Talousahdinko ajaa velkakierteeseen jopa 6000 eur/kk ansaitsevia helsinkiläisiä
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/6631819
Talousahdinko ajaa velkakierteeseen nyt jopa 6000 e/kk tienaavia helsinkiläisiä
Kovat ajat ovat tuoneet velkaneuvonnan asiakkaiksi yhä enemmän keski- ja hyvätuloisia omistusasujia, joiden rahat vain eivät riitä.
Arki rullaa pikavippien voimin, kun rahat eivät enää riitä. Tarina on tuttu Helsingin velkaneuvonnassa, mutta nyt sitä eivät enää kerro vain pienituloiset.
Uutena ryhmänä ovat vahvasti nousseet suhteellisen hyvätuloiset ja asuntovelalliset, kertoo talous- ja velkaneuvonnan yksikönpäällikkö Virva Sirén Helsingin oikeusaputoimistosta Helsingin Uutisille.
Hyvätuloisilla hän tarkoittaa jopa 40006000 euroa kuukaudessa tienaavia, joilla jää velkojen maksuun pakollisten menojen jälkeen käytettäväksi jopa toista tuhatta euroa. ...
Kommentit (324)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs menivät äänestämään Kokoomusta.
ei kokoomus ole syyllinen korkojen nousuun.
On se. Olihan Sanna Marinkin henkilökohtaisesti kaikkeen syyllinen viime hallituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarttee olla päässä vikaa jossei tuollaisilla tuloilla selviä. Itse saan alle tonnin kuussa ja edelleen hengissä. Tietty mitään ylimääräistä ei pysty ostaan mutta toistaiseksi on vielä rahat riittäny lääkkeisiin, ruokaan ja sukkiin.
Hyvätuloinen ei saa mitään tukia, vaan maksaa kaiken itse.
Omat tulot noin 5000€ kk, josta menee lähes 2000€ kaikki maksuja ja veroja, sen jälkeen yli 1000€ vuokraan, ja ollaan ihan pienituloisen käyttövaroissa.
Ootko nyt tosissas 😃 Sulle jää 2000 e ruokaan ja laskuihin. Minulle jää 900 e ruokaan ja laskuihin. Oikeestiko se 1100 e enemmän ei tunnu missään? Ja käyn töissä itsekin.
Vierailija kirjoitti:
4000-6000EUR bruttona tienaava pääkaupunkiseudulla on melko köyhä. Ei niillä hinnoilla ja 2800-3800EUR nettotuloilla ihan lentoon vielä lähdetä :D Luulot on olleet kovat mutta realismi iskee nyt silmille!
Jos tuolla summalla on jo "köyhä", miksi silti paljon pienipalkkaisemmilta ja tukia saavilta ollaan sitten leikkaamassa? Miten heidän luullaan sitten pärjäävän, kun ei nämä kolmen tonnin nettotuloillakaan elävät pärjää?
maaseudulla on töitä lääkäreille ja hoitajillle myös muille korkeakoulutetuille.
maaseudulla talojen arvoja uhkaa ,nyt terveyskeskuksien lopettaminen tätä pelkään, et asuntojen arvoon vaikuttaa nämä palvelut.suomessa asuntojen hinnat ollut liiaan korkealla pitkään nyt varmaan lähtee laskemaan hinnat.
ostajia ei ole kun konkurssit lisääntyy. helsinki on tosi kallis paikka asua vaikka olisi töitä. palkasta ei jää paljoa. en tiedä hyötyykö sitten kaupunkien ympäristökunnat uusista muuttajista halvenpiin asuntoihin. työttömien pakko muuttaa takaisin maaseudulle?voihan tämä olla positiivistakin.
Vierailija kirjoitti:
6000 eur/kk duuni on hyvin harvoin sellasta että 8 tuntia töissä ja vapaalla aivot narikkaan
tätäkään ei useimmat tajua
Miten se liittyy tähän keskusteluun? Tarkoitatko, että teet ylitöitä, josta ei makseta ja siksi tuntipalkka ei olekaan enää iso? Moni pienipalkkainen raataa paljon pienemmällä palkalla. Jos tekee kahta tai kolmeakin työtä, niiden yhteen sovittamiseen kuluu aikaa, josta ei makseta. Henkilökohtaisella avustajalla, jos pitäisi palkallaan edes jotenkuten elää, voi olla ripoteltu pitkin päivää muutamia keikkoja ja kulku paikasta toiseen kestää. Vaikka hän kuinka keikkailisi, ei saa tuota 6000 euron kuukausipalkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne ole aina ollut talousahdingossa, kun me muut täällä muualla suomessa pärjätään ihan hyvin parin tonnin nettotuloilla.
Just näin. Liikaa otettu asuntolainaa. Itse saan noin 2500€ kuussa käteen ja asunto on, auto on ja voin matkustella. Mihin ihmeeseen saa menemään jopa 6000€ kuussa?
Verojen ja muiden työn sivukulujen jälkeen tyo 6000 onkin todellisuudessa 3700
Silti se on törkeän paljon. Ei tuosta mne kuin tonni, maksimissaan 1200e asumiseen, vakuutuksiin, nettiin, sähköön jne. Jos ei loput 2500e riitä elämiseen niin mikä sitten. Kyllä sillä jo syö ja pysyy vaatteissa.
Monilla on myös muu perhe elätettävänä.
Niin se on perhe elätettävänä monilla työttömilläkin, joilta hallitus on viemässä lapsikorotukset. Kuulemma leikkauksen avulla nämä työttömät ottavat vastaan ne kuvitteelliset työpaikat, jotka heille koko ajan ovat olleet tyrkyllä ja joihin työttömät eivät vaan ole viitsineet mennä, kun tulevat toimeen mainiosti muutenkin. Eihän se lasten vika ole, jos vanhempansa ovat jääneet työttömiksi!
Kyllä mua arvosteltiin, kun laitoin nollakorkojen aikana kaikki ylimääräiset lainan lyhennykseen. Joskus laitoin 2 euroa, kerran yli 100 000 e, kun myin mökin.
Nyt lainaa on niin vähän, ei tunnu oikein missään, vaikka korko vaihteleekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä sukupolvea, joille ei ole opetettu pienten menojen merkitystä talouden tasapainottamisessa. Enkä puhu nyt mistään köyhäilystä, vaan kulutusvalinnoista ja kuinka tekemällä itse asioita säästää rahaa.
Tämä. Olen jo yli 30v ja tajuan miten paljon rahaa keskituloisella on käytettävissä. Se ei ole kovin paljoa. Ja kun selaa instaa ja tiktokkia niin tuntuu siltä, että nuoret, joilla ei keskimäärin ole paljoa rahaa shoppailevat ja matkustelevat ihan koko ajan. Perustelen itse valintojani usein ympäristöystävällisyydellä, vaikka todellisuudessa pelkään työttömyyttä ja varattomuutta, vaikka tällä hetkellä tulot ovatkin ihan hyvät.
Samasta syystä joudun ostamaan melkein kaiken käytettynä, kun ei ole muutoin varaa. Muille sanon, että kannatan vihreitä arvoja.
Viera kirjoitti:
Suomestahan on kovaa vauhtia tehty kehitysmaa, sekä tulotason että asukkaiden etnisyyden suhteen.
Suomalaisten lisääntymisvietti on melkoisesti vähentynyt.
Tuossa tilanteessa voi syyttää täysin itseään. Jos ei 6000 euroa kuukaudessa riitä, niin sitten on osteltu sellaisia juttuja joihin ei ole varaa. Hurjaa, että koulutetut ja hyväpalkkaiset ihmiset voivat olla raha-asioissa noin pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua arvosteltiin, kun laitoin nollakorkojen aikana kaikki ylimääräiset lainan lyhennykseen. Joskus laitoin 2 euroa, kerran yli 100 000 e, kun myin mökin.
Nyt lainaa on niin vähän, ei tunnu oikein missään, vaikka korko vaihteleekin.
no, sinun olisi kannattanut sijoittaa se satatuhatta, ja olisit saanut sen jälkeen lyhennettyä lainaa 110 000 euroa.
Onhan kaikki kallista, mutta outoa kuitenkin ellei 6t tuloilla pärjää..?
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tilanteessa voi syyttää täysin itseään. Jos ei 6000 euroa kuukaudessa riitä, niin sitten on osteltu sellaisia juttuja joihin ei ole varaa. Hurjaa, että koulutetut ja hyväpalkkaiset ihmiset voivat olla raha-asioissa noin pihalla.
Ostais vähemmän sitä viinaa ja silleen, ehkä kantsis mennä töihin ja muuttaa maalle yms.
Itseasiassa tämä on ongelma jota ei haluta nähdä. Eniten nämä leikkaukset, inflaatio yms. koskevat niitä, jotka maksavat kaikki laskunsa itse, ei heitä, jotka ovat oikeutettuja saamaan kompensaatiota tuista.
Siitä 4000-6000€ palkasta ei jää käteen kuin n. 3000€. Tässä tuloluokassa maksetaan vuokra itse kokonaan (ei asumistukia), päivähoitomaksut täysimääräisenä, pienten koululaisten iltapäiväkerhomaksut täysimääräisenä. Lisäksi kaikki mahdolliset lääkäri, sairaala, lääkkeet jne., jotka pienituloisilla otetaan huomioon toimeentulotukea laskettaessa. Näistä tulee aika iso summa lopulta, mikä johtaa siihen, että käteen jäävä osuus palkasta ei ole paljoa suurempi, jos ollenkaan, kuin asumistukeen ja tai toimeentulotukeen oikeutetulla.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa tämä on ongelma jota ei haluta nähdä. Eniten nämä leikkaukset, inflaatio yms. koskevat niitä, jotka maksavat kaikki laskunsa itse, ei heitä, jotka ovat oikeutettuja saamaan kompensaatiota tuista.
Siitä 4000-6000€ palkasta ei jää käteen kuin n. 3000€. Tässä tuloluokassa maksetaan vuokra itse kokonaan (ei asumistukia), päivähoitomaksut täysimääräisenä, pienten koululaisten iltapäiväkerhomaksut täysimääräisenä. Lisäksi kaikki mahdolliset lääkäri, sairaala, lääkkeet jne., jotka pienituloisilla otetaan huomioon toimeentulotukea laskettaessa. Näistä tulee aika iso summa lopulta, mikä johtaa siihen, että käteen jäävä osuus palkasta ei ole paljoa suurempi, jos ollenkaan, kuin asumistukeen ja tai toimeentulotukeen oikeutetulla.
Kannattaa sitten pyytää palkan alennusta tai vaihtaa huonommin palkattuun duuniin, jos ei yli neljän donan kuukausipalkalla pärjäile. Vaan taitaa näilläkin olla kaikenlaista 60 tonnin Teslaa ja muuta velkakillutinta pihat täynnä. Sitten ihmetellään kun rahat ei riitä.
En sentään 6000€/kk tienaava ole koskaan ollut mutta ihan kohtuullisen hyvätuloinen. Ongelmiin päädyin minäkin elämällä aika tavanomaista keskiluokkaista kulutusjuhlaa. Iso uudehko rivitaloasunto, uusi auto, harrastuksia itsellä ja lapsilla, kunnolliset ulkovaatteet, puhelimet ym. Tähän päälle reissut sisäleikkipaikkoihin, vesipuistoihin ja lintsille. Pari lomaa vuodessa keskihintaisissa hotelleissa. Sushibuffetit ja jätskit ostoskeskuksissa. Vaikka perheessä kaksi työssäkäyvää niin kaikki meni mitä tuli ja osamaksut ja luottokorttilasku päälle. Onneksi sentään asuntolaina on lyhentynyt ja auto on velaton. Nyt onkin sitten järjetön morkkis 10 vuoden törsäämisestä.
Naurattaa tämä höpinä että "pitää elää ennen kuin sairastuu", eli rahat laskettelureissuihin mieluummin kuin lainanlyhennyksiin. No entäpä sitten kun sairastut ja sinulla on vielä 100 000 lainaa -- missä asut vakavasti sairaana? Sillan alla? Kuka ne sun lainat sitten maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa sitten pyytää palkan alennusta tai vaihtaa huonommin palkattuun duuniin
Ei tuosta palkasta mitään autoja ostella. Eikä todellakaan mitään osamaksuautoja pidellä. Bussilla kuljetaan. Kannattaa ottaa laskin käteen ja laskea se tukien määrä mitä saa. Se on lopulta melko iso summa. Sen verran muut joutuu maksamaan enemmän omasta pussista ja progressiivinen verotus päälle. Eikä tarvitse mistään kaupungin edullisesta vuokra-asunnosta haaveilla, vaan vapailta markkinoilta vuokraamaan kalliilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa sitten pyytää palka
Siis mitä? Itselläni on reilu kuuden tonnin palkka ja pihassa velaton parin vuoden ikäinen mersu ja ei mitään vaikeuksia maksaa puolen millin asunnon lyhennyksiä. Pitää olla kyllä melkoin tuhlari ja tunari jos ei noilla elä leveästi ja minä sentään asun Helsingin ytimessä.
Ei tosin kommunismissa ja sosialidemokratiassa.