Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tabu: lapsettomat läheiset eivät nykyään auta lapsiperheitä lainkaan

Vierailija
16.03.2024 |

Minä olin lapsi 90-luvulla. Silloin monilla oli elämässään lapsettomia läheisiä: lasten tätejä, setiä, muita sukulaisia tai omia kavereita. Ihmiset tarjosivat välillä apua lasten kanssa, jotta vanhemmat saivat välillä levätä. Välimatkakaan ei ollut ongelma, vaan nähtiin satojen kilometrien välimatkasta huolimatta useamman kerran vuodessa. Minäkin muistan käyneeni kylässä sukulaisilla pari kertaa vuodessa: sain olla sukulaisilla yötä ja tehtiin yhdessä jotain mukavaa. Ainakin omat lapsettomat sukulaiseni viihtyivät lasten parissa ja tykkäsivät, kun saivat elää muutaman päivän lapsiarkea. Minä pidin näistä sukulaisista jo lapsena ja oli kiva viettää aikaa yhdessä.

Olen nyt 2020-luvulla itse vanhempi ja vastaavasta avusta ei ole tietoakaan, kun seuraan omaa ja tuttujen lapsiperheiden elämää. Monilla lapsettomat sukulaiset ja kaverit suhtautuvat lapsiin todella ikävästi. Lasten seurassa ei haluta olla, lapset koetaan ikävinä ja se ilmaistaan hyvin voimakkaasti ääneen. Ei puhettakaan, että yksikään lapseton kaveri tai sukulainen olisi kertaakaan kysynyt, tarvitaanko apua tai sanonut kyllä, jos apua olisi kysytty. Jo se tuntuu olevan kohtuuton pyyntö, että pyytää katsomaan lasta sen aikaa, kun käy itse vessassa, vie roskapussin tms. Eikä kaikki lapset ole mitään hankalia aakkoslapsia, vaan ihan terveitä tavallisia lapsiakaan ei haluta hoitaa. Ystävällisimmin toisten lapsiin ja auttamiseen näyttävät suhtautuvan toisen lapsiperheelliset, jotka ymmärtävät, miten raskasta vanhemmilla voi joskus olla.

En yhtään ihmettele, että monet lapsiperhearkea elävät ovat nykyisin uupuneita, kun ovat lasten kanssa niin yksin.

Kommentit (884)

Vierailija
881/884 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni on aikuinen joten menen varmaan lapsetttomasta. Olen tarjoutunut hoitamaan mutta ei ole kelvannut. Sen sijaan valitetaan kun kukaan ei hoida lapsia. Toki lapset pitäisi tuoda tänne minun luokseni eli en ala hoitamaan kenenkään lapsia niin että maksan siitä bussi rahoja tai taksi rahoja tai edes oman auton käyttökustannuksia jota minulla ei kylläkään ole.

Eli hoito kelpaisi jos osaisin tarjota sitä juuri sillä sekunnilla kun sitä tarvitaan eli hoitaja pitää olla heti paikalla kuten esim vanhempani ovat, ja minun pitäisi itse hoitaa itseni heille lapsia hoitamaan eli eivät voi tuoda vaikka on kaksi autoa perheessä eivätkä voi hakea minua hoitamaan lapsia.

Vierailija
882/884 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks pitäisi auttaa kun ei ole mitään velvollisuutta auttaa. Älytön kysymyksen asettelu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/884 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se isompi tabu ole, miten itsekkäitä pienten lasten vanhemmat voivat olla, ja vaativat muilta apua ja palveluksia joka käänteessä.

Tämä. "Sullahan on aikaa, koska olet lapseton". Joo, voi olla, mutta en halua käyttää sitä aikaa kenenkään kakaroiden hoitamiseen. 

Jokaisella on oma elämä. Muilta vaatiminen on itsekästä. Ystävyyskin perustuu aina vastavuoroisuuteen.

Vierailija
884/884 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teet lapsia, ole valmis myös pitämään ihan itse niistä huolta. Ei ole läheistesi velvollisuus huolehtia niistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän