koskaan ei tiedä kuinka maailmassa käy. Tarvittavat paperit kuten testamentit ym. on tehty ihan viimisen päälle ja minun lapseni saavat sitten vasta osuutensa kun me kolme olemme pumpulipulvillä. "

Tuo yksinkertaistaa asioita huomattavasti. Saat pitää koko asunnon ja se on jo valmiiksi remontoitu esteettömäksi. Mä en ole ainoa lapsi ja jos vaikka kävisikin niin, että siskoni sekä toinen vanhemmistani kuolisi, niin vaikka läheisissä ja hyvissä väleissä olenkin niin siskoni lasten kuin heidän puolisoidensakin kanssa, koskaan ei voi olla varma, että kaikki kustannukset ja ositukset saataisiin sovittua hyvässä yhteisymmärryksessä. Ihmisten elämäntilanteet muuttuu ja niin rahan tarve kuin rahan määräkin voi vaihdella. 

Vierailija
746/901 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen 72v ja tyttöni ei pidä mitään yhteyttä, 2015 vuonna oli jo puhelimeen eston laittanut. olen saanut sydänkohtauksia ja  tahdistin laitettu..on leikattu elämässä monta kertaa.Että pahalta tuntuu.Mitä jos voittaisin lotossa ,ottaisiko sitten yhteyttä..Toivon silti hänelle ja perheelleen Jumalan siunausta.    T:eläke mummo.

Vierailija
747/901 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulipa luettua kaikki mitä, tänne tähän keskusteluun on kirjoitti. Mitäpä nyt sitten sain irti näistä jutuista?

-90% kirjoituksista puoltaa suomeksi sanottuna sitä, että omat vanhemmat / vanhempi joutaisi olemaan oman onnensa nojassa ja oma lapsi ei millään muotoa halua / kerkiä auttaa.

-10% sentään on valmiita auttamaan ja tekemään kaikkensa, jotta vanhempien / vanhemman elämän ehtoopuoli olisi inhimillistä ja turvallista.

No, kait se tämmöstä sitten on. En moiti enkä soimaa ketään, mutta ihmettelen suuresti varsinkin kun sanotaan, ettei kuitenkaan tuo vanhus ole kykenevä hoitamaan asioitaan, edes perustarpeitaan, kuten kaupassa käynti, ruoan laitto, peseytyminen jne., joten jo sillä perusteella on varmasti mahdollisuus saada esim. muistisairas vanhus vaikka palvelutaloon. Kyllä se varmaan hiukan töitä teettäisi, mutta lopputulos loisi turvaa vanhukselle ja helpotusta läheisille.

Sinullapa on kovin jyrkkä joko-tai-jako eli joko jätetään kokonaan oman onnensa nojaan tai tehdään kaikkensa.

Oma äitini asuu yksin omakotitalossa. Veljeni hoitaa kaikki taloon ja pihaan liittyvät työt sekä välillä siivoaa eli tuulettaa peitot ja vaihtaa petivaatteet. Ison työn teimme, että äiti hyväksyi siivousfirman käynnin kerran kuukaudessa. Minä hoidan ruokaostokset, laskut, terveysasiat, olen mukana labrassa ja lääkärissä. Äiti ei jaksa pyykätä, joten ehdotin, jos minä pesen häenltä isot pyykit eli lakanat ja pyyhkeet. Äiti sanoi ei, mutta en tiedä, tarkoittaako hän sitä. Äiti kykenee tekemään jotain helppoa ruokaa kuten puuroa. Einekset tai valmisruoat eivät kelpaa. Suihkussa hän käy kerran viikossa eikä enää oikein kykene siihen.

Kerrotko, millä ilveellä hänet saa muuttamaan helpompaan asumismuotoon? Veli on ihan uupunut, hän ei jaksa enää. Sinä huutelet palvelutaloon muuttamisesta ihan lämpimiksesi.

Vierailija
748/901 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus 747

En minä olisin ketään heittämässä palvelutaloon tai laitokseen. En edes ajattele noin, mutta jos ihminen on siinä kunnossa mitä täällä moni kertoo (kuten sinäkin) vanhempien olevan, on järjetöntä siinä kenenkään oman elämänsä sivussa raataa vanhemman puolesta joka ei edes itse pysty perusasioita hoitamaan. Tuhoaahan siinä avun antaja vain oman elämänsä, terveytensä ja kenties perheensä. Palvetaloissa on kuitenkin omat huoneet, mutta apu 24/7 saatavilla, yhteiset tilat sosiaaliseen kanssakäymiseen. 

Mulla ei todellakaan ole mitään joko tai vaihtoehtona, eikä sitä tekstissäni edes lue.

Miten saa muuttamaan, Jaa, tuolla joku kirjoitti jotta keskusteli vanhempien kanssa muutosta ja ainakin jutun mukaan se on toiminut, joten se on varmaan jo hyvä alku. Mitään se ei maksa jos istutte yhdessä pöydän ympärille ja keskustelette nätisti, niin mä tekisin ainakin.

Vierailija
749/901 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minä olen 72v ja tyttöni ei pidä mitään yhteyttä, 2015 vuonna oli jo puhelimeen eston laittanut. olen saanut sydänkohtauksia ja  tahdistin laitettu..on leikattu elämässä monta kertaa.Että pahalta tuntuu.Mitä jos voittaisin lotossa ,ottaisiko sitten yhteyttä..Toivon silti hänelle ja perheelleen Jumalan siunausta.    T:eläke mummo.

Miksi ei pidä?

Vierailija
750/901 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee niin kuin minun kaksi kakaraa teki ,olin silloin noin 50v.Toinen muutti 300km päähän perheineen ja toinen kun olin noin 60 v.Ulkomaille. Suomessa asuvaa näen noin 1-2 kertaa vuosi.Matkat työ, harrastus,perhe ymm.Eivät  kerkiä tavata,ei soittaa.Että ihan omilla ollan yksin elävänä naisena ja itsestä vastaan.Seuraavana sitten yhteiskuntaa.Elämää,

Olet tyypillinen ikäpolvesi edustaja. Ei mitään kunnioitusta edes omia lapsia kohtaan. En ihmettele vähääkään, että he eivät käy sinua tapaamassa. 

Jos ajattelisit lastesi parasta et moittisi heitä muuttamisista. Heillä on täysi oikeus etsiä omaa onneaan. Niille pikkupaikkakunnille ei kukaan järkevä ihminen jää, siellä ei ole elämää, töitä, harrastuksia eikä lapsille laadukasta opetusta. Ja totta kai jos vanhemmat on hirveitä, niistä haluaa päästä mahdollisimman kauas. Vain äärimmäisen itsekän

Näin. Ainokaiseni muutti ja parikymppisenä yli 300km päähän, ja itse muutam kyllä perässä sitten kun kunto niin vaatii

Vierailija
751/901 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja täysin syyttä on laittanut eston..jep jep. Näitä uhriutuvia mummoja jotka ovat täysin syyttömiä kaimkeen...

Vierailija
752/901 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoli-ilmoituksen teko on yhtä tyhjän kanssa.Tehtiin äidistämme, joka kieltäytyy kotihoidosta ja olettaa että me lapset hoidetaan hänen kaikki asiat.Asuu kerrostalossa ja ei huolehdi itse MISTÄÄN, ei pääse edes asunnostaan ulos.Sieltä sitten soitettiin ja kysyttiin mummolta tartteeko apua.Mummo sanoi että MINULLA EI OLE RAHAA mihinkään palveluihin :D Ja sitten oltiinkin että kiitos hei.Mitäpäs tehdä tälläiselle mummolle?

Yleensä näillä iäkkäillä on rahaa. Tutun sukulaisen omaisuus on jotain puolimiljoonaa eikä kuulemma ole varaa mihinkään.

Tosi harvoilla on oikeasti rahaa. Suuri osa on pieneläkeläisiä, raskasta työstä tehneitä, jos on joku talon röttelö jossain, niineise mikään miljoonaomaisuus ole ja sitä omaisuutta on nykyään vaikeamuuttaa rahaksi, ja sillä omaisuudellahan ei makseta mi

Mikä on paljon rahaa? Toisille se on 10000 e, toisille 50000 e ja jollekin vasta milli.

Vierailija
753/901 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei pidä?

Sepä se 😁

Vierailija
754/901 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muissa maissa kyllä lapset huolehtivat iäkkäistä vanhemmista.

Täällä Suomessa keski-ikäisten lasten on päästävä joka päivä kaikenlaisiin viihdytyksiin, joten he "eivät ehdi".

Täällä Suomessa harva keski-ikäinen pitää palkkatyötään "kaikenlaisena viihdytyksenä", eivätkä myöskään omien pienten lastensa hoitamista. Harvat poikkeukset ovat lasten käyttäminen jossakin viihdytyksessä tai vielä harvemmat oman työpaikan virkistyspäivät, eikä nekään ole aina viihdyttäviä.

Minkä ikäisellä on pienet lapset? Silläkö, jonka vanhempi on liki 80?

Vähän kannattaisi miettiä, mitä itsekkyydessään näppikseltään suoltaa. 

Jos pitää valita laittaako laitokseen oman lapsensa vai ympärivuorokautista hoivaa tarvitsevan vanhuksen niin voin kyllä itsekkäästi sanoa, että meillä se ei olisi lapsi. 

Arjen apua saa kyllä, mutta muuhun ei ole rahkeita oman työn ja perheen ohella. Näin se vaan ikävä kyllä menee.

Vierailija
755/901 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei pidä?

Sepä se 😁

Olisi ehkä kannattanut kohdella tytärtä paremmin. 

Vierailija
756/901 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 742: "Ainoa olen. Se ei kuitenkaan ole syy miksi tähän ryhdyimme, vaan jos oot kaikki tekstini lukenut, niin en itsekkään ihan nuori enää ole ja tämä turvaa myös omaa tulevaisuuttani, mikäli elinpäiviä mulle suodaan. Koskaan ei tiedä kuinka maailmassa käy. Tarvittavat paperit kuten testamentit ym. on tehty ihan viimisen päälle ja minun lapseni saavat sitten vasta osuutensa kun me kolme olemme pumpulipulvillä. "

Tuo yksinkertaistaa asioita huomattavasti. Saat pitää koko asunnon ja se on jo valmiiksi remontoitu esteettömäksi. Mä en ole ainoa lapsi ja jos vaikka kävisikin niin, että siskoni sekä toinen vanhemmistani kuolisi, niin vaikka läheisissä ja hyvissä väleissä olenkin niin siskoni lasten kuin heidän puolisoidensakin kanssa, koskaan ei voi olla varma, että kaikki kustannukset ja ositukset saataisiin sovittua hyvässä yhteisymmärryksessä. Ihmisten elämäntilanteet muuttuu ja niin rahan tarve kuin raha

Joo, toi on niin totta. Olen paljonkin kuullut perintöriidoista, mutta toki nyt minun kohdalla asia on yksinkertainen. Puolisoni kuoleman jälkeen, omat lapseni sai isänsä perinnön ja tietävät tasan tarkkaan, ettei miljoonia ole jemmassa ja myös he ovat iloisia tästä tilanteenteesta, koska heidän mielestään minun ei pidä olla niin paljon yksin. Vaikka käyn vielä töitäkin tekemässä enkä edes koe olevani yksinäinen niin lapset käy usein myös minun luona niinkuin "mummapappalassa" kuten sanovat isovanhempien luo mennessään.  Mukavaa kevättä sinulle 😃

Vierailija
757/901 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika.moni toimii nykyään omien vanhempiensa omaishoitajana. Ovathan hekin hoitaneet sinua. https://veksi.com/Uutiset.jsp?otsikko=Omaishoitaja

Mutta käyn töissä ja päivittäinen työmatka on 80 km. En voi ottaa omaishoitajuutta siinä sivussa hoidettavaksi. Ja perhettä kotonakin, ettei se nyt siksikään käy.

