Lääkäri ehdotti mulle ruokavaliota, jossa ei ole viljaa
Sairastan nivelreumaa. Kivut kuulemma häviää kun jättää viljat pois.
Mitä ihmettä voin syödä?
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei mun ruuassa ole jotain "piiloviljaa" Miten hemmetissä mun keittämään lihaliemeen eksyy viljaa, jos en itse sitä laita??"
KOSKA lihaliemi sisältää vehnägluteenia! Onko sulle vierasta lukea tuotesisältöjä?
Ei mun lihaliemi sisällä mitään vehnägluteenia. Onko sulle vierasta oikea ruoka?
Ei ole vierasta mutta mulla on muutakin tekemistä kuin keitellä luita kattilassa.
Onhan se toki noinkin, eihän ne luut itsekseen keity, pitää vahtia vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Opiskele vähän lisää. Muutakin kuin lääketehtaiden kursseja :)
Vauvapalstan kommentoijatko osaavat hoitaa nivelreumaa paremmin kuin reumatautien erikoislääkärit?
Vau, olipas virkistävää lukea ilkeilyä, joka ei ole poliittista. Jatkakaa hölmöt.
# 101 lisään vielä, että saan gluteenista aftoja suuhun. Pään pöhmelöön. Maidon olen huomannut laukaisevan iriitin. Varsinkin juustoon olen sen yhdistänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei mun ruuassa ole jotain "piiloviljaa" Miten hemmetissä mun keittämään lihaliemeen eksyy viljaa, jos en itse sitä laita??"
KOSKA lihaliemi sisältää vehnägluteenia! Onko sulle vierasta lukea tuotesisältöjä?
Ei mun lihaliemi sisällä mitään vehnägluteenia. Onko sulle vierasta oikea ruoka?
Mikä vaikka siitä valmiista lihaliemestä tekee ei-oikeaa ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvapalstan kommentoijatko osaavat hoitaa nivelreumaa paremmin kuin reumatautien erikoislääkärit?
Ei varmaan voi, mutta jos kivuttomaksi pääsee viljattomalla syömisellä, niin mitä väärää siinä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan voi, mutta jos kivuttomaksi pääsee viljattomalla syömisellä, niin mitä väärää siinä on?
Orionilta saattaa jäädä muutama satku saamatta, ja sehän on väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemusasiantuntijoita.
Joskus on hyvä miettiä vaihtoehtoja lääkkeille. Niitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vau, olipas virkistävää lukea ilkeilyä, joka ei ole poliittista. Jatkakaa hölmöt.
Aloitin tämän ketjun tietäen, että hauskaa tulee olemaan. Suurin osa on pihalla itse aiheesta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemusasiantuntijoita.
Myös yksi asiantuntija täällä piipittää seassa suosituksista illan ratoksi. Lääkkeet ja ravitsemushoito on parhaat yhdessä, vielä parempi jos lääkketarvetta saa elintapamuutoksilla vähennettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rupee karppaamaan. Voit mennä salillekin samalla, siellä niitä on muitakin.
Karppaus ja ylipäänsä lihat ruokavaliossa pahentaa entisestään nivelreumaa. Tämä kuten kaikki olennainen tieto ruoista ja ravintoaineista löytyy reumaliiton sivuilta.
Karppauksessa ei syödä lihaa enenpää kuin suosituksissa. Tosin liha ei pahenna nivelreumaa, koska ei aiheuta tulehdusta. Vilja on pahin tulehduksen aiheuttaja.
Ok, mun reumalääkäri neuvoo sitten väärin, samoin reumaliitto.
Kehottaa syömään lääkkeitä, eikö vain?
Todennäköisesti kehottaa, koska ne auttavat nivelreumaan. Ennen reumalääkkeiden keksimistä se oli usein invalidisoiva sairaus, joka vei työ- ja toimintakyvyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karppaus ja ylipäänsä lihat ruokavaliossa pahentaa entisestään nivelreumaa. Tämä kuten kaikki olennainen tieto ruoista ja ravintoaineista löytyy reumaliiton sivuilta.
Karppauksessa ei syödä lihaa enenpää kuin suosituksissa. Tosin liha ei pahenna nivelreumaa, koska ei aiheuta tulehdusta. Vilja on pahin tulehduksen aiheuttaja.
