Lääkäri ehdotti mulle ruokavaliota, jossa ei ole viljaa
Sairastan nivelreumaa. Kivut kuulemma häviää kun jättää viljat pois.
Mitä ihmettä voin syödä?
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Rupee karppaamaan. Voit mennä salillekin samalla, siellä niitä on muitakin.
Karppaus ja ylipäänsä lihat ruokavaliossa pahentaa entisestään nivelreumaa. Tämä kuten kaikki olennainen tieto ruoista ja ravintoaineista löytyy reumaliiton sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää edes yrittää syödä viljoja??
Jos vaikka kaipaa silloin tällöin viljaruokia. Tai jos ei halua vaikeuttaa elämää olemalla joka paikassa täysin ehdoton vaan pystyy sallimaan pieniä poikkeuksia.
Ei elämä ilman viljaa ole vaikeaa. Miksi haluisin siitä poiketa?
On se, jos haluaa olla täysin viljaton. Mitä tiukempi ruokavalio, sitä vaikeampaa esimerkiksi ravintolaissa syöminen on.
Jos en syö viljaa, niin miksi perustaisin syömiseni ravintoloihin?
Vierailija kirjoitti:
"Monet ravinnon terveysvaikutuksista ovat suolistomikrobistovälitteisiä ja perustuvat ravinnon ja mikrobiston vuorovaikutuksena muodostuviin metaboliitteihin kuten lyhytketjuisiin rasvahappoihin, sappihappoihin, N-nitrosoyhdisteisiin ja trimetyyliamiini-N-oksidiin (TMAO). Länsimaisen ruokavalion runsas lihan ja tyydyttyneen rasvan ja toisaalta vähäinen kuidun määrä johtaa suolistomikrobiston epäedullisiin muutoksiin, jotka erityisesti luontaista immuniteettia aktivoivien pintarakennekomponenttien sekä aineenvaihduntatuotteiden kautta voivat edistää muun muassa paksusuolisyövän kehittymistä (5). Yleisesti ottaen ruokavalion laatu vaikuttaa suolistomikrobiston koostumukseen ja sen tuottamiin yhdisteisiin, jotka puolestaan vaikuttavat muun muassa immuniteettiin, tulehdusvasteeseen.." https://www.duodecimlehti.fi/duo17849
Ja näitä viitteitä riittää jo vuosien takaa.
Nämä onkin täyttä paskaa kuten myös länsimaiset ravitsemussuositukset. Nykyihmisen luontainen ruokavalio on liha ja eläinrasva. Suoliston mikrobikanta muuttuu 20 minuutissa sen mukaan mitä syöt eikä siitä tarvitse olla huolissaan.
Just sinä se vasta asiantuntija olet :DD Ei kyllä muutu kun ruoka ei normaalisti siinä ajassa edes ehdi tekemisiin paksusuolen runsaan mikrobiston kanssa. Kanta reagoi kyllä ruokavaliomuutoksiin mutta mitä selität on tutkimuksen valossa harhaan johtamista. Mikrobiston perusta luodaan jo lapsuudessa ja esim. antibioottikuurien aikaansaama muutos voi olla hyvin pitkällinen.
Jos kyseessä on varsinainen nivelreuma eli ns. seropositiivinen nivelreuma, jossa CCPAb-vasta-aineet ovat koholla, niin se on autoimmuunisairaus, joka ei parane millään ruokavaliolla vaan reumalääkkeillä. Nivelreuman diagnosoi ja sitä hoitaa reumatologi, ei mikään yleislääkäri eikä muu erikoislääkärikään kuin reumatologi. Hoitamaton nivelreuma aiheuttaa niveltulehduksia, jotka tuhoavat niveliä pysyvästi.
Sitten taas on erikseen käsite seronegatiivinen nivelreuma, jossa CCPAb-vasta-aineet eivät ole koholla. Siitä pitäisi puhua vain silloin, kun potilaalla on niveltulehduksia, mutta usein erilaisia nivelkipujakin sanotaan "seronegatiiviseksi nivelreumaksi". (Eli joo, käsitteet ovat aika sekavia.) Jos potilaalla on niveltulehduksia, joiden syy on epäselvä, reumatologin pitäisi tutkia asiaa. Jos taas niveltulehduksia ei ole (vaan nivelkipuja), yleislääkäri hoitaa, ja hoitona on kivun lääkkeetön hoito (mm. liikunta) ja tarvittaessa kipulääkkeet.
Suurin osa nivelkivuista ei johdu nivelreumasta eikä nivelten tulehtumisesta.
Mistään välttämisruokavaliosta ei ole näyttöä nivelreuman eikä tietääkseni muidenkaan nivelkipujen hoidossa. Mutta jos semmoista silti haluaa kokeilla nivelkipujen hoitoon, niin ei se vaarallistakaan ole. Nivelreumaan taas ei kannata kokeilla vaan sen hoidosta päättää reumatologi.
t. lääketieteen opiskelija
"Ei mun ruuassa ole jotain "piiloviljaa" Miten hemmetissä mun keittämään lihaliemeen eksyy viljaa, jos en itse sitä laita??"
KOSKA lihaliemi sisältää vehnägluteenia! Onko sulle vierasta lukea tuotesisältöjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karppaus ja ylipäänsä lihat ruokavaliossa pahentaa entisestään nivelreumaa. Tämä kuten kaikki olennainen tieto ruoista ja ravintoaineista löytyy reumaliiton sivuilta.
Karppauksessa ei syödä lihaa enenpää kuin suosituksissa. Tosin liha ei pahenna nivelreumaa, koska ei aiheuta tulehdusta. Vilja on pahin tulehduksen aiheuttaja.
Vierailija kirjoitti:
"Ei mun ruuassa ole jotain "piiloviljaa" Miten hemmetissä mun keittämään lihaliemeen eksyy viljaa, jos en itse sitä laita??"
KOSKA lihaliemi sisältää vehnägluteenia! Onko sulle vierasta lukea tuotesisältöjä?
Sori, sun tekemään. Ei toki siihen mutta kuknka moni täällä itse lihoista keittää liemet? Ehkä just vaan sinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka kaipaa silloin tällöin viljaruokia. Tai jos ei halua vaikeuttaa elämää olemalla joka paikassa täysin ehdoton vaan pystyy sallimaan pieniä poikkeuksia.
On se, jos haluaa olla täysin viljaton. Mitä tiukempi ruokavalio, sitä vaikeampaa esimerkiksi ravintolaissa syöminen on.
Ilmeisesti sinulla ei ole ystäviä, sukulaisia, sosiaalista elämää tai mitään muutakaan mikä edellyttää silloin tällöin jonkun muun tekemän ruuan syömistä. Suurimmalla osalla meistä kuitenkin on.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on varsinainen nivelreuma eli ns. seropositiivinen nivelreuma, jossa CCPAb-vasta-aineet ovat koholla, niin se on autoimmuunisairaus, joka ei parane millään ruokavaliolla vaan reumalääkkeillä. Nivelreuman diagnosoi ja sitä hoitaa reumatologi, ei mikään yleislääkäri eikä muu erikoislääkärikään kuin reumatologi. Hoitamaton nivelreuma aiheuttaa niveltulehduksia, jotka tuhoavat niveliä pysyvästi.
Sitten taas on erikseen käsite seronegatiivinen nivelreuma, jossa CCPAb-vasta-aineet eivät ole koholla. Siitä pitäisi puhua vain silloin, kun potilaalla on niveltulehduksia, mutta usein erilaisia nivelkipujakin sanotaan "seronegatiiviseksi nivelreumaksi". (Eli joo, käsitteet ovat aika sekavia.) Jos potilaalla on niveltulehduksia, joiden syy on epäselvä, reumatologin pitäisi tutkia asiaa. Jos taas niveltulehduksia ei ole (vaan nivelkipuja), yleislääkäri hoitaa, ja hoitona on kivun lääkkeetön hoito (mm. liikunta) j
Opiskele vähän lisää. Muutakin kuin lääketehtaiden kursseja :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Siksi turhia välttämisruokavalioita ei asiantuntijat suosittele. Tottakai kaikki syö miten tykkää, ei kukaan täällä väkisin viljaa kenellekään ole tuputtanut. Koittanut vain minusta hyvin perustella miksi täysi välttäminen ei ole aina hyväksi. Eri asia jos on keliakia tai vakava allergia, muuten allergiaakin nykyään ennemmin siedätetään. Etenkin lasten ruoka-allergioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karppauksessa ei syödä lihaa enenpää kuin suosituksissa. Tosin liha ei pahenna nivelreumaa, koska ei aiheuta tulehdusta. Vilja on pahin tulehduksen aiheuttaja.
Ok, mun reumalääkäri neuvoo sitten väärin, samoin reumaliitto.
Vierailija kirjoitti:
Ei mun lihaliemi sisällä mitään vehnägluteenia. Onko sulle vierasta oikea ruoka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten taas on erikseen käsite seronegatiivinen nivelreuma, jossa CCPAb-vasta-aineet eivät ole koholla. Siitä pitäisi puhua vain silloin, kun potilaalla on niveltulehduksia, mutta usein erilaisia nivelkipujakin sanotaan "seronegatiiviseksi nivelreumaksi". (Eli joo, käsitteet ovat aika sekavia.) Jos potilaalla on niveltulehduksia, joiden syy on epäselvä, reumatologin pitäisi tutkia asiaa. Jos taas niveltulehduksia ei ole (vaan nivelkipuja), yleislääkäri hoitaa, ja h
Ja sun ammatilline pätevyys on mikä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun lihaliemi sisällä mitään vehnägluteenia. Onko sulle vierasta oikea ruoka?
Ei ole vierasta mutta mulla on muutakin tekemistä kuin keitellä luita kattilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, sun tekemään. Ei toki siihen mutta kuknka moni täällä itse lihoista keittää liemet? Ehkä just vaan sinä?
Ehkä vauvapalstalla on myös hyvän ravinnon ymmärtäjiä. Vaikka sinä et sitä olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti sinulla ei ole ystäviä, sukulaisia, sosiaalista elämää tai mitään muutakaan mikä edellyttää silloin tällöin jonkun muun tekemän
Eikä ihme tuollaisella luonteenlaadulla. Saa ainakin rauhassa sitten syödä sitä täysin viljatonta ruokaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti sinulla ei ole ystäviä, sukulaisia, sosiaalista elämää tai mitään muutakaan mikä edellyttää silloin tällöin jonkun muun tekemän
Mulla on ystäviä, sukulaisia ja sosiaalista elämää eikä mun syöminen vaikeuta sitä mitenkään. Ne ystävät ja sukulaiset on hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, mun reumalääkäri neuvoo sitten väärin, samoin reumaliitto.
Kehottaa syömään lääkkeitä, eikö vain?
Vierailija kirjoitti:
Sitten taas on erikseen käsite seronegatiivinen nivelreuma, jossa CCPAb-vasta-aineet eivät ole koholla. Siitä pitäisi puhua vain silloin, kun potilaalla on niveltulehduksia, mutta usein erilaisia nivelkipujakin sanotaan "seronegatiiviseksi nivelreumaksi". (Eli joo, käsitteet ovat aika sekavia.) Jos potilaalla on niveltulehduksia, joiden syy on epäselvä, reumatologin pitäisi tutkia asiaa. Jos taas niveltulehduksia ei ole (vaan nivelkipuja), yleislääkäri hoitaa, ja hoitona on kivun lääkkeetön hoito (mm. liikunta) j
Ei parane mutta tulehdus ja oireet voi lievittyä osalla harkituilla ruokavalio ja elintapamuutoksilla. Se on halpaa ja haitatonta tukihoitoa, jolla ehkäistään samalla elintapasairauksia. Reumaatikoilla on korkeampi riski mm. sydän- ja verisuonitauteihin. Sama psoriaasiksen ym. kanssa. Moni kokee myös henkistä hyötyä kun voi itse tehdä jotakin paremman voinnin eteen.
Lääkärit keskimäärin ymmärtävät ihmisen ravitsemuksesta yhtä paljon kuin sika trigonometriasta. Eihän se kuulu heidän koulutukseensa kuin enintään kursorisesti. Tulisi tietysti kuulua. Kaivettaisiin Ancel Keys haudastaan ja kieriteltäisiin Pekka Puska tervassa ja hyöhenissä.