Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko vastuussa ikääntyneen vanhemman hoidosta? Ja missä menee raja?

Vierailija
20.03.2024 |

79-vuotias äitini asuu kotona. Muistisairautta ei ole, jotain tosin välillä unohtelee. Fyysinen kunto on huono. On kotona, liikkuu rollaattorilla. Kotihoito käy 2 kertaa viikossa, joista toinen kerta on kylvetys, kotihoito hoitaa myös lääkkeet. Kauppapalvelu tuo ostokset kotiin.

Minä hoidan pyykit, autan laskujen maksussa ja toimin pienissä askareissa apuna.

Heti jos pitäisi tilata lääkäriä, hammaslääkäriä tai silmälääkäriä, kotihoidosta sanovat äidilleni että sano tyttärelle, hän hoitaa. Äitini ei ole holhouksessa mutta minkään asioiden suunnittelu ja toteutus ei suju. Jonkun pitää varata aika, toimittaa äiti lääkäriin ja mennä mukaan kuuntelemaan mitä siellä on sanottu ym.

Onko nyt niin, että minä ainoana lapsena olen nyt velvollinen toimimaan äitini asioiden hoitajana? Olemaan töistä pois yhtenään milloin minkäkin asian takia jne. Kun mikään ei riitä. Hän on kuin pikkulapsi, mikään itsenäinen toiminta ei suju.

Kommentit (901)

Vierailija
641/901 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaisin kaiken että isäni olisi vielä elossa ja vähän höppänä vanhus jota saisin kuljettaa lääkäriin ja auttaa 😔

Näin TILIOTTEEN ja oli niin IHANA ISÄ vaikka tähänasti olen vihannut ÄIJÄÄ

Vierailija
642/901 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämmönen miete tuli.  Valittavilla vanhemmilla on valittavat lapset.  

On ihan eri asia valittaa nimettömänä jollain keskustelupalstalla kuin kaataa kaikki sen lähimmän niskaan, kun hän kuitenkin tekee parhaansa. Mahdottomuuksiin kukaan ei repeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/901 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna muumioitua vaan.

Vierailija
644/901 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaisin kaiken että isäni olisi vielä elossa ja vähän höppänä vanhus jota saisin kuljettaa lääkäriin ja auttaa 😔

Isän vointi huononi muutamassa kuukaudessa, mutta se jo riitti sekoittamaan uneni lopullisesti. Puhelin saattoi soida ihan mihin aikaan tahansa yöllä. Toisessa päässä sekava isäni kysymässä mitä kello tai äiti kertomassa, että isä ei suostu menemään ambulanssiin jne...

Isää on ikävä, muuta toimintaa ei yhtään, se oli lähinnä kaaoksenhallintaa. Perhe ja työ hoidettavana. 

Vierailija
645/901 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isän vointi huononi muutamassa kuukaudessa, mutta se jo riitti sekoittamaan uneni lopullisesti. Puhelin saattoi soida ihan mihin aikaan tahansa yöllä. Toisessa päässä sekava isäni kysymässä mitä kello tai äiti kertomassa, että isä ei suostu menemään ambulanssiin jne...

Isää on ikävä, muuta toimintaa ei yhtään, se oli lähinnä kaaoksenhallintaa. Perhe ja työ hoidettavana. 

Näin se monesti menee, ei se helppoa ole.

Vierailija
646/901 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiskunnan "tuho" alkaa pienistä asioista. Ihmisten perhekeskeisyys on murentunut. Ihmiset ovat yhteiskunnalle sopivia tuotteita. Kaikkien "arvo" mitataan rahassa. Niinkuviteltu yksilön vapaus on tärkein arvo tänä päivänä. Jokainen on oman onnensa seppä-sanotaan, mutta sattumilla on osuus siihen, miten elämä kuljettaa. Se, miten tyytyväisenä painat viimeisen kerran pääsi pielukseen, ratkaisee elämäsi saldon. Kun olet nuori ja kuolematon, elä elämääsi täysillä. Älä ajattele, millaista on vanhana. Silloin voit muistella hymyssäsuin nuoruuden hauskoja sattumia. Itse olen +75 ja ajattelen, että lapseni ja lapsenlapseni eivät ole minulle mitään velkaa, enkä minäkään heille. Jos tuotan heille iloa ja he mulle, se on ihan fine. Loppuelämäni teen asioita, jotka tuovat minulle-huom. minulle erityistä mielihyvää. Se on minun oikeuteni ja velvollisuuteni. Se voi olla lasteni ja lastenlasteni kanssa puuhailu, tai matkustelu tai tanssi laulu ja viini-kuka tietää.

Vierailija
647/901 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt alkoi kiinnostaa kuinka usein ap joutuu juoksuttaa lääkärissä tai kaupassa äitiään ja sen takia olemaan pois töistä. Kyllä tuo teksti aika lailla liioitellulta kuulostaa, mutta hyvä jos täältä avun ongelmiinsa löytää, vaikka en kyllä itse täältä ongelmiin apua hakisi.

Vastaus otsikon kysymykseen:

-Et ole velvollinen hoitamaan yhtään mitään ja jos et halua pistä hanskat naulaan.

-Raja, no se kulkee just siinä mihin rajan vedät. Sinä päätät, teet tai oletko tekemättä.

Koska laki ei määrä vanhempien hoitoa lapsille niin kyllä se yhteiskunta sitten hoitaa äitisi juuri niillä resursseilla mitkä ovat tämän päivän vanhustenhuollolla. Kannattaa tovi miettiä miten haluat äitisi vanhuuden päivien sujuvan ja sen pohjalta teet sitten päätöksesi.

En ole ap, mutta esimerkkinä voin kertoa, että omalla äidilläni on ollut nyt 2 kk sisällä 7 lääkärikäyntiä sekä yksi labrakäynti. Jokaiseen keikkaan minulta menee 2-3 tuntia ja nämä ajat ovat aina keskellä  päivää. Siitä voi laskea paljonko olen joutunut olemaan pois töistä. Tähän päälle kauppakäynnit 2x viikossa. Lisäksi olisi pitänyt alkaa käydä säännöllisesti fyssarilla, mutta sitä en kertakaikkiaan enää pysty hoitamaan kun nekin ovat aina keskellä päivää.

Voi olla että jollain on työpaikka, jossa tämä onnistuu, mutta itselleni tämä on kestämätön tilanne.

Vierailija
648/901 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa selvittää, onko omalla paikkakunnalla kotikäyntejä tekeviä fysioterapeutteja. Anopin luona käy yksi, ja hän on todella hyvä.

Vierailija
649/901 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin paljon jo viestejä etten ehdi ja jaksa lukea mitä jo vastattu, mutta..

Ap:lle vinkkinä, että laita kaikki mahdolliset laskut suoramaksuun. Jotta oma taakka vähenisi niin voisiko kotihoito käydä useammin jos siis äitilläsi kriteerit täyttyy? Kotihoidolle kyllä kuuluu pyykinpesu jos niin sovitte.

Lääkärireissuille ei hoitajat voi enää lähteä mukaan (ennen vanhaa tämäkään ei ollut kiellettyä), mutta onko paikkakunnallasi mitään saattaja/ystäväpalvelua (usein ihan ilmaisia) joka voisi lähteä vastaanotoille mukaan?

Meillä Oulussa ei enää saa kuulemma kotihoito pestä pyykkiä tai siis jättää konetta yksin päälle jos vanhus ei tiedä mitä tehdä jos koneen vuoksi syttyy tulipalo. Harvalla varmaan niin nopea kone, että käynnin aikana ehtisi pestä.

Vierailija
650/901 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin paljon jo viestejä etten ehdi ja jaksa lukea mitä jo vastattu, mutta..

Ap:lle vinkkinä, että laita kaikki mahdolliset laskut suoramaksuun. Jotta oma taakka vähenisi niin voisiko kotihoito käydä useammin jos siis äitilläsi kriteerit täyttyy? Kotihoidolle kyllä kuuluu pyykinpesu jos niin sovitte.

Lääkärireissuille ei hoitajat voi enää lähteä mukaan (ennen vanhaa tämäkään ei ollut kiellettyä), mutta onko paikkakunnallasi mitään saattaja/ystäväpalvelua (usein ihan ilmaisia) joka voisi lähteä vastaanotoille mukaan?

Meillä Oulussa ei enää saa kuulemma kotihoito pestä pyykkiä tai siis jättää konetta yksin päälle jos vanhus ei tiedä mitä tehdä jos koneen vuoksi syttyy tulipalo. Harvalla varmaan niin nopea kone, että käynnin aikana ehtisi pestä.

Se on kyllä jännä, että kotihoitoon eli ilman hoitopaikkaa voi silti jättää vanhuksia. 

-ohis

Vierailija
651/901 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kotihoidolle todellakaan kuulu pyykkäykset. Sairaanhoidon koulutuksen saaneet ihmiset tekevät minuuttiaikataululla vain tarvittavat hoitotoimet. Jos pyykkäys yms. apua tarvitsee, siihen on palkattava yksityisesti ko palvelua tarjoava yritys.

Vierailija
652/901 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on, että sinä odotat samaa omilta lapsiltasi. Sen takia, niitä kakaroita tehdään, että ne hoitavat ja huolehtivat: Oman vanhuuden turvaksi. Meitä lapsettomia on aika vähän silläkin uhalla, että tiedämme jäävämme yksin.

Vierailija
653/901 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksette osta hänelle mitään apua, jos sellaista asiointiin tarvitsee? Senkun vaan valitset yrityksen. Ikääntyneille on kotiin vietävä palvelu alviton ja siitä saa vielä kotitalousvähennystä 60%.

Vierailija
654/901 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt alkoi kiinnostaa kuinka usein ap joutuu juoksuttaa lääkärissä tai kaupassa äitiään ja sen takia olemaan pois töistä. Kyllä tuo teksti aika lailla liioitellulta kuulostaa, mutta hyvä jos täältä avun ongelmiinsa löytää, vaikka en kyllä itse täältä ongelmiin apua hakisi.

-Et ole velvollinen hoitamaan yhtään mitään ja jos et halua pistä hanskat naulaan.

-Raja, no se kulkee just siinä mihin rajan vedät. Sinä päätät, teet tai oletko tekemättä.

Koska laki ei määrä vanhempien hoitoa lapsille niin kyllä se yhteiskunta sitten hoitaa äitisi juuri niillä resursseilla mitkä ovat tämän päivän vanhustenhuollolla. Kannattaa tovi miettiä miten haluat äitisi vanhuuden päivien sujuvan ja sen pohjalta teet sitten päätöksesi.

En ole ap, mutta esimerkkinä voin kertoa, että omalla äidilläni on ol

Höpöhöpö fyssariin mitään saattajaa tarvitse! Taksi vie sisälle ja hakee. Teen fysioterapiaa työkseni kotikäynteinä ja meidän omassa yrityksessä. Myös vaikeavammaiset tulevat ilman saattajia, ammattihenkilöstöähän me ollaan ja monesti osataan siirrot paremmin kuin ne omaiset.

Vierailija
655/901 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksette osta hänelle mitään apua, jos sellaista asiointiin tarvitsee? Senkun vaan valitset yrityksen. Ikääntyneille on kotiin vietävä palvelu alviton ja siitä saa vielä kotitalousvähennystä 60%.

Olen samaa mieltä, jos ei halua hoitaa niin sitten ostakaa ne palvelut. Törkeintä on jättää yhteiskunnan vastuulle kaikki. Eli sama kuin teitä ei kiinnosta mitä heille tapahtuu. No, odottakaa sitten omalle kohdalle sama kohtelu.

Vierailija
656/901 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän hyvinvointialueella kotihoidon työntekijät pesee pyykkiä. Muutenhan näillä asiakkailla ei olisi ainuttakaan puhdasta vaatetta loppuelämänsä aikana ja nukkuisivat ulosteisissa lakanoissa.

T: Kotihoidon lähihoitaja

Vierailija
657/901 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muissa maissa kyllä lapset huolehtivat iäkkäistä vanhemmista.

Täällä Suomessa keski-ikäisten lasten on päästävä joka päivä kaikenlaisiin viihdytyksiin, joten he "eivät ehdi".

Vierailija
658/901 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti teillä ei ole kummoisetkaan välit. Minä välitän äidistäni (81) ja aion tehdä kaikkeni hänen hyväkseen sitten kun hän ei enää pysty itsenäisesti tulemaan toimeen. Otan hänet vaikka meille asumaan tai ostan hänelle asunnon meidän läheltä. 

Sen verran olen nähnyt vanhusten "hoiva"laitosasumista, etten siihen piinaan omaa äitiäni laita, jos mitenkään voin sen estää. 

Vierailija
659/901 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta esimerkkinä voin kertoa, että omalla äidilläni on ol

Elämässä tehdään omia valintoja. Jos on mahdollisuus olla poissa töistä niin siitä vaan! Onhan joillakin niin ikävät työt ,että ilomielin kuskaa vaikka vanhuksia hoitoon. Sitten on niitä, joille on vaikea saada sijaistakin.

Lähde sinäkin töihin vaikka merille, niin harvemmin joudut lähtemään kesken työpäivän kuskaamaan äitiäsi.

Miettikää tosiaan missä on normaalin avuliaisuuden ja orjan tai peräti kynnysmaton ero.

Vierailija
660/901 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muissa maissa kyllä lapset huolehtivat iäkkäistä vanhemmista.

Täällä Suomessa keski-ikäisten lasten on päästävä joka päivä kaikenlaisiin viihdytyksiin, joten he "eivät ehdi".

Muissa maissa on ehkä pienemmät verot. Muissa maissa ehkä naiset ovat vähemmän koulutettuja ja ehtivät tekemään  koululaisille lounaan kotona ja hoitamaan vanhuksia.

Ette sote-taksista ole kuulleet? Se on sellainen, joka kuljettaa vanhuksia lääkäriin, ostoksille ja mihin vaan kyytiä tarvitsee. Toki rajallisen määrän, mutta ei tarvitse Kiltin Tytön lähteä töistä taksinkuljettajaksi. Paitsi tietenkin jos ajaa työkseen taksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän