Miksi niin moni luulee että lapsia vain "hankitaan"?
Laitoimme Espoolaisen kivitalon verran rahaa hedelmöityshoitoihin 9 vuotta, tulos 0.
Rahaa olisi palanut enemmänkin, mutta terveys ja keho alkoi jo protestoimaan, ja mies sanoi että parempi elää kahdestaan lapsetta kuin yksin leskenä.
Jos saat (ihan riippumatta elämäntilanteesta, iästä, rahasta) lapsen, se on suuri siunaus. Selvinnyt hedelmöityksestä (luomu tai koeputki), selvinnyt raskaudesta, selvinnyt synnytyksestä hengissä.
Elämä on tuurin kauppaa monessa asiassa, ja lasten saanti on niistä yksi.
Enää en jaksa suuttua, kun uusi tuttavuus kysyy, ettekö aio lapsia "hankkia". Ajattelen vain, että heidän ymmärryksensä taso on surullisen matala.
Kommentit (245)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geneettisesti yhteensopivat saa helposti lapsia. Luonto on viisas ja yrittää kertoa joillekin, että väärä pari on valittuna. Ihminen ei vaan usko, vaikka maailma olisi väärällään vaihtoehtoja (kumppaniksi siis).
Raskauden alkaminen ei ole geneettisestä yhteensopivuudesta kiinni, jos munanjohtimet ovat tukossa tai siittiöt hitaita uimareita. Nuo ongelmat eivät korjaannu kumppania vaihtamalla.
Ei korjaannu ei. Mutta sille joka on se toinen osapuoli, tuollainen vaiva on merkki, että lapsia olisi lisääntymisen kannalta parempi tehdä jonkun toisen kanssa.
Toisille esimerkiksi syntyy useampi lapsi, joilla on joko kehitysvamma ja/tai vakava sairaus. Genetiikkaahan se. Julmaa tietysti inhimillisestä näkökulmasta.
Silloin ei pidä tehdä lapsia. Voi adoptoida tai hakeutua sijaisvanhemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla meni kuppi ihan huolella nurin ja avaduin tuollaiselle kyselijälle perusteellisesti meidän lapsettomuusasioistamme. Meni hiljaiseksi.
Tuskin oli pahantahtoinen kyselijä. Hän ei tiennyt teidän tilanteestanne ja kaadoit kaiken kiukun hänen niskaansa. Olipa reilua.
Niin, että huonosta käytöksestä pitää saada palkinto eikä saa vahingossakaan näyttää, että se huono käytös satuttaa?
Saako sunkin kimppuun sitten käydä raivolla, kun hipaiset tietämättäsi toisen arkaa asiaa?
Olisi pitänyt lisätä siis, että geneettisesti yhteensopivat saa helposti terveitä, elossapysyviä lapsia. Niitä jotka kasvaa ja kehittyy normaalisti, ja heistä tulee terveitä aikuisia. Noin.
Tuokaan ei pidä paikkaansa, koska terveys ei ole aina geeneistä kiinni, vaan lapsi voi vammautua tai sairastua myös ulkoisten seikkojen takia. Eikä lapsia noin muutenkaan saada aina mitenkään helposti, vaikka olisi miten täydelliset geenit.
No meillä oli 2 pukkausta ja 2 lasta. Vaimo tiesi tasan tarkkaan, minä päivänä hän tulee raskaaksi. Siinä mielessä ei tarvinnut odotella tai arpoa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla meni kuppi ihan huolella nurin ja avaduin tuollaiselle kyselijälle perusteellisesti meidän lapsettomuusasioistamme. Meni hiljaiseksi.
Tuskin oli pahantahtoinen kyselijä. Hän ei tiennyt teidän tilanteestanne ja kaadoit kaiken kiukun hänen niskaansa. Olipa reilua.
Niin, että huonosta käytöksestä pitää saada palkinto eikä saa vahingossakaan näyttää, että se huono käytös satuttaa?
Saako sunkin kimppuun sitten käydä raivolla, kun hipaiset tietämättäsi toisen arkaa asiaa?
Missä kohtaa joku puhui kimppuunkäymisestä tai raivosta?
Noin muuten: Kyllä, minulle saa sanoa, jos jokin minun esittämäni kysymys tai toteamus loukkaa tai osuu arkaan paikkaan. En minä halua tietoisesti ketään satuttaa ja on vain tervettä oppia, että kaikkea ei kannata laukoa ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Boomeri-ikäisistä melkein kaikilla on lapsia. Eli selvästikin se on onnistunut melko helposti.
Ei ole totta että melkein kaikilla heistä olisi lapsia. Lapsettomia on ollut aina ja niitä löytyy myös omasta suvustani niin boomeri-ikäisistä kuin sitä vanhemmista. Päinvastoin, silloin saattoi olla sellaisia lapsettomuuden aiheuttajia jotka ovat harvinaisempia nykyään, kuten röntgensäteily, puutostilat, ym. Ei myöskään ollut kehitetty nykyisenkaltaisia lapsettomuushoitoja.
Toiaaalta lapsien hankintaa hankaloittavat nykyään ihan uudet uhat. Sperman laatu on ympäristön kemikaalien takia heikentynyt koko ajan myös suomalaisilla miehillä. Erässä dokumentissa joku ehkäpä viisikymppinen mies totesi, että absurdia kyllä, näiden kemikaalien takia hänen spermansa on laadukkaampaa kuin jonkin kaksikymppisen, vaikka sperman laatu heikkenee iän myötä.
Tämän kun lisää siihen yhteiskunnalliseen faktaan, että lapsien teko muodostuu ajankohtaiseksi entistä myöhemmin, ei ole mikään ihme jos lapsettomuutta esiintyy nykyään. Esimerkiksi yleisin lapsettomuutta aiheuttava sairaus, endometrioosi, pääsee kehittymään rauhassa pidemmälle, kun lasta yritetään vasta kolmikymppisenä. Sairauden diagnoosiviive on muistaakseni noin yhdeksän vuotta, ja moni sairastaa sitä tietämättään, kunnes asia tulee perheenlisäystoiveiden myötä ajankohtaiseksi.
Kyselyihin lastenhankinnasta antaisin vinkiksi sen periaatteen, että lasten hankkiminen on yksityisasia. Se on vähän sama kuin kysyisi toisten sänkypuuhista. Se ei siis ole mielestäni sopiva aihe puolitutun kyseltäväksi sukujuhlissa, ellei henkilö/pari itse ota asiaa esille. Itse olen lapseton ja kokisin sen tökeröksi. Jos taas hyvä ystävä tai läheinen kysyisi asiasta kun olemme kahden kesken, voisin puhua siitä ihan mielelläni. Mutta se ei ole small talk -aihe.
Nyt varmasti monikin vetää herneen nenään tästä, koska kuka minä olen sanomaan, mistä he voivat tai eivät puhua. Annankin tämän neuvon lähinnä siltä varalta, että haluat suhtautua toisiin kunnioittavasti. Jos taas haluat jatkossakin käyttäytyä kuin ajattelematon moukka, mikään ei sitä estä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkotin että jos haluaa keinohedelmöityksellä yrittää niin on mahdollista karsia sairaat alkiot pois. Suurimmalla osalla on kuitenkin mahdollisuus saada terve lapsi, vaikka geenit ei olisi kunnossa.
Mistähän olet tullut päätelmään, että SUURIMMALLA osalla onnistuu? Siitäkö kun sinulla onnistui?
Usein nuo piilossa olevat geenivirheet jotka johtavat kuolemaan periytyvät piilevänä molemmilta vanhemmilta. Jos vanhempi on terve, hänellä on myös niitä terveitä geenejä olemassa ja lapsen sairastuminen johtuu kun saa molemmilta saman viallisen geenin. En tietenkään tarkoita että kaikilla onnistuisi. Meilläkin testatuista alkioista 90% oli viallisia. Siinä olisi aika monta kuollutta lasta luomuna yrittäessä saattanut tulla.
Selvisikö, muuten, mistä johtuu, ettette ole geneettisesti kovin yhteensopivia? Mitä ilmeisimmin ette kuitenkaan ole sukua toisillenne?
Olen miettinyt noita asioita siksi, että vanhempani ovat kotoisin samalta alueelta ja minulla on monta erilaista synnynnäistä kremppaa ja vaivaa, vaikken mitenkään vakavasti sairas olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitää saada kysellä lapsiasioista? Eihän ne kuulu sinulle millään tasolla oli lapsettomuutta tai ei.
No kyllä mun kaverit on hankkineet lapsia. Siis yhteisestä päätöksestään puolisoidensa kanssa jättäneet ehkäisyn pois, ja ekasta ovulaatiosta tulleet raskaaksi. Näin siis useammalla kaveripariskunnalla. Toki lähipiiriin mahtuu niitäkin, joilla siihen lasten hankkimiseen on mennyt kauemmin ja siihen on tarvittu apuja, mutta niin ne vaan on tehty ja hankittu.
Kyllä suurin osa ihmisistä yhä lisääntyy ihan normaalisti. Miksi puhetapaa pitäisi muuttaa marginaalien takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin muuten: Kyllä, minulle saa sanoa, jos jokin minun esittämäni kysymys tai toteam
Tässä oli puhe siitä, että henkilöllä "meni kuppi ihan huolella nurin" eli hän ilmeisesti ei vain kertonut asiallisesti, vaan raivosi pidempään.
Ei sillä, minäkin mieluummin kuulen, että kysymykseni satutti kuin ihmettelen, miksi toinen meni niin vaikean näköiseksi eikä sen jälkeen enää halua tavata.
Vierailija kirjoitti:
No meillä oli 2 pukkausta ja 2 lasta. Vaimo tiesi tasan tarkkaan, minä päivänä hän tulee raskaaksi. Siinä mielessä ei tarvinnut odotella tai arpoa mitään.
Ei, lapsi, vaimosi ei tiennyt, minä päivänä hän tulee raskaaksi. Teillä vain kävi tuuri ja asiat osuivat molemmilla kerroilla kohdilleen. Sitä, tuleeko raskaaksi vai ei, ei kukaan voi etukäteen tietää. Se ei ole ihmisen käsissä. Tai se toki on, että ei tule. Siihen riittää selibaatti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suurin osa ihmisistä yhä lisääntyy ihan normaalisti. Miksi puhetapaa pitäisi muuttaa marginaalien takia?
Mitä tarkoitat normaalilla? Lapsettomuushoidot ovat hyvinkin yleisiä. Ja hyvin moni pari jää ilman lapsia tekemättä siitä mitään numeroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitää saada kysellä lapsiasioista? Eihän ne kuulu sinulle millään tasolla oli lapsettomuutta tai ei.
En itse ole kysynyt tuosta aiheesta keneltäkään. Joissakin muissa asioissa olen kuitenkin saanut niskaani koko säiliöautollisen lokaa, kun en ole osannut lukea toisen osapuolen ajatuksia ja arvannut, että jokin minulle neutraali asia onkin hänelle äärimmäisen kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin muuten: Kyllä, minulle saa sa
Äläpä tee tulkintoja tilanteesta, josta et tiedä mitään. Opettele vain olemaan kyselemättä toisten yksityisasioista. Kaikki pääsevät helpommalla niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, lapsi, vaimosi ei tiennyt, minä päivänä hän tulee raskaaksi. Teillä vain kävi tuuri ja asiat osuivat molemmilla kerroilla kohdilleen. Sitä, tuleeko raskaaksi vai ei, ei kukaan voi etukäteen tietää. Se ei ole ihmisen käsissä. Tai se toki on, että ei tule. Siihen riittää selibaatti.
Tietenkin hän tarkoitti, että vaimonsa tiesi milloin on ovulaatio. Ei se sen erikoisempaa monilla olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitää saada kysellä lapsiasioista? Eihän ne kuulu sinulle millään tasolla oli lapsettom
Se pitää vain hyväksyä, että joskus niin käy. Ei se ole sen toisenkaan osapuolen syytä, että sinä satuit olemaan se niin sanottu viimeinen pisara. Aina ei vaan pysty olemaan hillitty ja hallittu. Sellaista on ihmisenä oleminen. Puhumalla näistä selviää ja jatkossa voi osata olal kyselemättä ko. asiasta, koska on oppinut että se voi satuttaa. Lapsettomuus on niin yleinen ja paljon esillä ollut asia, että aika urpå saa olla, jos ei sen osalta tajua, miksi vastapuoli saattaa pillastua.
Vierailija kirjoitti:
No oisko vaikka hienotunteisuudesta? Sulle ihan vieras käsite?
Kannattaa työntövarren suojus ottaa pois käytön ajaksi.
Ihan vaan puhun sitä mitä minulle on itselle lääkäri puhunut. Jos muistat, niin minäkin olen sairaan lapsen menettänyt. Enempää en jaksa tästä aiheesta keskustella, tarkoitus ei ollut riitaa haastaa, vaan kertoa että nykyään julkisella tarjotaan tuota hoitomuotoa jos periytyviä sairauksia.