Mitä tehdä kun naimisiinmenosta on tullut suhteen elefantti?
Meillä on perinteinen asetelma: ikää molemmilla 30+, yhdessäoloa takana vuosissa 7+. Ei lapsia, yhteinen talolaina.
Naimisiinmeno on ollut miehelle aina asia jota tämä on vältellyt tai vaihtanut puheenaihetta. Ystäväpariskunnille ja sukulaisille mies on usein puhunut meidän tulevista häistä ja viitannut asiaan monin tavoin mutta mies ei ole koskaan ottanut asiaa konkreettisesti puheeksi kanssani. Olen yrittänyt olla aloitteellinen, mutta mies vaihtaa nopeasti puheenaihetta. Tämä on aiheuttanut minussa paljon katkeruutta vuosien aikana. Hyväksyin kuitenkin asian ja sen että naimisiinmenoa on käytännössä turha odottaa vaikkei mies koskaan sitä ääneen suostunut toteamaan. Saimme kuitenkin makean riidan aikaan kun sukulaisen tiedustellessa avioliittoaikeista totesin rauhallisesti että meillä on hyvä näin emmekä koe suhteen virallistamista avioliiton kautta tarpeellisena. Vihjaisin myös että odottelin kyllä aikani, mutta eiköhän se juna mennyt jo.
Miesystäväni suuttui tästä totaalisesti ja sanoi että nolasin hänet tuossa tilanteessa. Mies otti vielä lisää kierroksia kun kerroin (taas kerran) että en edes halua mennä naimisiin enää tässä vaiheessa sillä monta vuotta yritin ajaa asiaa aktiivisesti enkä koskaan saanut muuta vastetta kuin kädenlämpöisen toteamuksen että joojoo mennään joskus naimisiin. Naimisiinmeno nyt tuntuisi siltä että väsytystaistelun perästä mies suostuu pitkinhampain ja en tietysti halua solmia liittoa tuollaisissa olosuhteissa.
Kommentit (291)
Mies taitaa skannailla muita mahdollisuuksia tai sitten hän suvulle vastaa mitä suku haluaa ajattelematta avokkinsa tunteita.
Vierailija kirjoitti:
Niin no miksi väkisin naimisiin ? En ymmärrä miksi pitää mennä naimisiin ollenkaan. Älä painosta ei kaikki halua naimisiin ollenkaan koskaan.
Ei tässä olla menossa väkisin naimisiin tai naimisiin ollenkaan sillä olen sen ajatuksen jo hyljännyt aikoja sitten. Vaikka mies nyt yrittäisikin viedä asiaa eteenpäin, olen jo luovuttanut ja hyväksynyt että elämme avoparina. Nyt sitten vaan kun sanon tuon itsekin ääneen, mies heittäytyy martyyriksi ja uhriutuu vaikka syy on hänen ja se on hänelle kommunikoitu selvällä suomenkielellä monta kertaa.
Nyt on vuosi 2024 Suomessa. Miksi kukaan menee enää naimisiin, varsinkaan tuollaisissa ap:n olosuhteissa? Painostuksesta naimisiin ei nyt varsinkaan pidä mennä tai näyttääkseen jollekin jotakin. Yhteinen asuntolaina ja yhdessä asuminen sekä erityisesti ne yhteiset lapset niitä suurempia ja merkityksellisempiä sitoumuksia oikeasti ovat.
Minulle tuollainen vastahankaisuus olisi nykyään vakava varoitusmerkki. On eri asia suhtautua avioliittoon turhana instituutiona ja olla haluamatta kenenkään kanssa naimisiin, kuin venkoilla asian kanssa niin että sanoo haluavansa sitten joskus, mutta sitä joskusta ei vaan sitten koskaan tunnu tulevan.
Oma exäni venkoili asian kanssa vuosia, vaikka väitti kuitenkin rakastavansa - ja uskoinkin sen, meillä oli hyvä ja onnelista yhdessä, niin ainakin luulin. Kävi kuitenkin niin, että mies vaihtoikin minut lennosta uuteen, ja vei tämän uuden melko pian vihille. Häät olivat juuri sellaiset, sormuksia myöten, jollaisista oltiin yhdessä puhuttu. Morsian vain vaihtui.
Provohan tämä on tai jos on totta jollekulle niin miksi roikut tässä miehessä joka ei ole menossa kanssasi naimisiin. "Aiheuttanut paljon katkeruutta", olet niitä naisia jotka roikkuvat kenessä hyvänsä siedettävässä miehessä sen sijaan että itsenäistyisit henkisesti ja etsisit samanhenkisen miehen. Tilanteestasi voit syyttää vain itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on vuosi 2024 Suomessa. Miksi kukaan menee enää naimisiin, varsinkaan tuollaisissa ap:n olosuhteissa? Painostuksesta naimisiin ei nyt varsinkaan pidä mennä tai näyttääkseen jollekin jotakin. Yhteinen asuntolaina ja yhdessä asuminen sekä erityisesti ne yhteiset lapset niitä suurempia ja merkityksellisempiä sitoumuksia oikeasti ovat.
Paitsi etteivät ole. Kaikissa juridisissa tilanteissa lapseton avopari on kuin 2 vierasta ihmistä.
Aloituksen olisi voinut sanoittaa paremmin, mutta ongelmani tässä tilanteessa on se että hautasin avioliittoaikeet ja -haaveet jo pari vuotta sitten. Nyt sitten mies vetää itkupotkuraivarit huomatessaan etten enää halua mennä hänen kanssaan naimisiin ja syyttää minua siitä etten ole edesauttanut asiaa ja että naimisiinmeno ei tapahdu itsestään. Tässä kohtaa minulle avioliittopuheet on punainen vaate josta tulee vaan paha mieli mutta mies ei ymmärrä vaan on vihainen etten haluakaan naimisiin. AP.
Miksi kysyt, mitä tehdä?
Kerrothan jo päättäneesi, että et tee mitään. Olet hyväksynyt tilanteen sellaisena kuin se on.
Olisin jättänyt tuon henkilön heti, kun olisin todennut, ettei naimisiin menosta tule mitään. Ihminen ei halua sitoutua. Olkoon sitten vapaa.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen olisi voinut sanoittaa paremmin, mutta ongelmani tässä tilanteessa on se että hautasin avioliittoaikeet ja -haaveet jo pari vuotta sitten. Nyt sitten mies vetää itkupotkuraivarit huomatessaan etten enää halua mennä hänen kanssaan naimisiin ja syyttää minua siitä etten ole edesauttanut asiaa ja että naimisiinmeno ei tapahdu itsestään. Tässä kohtaa minulle avioliittopuheet on punainen vaate josta tulee vaan paha mieli mutta mies ei ymmärrä vaan on vihainen etten haluakaan naimisiin. AP.
Kyllä me sun aloitus ymmärrettiin. Et vain tainnut saada haluamiasi vastauksia? Minun vastaus on, että miettisin tarkkaan kannattaako tuossa suhteessa olla, sillä aidolta rakkaudelta tuo ei kuullosta. Ei miehen, eikä sinunkaan puoleltasi, sillä katkeruus on astunut väliinne.
Vierailija kirjoitti:
Sanoitit aloituksen ihan hienosti. Ihme äijä. Varmaan hänellä on joku konservatiivinen luulo, että kunnonmies vielä joskus vie naisensa vihille. Vaikka ei sitten käytännössä halua sitä toteuttaa, niin haluaa pitää kiinni siitä mielikuvasta.
M40
Miksi jättää asia puolitiehen? Miksi vain jättää menemättä naimisiin kuin voi saman tien erotakin?
En minä jaksaisi katsella tuollaista miestä, joka vetää jotain kulissia tutuille ja sukulaisille ja sitten kiukkuaa, kun toinen ei halua samaa kulissipelleilyä.
Itse laittaisin miehen puhumaan naimisiinmenosta, enkä antaisi hänen vaihtaa puheenaihetta. Tämä selvitetään tässä ja nyt. Pöydästä ei poistuta ennen kuin lopullinen vastaus on saatu.
Ja sellainen katsotaan myöhemmin -vastaus ei ole käypä vastaus.
Monilla /joillakin miehillä on pelko siitä, että naimisiin menon jälkeen suhde menee pilalle.Ehkä pelkäävät, että nainen alkaa käyttäytymään huonosti ja pihtaamaan, eikä siitä sitten olekaan niin helppo lähteä.
Ehkä miehesi pelkää myös tätä.Se ei tarkoita etteikö hän silti rakastaisi sinua. Päinvastoin hän nimenomaan haluaa olla kanssasi ja pitää suhteenne hyvänä.Onhan hän pysynyt luonasi ilman avioliittoakin ,miksipä sitten mitään liittoa tarvitaankaan vakuudeksi rakkaudesta ja sitoutumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Itse laittaisin miehen puhumaan naimisiinmenosta, enkä antaisi hänen vaihtaa puheenaihetta. Tämä selvitetään tässä ja nyt. Pöydästä ei poistuta ennen kuin lopullinen vastaus on saatu.
Ja sellainen katsotaan myöhemmin -vastaus ei ole käypä vastaus.
Meinaat, että tällaisen painostustilaisuuden jälkeen olisi ihanaa mennä naimisiin, suhde saisi täyttymyksensä ja olisi onnellinen hautaan saakka?
Siis ette ole keskenänne puhuneet aiheesta että ette ole menossa naimisiin, ja otit sen ensimmäistä kertaa esille sukulaisten edessä? Sinähän nimenomaan sanoit että mies ei ole suostunut ääneen sanomaan että naimisiin ei mennä, ja sinun oletus oli että olette samaa mieltä asiasta. Kuulostaa siltä että ette kumpikaan osaa kommunikoida, mökötätte vain kumpikin yksinään ja oletatte toisen osaavan lukea ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Olisin jättänyt tuon henkilön heti, kun olisin todennut, ettei naimisiin menosta tule mitään. Ihminen ei halua sitoutua. Olkoon sitten vapaa.
Näin juuri ja elämän isot arvomaailma- ym. kysymykset fiksu aikuinen nainen selvittää jo alkumetreillä ettei tarvitse tuhlata aikaansa suhdevirityksiin joissa toiveet ja näkemykset eivät kohtaa.
Niin no miksi väkisin naimisiin ? En ymmärrä miksi pitää mennä naimisiin ollenkaan. Älä painosta ei kaikki halua naimisiin ollenkaan koskaan.