Todennäköisesti kehottaa, koska ne auttavat nivelreumaan. Ennen reumalääkkeiden keksimistä se oli usein invalidisoiva sairaus, joka vei työ- ja toimintakyvyn.
Onneksi enään harvoin näkee sellaisia täysin reuman jäykistämiä ihmisiä, iäkkäitä tietty vielä on ketkä on eläneet vaikean taudinkuvan kanssa aikaa ennen uusia reumalääkkeitä. Biologiset hoidot etenkin on mullistaneet reuman ja monen muun tulehdussairauden hoidon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemusasiantuntijoita.
Myös yksi asiantuntija täällä piipittää seassa suosituksista illan ratoksi. Lääkkeet ja ravitsemushoito on parhaat yhdessä, vielä parempi jos lääkketarvetta saa elintapamuutoksilla vähennettyä.
On todettu, että kukaan ei halua hoitaa sairautta (oli se sitten mikä hyvänsä) syömisten korjaamisella, vaan kaikkeen halutaan lääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemusasiantuntijoita.
On todettu, että kukaan ei halua hoitaa sairautta (oli se sitten mikä hyvänsä) syömisten korjaamisella, vaan kaikkeen halutaan lääkettä.
Onhan siinä työtä muuttaa totuttuja elintapoja, mutta moni on sen työn valmis tekemään. Hyöty kantaa reuman tilannetta laajemmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään, mutta jos ne kivut johtuvat nivelreumasta, viljattomalla syömisellä ei pääse kivuttomaksi vaan se vain viivästyttää oikean hoidon aloitusta. Mutta tosiaan vain hyvin pieni osa nivelkivuista johtuu nivelreumasta, ja silloin, kun eivät johdu, niihin voi hyvin kokeilla ruokavaliohoitoa jos vain haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään, mutta jos ne kivut johtuvat nivelreumasta, viljattomalla syömisellä ei pääse kivuttomaksi vaan se vain viivästyttää oikean hoidon aloitusta. Mutta tosiaan vain hyvin pieni osa nivelkivuista johtuu nivelreumasta, ja silloin, kun eivät johdu, niihin voi hyvin kokeilla ruokavaliohoitoa jos vain haluaa.
Viljattomalla syömisellä pääsee kivuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viljattomalla syömisellä pääsee kivuista.
Joku pääsee, joku ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No selkärankareuma on sen verran paha ettei arjesta ja kivuista ilman lääkkeitä selvitä. Mutta kyllä ravinnolla on iso merkitys ja liiallinen lihansyönti ei ole terveellekään suotavaa, aiheuttaa mm. Sydän- ja sepelvaltimotautia ja kihtiä. Monipuolisuus on hyväksi myös heille joilla on erikoisruokavalio, korvaavat tuotteet vaan pitää löytää ettei tule anemiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vierasta mutta mulla on muutakin tekemistä kuin keitellä luita kattilassa.
Onhan se toki noinkin, eihän ne luut itsekseen keity, pitää vahtia vieressä.
Kyllä piti mokomasta asiasta vetääkin palko nokkaan ja nälviä loputtomiin. Pahoittelin jo, että luin kommenttisi turhan kiireellä ja myönsin ettei itsekeitetyssä lihaliemessä ole vehnägluteenia kuten valmiissa, mitä muuta haluat mun vielä tekevän?
Minulla on nivelpsoriasis. On määrätty reumalääkkeitä. Sain niistä paljon haittavaikutuksia. Reumatekijää ei ollut verikokeessa eikä ristiluussa muutoksia. Olen Hla-127 positiivinen.
Varsinkin gluteeni ja maito voivat yllyttää tulehduksia. Ruokavalioni koostuu vaihdellen ja monipuolisesti kasviksia, marjoja, hedelmiä vähemmän, siemeniä, manteleita, kananmunaa, aika harvoin kalaa, pähkinöitä, kylmäpuristettuja öljyjä kuten oliivi- ja neitsyt kookosöljy, voi. Välillä syön gluteenitonta leipää (Juuriskan valmistamia). Joskus teen vihermehuja ja juon havupuu-uutejuomaa. Ravinnossa suosin luomua.
Sokeria, prosessoituja ruokia minimaalisesti.
Pärjään ilman lääkkeitä.