Ap.

Riittäisikö äitisi varoista palkata henkilökohtainen avustaja vaikkapa kerran viikkoon ? Saattotehtäviin tms

Vapaaehtoisjärjestöjen kautta voi myös saada apua (ulkoiluseuraa ja myös mukaan esim lääkärikäynneille) kannattaa kysyä kotihoidosta näistä. Onko äidilläni oikeus käyttää Kela-taksia lääkärikäynteihin? Kela-taksin kuljettaja hakee asiakkaan sisältä asti ja vie määränpäähän, joku avustaja on kuitenkin hyvä olla mukana.

Minulla on käyttöoikeus iäkkään äitini Kanta-palveluun, sieltä näkee lääkärikäyntien tiedot jos ei voi itse mennä mukaan. Ilman sitä minulla ei olisi mitään käsitystä hänen asioistaan kun ei itse muista mitä lääkäri on sanonut.

Äitisi tilanteesta tuli mieleeni että onko kotihoidon käyntejä riittävästi kun on lääkkeitäkin otettavana, muistaako ottaa?

Meillä kaikilla ei ole mahdollista hoitaa itse vanhempiamme syystä tai toisesta, mutta voimme yrittää hankkia heille ulkopuolista apua mahdollisuuksien mukaan helpottamaan kaikkien elämää.

Vierailija
758/901 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otatte kotihoidon lääkäripalvelut niin saat avun sieltä, kun tulee asiaa lääkärille. Lääkäriä tosin ette tule näkemään mutta ohjeita ja reseptejä tulee. Sitten kotihoidon palveluavustajalta pyydät asiointiapua, kun pitää äitee saatella hammaslääkäriin ja takas. Tai jos avuntarve pienempi, voi taksilta pyytää saattajapalvelun. Ne ei tosin jää pitämään seuraa, avustaja on koko käynnin ajan. Voit myös kysellä kolmannen sektorin apua, vapaaehtoisia. Ainakin isommissa kaupungeissa on.

Vierailija
759/901 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus 747

En minä olisin ketään heittämässä palvelutaloon tai laitokseen. En edes ajattele noin, mutta jos ihminen on siinä kunnossa mitä täällä moni kertoo (kuten sinäkin) vanhempien olevan, on järjetöntä siinä kenenkään oman elämänsä sivussa raataa vanhemman puolesta joka ei edes itse pysty perusasioita hoitamaan. Tuhoaahan siinä avun antaja vain oman elämänsä, terveytensä ja kenties perheensä. Palvetaloissa on kuitenkin omat huoneet, mutta apu 24/7 saatavilla, yhteiset tilat sosiaaliseen kanssakäymiseen. 

Mulla ei todellakaan ole mitään joko tai vaihtoehtona, eikä sitä tekstissäni edes lue.

Miten saa muuttamaan, Jaa, tuolla joku kirjoitti jotta keskusteli vanhempien kanssa muutosta ja ainakin jutun mukaan se on toiminut, joten se on varmaan jo hyvä alku. Mitään se ei maksa jos istutte yhdessä pöydän ympärille ja keskustelette nätisti, niin mä tekisin ainakin.

Luuletko, että aiheesta ei ole yritetty puhua? Äiti rupeaa parkumaan miten hänet häädetään pois kotoa. Äidillä ei ole muistisairautta ja hän kykenee käymään itse vessassa, joten mihinkään palvelutaloon häntä ei oteta.

Vierailija
760/901 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei pidä?

Sepä se 😁

Olisi ehkä kannattanut kohdella tytärtä paremmin. 

Villi veikkaus, että rajaton koti, josta päästyään tyttö vihdoin ja viimein vetänyt viimeisen rajan, eli välit poikki.