Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tabu: lapsettomat läheiset eivät nykyään auta lapsiperheitä lainkaan

Vierailija
16.03.2024 |

Minä olin lapsi 90-luvulla. Silloin monilla oli elämässään lapsettomia läheisiä: lasten tätejä, setiä, muita sukulaisia tai omia kavereita. Ihmiset tarjosivat välillä apua lasten kanssa, jotta vanhemmat saivat välillä levätä. Välimatkakaan ei ollut ongelma, vaan nähtiin satojen kilometrien välimatkasta huolimatta useamman kerran vuodessa. Minäkin muistan käyneeni kylässä sukulaisilla pari kertaa vuodessa: sain olla sukulaisilla yötä ja tehtiin yhdessä jotain mukavaa. Ainakin omat lapsettomat sukulaiseni viihtyivät lasten parissa ja tykkäsivät, kun saivat elää muutaman päivän lapsiarkea. Minä pidin näistä sukulaisista jo lapsena ja oli kiva viettää aikaa yhdessä.

Olen nyt 2020-luvulla itse vanhempi ja vastaavasta avusta ei ole tietoakaan, kun seuraan omaa ja tuttujen lapsiperheiden elämää. Monilla lapsettomat sukulaiset ja kaverit suhtautuvat lapsiin todella ikävästi. Lasten seurassa ei haluta olla, lapset koetaan ikävinä ja se ilmaistaan hyvin voimakkaasti ääneen. Ei puhettakaan, että yksikään lapseton kaveri tai sukulainen olisi kertaakaan kysynyt, tarvitaanko apua tai sanonut kyllä, jos apua olisi kysytty. Jo se tuntuu olevan kohtuuton pyyntö, että pyytää katsomaan lasta sen aikaa, kun käy itse vessassa, vie roskapussin tms. Eikä kaikki lapset ole mitään hankalia aakkoslapsia, vaan ihan terveitä tavallisia lapsiakaan ei haluta hoitaa. Ystävällisimmin toisten lapsiin ja auttamiseen näyttävät suhtautuvan toisen lapsiperheelliset, jotka ymmärtävät, miten raskasta vanhemmilla voi joskus olla.

En yhtään ihmettele, että monet lapsiperhearkea elävät ovat nykyisin uupuneita, kun ovat lasten kanssa niin yksin.

Kommentit (884)

Vierailija
621/884 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisin mielelläni tuttuja lapsiperheitä, jos joku joskus pyytäisi apua. Mutta ei kukaan koskaan pyydä :D

Vierailija
622/884 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomana vapaa-aika kuluu työstä palautumiseen ja omiin mielekkäisiin harrastuksiin, joilla jaksan arjen läpi. Tiedän, että jos hankin omia lapsia, niin en voi harrastaa enää samaan tapaan, joten nautin harrastuksistani nyt.

Lähin sukulaislapsiperhe asuu yli 300 km päässä, joten ihan halpaa ei olisi käydä viikonloppuna hoitamassa lapsia ja ajoonkin menisi yhden työpäivän verran aikaa. Taloudellisesti on nyt jo tiukkaa, auto on vanha ja paljon kilometrejä, maksat varmaan polttoaineet 600 km edestä? Entäs lapsettoman vapaa-aika, minkä arvoista se on? Mitään lepoaikaa tuossa viikonlopussa ei jäisi työstä palautumiseen.

Tuntuupa hankalalta. Ei kai siellä tarvitsisi joka viikonloppu käydä? Ihan kamalaa ellei mitään voi tehdä elämässä spontaanisti, koska ne harrastukset... ei voi joustaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/884 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomana vapaa-aika kuluu työstä palautumiseen ja omiin mielekkäisiin harrastuksiin, joilla jaksan arjen läpi. Tiedän, että jos hankin omia lapsia, niin en voi harrastaa enää samaan tapaan, joten nautin harrastuksistani nyt.

Lähin sukulaislapsiperhe asuu yli 300 km päässä, joten ihan halpaa ei olisi käydä viikonloppuna hoitamassa lapsia ja ajoonkin menisi yhden työpäivän verran aikaa. Taloudellisesti on nyt jo tiukkaa, auto on vanha ja paljon kilometrejä, maksat varmaan polttoaineet 600 km edestä? Entäs lapsettoman vapaa-aika, minkä arvoista se on? Mitään lepoaikaa tuossa viikonlopussa ei jäisi työstä palautumiseen.

