Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko vastuussa ikääntyneen vanhemman hoidosta? Ja missä menee raja?

Vierailija
20.03.2024 |

79-vuotias äitini asuu kotona. Muistisairautta ei ole, jotain tosin välillä unohtelee. Fyysinen kunto on huono. On kotona, liikkuu rollaattorilla. Kotihoito käy 2 kertaa viikossa, joista toinen kerta on kylvetys, kotihoito hoitaa myös lääkkeet. Kauppapalvelu tuo ostokset kotiin.

Minä hoidan pyykit, autan laskujen maksussa ja toimin pienissä askareissa apuna.

Heti jos pitäisi tilata lääkäriä, hammaslääkäriä tai silmälääkäriä, kotihoidosta sanovat äidilleni että sano tyttärelle, hän hoitaa. Äitini ei ole holhouksessa mutta minkään asioiden suunnittelu ja toteutus ei suju. Jonkun pitää varata aika, toimittaa äiti lääkäriin ja mennä mukaan kuuntelemaan mitä siellä on sanottu ym.

Onko nyt niin, että minä ainoana lapsena olen nyt velvollinen toimimaan äitini asioiden hoitajana? Olemaan töistä pois yhtenään milloin minkäkin asian takia jne. Kun mikään ei riitä. Hän on kuin pikkulapsi, mikään itsenäinen toiminta ei suju.

Kommentit (901)

Vierailija
701/901 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoijalle joka kirjoitti: Joko äitisi tai sinä ootte lapsen tehnyt melko iäkkäänä, tai sitte molemmat vähän alle nelikymppisenä, eli ensisynnyttäjäksi melko iäkkäänä.

Mitä helvettiä ensisynnyttäjän ikä tähän keskusteluun kuuluu?

79-vuotiaalla voi olla 5-vuotias lapsenlapsi.

Ja 87-vuotias isoäiti voi joutua huolehtimaan alakouluikäisistä lastenlapsistaan. Mitäs siihen sanotte. Äitini ystävär sai ainoan lapsensa nelikymppisenä ja siitä pojasta tuli isä viisikymppisenä. Ei puhettakaan että siinä perheessä aikuinen poika auttaisi vanhoja vanhempiaan, päinvastoin isoäiti on päivittäin vastuussa lapsenlapsistaan.

Vierailija
702/901 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt alkoi kiinnostaa kuinka usein ap joutuu juoksuttaa lääkärissä tai kaupassa äitiään ja sen takia olemaan pois töistä. Kyllä tuo teksti aika lailla liioitellulta kuulostaa, mutta hyvä jos täältä avun ongelmiinsa löytää, vaikka en kyllä itse täältä ongelmiin apua hakisi.

Vastaus otsikon kysymykseen:

-Et ole velvollinen hoitamaan yhtään mitään ja jos et halua pistä hanskat naulaan.

-Raja, no se kulkee just siinä mihin rajan vedät. Sinä päätät, teet tai oletko tekemättä.

Koska laki ei määrä vanhempien hoitoa lapsille niin kyllä se yhteiskunta sitten hoitaa äitisi juuri niillä resursseilla mitkä ovat tämän päivän vanhustenhuollolla. Kannattaa tovi miettiä miten haluat äitisi vanhuuden päivien sujuvan ja sen pohjalta teet sitten päätöksesi.

En ole ap, mutta esim

Ehkä on sitten saatu väärää tietoa, mutta meille sanottiin, ettei taksi hae sisältä. Lähteminen jonnekin voi kestää 15 min kun ei muistutteluista huolimatta tajua pukea päällensä valmiiksi tai sitten ei saa puettua. Tuskinpa ne taksikuskit pukemaan alkaa.

Fyssari kävi kolme kertaa kotona ja totesi että käynnit oli siinä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/901 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minul on ystävä, joka käyttää kanssa rollarii ja tarttee apuu hommaan jos toiseen. Hänen poika hoiti asian siten, jotta henkilökohtainen avustaja käy hänen äitinsä luona joka maanantai ja torstai. Selvittää kaikki jutut ajan tasalle, mm. lääkkeet ja käy kaupassa, siivoaakin, soittaa tarvittavat puhelut vaikka ajanvarauksiin ja sillee. Lisäksi lähtee tarvittaessa vaikka lääkäriin hänen kanssaan kun vaan tietää pari päivää aiemmin. Nykyisin jos akuutti tilanne ei oo se lääkäriaika annetaan usein jopa viikkojen päähän. Ite sain helmikuun 6 päivä ajan sydämen toiminnan pitkäaikaisseurantaan ja se aika on mulla 3.4  mutta sentään tänä vuonna. Vaihtoehtoja kyllä on ja henkilökohtainen avustaja on yksi niistä.

Vierailija
704/901 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentoijalle joka kirjoitti: Joko äitisi tai sinä ootte lapsen tehnyt melko iäkkäänä, tai sitte molemmat vähän alle nelikymppisenä, eli ensisynnyttäjäksi melko iäkkäänä.

Ja 87-vuotias isoäiti voi joutua huolehtimaan alakouluikäisistä lastenlapsistaan. Mitäs siihen sanotte. Äitini ystävär sai ainoan lapsensa nelikymppisenä ja siitä pojasta tuli isä viisikymppisenä. Ei puhettakaan että siinä perheessä aikuinen poika auttaisi vanhoja vanhempiaan, päinvastoin isoäiti on päivittäin vastuussa lapsenlapsistaan.

No mitä sä siinä keuhkoot, vedä happea välillä ettet pyörry. Saa kai täällä kysyy ihan mitä huvittaa eikä se kellee kuulu pätkääkään mitä kukin kysyy. Saa täällä vastatakkin mitä haluaa eikä sekään kelle kuulu. Peukkuu voi näpyttää ylös ja alas ihan syömmensä kyllyydestä. Ei oo mun ongelma jos toi viiskymppinen ei hoida vanhempiaan joten rauhotu ny hyvä ihminen, koht sulla suoni poksahtaa tossa raivon määrässä. Ei kukaan ole väittänyt, ettei 5 v lapsella vois olla isoäiti 87v. Matemaattinen tosiasia, kuten aloittajalla on äiti 79 v ja lapsenlapsi 5 v on ikäero 74 v ja siitä kun lähtee laskee miten päin vaan on keskivaiheen ikä 37 v ja siitä miten päin tahansa laskien jää vaihtoehdoiksi ne mitä tuolla yllä oli kirjoitettu.

Vierailija
705/901 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minul on ystävä, joka käyttää kanssa rollarii ja tarttee apuu hommaan jos toiseen. Hänen poika hoiti asian siten, jotta henkilökohtainen avustaja käy hänen äitinsä luona joka maanantai ja torstai. Selvittää kaikki jutut ajan tasalle, mm. lääkkeet ja käy kaupassa, siivoaakin, soittaa tarvittavat puhelut vaikka ajanvarauksiin ja sillee. Lisäksi lähtee tarvittaessa vaikka lääkäriin hänen kanssaan kun vaan tietää pari päivää aiemmin. Nykyisin jos akuutti tilanne ei oo se lääkäriaika annetaan usein jopa viikkojen päähän. Ite sain helmikuun 6 päivä ajan sydämen toiminnan pitkäaikaisseurantaan ja se aika on mulla 3.4  mutta sentään tänä vuonna. Vaihtoehtoja kyllä on ja henkilökohtainen avustaja on yksi niistä.

Minulla on myös avustaja, mukava nuori nainen, reipas ja tekee enemmän kun hänen edes tarvii. Muistan aina jouluna häntä lahjakortilla.

Vierailija
706/901 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä joku kirjoitti että on selvää  että lapsi hoitaa vanhempaansa, kun hekin ovat hoitaneet lastaan. Itse en ole tarvinnut hoitoa täytettyäni 16 ja 18 v läksin jo kotoa pois. Sisareni asui kotona äidin luona vielä nelikymppisenä nauttien ylläpidosta. Minä kuitenkin olen hoidellut äidin kauppa ym asioita jo parikymmentä vuotta. Nykyään hänellä käy kotihoito kolmasti päivässä, mutta ateriapalvelua hän ei halua. Joten poikani tuo nykyään hänelle ruokaa,  sisareni asuu toisessa kaupungissa.  On hyvä muistaa arvostelijoiden se, että he eivät voi tietää asioita, esim. onko lapsia kohdeltu tasavertaisesti, pidetäänkö jotakuta muita parempana ja saako auttaja haukut vai kiitokset. Asioilla on monta puolta, eikä vanhuskaan ole aina herttainen. Eli aina se auttaminen ei todellakaan ole helppoa henkisesti eikä ehkä fyysisestikään.

Vierailija
707/901 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sellaisia yrityksiä olemassa, josta vanhus voi ostaa kaikki palvelut; kaupassa käynti/käyttäminen, siivous, ruoanlaittaminen, seuralaisena oleminen, pyykkien pesu, peseytymisessä avustaminen jne.? Vai tulisiko halvemmaksi palkata osa-aikainen/kokoaikainen avustaja? 

Vierailija
708/901 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henk koht avustajan palkka on10-11€/h.Sen voi maksaa pimeästi nettona tai laillisesti työnantajamaksuilla korotettuna.

Avustettavalle kannattaa hakea virallinen status, joka oikeuttaa vammaispalveluihin. Näin kunta maksaa siurimman osan avustajan kuluista.

Vierailija
709/901 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä sä siinä keuhkoot, vedä happea välillä ettet pyörry. Saa kai täällä kysyy ihan mitä huvittaa eikä se kellee kuulu pätkääkään mitä kukin kysyy. Saa täällä vastatakkin mitä haluaa eikä

Kuka täällä keuhkoaa. Älä harhauta. Ap kirjoitti että hänellä on 79-vuotias äiti ja 5-vuotias lapsi, ja sinä aloit nälviä. Vittuako se sinulle kuuluu.

Vierailija
710/901 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin aiemmin EU-maassa X, jossa vanhukselle hankittiin kotona-asuva apulainen. Hallitus myöntää 4 v viisumin kerrallaan työntekijälle, joka tulee usein ns. kolmansista maista. Kotiapulaisen palkka on kiinteä 314€/kk + majoitus, ruoka, kunnallinen terv.hoito. Kaikilla ei ole edes omaa huonetta.

Koti/hoiva-apulainen tekee kaikki tarvittavat kotityöt vanhuksen luona, toimii saattajana, käy kaupassa jne.

Olen harkinnut muuttaa tuonne takaisin, jos/kun alan tarvita apua arjessa selviytymiseen. Valtio kustantaa myös koulutetun lähihoitajan vanhuksen kotiin, jos tämän terveydenhoito sitä edellyttää.

Vierailija
711/901 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sukulaisnainen joka tuli isoäidiksi vasta 80-vuotiaana. Onko hänen lapsensa siis vastuussa enemmän äitinsä kuin lapsensa hoidosta?

Vierailija
712/901 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vela joka täällä syytti perheellisiä itsekkäiksi: hänkin on itsekkyyden tulos. Mikäli hänen äitinsä olisi ollut vela, häntä ei olisi olemassakaan.

Vierailija
713/901 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko velvoitettu hoitaa ikääntynyttä vanhempaansa?

- Kyllä on. Moraalisesti on velvollinen. Periaatteessa näkisin jopa palkkatyötä korkeampi prioriteetti hoitaa, jos tarpeen, vanhempansa kertomassasi tilanteessa.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sellaisia yrityksiä olemassa, josta vanhus voi ostaa kaikki palvelut; kaupassa käynti/käyttäminen, siivous, ruoanlaittaminen, seuralaisena oleminen, pyykkien pesu, peseytymisessä avustaminen jne.? Vai tulisiko halvemmaksi palkata osa-aikainen/kokoaikainen avustaja? 

On olemassa. Mun vanhemmillani on turvapalvelua lukuunottamatta kaikki palvelut tuollaisesta hoivapalveluyrityksestä. Samainen yritys tarjoaa muuten palveluita lapsiperheillekin eli ei ole pelkästään vanhuksille tarkoitettu. Tuleeko avustajan palkkaaminen halvemmaksi riippuu ihan siitä, miten paljon ja usein apua tarvitaan. 

Vierailija
715/901 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä sä siinä keuhkoot, vedä happea välillä ettet pyörry. Saa kai täällä kysyy ihan mitä huvittaa eikä se kellee kuulu pätkääkään mitä kukin

Ja sullekko muka kuuluu? No juttusi jää ihan ala-arvoiseksi kun et pärjää kirjoittaessa edes ilman alapään voimasanoja. Heikoissa kantimissa roikut, tuo v sana kertoi sinusta ihan kaiken.

Vierailija
716/901 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko velvoitettu hoitaa ikääntynyttä vanhempaansa?

- Kyllä on. Moraalisesti on velvollinen. Periaatteessa näkisin jopa palkkatyötä korkeampi prioriteetti hoitaa, jos tarpeen, vanhempansa kertomassasi tilanteessa.

Ei nyt omaa toimeentuloaan ja eläkettään kannata tärvellä. Millä sitä elää, jos rahaa ei tule mistään? Vanhemmatko elättää?

Vierailija
717/901 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäänhän ei ole pakko tehdä tässä maailmassa. Aina on valinnan mahdollisuus. Jokainen elää vain kerran ja saa tehdä omasta elämästään sen näköistä kuin haluaa. 

Vierailija
718/901 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miksi äitini on aloitekyvytön. Muisitestin läpäisi kuitenkin kun se tehtiin. Kauppa-asioita hoidin itse ennenkuin siirsin ne kaupungin kauppapalvelulle.

siksi hoidin kauppa-asiat kun äidin kaupassakäynnistä ei tullut mitään. Haahuili sinne tänne eikä osannut toimiakärkevästi. Karkkihyllylle vaan ensimmäisenä ja tärkeät ostokset jäi. Kun olin kaupassa mukana jouduin paimentamaan koko ajan. Tämä siis oli jo useamman vuoden näin. Mikä vie aloitekyvyn noin?

Ap.

Et ole yksin asiasi kanssa. Asun n. tunnin ajomatkan päässä äidistäni, enkä voi lähteä lennosta noin vain. Enkä haluakaan hänen ilkeän luonteen takia. Räksyttävä ikävä tyyppi, joka passauttaa ja juoksuttaa. On ollut aina sellainen. Keksii yhtäkkiä vaikkapa jonkun kasvoseerumin Anna-lehdestä tms. ja jos en heti lähde sitä hakemaan kaupasta, niin olen saamarin paskiainen ja kiittämätön. Oikeasti noita toiveita ei voi toteuttaa, koska pienellä paikkakunnalla ei ole tarjontaa.

Äidillä käy 2 krt/pvä kotiahoiva, hoitavat lääkkeet ja ruuan. Siskoni käy n. 3 krt/vko ja huolehtii isoimmista asioista.

Olen antanut rahallista apua ja rahat äiti hukkaa jonnekin alta aikayksikön. Onnistui tuhoamaan muutaman tonnin puolessa vuodessa ja itki sen jälkeen, että tarvitsee 

lisäapua 3000e. En antanut; sanoin että mene sossuun. Olen auttanut äitiäni vuosien varrella aivan tarpeeksi ja mitä olen saanut vastineeksi? Pelkkää kettuilua.

En tule hoitamaan henk.kohtaisesti ikinä ilkeilevää äitiäni, enkä kustanna enää hänen menoja. Tyttärenä olen tehnyt jo enemmän kuin tarpeeksi ja minulla on omakin elämä ja muut velvoitteet.

Vierailija
719/901 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aiempien kommenttien siteeraaminen on tehty vaikeaksi, joten poimin kommentista 689 viimeisen lauseen: "Olen vela ja ihmettelen nimenomaan teidän perheellisten itsekkyyttä."

"Ja minä ihmettelen miten joku vela kehtaa mennä syyttämään perheellisiä itsekkyydestä. Vela ei tiedä perhe-elämästä mitään, joten pitäisi turpansa kiinni ja sormensa pois näppikseltä. Meillä on omat lapset, ja meillä on velvollisuus huolehtia heistä, ei vanhemmistamme."

Näin on. Velat hoitakoon murmelinsa kun ei ole jälkikasvua, joiden parissa lapsellisilla kuluu aikaa muutenkin.

Siis oikeasti...ryhdytkö peräkammarin tyypiksi vielä aikuisiällä? Jotain kummaa tuossakin täytyy olla kun pitää hilata vanhemmat kotiinsa loppuiäksi. Valintansa kullakin. Mulle se on se oma perhe kissoineen ja koirineen.

99 v. muistisairaan anopin saatoin hiljan hautaan, enkä tarvitse yhtään hoivattavaa vähään aikaan.

Vierailija
720/901 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tulin isoäidiksi alle viisikymppisenä, ja nyt lapsenlapset ovat jo nuoria aikuisia. Painajainen, jos joutuisi vielä yli kahdeksankymppisenä pieniä lapsia hoitamaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi