Uusi perhekuva miehen entisestä perheestä
Olen seurustellut neljä vuotta nykyisen kumppanin kanssa ja olemme kihloissa. Meillä on vielä hetken omat kodit ja näemme viikoittain useita päiviä. Meillä on yhteinen i-pad mihin tallentuu kuvia whatssapistamme. Nyt huomasin siellä jo joitakin viikkoja sitten otetun kuvan puolisosta entisen puolisonsa ja aikuisten lasten kanssa ravintolassa syömässä. Minulle tästä ei oltu kerrottu mitään. Kuva on selvästikin kihlattuni ex-puolison ottama.
Mitä tästä pitäisi ajatella? Uskon että kyseessä on satunnainen kohtaaminen nuorten aikuisten asioita hoitamassa ollessaan. Ja onko kuva otettu sitten kivana muistona lapsille tästä kohtaamisesta. Mutta itsestä tuntuu että tässä menee raja ja että tällaisista kohtaamisista voisi kertoa ja ehkä kuvakin voisi olla ainut kertainen, ehkä.
Kommentit (563)
"En ole sun exän nyxä. Mieheni lapset pärjäävät koulussa yhtä hyvin, niin ongelma on teoreettinen."
Tiesin ettet ole koska hänen lapsensa eivät menesty koulussa tai urheilussa. Heillä ei ole ajatusta jatko-opinnoista, joka on ihan fine. Mutta kyllä riittävä uni, hyvä ravinto ja jonkinlaisen työmoraalinen opettaminen on silti kaikille hyväksi. Vähän niin kuin vanhemman kasvatusvastuullakin. Joillakin on sisäsyntyisesti vastuunymmärrystä, mutta useimmilla poikalapsilla kyllä ei taida olla vaan se pitää opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Eniten ärsyttää nuo kommentit, että se onkin nyt suurin ongelma että nyxän varpaille astutaan kun käydään oikein tekstiviestitse muistuttelemaan.
No teidän tapauksessa se ei ole suurin ongelma. Siitä varmaan kaikki on samaa mieltä. Mutta näin jälkikäteen tarkasteltuna: Oliko niistä viesteistä apua? Sujuivat asiat paremmin niiden avulla? Jos sujuivat, kannatti. Jos eivät, jos ne eivät saaneet toista kotia toimimaan kuten toivoit ja lisäksi pilasivat välit, niin kannattivatko ne ja voisitko käsi sydämellä neuvoa jotakuta toista toimimaan samoin?
Miten sinä neuvoisit toimimaan jos joku on nyt samassa tilanteessa?
-eri, mutta kiinnostaa kuulla
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kuullut et uusioperhearki on molempien perheiden tavoista kompromissi. Näissä kommenteissahan aina korostetaan et uusperhekuvioissa otetaan huomioon kaikkien tarpeet. Ei se niin sit ollutkaan vaan mennään vahvempitahtoisen säännöillä kokonaan. Vai kuin tää pitäs ottaa?
Uusperseily on vaikea laji. Mulla on 10v kokemus. Kompromissiin pyritään kyllä, mutta juuri tässä asiassa ei kyllä ole oikein rankaista hyvin pärjääviä lapsia toisten hölmöilystä. Tiedän ydinperheitäkin joissa lapsilla on eri säännöt, koska ne lapset ovat erilaisia ja tarvitsevat eri määrän ohjausta. Tarpeen mukaan itse kullekin. Vrt: Omilla lapsillani oli hyvin eri hintaiset harrastukset eikä rahaa kompensoitu halvemmin harrastavalle. Se ei ollut mielestäni väärin, koska kumpikin sai harrastaa juuri sitä mitä halusi.
Teillä lapset haluaa olla hereillä aamuyöhön kouluiltoina ja jos nukkumaanmenoaika olisi klo 23, olisi se rangaistus?
Minun ipadin etusivulle tuli juuri kuva ex miehestäni otsikolla Mennyt vuosi 23. Oletan, että joku Googlen juttu, koska kuva vaihtuu aina välillä. En ole tuota kuvaa takuulla itse ottanut puhelimellani enkä i-padilla. Hänen tyttären luona näyttäisi olevan otettu, siellä en ole edes koskaan käynyt. Olen voinut kommentoida kuvaa Facebookissa, mutta ei aavistustakaan, mistä tuo kuva on koneelleni ilmestynyt. Ollaan myös Whatsappilla joskus yhteydessä. Välillä googlekuviin ilmestyy puhelimelta kuvia. Ihan pihalla olen näistä linkityksistä, minkä pilven päältä milloinkin pomppaavat koneelleni. Sinänsä ei haittaa, ollaan hyvissä väleissä, mutta kummallakin uudet puolisot jo toistakymmentä vuotta. Siinä tuo eksän kuva nyt kuitenkin killittää etusivulla. Tuli vain mieleen tästä ketjusta, että näinkin voi käydä. Ja onneksi mun nykyinen mies ei ole mustasukkaista sorttia. En tiedä miten selittäisin.
Aloitukseen olisin vastannut, että kihlattusi olisi pitänyt kertoa yhteisestä ravintolassa käynnistä.
Mutta ongelmasi olikin, että tapahtumasta oli otettu valokuva. Tämä on aivan typerä asia huolestua nykypäivänä. Kuvia räpsitään koko ajan ja varsinkin tuollaisista perhe tapahtumista (eli lapset mukana).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten ärsyttää nuo kommentit, että se onkin nyt suurin ongelma että nyxän varpaille astutaan kun käydään oikein tekstiviestitse muistuttelemaan.
No teidän tapauksessa se ei ole suurin ongelma. Siitä varmaan kaikki on samaa mieltä. Mutta näin jälkikäteen tarkasteltuna: Oliko niistä viesteistä apua? Sujuivat asiat paremmin niiden avulla? Jos sujuivat, kannatti. Jos eivät, jos ne eivät saaneet toista kotia toimimaan kuten toivoit ja lisäksi pilasivat välit, niin kannattivatko ne ja voisitko käsi sydämellä neuvoa jotakuta toista toimimaan samoin?
Olen se, jonka exän nyxä ei halunnut mun edes lenkkeilevän kotikadullaan. Suhtauduin empatialla exäni nyxään ja toimin hänen toiveidensa mukaan.
Tossa tilanteessa varmaan olisin koittanut opettaa lasta itse tajuamaan. Eli itse olisin tutkinut mihin voin vaikuttaa ja mihin en ja keskittynyt niihin mihin voin vaikuttaa. Joka tapauksessa olisin antanut viesteilyn olla, koska siitä ei ollut hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Jälkikäteen muistan, että mies oli hoitamassa nuorten kanssa asioista ja manitsi että näkivät siinä lasten äitiäkin. Ymmärrän että voi tulla idea että käydäänpä porukalla syömässä kun kaikilla on nälkä. Sitten exä menee ja ottaa vielä pari kuvaa muistoksi. Ymmärrän. Mutta olisi joo voinut sanoa että nähtiin ja käytiin syömässä. Ja kuten sanoin niin oma rajani menee siinä että tuollaisille kuville ei mielestäni ole tarvetta jatkossa. Se aionko miehelle asiasta sanoa on harknnassa. Ehkäi en. En halua tällaisiin asioihin mitään sääntöjä ja rajoituksia. Mieluummin avointa puhetta.
Et halua sääntöjä ja rajoituksia, mutta kumminkin haluat rajoittaa miestä ja määrätä ettei tämä saa esiintyä samassa kuvassa entisen perheensä kanssa.
Mikä on huvittavaa, koska ethän sinä päätä miehesi asioista ja siitä kenen kanssa tämä kuvissa esiintyy. Se on miehen omassa päätösvallassa se.
Koita päästä tuosta mustasukkaisuudesta eroon.
Teillä lapset haluaa olla hereillä aamuyöhön kouluiltoina ja jos nukkumaanmenoaika olisi klo 23, olisi se rangaistus?
Kyllä. Tai en minä tiedä moneenko valvovat, kun mene itse aiemmin nukkumaan. Lapset, jotka pystyvät harrastamaan tavoitteellista urheilua, saavat hyviä numeroita, heräävät virkeinä ja eivät ikinä myöhästy koulusta eivät tarvitse ketään, edes vanhempaansa, kertomaan miten ja milloin pitää nukkua. Jos on ollut vapaus päättää itse ja se vapaus yhtäkkiä ilman kunnollista syytä kaiken sujuessa otetaan pois, niin on se rangaistus.
Vierailija kirjoitti:
Aloitukseen olisin vastannut, että kihlattusi olisi pitänyt kertoa yhteisestä ravintolassa käynnistä.
Mutta ongelmasi olikin, että tapahtumasta oli otettu valokuva. Tämä on aivan typerä asia huolestua nykypäivänä. Kuvia räpsitään koko ajan ja varsinkin tuollaisista perhe tapahtumista (eli lapset mukana).
Ei, valokuva ei ollut se ongelma. Mutta valokuvan myötä selvisi, että mies oli jättänyt kertomatta. Edelleen, kertomatta jättäminen oli se mikä loukkasi. Lupaa ei tarvitse pyytää, kuten jotkut ovat täällä asian vääntäneet. Mutta olisi ollut huomioonottavaa kertoa.
En ole ap, mutta olen aloittajan kanssa samaa mieltä ja ymmärrän.
Vierailija kirjoitti:
"En ole sun exän nyxä. Mieheni lapset pärjäävät koulussa yhtä hyvin, niin ongelma on teoreettinen."
Tiesin ettet ole koska hänen lapsensa eivät menesty koulussa tai urheilussa. Heillä ei ole ajatusta jatko-opinnoista, joka on ihan fine. Mutta kyllä riittävä uni, hyvä ravinto ja jonkinlaisen työmoraalinen opettaminen on silti kaikille hyväksi. Vähän niin kuin vanhemman kasvatusvastuullakin. Joillakin on sisäsyntyisesti vastuunymmärrystä, mutta useimmilla poikalapsilla kyllä ei taida olla vaan se pitää opettaa.
Olen eri, mutta pakko kommentoida.
Meillä syödään terveellisesti. Mieheni exän luona ei. Pitääkö mun nyt mennä kertomaan mieheni exälle, että hänen pitää tehdä lapsilleen kunnon ruokaa? Mieheni lapset eivät osanneet tehdä kotitöitä. Mies on sanonut, ettei exänsä tehnyt kotitöitä, joten tuskin niitä osaa opettaakaan. Ilmeisesti äiti ei niitä vaadikaan, en tiedä. Me olemme opettaneet lapsille leipomisen, siivoamisen ja ruuanlaiton. Meillä pitää tehdä kotitöitä. Pitääkö mun nyt mennä kertomaan lasten äidille, että ei osaa huolehtia perusasioista? Mä en nimittäin ole tätä ennen tajunnut, että mun pitäisi neuvoa tuota äitiä. Vai päteekö nämä vain niin päin, että ex-vaimot saa neuvoa nyxiä?
Jostain syystä nämä yläkoululaiset silti haluaa tänne joka toinen viikko tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen se, jonka exän nyxä ei halunnut mun edes lenkkeilevän kotikadullaan. Suhtauduin empatialla exäni nyxään ja toimin hänen toiveidensa
Veikkaatko, ettei lasta ole yritetty saada itse tajuamaan? Mikä on aikuisten vastuu tajuta itse? Entä toisen huoltajan vastuu huomauttaa jos ei tajua? Ja sitten nämä edellä vielä suhteessa sen uuden puolison oikeuteen toteuttaa rikkumattomassa rauhassa juuri presiis oman näköistään elämää yhdessä sen lapsen isän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta pakko kommentoida.
Meillä syödään terveellisesti. Mieheni exän luona ei. Pitääkö mun nyt mennä kertomaan mieheni exälle, että hänen pitää tehdä lapsilleen kunnon ruokaa? Mieheni lapset eivät osanneet tehdä kotitöitä. Mies on sanonut, ettei exänsä tehnyt kotitöitä, joten tuskin niitä osaa opettaakaan. Ilmeisesti äiti ei
ei kai kukaan ole toisen nykyistä puolisoa neuvonutkaan. Vaan pitänyt yhteyttä omaan ex-puolisoonsa ja lapsen toiseen vanhempaan. Ja muistuttanut yhdessä sovituista kasvatusperiaatteista.
Eikös se nyt ole se nykyinen joka haluaisi miehensä exää ja miehensä lapsen toista laillista huoltajaa opettaa, ettei tällaisista asioista ole niiden kahden ihmisen hänen mielestään sopivaa viestiä?
"Vai päteekö nämä vain niin päin, että ex-vaimot saa neuvoa nyxiä?"
Ei tietysti,
vaan vain ne nyxät saa neuvoa niitä exiä, että mitä heidän on sallittua viestissä kirjoittaa lapsensa isälle ja koska :D
Koittakaa nyt ymmärtää nyxät, ettei teidän tekemisenne tai tekemättä jättämisenne kiinnosta, vaan se miten asiat hoidetaan lapsen suhteen silloin kun hän on toisen vanhemman kodissa.
Toistan: Ex mies ei kiinnosta. Ex miehen uusi kumppani ei kiinnosta. Lapsi kiinnostaa. Lapsi on välillä ex miehen luona --> ex miehen toiminta lapsen suhteen kiinnostaa
ei kai kukaan ole toisen nykyistä puolisoa neuvonutkaan. Vaan pitänyt yhteyttä omaan ex-puolisoonsa ja lapsen toiseen vanhempaan. Ja muistuttanut yhdessä sovituista kasvatusperiaatteista.
Eli mieheni pitäisi nyt alkaa viestittämään exälleen että nyt pitää muistaa tehdä kunnollista ruokaa ja opettaa siivousta? Tiedätkö mitä. Hän ei tee niin, koska tietää, ettei vaimo tehnyt noita avioliiton aikanakaan kuin pakottamalla. Hän kokee, ettei hänellä ole valtaa ja asiaa vaikuttaa toisen kodin asioihin. Tiedän koska on joskus itse surkutellut ääneen, että eipä äiti tätäkään voinut tehdä ja kun ehdotin, että sanoisi asiasta, totesi, ettei viitsi, kun se on ihan turhaa ja tulee vaan suotta kränää.
Saivartelua. Kyllä tuossa halutaan vaikuttaa toisen kodin sääntöihin eli myös nyxään. Aiemmin jopa surkuteltuin, kun nyxä ei suostu vaihtamaan kasvatusperiaatteita.
Veikkaatko, ettei lasta ole yritetty saada itse tajuamaan? Mikä on aikuisten vastuu tajuta itse? Entä toisen huoltajan vastuu huomauttaa jos ei tajua? Ja sitten nämä edellä vielä suhteessa sen uuden puolison oikeuteen toteuttaa rikkumattomassa rauhassa juuri presiis oman näköistään elämää yhdessä sen lapsen isän kanssa.
Olen todella kärsivällinen tyyppi. Ja kuten kerroin suostuin exäni nykyisen vaatimuksiin. Olen koulutettu ratkomaan ristiriitoja. Silti nyt tän ketjun perusteella alkaa tuntua, että sun vaatimuksiin en suostuisi. Epäilen, ettet tunnista sitä pistettä missä kannattaa antaa olla. Minulla se on tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, valokuva ei ollut se ongelma. Mutta valokuvan myötä selvisi, että mies oli jättänyt kertomatta. Edelleen, kertomatta jättäminen oli se mikä loukkasi. Lupaa ei tarvitse pyytää, kuten jotkut ovat täällä asian vääntäneet. Mutta olisi ollut huomioonottavaa kertoa.
En ole ap, mutta olen aloittajan kanssa samaa mieltä ja ymmärrän.
Aloittaja nimenomaisesti kertoo ensimmäisellä sivulla, että juurikin se kuva oli se mihin hän on hyvin lähellä asettaa rajan.
Vierailija kirjoitti:
Eli mieheni pitäisi nyt alkaa viestittämään exälleen että nyt pitää muistaa tehdä kunnollista ruokaa ja opettaa siivousta? Tiedätkö mitä. Hän ei tee niin, koska tietää, ettei vaimo tehnyt noita avioliiton aikanakaan kuin pakottamalla. Hän kokee, ettei hänellä ole valtaa ja asiaa vaikuttaa toisen kodin asioihin. Tiedän koska on joskus itse surkutellut ääneen, että eipä äiti tätäkään voinut tehdä ja kun ehdotin, että sanoisi asiasta, totesi, ettei viitsi, kun se on ihan turhaa ja tulee vaan suotta kränää.
Koulunkäynnin tukeminen on huoltajan laillinen velvollisuus.
Kertaa lain määrittelemät velvollisuutesi jos et huoltajana niitä tunne.
Perusopetuslaki
45
Oppivelvollisen valvonnan laiminlyönti
Jos oppilaan huoltaja laiminlyö velvollisuutensa valvoa oppivelvollisuuden täyttämistä, hänet on tuomittava oppivelvollisen valvonnan laiminlyönnistä sakkoon.
Eiköhän nyxien ollut ihan aiheellista olla mustasukkaisia? Tämä kysymys siis neljän vuoden jälkeen ydinperheeksi palanneelle.