Tuntuupa hankalalta. Ei kai siellä tarvitsisi joka viikonloppu käydä? Ihan kamalaa ellei mitään voi tehdä elämässä spontaanisti, koska ne harrastukset... ei voi joustaa. 

Niin, pidän huolta omasta fyysisestä ja henkisestä kunnostani, jotta olen energinen kun saan omia lapsia jonain päivänä. Moni lapsiperheen vanhempi on huonokuntoinen, ylipainoinen ja ruokailut mitä sattuu. Sitten ruinataan muilta lastenhoitoapua, kun ei viitsitä pitää omasta kunnosta huolta terveellisillä elämäntavoilla.

Vierailija
624/884 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat sinun lapsiasi ja sinun vastuulla, ei muiden. En itse halua olla tekemisissä yhdenkään lapsen kanssa, sori vaan.

Vierailija
625/884 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap nyt on ihan toistaitoinen, kai tarvitsisi jonkun pitämään kädestä 24/7. Hän tarvitsee jonkun katsomaan lasta, jotta pääsee vessaan tai saa vietyä roskapussin. 

Vai olisiko tämä taas tarina kertojan Provo aloitus, eikai kukaan ole noin avuton?  Ja vaativa. 

Vierailija
626/884 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo 50- ja 60-luvuilla syntyneet teki lapsia liian vähän ja kasvatti ne miten sattuu. Ei sitä 40 vuotta myöhemmin korjata mitenkään.  

Itse suurperheen äitinä voin sanoa, että minun lapset ei tänne Suomeen jää.  Meitä on jo ihan tarpeeksi riistetty. Lähtevät jonnekin missä on muitakin rakentamassa sitä yhteiskuntaa, eikä vaan hoitoa vonkuvia vanhuksia. 

50-60-luvuilla syntyneet eivät tehneet lapsia liian vähän, vaan heidän vanhempansa tekivät lapsia liian paljon.

Olet tyypillinen suurperheen äiti, itseäsi täynnä oleva minä minä-ihminen. Kuvittelet voivasi määrätä lapsesi muuttamaan ulkomaille. Syntyvyys on laskussa kaikkialla maailmassa, ja vanhusten määrä kasvaa kaikkialla maailmassa, joten mistä luulet löytäväsi maan, jossa kaikki ovat laiskoja nuoria suurperheellisiä?

Vierailija
627/884 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo 50- ja 60-luvuilla syntyneet teki lapsia liian vähän ja kasvatti ne miten sattuu. Ei sitä 40 vuotta myöhemmin korjata mitenkään.  

Itse suurperheen äitinä voin sanoa, että minun lapset ei tänne Suomeen jää.  Meitä on jo ihan tarpeeksi riistetty. Lähtevät jonnekin missä on muitakin rakentamassa sitä yhteiskuntaa, eikä vaan hoitoa vonkuvia vanhuksia. 

50-60-luvuilla syntyneet eivät tehneet lapsia liian vähän, vaan heidän vanhempansa tekivät lapsia liian paljon.

Olet tyypillinen suurperheen äiti, itseäsi täynnä oleva minä minä-ihminen. Kuvittelet voivasi määrätä lapsesi muuttamaan ulkomaille. Syntyvyys on laskussa kaikkialla maailmassa, ja vanhusten määrä kasvaa kaikkialla maailmassa, joten mistä luulet löytäväsi maan, jossa kaikki ovat laiskoja nuoria suurperheellisiä?

Laiska nuori suurperheellinen on kyllä melkoinen oksymoroni. :)

Vierailija
628/884 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on nyt ihan turhaa lietsomista, eiköhän valtaosa ihmisistä käyttäydy ihan normaalisti lasten hoidossa auttamiseen, jos jaksaa niin tehdä.

Käteen jäi ketjun selailusta ajatus, että lapselliset kadehtivat lapsettominen "vapautta" ja haluavat kostaa jotenkin vaikka sitten hämärässä tulevaisuudessa.

Ja jostain syystä moni ilmoittaa tehneensä lapsen vanhusten hoitajaksi??? Ja siksi muiden pitäisi vielä enemmän tukea, kuin veroja maksamalla.

Yhdet ja samat provokaattorit enimmäkseen äänessä, en kovin vakavati ottaisi tätäkään ongelmaa ja näitä mielipiteitä.

Vierailija
629/884 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On runnottu läpi sellainen ajattelutapa ja asenne, että lasten kanssa ei voi olla missään tekemisissä, jos ei ole pitkälle koulutettu ammattilainen, esittänyt rikosrekisteriotteen, lasu on hyvin herkässä nykyään, ym. ym.

Vierailija
630/884 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos äitisi hoitaa lapsiasi, aikanaan huolehdit äidistäsi, mikäli ehdit ja jaksat. Jos äitisi ei hoida, sitten et huolehdi, vaikka jaksaisitkin. Mites isät?  Jos äitisi hoitaa lapsiasi, mutta isäsi ei,  huolehditko silloin sekä äidistäsi että isästäsi? Vai ainoastaan äidistäsi? Kiinnostaisi tietää, ansaitsevatko miehet vanhuuden huolehtimisen vaimojensa kautta? 

Tein aikoinaan aloituksen tästä aiheesta, että miten määräytyy se, saavatko vaarit hoitoa vanhuudessaan. Jos mummo hoitaa lastenlapsia, niin saako vaarikin sitten hoidon ja apua lapsiltaan ja lastenlapsiltaan mummon ansiosta? Vai jätetäänkö vaarit automaattisesti hoitamatta, koska he eivät itse hoida lastenlapsiaan? En saanut mitään järkevää vastausta.

Vierailija
631/884 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, mutta itse olen lapseton ja elämäni rakkaimmat ihmiset ovat sisarusteni lapset. He ovat vauvasta asti olleet mulle todella rakkaita ja autan ja hoidan, jos pystyn. He ovat mahtavaa seuraa! Ikävöin heitä ja he minua, jos emme ole nähneet hetkeen.

Vierailija
632/884 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juuri lapsettomien pitäisi rientää auttamaan lapsiperheitä? Siksikö, että heidän aikansa ei ole yhtä arvokasta, kuin vanhempien aika? Olen lapsettomana lopen kyllästynyt siihen oletukseen, että elämäni kuviteltua keveyttä on oikein ja kohtuullista jotenkin tasata. 

En minäkään omakotiasujana odota remontti- ja pihanhoitoapua nimenomaan kerrostaloasujilta siksi, että heillähän sitä aikaa ja energiaa varmasti on helpomman asumismuodon johdosta enemmän kuin minulla. 

Vierailija
633/884 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitähän tulisikin sanomista, kun joku lisääntynyt tunkisi rakkaudenhedelmänsä tänne hoitoon ja lähettäisin laskun perään kaikista hajotetuista lasi- ja posliiniesineistä ( osa todella kalliita ). Kotini ei ole lapsiystävällinen, enkä siitä sellaista aio koskaan edes tehdä.

Vierailija
634/884 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on nyt ihan turhaa lietsomista, eiköhän valtaosa ihmisistä käyttäydy ihan normaalisti lasten hoidossa auttamiseen, jos jaksaa niin tehdä.

Käteen jäi ketjun selailusta ajatus, että lapselliset kadehtivat lapsettominen "vapautta" ja haluavat kostaa jotenkin vaikka sitten hämärässä tulevaisuudessa.

Ja jostain syystä moni ilmoittaa tehneensä lapsen vanhusten hoitajaksi??? Ja siksi muiden pitäisi vielä enemmän tukea, kuin veroja maksamalla.

Yhdet ja samat provokaattorit enimmäkseen äänessä, en kovin vakavati ottaisi tätäkään ongelmaa ja näitä mielipiteitä.

Mielenkiintoinen tulkinta ketjusta. 

Minulle ketju näyttäytyi lähinnä keskustelulta, jossa osa on vahvasti sitä mieltä, että heillä ei ole velvollisuuksia nuorempaa sukupolvea kohtaan. Osa sitten yrittää kertoa, että läpi ihmiskunnan historian sukupolvet ovat tarvinneet toisiaan ja tämä tosiasia tulee jossain vaiheessa meille kaikille eteen.

Tulkinta riippuu varmasti vahvasti omasta asemasta sekä valinnoista. Pahoin pelkään, että katumus voi monelle tulla mieleen, kun omat voimat hiipuvat. Lapsiperheillä se hetki on usein lasten ollessa pieniä. Vanhuksilla sitten, kun ollaan oma aikuiselämä pääosin eletty vain itselleen. Itsekeskeistä aikuiselämää voi tosin elää sekä lapsettomat että ne jotka lapsia ovat hankkineet.

Vierailija
635/884 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos äitisi hoitaa lapsiasi, aikanaan huolehdit äidistäsi, mikäli ehdit ja jaksat. Jos äitisi ei hoida, sitten et huolehdi, vaikka jaksaisitkin. Mites isät?  Jos äitisi hoitaa lapsiasi, mutta isäsi ei,  huolehditko silloin sekä äidistäsi että isästäsi? Vai ainoastaan äidistäsi? Kiinnostaisi tietää, ansaitsevatko miehet vanhuuden huolehtimisen vaimojensa kautta? 

Tein aikoinaan aloituksen tästä aiheesta, että miten määräytyy se, saavatko vaarit hoitoa vanhuudessaan. Jos mummo hoitaa lastenlapsia, niin saako vaarikin sitten hoidon ja apua lapsiltaan ja lastenlapsiltaan mummon ansiosta? Vai jätetäänkö vaarit automaattisesti hoitamatta, koska he eivät itse hoida lastenlapsiaan? En saanut mitään järkevää vastausta.

Et saanut järkeviä vastauksia, sillä kyse ei ole mistään matemaattisesta kaavasta. Koko kysymyksen asettelu on järjetön, sillä toiset auttaa rakkaudesta, toiset velvollisuudesta ja osa ei auta ollenkaan. Tämä kattaa ihan kaikki ikäluokat ja sukupuolet.

Vierailija
636/884 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks hiivatissa muitten pitäis auttaa teitä ja kaiketi vielä ilmasiks? Ite ootte porsineet, kantakaa seurauksenne!

Vierailija
637/884 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsettomilla on omat harrastukset. Ei meillä ole aikaa mihinkään vapaaehtoistyhön. Ei meillekkään tule kukaan ilmaatteeksi töihin vaan kaikista ulkopuolisilla teetätetyistä töistä maksetaan.

Miksi lapsettomuus käsitetään sellaiseksi että lapsettomalla on jotain luppoaikaa äärettömästi jakaa sitä hyväntekeväisyyteen. Ja päinvastoin ettei muka lapsiperheellisillä ole muka mitään vapaa-aikaa.

Jokainen hoitakoon omat rasitteensa eikä niitä ole pakko ottaa niin paljon ettei omat voimavarat riitä. En minäkään voi hankkia liian isoo tonttia vaatimalla pienitonttisten tuloa ilmaistöihin kun jos jollain ei ole paljoa tonttia niin katson että sillä olisi aikaa tulla mun tontille ilmaistöihin. 😂

Vierailija
638/884 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen tulkinta ketjusta. 

Minulle ketju näyttäytyi lähinnä keskustelulta, jossa osa on vahvasti sitä mieltä, että heillä ei ole velvollisuuksia nuorempaa sukupolvea kohtaan. Osa sitten yrittää kertoa, että läpi ihmiskunnan historian sukup

Ja sinun vastauksesi kertoo, että toit tähän taas ilmeisen tarkoituksellisesti vastakkainasettelun välillä lapsiperhe / isovanhemmat.  Niin kuin siitä ei olisi täällä pauhattu ketjutolkulla.

Varsinainen aloitus koski kylläkin lapsettomien suhtautumista lapsiperheisiin, ystävistä tässä lähinnä nyt oli kyse.  Lapsettomilta ystäviltä toivottiin apua.

Pystytkö keskustelemaan siitä?  Jos et, olet väärässä ketjussa.

Vierailija
639/884 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo kyllä mitään velvollisuutta 😂 kannattaa miettii ennen hankintaa,monta jaksaa hoitaa itse eikä varsinkaan odottaa,että muut on sitten avuliaita aina hoitamaan.

Vierailija
640/884 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, mutta itse olen lapseton ja elämäni rakkaimmat ihmiset ovat sisarusteni lapset. He ovat vauvasta asti olleet mulle todella rakkaita ja autan ja hoidan, jos pystyn. He ovat mahtavaa seuraa! Ikävöin heitä ja he minua, jos emme ole nähneet hetkeen.

Miten ihmeessä tätä kommenttia voi alapeukuttaa...? Kommentin kirjoittajalla on todellakin asiat hyvin siinä mielessä, että on vapautta elää vela elämää (mikäli se on ollut alunperinkin toive) ja silti hän kyennyt luomaan itselleen paikan vahvassa sukupolvien ketjussa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän