Talousahdinko ajaa velkakierteeseen jopa 6000 eur/kk ansaitsevia helsinkiläisiä
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/6631819
Talousahdinko ajaa velkakierteeseen nyt jopa 6000 e/kk tienaavia helsinkiläisiä
Kovat ajat ovat tuoneet velkaneuvonnan asiakkaiksi yhä enemmän keski- ja hyvätuloisia omistusasujia, joiden rahat vain eivät riitä.
Arki rullaa pikavippien voimin, kun rahat eivät enää riitä. Tarina on tuttu Helsingin velkaneuvonnassa, mutta nyt sitä eivät enää kerro vain pienituloiset.
Uutena ryhmänä ovat vahvasti nousseet suhteellisen hyvätuloiset ja asuntovelalliset, kertoo talous- ja velkaneuvonnan yksikönpäällikkö Virva Sirén Helsingin oikeusaputoimistosta Helsingin Uutisille.
Hyvätuloisilla hän tarkoittaa jopa 40006000 euroa kuukaudessa tienaavia, joilla jää velkojen maksuun pakollisten menojen jälkeen käytettäväksi jopa toista tuhatta euroa. ...
Kommentit (334)
Vierailija kirjoitti:
Ei olla vaimon kanssa koskaan yhdessäkään ansaittu edes 3000€/kk brutto ja silti meillä on asunnot kolmessa maassa, eikä velkaa. Jokin mättää ihmisten rahankäytössä.
Että sellanen tarina sieltä tuli. :D
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa tämä on ongelma jota ei haluta nähdä. Eniten nämä leikkaukset, inflaatio yms. koskevat niitä, jotka maksavat kaikki laskunsa itse, ei heitä, jotka ovat oikeutettuja saamaan kompensaatiota tuista.
Siitä 4000-6000€ palkasta ei jää käteen kuin n. 3000€. Tässä tuloluokassa maksetaan vuokra itse kokonaan (ei asumistukia), päivähoitomaksut täysimääräisenä, pienten koululaisten iltapäiväkerhomaksut täysimääräisenä. Lisäksi kaikki mahdolliset lääkäri, sairaala, lääkkeet jne., jotka pienituloisilla otetaan huomioon toimeentulotukea laskettaessa. Näistä tulee aika iso summa lopulta, mikä johtaa siihen, että käteen jäävä osuus palkasta ei ole paljoa suurempi, jos ollenkaan, kuin asumistukeen ja tai toimeentulotukeen oikeutetulla.
Minä en näe tuossa sitä ongelmaa. Totta kai pyritään siihen, että kaikki maksetaan itse. Sinulla on väärät luulot siitä, että bruttona esim. 3000 euroa (joka sinulle jää puhtaana käteen) palkkaa saava saisi jotain toimeentulotukia tai asumistukia. Tuosta vielä menee verot ja silti tuollakin summalla on pärjättävä. Tätäkään pienituloisempi ei saa toimeentuloa, jos vaikka omistaa asunnon tai kesämökin. Suomessa keskipalkka taisi olla siinä 3000 tonnin paikkeilla. Sinä siis kuvittelet, että puolet suomalaisista saa toimentulotukea.
Voi sitä itkua, kun hinnankorotukset iskevät hyvätuloisiin! Silti on OK leikata aina vaan lisää köyhiltä.
Ei 6000€/kk ole mikään iso palkka, siihen pystyy kuka vaan, tekee kahta työtä tai yilitöitä, ongelma on verotus, ei tuosta 6000 jää käteen edes 4000, loppu menee muiden elättämiseen. Suomen ongelma on progressiivinen verotus, kaikille 25% tasaveo ja tuet pois, niin talous lähtee nousuun.
Ylimmässä tulodesiilissä olevat on suhteellisen hyvätuloisia?
Ok. Mitäs ne muut sitten?
Vierailija kirjoitti:
Se on voi voi jos hyvillä palkoilla eletään yli varojen.
4000-6000 palkasta ei nyt hirveästi jää käteen. Ja toisin kuin tuet, palkka ei kasva lapsiluvun mukaan. Kelan tuilla eläviltä unohtuu tämä pieni epäkohta :)
Vierailija kirjoitti:
Ei 6000€/kk ole mikään iso palkka, siihen pystyy kuka vaan, tekee kahta työtä tai yilitöitä, ongelma on verotus, ei tuosta 6000 jää käteen edes 4000, loppu menee muiden elättämiseen. Suomen ongelma on progressiivinen verotus, kaikille 25% tasaveo ja tuet pois, niin talous lähtee nousuun.
Niin. Rikkaiden veroja on laskettu, mutta ei se lähtenyt talous nousuun.
Voisiko olla, että he vaan ei enää tarvitse mitään? Kaikkea on.
Naapurin somali yh saa 5000 e käteen kuussa.
Hieno maa!
Surullista että ihminen joka on kyennyt opiskelemaan ammatin jolla tienaa hyvin (ei siis voi olla ihan tyhmintä kastia jos on päässyt korkeakouluun esim) ei ole oppinut matematiikkaa kuitenkaan sen vertaa että pärjäisi sillä palkallaan.
Suomalaisten talous ja ostovoima tuhoutuivat pysyvästi 2020-2023 Marin ex viisikko hallinnon aikana kun kaikkien tuotteiden ja palveluiden hinnat ja katteet nousivat kymmeniä ja satoja prosentteja ja tämän valehdeltiin johtuvan 8% inflaatiosta minkä jokainen tajuaa olleen valtavan valheen... ja esimerkkinä sähköyhtiöiden annettiin nostaa sähkösopimusten hintoja 2022 5c/kwh tasolta jopa 50c/kwh tasolle ja tämähän oli suorastaan rikollista toimintaa (tämä vastaa 1000% inflaatiota mitä käytetään ainoastaan banaanivaltioissa ja sellainen Suomestakin tuli 2022)... ja hallinto kaiken lisäksi rakensi vielä sähkön tukimallin rikkaalle eliitille suurella alarajalla ja suurella ylärajalla jotta tuki ei auttaisi tavallisia ihmisiä lainkaan... ja keskusliikkeiden kartellit tekivät aivan vastaavaa rahastusta ilman mitään rajoituksia ja tuotteiden hinnat nousivat 20% -100%... ja polttoaineen hinnan annettiin nousta 2020 1.28 eur/l hinnasta 2022 2.60 eur/l tasolle.
Ja edelleen katteita on nostettu 2024-2026.
Vierailija kirjoitti:
Liian iso asunto, uusi auto ja matkoja.
30-40 syntyneet maksoivat pienistä eläkkeistä asuntonsa.
Ei käyneet ulkomailla, käveltiin kauppaan.
Eläkkeistä, joita he eivät olleet ansainneet.
Toimeentulotuella jää enintään 590€/kk elämiseen. Usein vähemmän jopa satasia, koska vuokrat niin korkeita pääkaupunkiseudulla. Maksat siis tuon
ylimääräisen tuosta 590€ joka tarkoitettu ruokaan,
puhelimeen, nettiin, bussilippuun, vaatteisiin ym .
Että todellä vähällä täytyy tulla toimeen.
Todella jää enemmän elämiseen noilla palkoilla!
Puolison brutto vähän alle 3250€/kk eli vuodessa vähän alle 39 000€.
Mun brutto max 1 500€/kk eli vuodessa alle 18 000€.
Yhteenlaskettu brutto meillä reilusti alle 60 000€/vuosi, 6 000€/kk tienaavalla yli 72 000€/vuosi.
Miksi minä ja puolisoni pärjäämme hyvin Helsingissä ja ainoa tuki, mitä taloutemme saa, on mun työmarkkinatuki, joka ei koskaan ole täydet, koska teen osa-aikatöitä sen mukaan, kun tunteja on.
A) asumme edullisesti tuloihin nähden sopivan hintaisessa vuokra-asunnossa, kokonaisasumismenot reilusti alle 50% nettotuloista
B) auto on vanha ja toimiva, pystyy esimerkiksi öljynvaihdon tekemään itse, esimerkiksi Motonetistä saa tarvikeosia todella edullisesti
C) teemme edullista kotiruokaa, myös eväät töihin
D) edullinen asuinalue lähellä puolison työpaikkaa
E) kohdasta D johtuen puoliso kävelee/pyöräilee työmatkat, itse kuljen julkisilla/autolla, aiemmin tein töitä, jotka alkoivat/loppuivat kotiin, osittain vieläkin
F) ostokset harkitaan tarkkaan, samoin matkat sekä harrastukset.
No enpä ole ikinä kuullut kenenkään valittavan rahatilannettaan, jos sijoituksiin pystyy rahaa laittamaan.
Oletkohan nyt nähnyt unia?