Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin moni luulee että lapsia vain "hankitaan"?

Vierailija
14.03.2024 |

Laitoimme Espoolaisen kivitalon verran rahaa hedelmöityshoitoihin 9 vuotta, tulos 0.

Rahaa olisi palanut enemmänkin, mutta terveys ja keho alkoi jo protestoimaan, ja mies sanoi että parempi elää kahdestaan lapsetta kuin yksin leskenä.

Jos saat (ihan riippumatta elämäntilanteesta, iästä, rahasta) lapsen, se on suuri siunaus. Selvinnyt hedelmöityksestä (luomu tai koeputki), selvinnyt raskaudesta, selvinnyt synnytyksestä hengissä.

Elämä on tuurin kauppaa monessa asiassa, ja lasten saanti on niistä yksi.

Enää en jaksa suuttua, kun uusi tuttavuus kysyy, ettekö aio lapsia "hankkia". Ajattelen vain, että heidän ymmärryksensä taso on surullisen matala.

Kommentit (245)

Vierailija
181/245 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä oli 2 pukkausta ja 2 lasta. Vaimo tiesi tasan tarkkaan, minä päivänä hän tulee raskaaksi. Siinä mielessä ei tarvinnut odotella tai arpoa mitään.

Ei, lapsi, vaimosi ei tiennyt, minä päivänä hän tulee raskaaksi. Teillä vain kävi tuuri ja asiat osuivat molemmilla kerroilla kohdilleen. Sitä, tuleeko raskaaksi vai ei, ei kukaan voi etukäteen tietää. Se ei ole ihmisen käsissä. Tai se toki on, että ei tule. Siihen riittää selibaatti. 

Tietenkin hän tarkoitti, että vaimonsa tiesi milloin on ovulaatio. Ei se sen erikoisempaa monilla olekaan. 

Ovulaatio ei vielä tarkoita, että tulee raskaaksi. Missä te oikein olitte kun näitä asioita käsiteltiin peruskoulussa?

Vierailija
182/245 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä oli 2 pukkausta ja 2 lasta. Vaimo tiesi tasan tarkkaan, minä päivänä hän tulee raskaaksi. Siinä mielessä ei tarvinnut odotella tai arpoa mitään.

Meillä yks pukkaus ja neljä lasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/245 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika heikosti menee, jos äijä ei kestä yhtä pukkausta kauempaa. 

Vierailija
184/245 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, lapsi, vaimosi ei tiennyt, minä päivänä hän tulee raskaaksi. Teillä vain kävi tuuri ja asiat osuivat molemmilla kerroilla kohdilleen. Sitä, tuleeko raskaaksi vai ei, ei kukaan voi etukäteen tietää. Se ei ole ihmisen käsissä. Tai se toki on, että ei tule. Siihen riittää selibaatti. 

Tietenkin hän tarkoitti, että vaimonsa tiesi milloin on ovulaatio. Ei se sen erikoisempaa monilla olekaan. 

Ovulaatio ei vielä tarkoita, että tulee raskaaksi. Missä te oikein olitte kun näitä asioita käsiteltiin peruskoulussa?

Opettelemassa käytännössä suvun jatkamista.

Vierailija
185/245 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se oppi ei sitten mennyt perille käytännössäkään, vaan olettte vieläkin tietotasolta noin 12-vuotiaan tasolla?

Vierailija
186/245 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sanoo se, joka runnoo niska märkän'ä eikä irtoa mitään.

Vierailija
187/245 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla meni kuppi ihan huolella nurin ja avaduin tuollaiselle kyselijälle perusteellisesti meidän lapsettomuusasioistamme. Meni hiljaiseksi. 

Tuskin oli pahantahtoinen kyselijä. Hän ei tiennyt teidän tilanteestanne ja kaadoit kaiken kiukun hänen niskaansa. Olipa reilua.

Niin, että huonosta käytöksestä pitää saada palkinto eikä saa vahingossakaan näyttää, että se huono käytös satuttaa? 

Saako sunkin kimppuun sitten käydä raivolla, kun hipaiset tietämättäsi toisen arkaa asiaa?

Miksi sinun pitää saada kysellä lapsiasioista? Eihän ne kuulu sinulle millään tasolla oli lapsettomuutta tai ei. 

Nykyisin ihmiset ovat hiukan enemmän tietoisia siitä, että lastensaanti on aihealue, joka ei ole ihan sovelias puheenaihe, mutta varsinkin ennen asiasta kyseltiin ihan ilman suodattimia. Sama kuin ennen vanhaan saatettiin tuttavia tavatessa ihan suoraan taivastella toisen kertyneitä kiloja. Vanhat tavat katoavat hitaasti. Kaikkea ei kuitenkaan arkielämässä tule varottua. Ei kukaan ole jatkuvasti kaiken mahdollisen suhteen hienotunteinen. Eihän sitä voi tietää, onko jollakin lapsettomuutta, sairauksia, alkoholismia, parisuhdeongelmia tai vaikka mielenterveysongelmia. Aina voi huomaamattaan rymistellä toisen aralle alueelle.

Vierailija
188/245 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovulaatio ei vielä tarkoita, että tulee raskaaksi. Missä te oikein olit

Ahaa se on nykyään "oppi".

Vierailija
189/245 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän minä sinun fantasioissasi runnon?

t. lainaamasi eli N40

Vierailija
190/245 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla meni kuppi ihan huolella nurin ja avaduin tuollaiselle kyselijälle perusteellisesti meidän lapsettomuusasioistamme. Meni hiljaiseksi. 

Tuskin oli pahantahtoinen kyselijä. Hän ei tiennyt teidän tilanteestanne ja kaadoit kaiken kiukun hänen niskaansa. Olipa reilua.

Niin, että huonosta käytöksestä pitää saada palkinto eikä saa vahingossakaan näyttää, että se huono käytös satuttaa? 

Saako sunkin kimppuun sitten käydä raivolla, kun hipaiset tietämättäsi toisen arkaa asiaa?

Miksi sinun pitää saada kysellä lapsiasioista? Eihän ne kuulu sinulle millään tasolla oli lapsettom

Joo ei kannata tosissaan kaikkea ottaa. Kirjoittelee välillä ihan höpöjäkin.

Vierailija
191/245 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun pitää saada kysellä lapsiasioista? Eihän ne kuulu sinulle millään tasolla oli lapsettom

Missä kohtaa tuossa sanottiin, että KAIKESTA voi olla hienotunteinen? Entä miten puskassa on pitänyt elää, jos vielä vuonna 2024 ei ole tietoinen lapsettomuudesta ja sen yleisyydestä sekä siihen liittyvistä kipukohdista? 

Vierailija
192/245 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän minä sinun fantasioissasi runnon?

t. lainaamasi eli N40

Kaitpa itse sen edes tiedät. Ei kai sitä täällä tarvitse kysellä.

Vierailija
193/245 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin ihmiset ovat hiukan enemmän tietoisia siitä, että lastensaanti on aihealue, joka ei ole ihan sovelias puheenaihe, mutta varsinkin ennen asiasta kyseltiin ihan ilman suodattimia. Sama kuin ennen vanhaan saatettiin tuttavia tavatessa ihan suoraan taivastella toisen kertyneitä kiloja. Vanhat tavat katoavat hitaasti. Kaikkea ei kuitenkaan arkielämässä tule varottua. Ei kukaan ole jatkuvasti kaiken mahdollisen suhteen hienotunteinen. Eihän sitä voi tietää, onko jollakin lapsettomuutta, sairauksia, alkoholismia, parisuhdeongelmia tai vaikka mielenterveysongelmia. Aina voi huomaamattaan rymistellä toisen aralle alueelle.

Tuo on kyllä huonoin mahdollinen perustelu, että "eihän sitä voi tietää". Ei voi ei. Ja juuri siinä on se syy, miksi lapsiasioista, alkoholinkäytöstä jne. EI UDELLA. Ihan peruskäytöstapoja. Tietenkään kaikkea ei ole mahdollista huomioida, mutta nuo ovat niin perustason asioita, että ei ole vaikeaa pitää turpaansa kiinni. 

Vierailija
194/245 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauheata on myös sanoa, että TEHDÄÄN lapsia. Ei niitä tehdä, vaan saadaan, jos saadaan. Lapsen hankkiminen kuulostaa jotenkin kaupalliselta, ei se ole itsestäänselvyys eikä ihmisoikeuskaan.

Kyllähän niitä tehdään, eivät ne itsestään tupsahda. Tekeminenhän ei automaattisesti tarkoita onnistumista. Voisin minäkin tehdä kuurakettia, mutta tuskin pääsisin kuuhun.

No ei se lapsien teko nyt silti mikään maailman suurin ihme ole. Eläimet ovat lisääntyneet tällä maapallolla satojen miljoonien vuosien ajan, ei siihen vaadita sen suurempaa ajattelua. 

Vierailija
195/245 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaitpa itse sen edes tiedät. Ei kai sitä täällä tarvitse kysellä.

Valitettavasti en kyllä sinun fantasioistasi tiedä. Siksi niistä sinulta kysyin. Kiinnostaa aidosti, millaisia fantasioita sinulla on av-mammojen runnomisista. 

Vierailija
196/245 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun pitää saada kysellä lapsiasioista? Eih

Missä kohtaa tuossa sanottiin, että KAIKESTA voi olla hienotunteinen? Entä miten puskassa on pitänyt elää, jos vielä vuonna 2024 ei ole tietoinen lapsettomuudesta ja sen yleisyydestä sekä siihen liittyvistä kipukohdista? 

Mullekin on aikanaan sanottu tosi ilkeästi ja tylysti lapsettomuudesta siksi, ettei toinen ymmärtänyt, kuinka kipeä aihe se voi olla. En kuitenkaan saanut kaataa kaikkea pahaa oloani tuon kommentoijan niskaan, vaan kerroin ihan asiallisesti, että se satutti.

Vierailija
197/245 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en koskaan kysy "aiotteko hankkia lapsia?" Jos ylipäätään jotain kysyn, niin se on muotoa "onko teillä toiveissa saada joskus lapsia?"

Vierailija
198/245 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauheata on myös sanoa, että TEHDÄÄN lapsia. Ei niitä tehdä, vaan saadaan, jos saadaan. Lapsen hankkiminen kuulostaa jotenkin kaupalliselta, ei se ole itsestäänselvyys eikä ihmisoikeuskaan.

Kyllähän niitä tehdään, eivät ne itsestään tupsahda. Tekeminenhän ei automaattisesti tarkoita onnistumista. Voisin minäkin tehdä kuurakettia, mutta tuskin pääsisin kuuhun.

No ei se lapsien teko nyt silti mikään maailman suurin ihme ole. Eläimet ovat lisääntyneet tällä maapallolla satojen miljoonien vuosien ajan, ei siihen vaadita sen suurempaa ajattelua. 

Ei tainnut kukaan sanoa, että se olisi joku ihme. Meinaatko muuten, että ihmiset eivät ole lisääntyneet vasta kuin viimevuosina? :D

Vierailija
199/245 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se siinä kohtaa on hyvinkin suuri ihme, kun 12 vuoden yrittämisen jälkeen tärpääkin. Kai muuten tiesit, että eläimistäkään kaikki eivät lisäänny tuosta vaan ja elämissäkin on "lapsettomuutta" eli kyvyttömyyttä saada jälkeläisiä? 

Vierailija
200/245 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en koskaan kysy "aiotteko hankkia lapsia?" Jos ylipäätään jotain kysyn, niin se on muotoa "onko teillä toiveissa saada joskus lapsia?"

Normaali ihminen ei kysele yhtään mitään tuollaisia. En kysy edes kaverin palkkaa.