Olenko vastuussa ikääntyneen vanhemman hoidosta? Ja missä menee raja?
79-vuotias äitini asuu kotona. Muistisairautta ei ole, jotain tosin välillä unohtelee. Fyysinen kunto on huono. On kotona, liikkuu rollaattorilla. Kotihoito käy 2 kertaa viikossa, joista toinen kerta on kylvetys, kotihoito hoitaa myös lääkkeet. Kauppapalvelu tuo ostokset kotiin.
Minä hoidan pyykit, autan laskujen maksussa ja toimin pienissä askareissa apuna.
Heti jos pitäisi tilata lääkäriä, hammaslääkäriä tai silmälääkäriä, kotihoidosta sanovat äidilleni että sano tyttärelle, hän hoitaa. Äitini ei ole holhouksessa mutta minkään asioiden suunnittelu ja toteutus ei suju. Jonkun pitää varata aika, toimittaa äiti lääkäriin ja mennä mukaan kuuntelemaan mitä siellä on sanottu ym.
Onko nyt niin, että minä ainoana lapsena olen nyt velvollinen toimimaan äitini asioiden hoitajana? Olemaan töistä pois yhtenään milloin minkäkin asian takia jne. Kun mikään ei riitä. Hän on kuin pikkulapsi, mikään itsenäinen toiminta ei suju.
Kommentit (901)
Vierailija kirjoitti:
Muissa maissa kyllä lapset huolehtivat iäkkäistä vanhemmista.
Täällä Suomessa keski-ikäisten lasten on päästävä joka päivä kaikenlaisiin viihdytyksiin, joten he "eivät ehdi".
Täällä Suomessa harva keski-ikäinen pitää palkkatyötään "kaikenlaisena viihdytyksenä", eivätkä myöskään omien pienten lastensa hoitamista. Harvat poikkeukset ovat lasten käyttäminen jossakin viihdytyksessä tai vielä harvemmat oman työpaikan virkistyspäivät, eikä nekään ole aina viihdyttäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksette osta hänelle mitään apua, jos sellaista asiointiin tarvitsee? Senkun vaan valitset yrityksen. Ikääntyneille on kotiin vietävä palvelu alviton ja siitä saa vielä kotitalousvähennystä 60%.
Olen samaa mieltä, jos ei halua hoitaa niin sitten ostakaa ne palvelut. Törkeintä on jättää yhteiskunnan vastuulle kaikki. Eli sama kuin teitä ei kiinnosta mitä heille tapahtuu. No, odottakaa sitten omalle kohdalle sama kohtelu.
Irtisanouduitko työstäsi hoitaaksesi vanhempasi? Vai olitko jo valmiiksi työtön ja perheetön? Etkö koskaan lähtenyt kotipaikkakunnaltasi opiskelemaan ja töihin muualle?
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti teillä ei ole kummoisetkaan välit. Minä välitän äidistäni (81) ja aion tehdä kaikkeni hänen hyväkseen sitten kun hän ei enää pysty itsenäisesti tulemaan toimeen. Otan hänet vaikka meille asumaan tai ostan hänelle asunnon meidän läheltä.
Sen verran olen nähnyt vanhusten "hoiva"laitosasumista, etten siihen piinaan omaa äitiäni laita, jos mitenkään voin sen estää.
Wow, sinähän se rikas olet. Minulla ei ole varaa ostaa äidilleni asuntoa eikä äiti mahdu tähän meidän kaksioon asumaan. Vaikka mahtuisikin, niin äiti ei aio lähteä kodistaan minnekään. Vaikea se on ketään väkisin pakottaa muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
No miksette osta hänelle mitään apua, jos sellaista asiointiin tarvitsee? Senkun vaan valitset yrityksen. Ikääntyneille on kotiin vietävä palvelu alviton ja siitä saa vielä kotitalousvähennystä 60%.
Jos vanhus sanoo kaikkeen ei, niin turha siinä on ruveta mitään palveluja ostamaan. Vanhuksella on päätösvalta kenet hän päästää asuntoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, jos ei halua hoitaa niin sitten ostakaa ne palvelut. Törkeintä on jättää yhteiskunnan vastuulle kaikki. Eli sama kuin teitä ei kiinnosta mitä heille tapahtuu. No, odottakaa sitten omalle kohdalle sama kohtelu.
Irtisanouduitko työstäsi hoitaaksesi vanhempasi? Vai olitko jo valmiiksi työtön ja perheetön? Etkö koskaan lähtenyt kotipaikkakunnaltasi opiskelemaan ja töihin muualle?
Etkö ymmärrä lukemaasi? Jos opiskelit ja lähdit töihin muualle, niin OSTA ne palvelut, joita et itse kykene tarjoamaan. Eikö sinulla ole ollut minkäänlaista ennakkosuunnittelua elämässäsi, vaikka olet olevinasi niin fiksu ja koulutettu???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä Suomessa keski-ikäisten lasten on päästävä joka päivä kaikenlaisiin viihdytyksiin, joten he "eivät ehdi".
Täällä Suomessa harva keski-ikäinen pitää palkkatyötään "kaikenlaisena viihdytyksenä", eivätkä myöskään omien pienten lastensa hoitamista. Harvat poikkeukset ovat lasten käyttäminen jossakin viihdytyksessä tai vielä harvemmat oman työpaikan virkistyspäivät, eikä nekään ole aina viihdyttäviä.
Minkä ikäisellä on pienet lapset? Silläkö, jonka vanhempi on liki 80?
Vähän kannattaisi miettiä, mitä itsekkyydessään näppikseltään suoltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti teillä ei ole kummoisetkaan välit. Minä välitän äidistäni (81) ja aion tehdä kaikkeni hänen hyväkseen sitten kun hän ei enää pysty itsenäisesti tulemaan toimeen. Otan hänet vaikka meille asumaan tai ostan hänelle asunnon meidän läheltä.
Sen verran olen nähnyt vanhusten "hoiva"laitosasumista, etten siihen piinaan omaa äitiäni laita, jos mitenkään voin sen estää.
Wow, sinähän se rikas olet. Minulla ei ole varaa ostaa äidilleni asuntoa eikä äiti mahdu tähän meidän kaksioon asumaan. Vaikka mahtuisikin, niin äiti ei aio lähteä kodistaan minnekään. Vaikea se on ketään väkisin pakottaa muuttamaan.
Ei tarvitse olla rikas, jotta on viisi-kuusikymppisenä kelvollinen saamaan lainaa yksiön verran. Haloo. Mitä valintoja olet itse elämässäsi tehnyt???
Älä vaan ala omaishoitajaksi, siitä ei pääse eroon, ja kotihoito käyttää sitä hyväkseen eli jättää asioita sinun vastuullesi.
Tee huoli-ilmoitus, niin sosiaalihuolto tulee arvioimaan tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla rikas, jotta on viisi-kuusikymppisenä kelvollinen saamaan lainaa yksiön verran. Haloo. Mitä valintoja olet itse elä
Valintoja? Esimerkiksi jäänyt 90-luvulla työttömäksi, tehnyt kaksi lasta ja sairastunut niin, että viisikymppisenä jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle. Sanoisin, että ihan kaikki ei ollut omaa suunnitelmaani.
En usko, että saisin sijoitusasuntolainaa, mutta jos saisin, niin se tarkoittaisi sitä, että mieheni joutuisi maksamaan yksin meidän menot. Veikkaan, että hän ei ole siihen halukas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhus sanoo kaikkeen ei, niin turha siinä on ruveta mitään palveluja ostamaan. Vanhuksella on päätösvalta kenet hän päästää asuntoonsa.
Toisaalta vanhuksella ei ole päätösvaltaa ottaa lasten arki omaan käyttöönsä 24/7/365 tai edes kaikki lapsen vapaa-aika sisältäen myös 8h yöunet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla rikas, jotta on viisi-kuusikymppisenä kelvollinen saamaan lainaa yksiön verran. Haloo. Mitä valintoja olet itse elä
Pk-seudulla maksetaan viisikymppisenä sitä lainaa siitä perheasunnosts vielä, yksiöt maksavat päälle 100 000e, joten on aika paljon ihmisiä, jotka eivät voi vain ostaa asuntoja toisille vaikka niin haluaisivat. Lisäksi tulevat vastikekulut kaupan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ymmärrä lukemaasi? Jos opiskelit ja lähdit töihin muualle, niin OSTA ne palvelut, joita et itse kykene tarjoamaan. Eikö sinul
Jos sinä olisit fiksu ja koulutettu, niin tietäisit että nämä junttura vanhukset kieltäytyvät kaikesta ostopalvelusta. Jopa kerran päivässä ollut kotihoitajan käynti irtisanottiin, kun ei hän sitä mihinkään tarvi.
Töihin soittelee sosiaalihoitaja onks sul hetki aikaa... meneekin tunti kesken työpäivän. Enää en vastaa. Äiti peruu tyynesti sovitut asiat, kun hänellä on tuo kuuluisa itsemääräämisoikeus.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi äitini on aloitekyvytön. Muisitestin läpäisi kuitenkin kun se tehtiin. Kauppa-asioita hoidin itse ennenkuin siirsin ne kaupungin kauppapalvelulle.
siksi hoidin kauppa-asiat kun äidin kaupassakäynnistä ei tullut mitään. Haahuili sinne tänne eikä osannut toimiakärkevästi. Karkkihyllylle vaan ensimmäisenä ja tärkeät ostokset jäi. Kun olin kaupassa mukana jouduin paimentamaan koko ajan. Tämä siis oli jo useamman vuoden näin. Mikä vie aloitekyvyn noin?
Ap.
Selvä muistisairaus. Testeistä voi saada todella hyvät tulokset,jos kognitiivinen puoli (otsalohko) on suhteellisen vähän vahingoittunut ja muut alueet aivoista sitten enemmän.
