Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi nainen aina valitsee alfemman? Eikö mikään riitä?

Vierailija
18.03.2024 |

Koitetaan pitää keskustelu asiallisena ja olla loukkaamatta ketään, ettei tule bannia. Mitä ominaisuuksia alfa-miehessä naiset arvostavat ja mitä beta-miehessä vihaavat? Olisi kiva näin miehenä tietää, jotta voisi jatkossa uuden kumppanin kanssa kehittää itseään. Kiitos jo etukäteen arvon naiset ja toki miehiltäkin olisi kiva saada kannanottoja.

Kommentit (1076)

Vierailija
1021/1076 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen nyt itseni varsin tyhmäksi mutta uskaltaudun kysymään mikä on alfamies ja betamies?

Mistä heidät tunnistaa?  Miten se vaikuttaisi minun elämääni jos  vaikka valitsisin tällaisen alfamiehen? Mitä asioita se minun elämässäni ja olossani parantaisi? 

Voisiko joku ystävällisesti tehdä luettelot mitä pitää sisällään A ja mitä B?

Minä kun tyhmänä olen valinnut sen mukaan kenestä olen pitänyt, kenen elämäntyyli ja arvot ovat samassa linjassa omieni kanssa. Kenet olen kokenut luotettavaksi ja sanassaan pysyväksi, Tunteensa avoimesti näyttäväksi. Rehelliseksi. 

Ihmiseksi jonka olen kokenut olevan sellainen jonka kanssa voin olla täysin turvallisesti ja rennosti minä itse, ja joka on samalla tavalla uskaltanut olla minun seurassani. Jonka kanssa olemme löytäneet ns. yhteisen sävelen. Ja tämän kaiken varaan olemme sitten yhdessä opetelleet meille sopivan tavan elää, olla ja edetä yh

Hyvä viesti taas tänne tullut jonkun kynästä. Joku minua viisaampi voisi tähän vastata.

Mr Skylight

Vierailija
1022/1076 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi Mr Skylight, että minä valitsen miehen järjellä. Jos mies tekee mun elämästä parempaa, pääsee mukaan. Jos tekee elämästä vaikeampaa, joutuu ulos.

Kiitos näkemyksestäsi. Toi on muuten aika hyvä. Eli plussan puolelle pitäis mennä. Miten sitten näkisit, jos esimerkiksi seurustelisit mun kanssa ja saisit paljon hyviä ja huonoja asioita suhteestamme kuitenkin niin, että hyvää enemmän. Sitten tulisi joku kaveri, joka lupaisi kuun taivaalta tai muuten ihastuisit ja itsekin uskoisit, että tämän kaverin kanssa voisi olla vielä paremmin kuin mun kanssa. Vaihtaisitko mun kanssa ihan ok-suhteen sitten siihen missä olisi vielä paremmin? Tämä se ehkä kiteytettynä on mun koko kysymyssoppani kupletin juoni. Vaihtavatko naiset useinkin vielä parempaan eli kuinka yleistä on sellainen opportunismi tässä? Mutta siis miten henkilökohtaisesti ajattelisit?

Kerron itsestäni parin pitkän parisuhteen osalta. Kummassakin nainen vaihtoi minut heidän mielestään vielä parempaan. Sitten viimeistään parissa vuodessa huomasivat, että vaihtoivatkin itseasiassa huonompaan ja pyysivät mua takaisin. No en mä enää voinut, kun olin jo uudessa suhteessa. On niitä paljon mua parempia kavereita kumppaniksi, mutta vaikka mun jutut ovat mitä ovat esim. täällä, niin kyllä on mun arvo kumppanina aina huomattu sitten vaikka jälkeenpäin. Mietin vain kuinka usein käy näin, että vaihtamalla ei paranekaan kuin hetkeksi ehkä silmänlumeeksi?

Mr Skylight

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1023/1076 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tietoisesti etsinyt alfaa, mitä se nyt ylipäätään tarkoittaakaan. Mutta viehätyn voimakkaan oloisesta miehestä. Jos mies tuntuu vallankin henkisesti vahvalta ja luotettavalta, niin saatan tykätä. 

Vierailija
1024/1076 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättikö tyttöystävä? Pelkäätkö ettet saa tai löydä uutta? Se on ihan järkeen käypä pelko koska olet jo yli nelikymppinen ja mies. Monet miehet voivat saada naisen, mutta osaavatko pitää? Pidit häntä itsestäänselvyytenä, siksi lähti toisen matkaan, ja nyt mietit pitäisikö itsessä jotain kehittää. Olet oikeassa, eise enää kannata, älä edes yritä, liian myöhäistä.

Tyttöystävä jätti joskus 6 vuoden seukkauksen jälkeen ja vaimo 20 vuoden avioliiton jälkeen. Nyt olen ollut uudessa suhteessa muutaman vuoden. Toki pelko iskee puseroon, että joutuuko taas Tinderiin häröilemään. En haluaisi enää sitä kokea. Siellä on meitä miehiä ja naisia niin laidasta laitaan, että voi huh huh. Elämä valuu hiekkana tiimalasissa. Haluan vanheta yhdessä empaattisen naisen kanssa. nykyinen naiseni on monilta osin ihan huippu nainen, mutta meillä on omat kitkamme ja hänellä ollut aika vaihtuvaa miesrintamalla mua ennen. Joo kirjoitan suoraan, että pelottaa. Myönnän sen. Olen iso mies ja mua pelottaa. Yksin jääminen pelottaa. Toinen ihminen on lopulta ihmisen ainoa lohtu minusta!

Mr Skylight

Vierailija
1025/1076 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jättikö tyttöystävä? Pelkäätkö ettet saa tai löydä uutta? Se on ihan järkeen käypä pelko koska olet jo yli nelikymppinen ja mies. Monet miehet voivat saada naisen, mutta osaavatko pitää? Pidit häntä itsestäänselvyytenä, siksi lähti toisen matkaan, ja nyt mietit pitäisikö itsessä jotain kehittää. Olet oikeassa, eise enää kannata, älä edes yritä, liian myöhäistä.

Tyttöystävä jätti joskus 6 vuoden seukkauksen jälkeen ja vaimo 20 vuoden avioliiton jälkeen. Nyt olen ollut uudessa suhteessa muutaman vuoden. Toki pelko iskee puseroon, että joutuuko taas Tinderiin häröilemään. En haluaisi enää sitä kokea. Siellä on meitä miehiä ja naisia niin laidasta laitaan, että voi huh huh. Elämä valuu hiekkana tiimalasissa. Haluan vanheta yhdessä empaattisen naisen kanssa. nykyinen naiseni on monilta osin ihan huippu nainen, mutta meillä on omat kitkamme ja hänellä ollu

Vastaan vielä itse itselleni. Joo sitä kumppania muualtakin voisi etsiä kuin tinderistä. haluaisin kuitenkin oppia tuntemaan itseni paremmin ja kehittää itseäni niin, että minun kanssa naisen sitten olisi hyvä olla ja toisn päin. Jospa minussa jokin sinällään korjattavissa oleva piirre ärsyttää, niin sen korjaaminen voisi onnistua. samalla joku muukin ukkeli voisi oppia. Laittakaapa naiset nyt psykoanalyysiä vaan vapaasti tulille, että mikä mussa eniten ärsyttää kirjoittamani perusteella.

Mr Skylight

Vierailija
1026/1076 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän luetella kuvitellun Alfa- miehen piirteitä:

rohkeus, päättäväisyys, johtajuus, oma-aloitteellisuus, intohimo johonkin, itsevarmuus, henkinen lujuus, fyysinen kyvykkyys, röyhkeys, itsekkyys, sosiaaliset taidot, älykkyys

Kuvitellun Beta-miehen:

epävarmuus, kiltteys, ujous, epäsosiaalisuus, päättämättömyys, henkinen heikkous, alhaisempi älykkyys, saamattomuus, perässävedettävyys, fyysinen heikkous Alfaan verraten, pelokkuus

Tästä noussee psykoosit tulille, joten olisin toivonut jonkun muun kirjoittavan tästä, mutta noin mä sen äkkiseltään heittäisin. Mutta tämä jaottelu on, kuten aiemmin monet todenneetkin, niin keinotekoinen ja ällöttävä.

Mr Skylight

Vierailija
1027/1076 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmistan, että saadaan psykoosit tulille:

Väitän, että monelle naiselle, miehelle ja suhteelle voisi olla eduksi sellainenkin, että naisella saisi olla kaksi miestä. Toinen miehistä olisi enemmän tällainen alfamainen ja toinen betamainen ja molemmat miehet olisivat sovussa keskenään ja suostuisivat jakamaan yhdessä naisensa tappelematta ja nainen pistäisi pojat kuriin. 

Utopia tiedän ja ällöttää ajatuksenakin, mutta ei sillä ettenkö näkisi tuossa paljon hyvääkin. Ketään ei jätettäisi yksin ja se uli uli mieskin saisi osansa naisen rakkaudesta, heh heh heh.

Mr Skylight

Vierailija
1028/1076 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos näkemyksestäsi. Toi on muuten aika hyvä. Eli plussan puolelle pitäis mennä. Miten sitten näkisit, jos esimerkiksi seurustelisit mun kanssa ja saisit paljon hyviä ja huonoja asioita suhteestamme kuitenkin niin, että hyvää enemmän. Sitten tulisi joku kaveri, joka lupaisi kuun taivaalta tai muuten ihastuisit ja itsekin uskoisit, että tämän kaverin kanssa voisi olla vielä paremmin kuin mun kanssa. Vaihtaisitko mun kanssa ihan ok-suhteen sitten siihen missä olisi vielä paremmin? Tämä se ehkä kiteytettynä on mun koko kysymyssoppani kupletin juoni. Vaihtavatko naiset useinkin vielä parempaan eli kuinka yleistä on sellainen opportunismi tässä? Mutta siis miten henkilökohtaisesti ajattelisit?

Kerron itsestäni parin pitkän parisuhteen osalta. Kummassakin nainen vaihtoi minut heidän mielestään vielä parempaan. Sitten viimeistään parissa vuodessa huomasivat, että vaihtoivatkin itseasiassa huonompaan ja pyysivät mua takaisin. No en mä enää voinut, kun olin jo uudessa suhteessa. On niitä paljon mua parempia kavereita kumppaniksi, mutta vaikka mun jutut ovat mitä ovat esim. täällä, niin kyllä on mun arvo kumppanina aina huomattu sitten vaikka jälkeenpäin. Mietin vain kuinka usein käy näin, että vaihtamalla ei paranekaan kuin hetkeksi ehkä silmänlumeeksi?

Mr Skylight

Olen eri, mutta mitä tarkoitat, että suhteesta "saisi paljon hyviä ja huonoja asioita"? Itse ainakin ajattelen, että "ihan ok" suhde ei ole sellainen, jonka haluaisin, ja jos suhteesta saa "paljon huonoja asioita" niin ehkäpä se ei silloin ole toimiva ja hyvä suhde. En oikeastaan ymmärrä, miksi suhteessa pitäisi sietää huonoja asioita vain siksi, että hyviä kuitenkin olisi määrällisesti enemmän. Millaisia huonoja asioita tarkoitat? Kun oikeastihan se menee niin, että yksikin huono asia voi riittää siihen, ettei suhde toimi tai ei halua jatkaa, vaikka muuten olisi lukuisia hyviä puolia. Tällaisia yksittäisiä ratkaisevia huonoja asioita voisi esimerkiksi olla toimimaton kommunikaatio, peliongelma tai muu addiktio, kumppanin sivusuhteet, seksuaalinen yhteensopimattomuus tai muuten toimimaton seksi, tms. Mutta ei siihen eroon tarvita ketään lupailemaan kuuta taivaalta - ihan vain se riittää, ettei itsellä ole hyvä olla suhteessa. Ja tietysti "ihan ok suhde" kannattaa mieluummin vaihtaa sellaiseen, joka oikeasti toimii. Mutta olet ihan hakoteillä jos pidät tällaista opprtunismina tai alfojen perässä juoksemisena - parisuhteen tarkoitus on antaa hyvää sisältöä ja merkitystä elämään, ja suurin osa haluaa oikeasti toimivan suhteen sellaisen ihmisen kanssa, jonka kanssa on hyvä olla. 

Tietysti joskus voi käydä niin, että vaihtamalla ei tilanne paranekaan, mutta en tiedä olisiko silloin se aiempikaan ollut ihanteellinen ratkaisu. Jokin syyhän siihen on, että on haluttu ero.

Vierailija
1029/1076 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

rohkeus, päättäväisyys, johtajuus, oma-aloitteellisuus, intohimo johonkin, itsevarmuus, henkinen lujuus, fyysinen kyvykkyys, röyhkeys, itsekkyys, sosiaaliset taidot, älykkyys

Kuvitellun Beta-miehen:

epävarmuus, kiltteys, ujous, epäsosiaalisuus, päättämättömyys, henkinen heikkous, alhaisempi älykkyys, saamattomuus, perässävedettävyys, fyysinen heikkous Alfaan verraten, pelokkuus

Tästä noussee psykoosit tulille, joten olisin toivonut jonkun muun kirjoittavan tästä, mutta noin mä sen äkkiseltään heittäisin. Mutta tämä jaottelu on, kuten aiemmin monet todenneetkin, niin keinotekoinen ja ällöttävä.

Mr Skylight

Miksi kukaan haluaisi kumppaniksi tuollaisen, mitä kuvailit beta-miehenä? Kuulostaa äärimmäisen raskaalta ihmiseltä. Eivät nuo kaikki ominaisuudet niin pahoja ole, mutta osa kyllä on suorastaan turn off, ja osa muuten vain suhteen kannalta vaikeita.

Vierailija
1030/1076 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väitän, että monelle naiselle, miehelle ja suhteelle voisi olla eduksi sellainenkin, että naisella saisi olla kaksi miestä. Toinen miehistä olisi enemmän tällainen alfamainen ja toinen betamainen ja molemmat miehet olisivat sovussa keskenään ja suostuisivat jakamaan yhdessä naisensa tappelematta ja nainen pistäisi pojat kuriin. 

Utopia tiedän ja ällöttää ajatuksenakin, mutta ei sillä ettenkö näkisi tuossa paljon hyvääkin. Ketään ei jätettäisi yksin ja se uli uli mieskin saisi osansa naisen rakkaudesta, heh heh heh.

Mr Skylight

Miksi nainen ei sitten vain valitsisi näistä sitä mieluisampaa kumppaniksi, eli mikä pointti tuossa järjestelyssä olisi naisen kannalta?

Vierailija
1031/1076 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerron itsestäni parin pitkän parisuhteen osalta. Kummassakin nainen vaihtoi minut heidän mielestään vielä parempaan. Sitten viimeistään parissa vuodessa huomasivat, että vaihtoivatkin i

Viestiin 1028:

Niin...Se ihan ok-suhde voisi kuitenkin olla yksinäisyyttä parempi ja nykymaailmassa, jossa ihmisillä on jos jonkinlaista problematiikkaa, ihan mielekäskin vaihtoehto elää elämää. Totta kai romanttiseen rakkauteen kuuluu se, että kumppani tavallaan vie jalat alta. Olet tietysti oikeassa, että voi olla yksikin major thing esim. päihdeongelma, peliriippuvuus tai uskottomuus ja suhde on pilalla. Kuitenkin väittäisin, että tällaisessakin tapauksessa, jos kumppaniaan aidosti rakastaa, niin voidaan kukaties löytää yhdessä ratkaisu ongelmaan esim. peliriippuvuuteen eli ei se ero aina minusta olisi ensimmäinen mielekäs vaihtoehto; ainakaan minulle.

Se, että suhteessa on huono olla on luonnollisin ja varmaan yleisin syy eroon ja tämä on ihan inhimillinen ja ymmärrettävä syy, jos huonoa oloa ei saada pois tai paremminkin sitä aiheuttavaa juurisyytä. 

Tuosta olen eri mieltä kanssasi, että ok parisuhde kannattaisi vaihtaa toimivaan. Ymmärrä ystävä hyvä, että tämä voi olla illuusio ja todennäköisesti onkin. Ei parisuhteen tai elämän tarkoitus minusta ole etsiä aina parempaa toimivampaa parisuhdetta. Tuo on juurikin sitä opportunismia. Meillä on erilaiset arvot. Ei siinä mitään. Kunnioitan tapaasi ajatella. Minusta vain on resurssien haaskaamista ja turhaa sydämien särjentää lähteä toimivasta ok parisuhteesta vielä paremmin toimivaan semminkin, kun tässä on niin valtava riski sille, että menee huonommaksi se elämä vain. Hyvä parisuhde on minusta sellainen, jossa mennään vaikeuksien kautta voittoon ja yhdessä opitaan ja selvitään kaikesta. Siitä kasvaa se todellinen rakkaus ja arvostus minusta.

varmasti se alkuperäinenkään suhde ei ole ollut ideaali, jos siitä haluttu eroon, mutta tässä tullaan taas ydinkysymykseen, että miksi parisuhteen ja elämän pitäisi olla ideaali heti mulle kaikki tässä ja nyt? Tarkoitan nyt vain sitä, että kukaan ihminen eikä mikään parisuhde ole ideaali ja sitä parisuhdetta voisi myös kehittää. Ideaalia etsiessä voi kadottaa itsensä, elämänsä, arvonsa ja lopulta voi jäädä käteen mustapekka. Ideaalia ei kannata minusta metsästää se kannattaa minusta monesti rakentaa pikku hiljaa rakastaen kumppaniaan. En siis ole lähtökohtaisesti eron puolesta puhuja. 

Mr Skylight

Vierailija
1032/1076 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitellun Beta-miehen:

Mr Skylight

Miksi kukaan haluaisi kumppaniksi tuollaisen, mitä kuvailit beta-miehenä? Kuulostaa äärimmäisen raskaalta ihmiseltä

Entäs jos se beta-ihminen rakastaisi sua aidosti ja se alfa-ihminen vain käyttäisi sua? Mutta ymmärrän mitä tarkoitat. Ei kait kukaan.

Mr Skylight

Vierailija
1033/1076 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mr Skylight

Miksi nainen ei sitten vain valitsisi näistä sitä mieluisampaa kumppaniksi, eli mikä pointti tuossa järjestelyssä olisi naisen kannalta?

niin... nainen saisi erilaisia ominaisuuksia. Käytännössä yhdessä ihmisessä ei voi olla samassa paketissa kaikkia hyviä ominaisuuksia. Kuten palstalla on kirjoitettu, niin rakastajaksi sopii ihan erilainen kaveri kuin aviomieheksi, kenties ainakin joissain tapauksissa. Käytännössä tuo voisi olla kuitenkin aika raskas kuvio naiselle ja saattaisi olla vaikea olla tasapuolinen tässä molemmille ukoille. Ja niin usein miehet toleroivat huonosti toisiaan. Yhdyn isossa kuvassa näkemykseesi, ettei käytännössä ole toimiva ratkaisu, mutta kiinnostava ajatusleikki kyllä ja joissain harvoissa valituissa tapauksissa voisi kenties toimiakin.

Mr Skylight

Vierailija
1034/1076 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitellun Beta-miehen:

Mr Skylight

Miksi kukaan haluaisi kumppaniksi tuollaisen, mitä kuvailit beta-mie

Kovin konemainen ajatus, että alfamies käyttää naisia vain hyväkseen, ihmisiä hekin ovat, ja toisaalta, mitä on betamiehen aito rakkaus, kauanko se kestää ja miten hän sitä ilmentää. 

Vierailija
1035/1076 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitellun Beta-miehen:

Mr Skylight

Miksi kukaan haluaisi kumppaniksi tuollaisen, mitä kuvailit beta-mie

Kuvauksen betalla on yksi positiivinen ja kaksi neutraalia ominaisuutta. Alfalla taasen 8 positiivista ominaisuutta ja tyyliin yksi ikävä ominaisuus. 

Tää on muutenkin enemmän tutkielma omaan mielenmaisemaasi ja minkä koet miehissä riittävän kuin siihen mitä naiset hakevat. Esimerkiksi sitoutumiskyky, leikkisyys ja perhekeskeisyys puuttuvat molemmilta miesesimerkeiltä. Listasi on "tällaisen jätkän kanssa tahtoisin metsästämään mammuttia" -lista, ei "naisena perustaisin perheen tämän kanssa" -lista 🙄 

Vierailija
1036/1076 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitellun Beta-miehen:

Mr Skylight

Miksi kukaan halu

Joo kyllä alfatkin voivat olla hyviäkin ihmisiä, mutta usein ylimielisiäkin ja itseään täynnä olevia, muttei aina. No se rakastava beta tois sulle ruusuja ja orkidean, kunnostaisi sun auton, hoitaisi sun lemmikin, kun olet matkoilla, haravoisi pihasi ja tekisi pihasi lumityöt, jos okt:ssä asuisit. Katsoisi sun valitsemaa sarjaa ja kehuisi sinua sekä antaisi sinulle rentouttavaa hierontaa ja kuuntelisi sinua ja kertoisi mia höpinöitään. Se rakkaus kestäisi ikuisesti sinua kohtaan.

Mr Skylight

Vierailija
1037/1076 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitellun Beta-miehen:

Mr Skylight

Miksi kukaan halu

Totta! Noi sitoutumiskyky, leikkisyys ja perhekeskeisyys hyviä/haluttuja ominaisuuksia kyllä varmasti miehelle, jonka nainen haluaisi ihan loppuiän kumppanikseenkin kenties.

Mr Skylight

Vierailija
1038/1076 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1031:

Ymmärsit vähän väärin, mitä tarkoitin - mutta toisaalta olen kyllä joistain asioista eri mieltäkin. Tässähän puhuttiin "ihan ok suhteena" sellaista, josta saa paljon hyvää ja huonoa - minusta sellainen suhde ei ole hyvä, josta saa huonoa. Ideaali suhde ei tarkoita sitä, etteikö se voisi kehittyä, tai etteikö siinä olisi ikinä mitään haasteita, mutta ideaali suhde on sellainen, mikä lähtökohtaisesti tuo elämään hyvää, mutta ei huonoa. Ja kyllä sellaisia suhteita on - suhde, jossa molemmilla on hyvä olla ja joka tuntuu molempien mielestä juuri oikealta, ja jossa eri osa-alueet toimivat, on mielestäni aika lailla ideaalisuhde. Miksi muka tällainen ei olisi mahdollista? Tottakai on. Toimiva suhde ei ole illuusio tai mahdottomuus.

Siitä olen samaa mieltä, että ei tietenkään kannata aina vain etsiä toimivampaa suhdetta ja vaihtaa koko ajan suhteesta toiseen. Olen samaa mieltä, että siinä ihan turhaan särkee sydämiä. Vaan alunperinkin pitää etsiä oikeasti toimivaa suhdetta, oikeasti itselle sopivaa kumppania. Minun mielestäni niihin "ihan kivoihin" ja "ihan ok suhteisiin" ei edes kannata mennä, mikäli ne eivät kaikilta osin toimi ja etenkään, mikäli niiden myötä tulee hyvien asioiden lisäksi huonojakin. Kukaan ihminen ei ehkä ole ideaali, MUTTA vaikka kuinka olemme epätäydellisiä olentoja, ovat silti jotkut ihmiset toisilleen paremmin yhteensopivat kuin toiset. Joku tuntuu itselle täydelliseltä kumppanilta siksi, että suhde hänen kanssaan toimii. Pelkkä rakkaus ja halu kasvaa yhdessä ei valitettavasti riitä.

En nyt tiedä, tulkitsemmeko joitain asioita vain väärin ja puhummeko siksi asioista vähän toistemme ohi. Esim. mitä käytännössä tarkoitit sellaisilla huonoilla asioilla, joita pitäisi suhteessa voida sietää? 

Ihmisen ei tarvitse olla yksinäinen, vaikka olisi sinkkukin. Minusta ei kannata tehdä paniikkiratkaisua ja mennä hätiköiden suhteeseen, jonka voi selittää itselleen olevan "ihan ok", vaikka siinä ongelmia olisikin, ja vaikka se jopa toisi elämään hyvien asioiden lisäksi huonojakin. Fiksumpaa etsiä oikeasti hyvää suhdetta, vaikka sitten etsisi vähän pitempäänkin. Nimittäin oikeasti toimiva suhde oikeasti itselle sopivan ihmisen kanssa on valtavan paljon antoisempi ja merkityksellisempi. Ja sanon tämän vähän pitemmällä elämänkokemuksella ja suhdekokemuksella - olen nimittäin 46-vuotias, eli jonkin verran on ymmärrystä kertynyt ihmissuhteista.

Ja jos et ole kokenut kumppanin peliriippuvuutta, neuvoisin ettet jakelisi yleispäteviä ohjeita. Et voi etukäteen tietää, miten oikeasti toimisit, jos kumppanillasi olisi peliriippuvuus eikä hän esim. halua hakeutua hoitoon. Käytännössä peliriippuvaisen täytyy itse haluta parantua tai muuten hänellä on tuo riippuvuus. Ja käytännössä se tarkoittaa perheelle joko konkurssia tai sitten kumppanin kannalta erittäin raskasta järjestelyä, jossa suhteen terve osapuoli ottaa ikäänkuin edunvalvojan roolin, kantaa yksin vastuun ja huolehtii raha-asioista. Tämä vaikuttaa parisuhteen dynamiikkaan. Ja kannattaa muistaa, että tässä vaiheessa on saattanut jo merkittävä osa perheen omaisuudesta olla ulosotossa. Myös terveen osapuolen oma talous voi olla kaaoksessa. On lapsellista alkaa puhua, että "kaikki järjestyy, kun vain rakastaa". Kumppanin addiktio voi vaikuttaa erittäin negatiivisesti myös terveen osapuolen mielenterveyteen ja jaksamiseen. Jokin vähemmän perustavanlaatuinen ongelma, kuten yksittäinen pettäminen, voi helpommin ollakin selvitettävissä.

Vierailija
1039/1076 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joo kyllä alfatkin voivat olla hyviäkin ihmisiä, mutta usein ylimielisiäkin ja itseään täynnä olevia, muttei aina. No se rakastava beta tois sulle ruusuja ja orkidean, kunnostaisi sun auton, hoitaisi sun lemmikin, kun olet matkoilla, haravoisi pihasi ja tekisi pihasi lumityöt, jos okt:ssä asuisit. Katsoisi sun valitsemaa sarjaa ja kehuisi sinua sekä antaisi sinulle rentouttavaa hierontaa ja kuuntelisi sinua ja kertoisi mia höpinöitään. Se rakkaus kestäisi ikuisesti sinua kohtaan.

Mr Skylight"

Ylimielisyys ja itseään täynnä oleminen ovat huonoja piirteitä, sellaista kumppania en ottaisi. Mutta ei tässä sinun listauksessasikaan mitään sellaista ole, mitä haen parisuhteelta - tai nojoo, hieronta on ihan kiva, ja tietysti suhteessa pitää keskustella ja kuunnella toista. Mutta minä kaipaan suhteelta yhteenkuuluvuuden tunnetta, kumppanuutta, intohimoa, sitä että oikeasti viihdyn toisen kanssa. Molemminpuolista vetovoimaa, niin henkistä kuin seksuaalista. Seksuaalista yhteensopivuutta, sitä että seksi toimii. Samanhenkisyyttä, yhteistä elämää. On ihan toisarvoinen asia, korjaako kumppani autoa eikä hänen tarvitse minun taloni pihatöitä tehdä, jos ei itse siinä talossa kerran asu. Ei ole pakko katsoa minun valitsemaani sarjaa, jos ei oikeasti tykkää siitä. Enkä kaipaa kumppanilta "kehumista", joskin toki on kiva, jos toinen sanoo asioita, joita oikeasti tarkoittaa. Niin joo ja ei kumppanin tarvitse tuoda kukkia. Ei ole pakko hoitaa lemmikkiä, jos ei hän itse ole lemmikki-ihminen - kyllä sille lemmikille aina jonkun muunkin hoitajan löytää. Kumppanin ei tarvitsi olla mikään kotiapulaisen, talkkarin ja au pairin sekoitus - itse haen seksuaalista ja romanttista suhdetta ihmisen kanssa, jonka kanssa viihdymme toistemme seurassa.

Vierailija
1040/1076 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

niin... nainen saisi erilaisia ominaisuuksia. Käytännössä yhdessä ihmisessä ei voi olla samassa paketissa kaikkia hyviä ominaisuuksia. Kuten palstalla on kirjoitettu, niin rakastajaksi sopii ihan erilainen kaveri kuin aviomieheksi, kenties ainakin joissain tapauksissa. Käytännössä tuo voisi olla kuitenkin aika raskas kuvio naiselle ja saattaisi olla vaikea olla tasapuolinen tässä molemmille ukoille. Ja niin usein miehet toleroivat huonosti toisiaan. Yhdyn isossa kuvassa näkemykseesi, ettei käytännössä ole toimiva ratkaisu, mutta kiinnostava ajatusleikki kyllä ja joissain harvoissa valituissa tapauksissa voisi kenties toimiakin.

Mr Skylight

Mutta mitä sellaisia ominaisuuksia siinä beta-miehessä on, mitä nainen haluaisi? Ja käytännössä kyllä rakastajalta ja aviomieheltä vaaditaan ihan samanlaisia ominaisuuksia sillä erotuksella vain, että aviomieheltä vaaditaan vielä lisäksi joitain muitakin ominaisuuksia. Ja ei se muutenkaan mene niin, että jos nainen toivoo vaikka henkistä yhteensopivuutta, toimivaa seksiä, yhteensopivaa huumorintajua, luotettavuutta, jne. että nämä kaikki ominaisuudet voisi hakea eri miehestä. Silloinhan jokainen mies on epäsopiva, jos heillä on vain yksi toivottu ominaisuus. Kyllä ne kaikki pitää olla siinä yhdessä paketissa, jotta homma toimisi.