Palvelutarvekartoitus pitää tilata ja selostaa siinä yhteydessä myös, miten asiat todellisuudessa ovat, miten arjessa pärjätään (isoja vaikeuksia) ja myös lähiomaisen työ- ja muut olosuhteet - ei ole kunnankaan etu, jos tarvitaan kaksi hoivapaikkaa yhden sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhus voi itsekin myydä asuntonsa ja ostaa asunnon lähempää lapsiaan. Tuskin vanhus on lapselleen ostanut asuntoa, joten ei lapsen tarvitse ostaa vanhemmalleenkaan. Vanhuskin on tehnyt elämässään valintoja ja varautunut vanhuudenpäiviinsä. Ei pitäisi tulla yllätyksenä, että on muutettava sinne, missä pärjää ja on apua saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla rikas, jotta on viisi-kuusikymppisenä kelvollinen saamaan lainaa y
Vanhukset taantuvat sellaiseen uhmaikä/ teini vaiheeseen. Vahva oma tahto/tunne, järjelliset perusteet nolla.
Ei muuteta silloin, kun olisi vielä jotain kykyä ja jaksamista siihen muuttoon. Sitten valitetaan kun ei jaksa 200m2 talon sisä- ja ulkotöitä. Lapset tietenkin tekevät ne omien töiden lisäksi 🥶
Sääliksi käy keski-ikäiset töissä käyvät vanhemmat, joilla aika ei riitä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Aika.moni toimii nykyään omien vanhempiensa omaishoitajana. Ovathan hekin hoitaneet sinua. https://veksi.com/Uutiset.jsp?otsikko=Omaishoitaja
Aika monelle se omaishoitajuus ei ole mahdollista.
Jokainen tekee itse päätöksen hankkia lapsia ja on velvollinen huolehtimaan omosta lapsistaan. Se on normaalia. Se ei kuitenkaan velvoita niitä lapsia ryhtymään omaishoitajaksi, kun vanhemmat ovat iäkkäitä. Vai pitäisikö aikuisten lasten jättää oma perhe perustamatta, jotta ehtivät omaishoitaja omat vanhempansa? Tai laiminlyödä omaa perhettään?
Ei please syyllistetä niitä, joille se omaishoitajuus ei ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muissa maissa on ehkä pienemmät verot. Muissa maissa ehkä naiset ovat vähemmän koulutettuja ja ehtivät tekemään koululaisille lounaan kotona ja hoitamaan vanhuksia.
Ette sote-taksista ole kuulleet? Se on sellainen, joka kuljettaa vanhuksia lääkäriin, ostoksille ja mihin vaan kyytiä tarvitsee. Toki rajallisen määrän, mutta ei tarvitse Kiltin Tytön lähteä töistä taksinkuljettajaksi. Paitsi tietenkin jos ajaa työkseen taksia.
Oma vanhempani käytti sote-taksia oman terveyskeskuksen lääkäri- ja labrakäynteihin sujuvasti. Taksikuski saattoi vastaanotolle ja haki vastaanotolta, odotti tietty oven ulkopuolella. Kun muistisairaus alkoi haitata, omaiset alkoivat käyttää lääkärissä. Kun vastaanottoajan varaa heti aamuun, ei töistäpoissaoloja tule niin paljon kuin keskellä päivää. Joskus tulee käytettyä lomapäiviä poissaoloihin.
Itse olen töissä sairaalan lähistöllä. Kun sinne oli asiaa, taksi haki omaiseni sadan kilometrin päästä aamulla, olin vastassa sairaalan ovella ja saatoin hänet sitten odottavaan taksiin takaisin ja lähdin töihin. Tämä onnistui hyvin vielä siinä vaiheessa, kun omaiseni oli muuten omatoiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisellä on pienet lapset? Silläkö, jonka vanhempi on liki 80?
Vähän kannattaisi miettiä, mitä itsekkyydessään näppikseltään suoltaa.
Monella on lapsenlapsia, joihin haluaisi käyttää aikaa. Ei ne kuusikymppiset, töissä käyvät mahdottomia jaksa.
Minun mielestä kolme uhmaikäistä lasta on helpompi hoitaa kuin yksi vastarannankiiskivanhus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. 80 v vanhuksella on ollut noin neljännesvuosisata aikaa maksella sijoitusyksiönsä asuntolainaa ja yksiössä asuva vuokralainen on vielä ollut hyvin rahoittamassa vuokranantajan lainanlyhennystä. Yksiö on jo velaton ja vanhus voi muuttaa siihen nyt itse. Ja kuten sanoit, ei ole vanhuksen tarvinnut olla edes rikas. Miksi vanhus ei ole tehnyt viisi -kuusikymppisenä järkeviä valintoja?
Tai jonkinlainen masennus. Mutta ihan vaan yhteyden ottoa ja kertoa että kaikki ei ole ok, kertoa rehellisesti mikä on muuttunut. Kyllä siitä joku ottaa kopin, toivottavasti...
Liian huonokuntoseksi annetaan olla kotona. Koti ei todellakaan ole paras paikka.