Miksi niin moni luulee että lapsia vain "hankitaan"?
Laitoimme Espoolaisen kivitalon verran rahaa hedelmöityshoitoihin 9 vuotta, tulos 0.
Rahaa olisi palanut enemmänkin, mutta terveys ja keho alkoi jo protestoimaan, ja mies sanoi että parempi elää kahdestaan lapsetta kuin yksin leskenä.
Jos saat (ihan riippumatta elämäntilanteesta, iästä, rahasta) lapsen, se on suuri siunaus. Selvinnyt hedelmöityksestä (luomu tai koeputki), selvinnyt raskaudesta, selvinnyt synnytyksestä hengissä.
Elämä on tuurin kauppaa monessa asiassa, ja lasten saanti on niistä yksi.
Enää en jaksa suuttua, kun uusi tuttavuus kysyy, ettekö aio lapsia "hankkia". Ajattelen vain, että heidän ymmärryksensä taso on surullisen matala.
Kommentit (245)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako sunkin kimppuun sitten käydä raivolla, kun hipaiset tietämättäsi toisen arkaa asiaa?
Miksi sinun pitää saada kysellä lapsiasioista? Eih
Missä kohtaa tuossa sanottiin, että KAIKESTA voi olla hienotunteinen? Entä miten puskassa on pitänyt elää, jos vielä vuonna 2024 ei ole tietoinen lapsettomuudesta ja sen yleisyydestä sekä siihen liittyvistä kipukohdista?
Mullekin on aikanaan sanottu tosi ilkeästi ja tylysti lapsettomuudesta siksi, ettei toinen ymmärtänyt, kuinka kipeä aihe se voi olla. En kuitenkaan saanut kaataa kaikkea pahaa oloani tuon kommentoijan niskaan, vaan kerroin ihan asiallisesti, että se satutti.
Olisit saanut, mutta et halunnut. Ei kukaan voi estää toista purkamasta tunteitaan. Eikä aina edes tarvitse olla asiallinen. Sitä saa mitä tilaa välillä.
No siis, oma näkökulmani haluttuna miehenä todella on, että lapsia vain hankitaan. Viimeisen 6 kk aikana jo useampi nainen on ilmaissut halun hankkia lapsia kanssani. En tosin halua niitä vielä. Että ihan omasta suostumuksestani vain on kiinni ellen sitten osoittaudu itse steriiliksi, mikä lienee kuitenkin varsin epätodennäköistä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en koskaan kysy "aiotteko hankkia lapsia?" Jos ylipäätään jotain kysyn, niin se on muotoa "onko teillä toiveissa saada joskus lapsia?"
Käytännössä sama asia ja satuttaa ihan yhtä paljon molemmissa muodoissa. Miten sitä voi olla niin vakea tajuta, että lapsiasiat ovat yksityisiä asioita eivätkä kuulu vttuakaan ulkopuolisille?
Vierailija kirjoitti:
No siis, oma näkökulmani haluttuna miehenä todella on, että lapsia vain hankitaan. Viimeisen 6 kk aikana jo useampi nainen on ilmaissut halun hankkia lapsia kanssani. En tosin halua niitä vielä. Että ihan omasta suostumuksestani vain on kiinni ellen sitten osoittaudu itse steriiliksi, mikä lienee kuitenkin varsin epätodennäköistä.
Haluttuna miehenä :D:D:D Jos olisit oikeasti haluttu, et keksisi tuollaista soopaa av:lla, vaan olisit panemassa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en koskaan kysy "aiotteko hankkia lapsia?" Jos ylipäätään jotain kysyn, niin se on muotoa "onko teillä toiveissa saada joskus lapsia?"
Mitä se sulle kuuluu, onko toiveissa vai ei? Miksi tunget nenäsi muiden henkilökohtaisiin asioihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että lapsia niin vain hankitaan, koska niin meillä kaikki kolme hankittiin. Tietoisesti päätettiin ja ykkösellä alulle.
Pitikö päästä leuhkimaan, kuinka olet tässäkin asiassa perin etevä?
Ei pitänyt, vaan vastasin aloituksen suoraan kysymykseen suoralla vastauksella.
Riittää ku käy prismassa joskus perjantaina, kyllä näkee että lapsia todellakin "hankitaan" tosta vaan.
Vierailija kirjoitti:
Riittää ku käy prismassa joskus perjantaina, kyllä näkee että lapsia todellakin "hankitaan" tosta vaan.
Mielenkiintoista. Mistä hyllyvälistä niitä lapsia saa Prismassa hankittua?
t. lapsia toivova
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluttuna miehenä :D:D:D Jos olisit oikeasti haluttu, et keksisi tuollaista soopaa av:lla, vaan olisit panemassa.
Niin, koska on normaalia, että ihminen panee 24/7 eikä muuta tee? Ymmärräthän että aikuisena ihmisenä on muitakin velvollisuuksia ja tekemistä elämässä? Panin tosin aamulla, ja voisin panna nytkin. Tapailemani nainen tätä juuri äsken ehdottikin. Mutta minulla on myös muuta tekemistä kuin pelkästään naurattaa naisia.
Koska jo kouluajoista alkaen keskitytään ehkäisyyn eikä siihen miten lapsia sitten hankitaan kun niitä oikeasti haluaa. Ja se miten lapsen saaminen "vahingossa" on aina kamala juttu eikä mahdollisesti ihana
Se lasten hankkimisesta puhuminen johtunee siitä että suurin osa ihmisistä saa lapsia helposti.
Itse synnytin luomusti ilman käynnistystä tai kipulääkitystä kolme lastamme.
Tämän jälkeen otin käyttöön 99 99% ehkäisyn, jota käytin 64-vuotiaaksi asti. Silloinkin vielä pelotti, että entä jos tulen raskaaksi.
Suurin osa naisista kyllä tulisi helposti raskaaksi, jos vain aloittaisi tarpeeksi aikaisin, kuten on luonnollista. Totta kai jos olet jo 30 v, kun alat yrittää, niin onko yllättävää, että menee hankalaksi? lol Normaaleinta olisi hankkia ensimmäinen lapsi jo 16-22 v.
Vierailija kirjoitti:
Geneettisesti yhteensopivat saa helposti lapsia. Luonto on viisas ja yrittää kertoa joillekin, että väärä pari on valittuna. Ihminen ei vaan usko, vaikka maailma olisi väärällään vaihtoehtoja (kumppaniksi siis).
Voi olla joissain tapauksissa näin, mutta ei tuo paljoa lapsen saantiin auta kun se kumppani on kuitenkin nyt valittuna. Hyvän parisuhteen lopettaminen ja jonkun geneettisesti sopivamman kumppanin etsiminen ei varmastikaan ole tuossa tapauksessa mikään järkevä vaihtoehto, yleensä sitä kuitenkin haluaa lapsia jonkun tietyn ihmisen kanssa, ei jonkun geneettisesti sopivimman kanssa. Sekin on paljon tuurista kiinni, miten hyvin sinä ja kumppanisi sovitte yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, koska on normaalia, että ihminen panee 24/7 eikä muuta tee? Ymmärräthän että aikuisena ihmisenä on muitakin velvollisuuksia ja tekemistä elämässä? Panin tosin aamulla, ja voisin panna nytkin. Tapailemani nainen tätä juuri äsken ehdottikin. Mutta minulla on myös muuta tekemistä kuin pelkästään naurattaa naisia.
Sinulle siis av:lla haluttavuudellasi keuliminen on oikein velvollisuus :D Ei kuulosta omaan koraaani millään tasolla aikuiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geneettisesti yhteensopivat saa helposti lapsia. Luonto on viisas ja yrittää kertoa joillekin, että väärä pari on valittuna. Ihminen ei vaan usko, vaikka maailma olisi väärällään vaihtoehtoja (kumppaniksi siis).
No sillä ei kyllä ole mitään tekemistä geenien kanssa, jos esimerkiksi miehen siittiöistä hedelmöittämiskykyisiä on pyöreä nolla.
geenit määräävät sen(kin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheata on myös sanoa, että TEHDÄÄN lapsia. Ei niitä tehdä, vaan saadaan, jos saadaan. Lapsen hankkiminen kuulostaa jotenkin kaupalliselta, ei se ole itsestäänselvyys eikä ihmisoikeuskaan.
Kyllähän niitä tehdään, eivät ne itsestään tupsahda. Tekeminenhän ei automaattisesti tarkoita onnistumista. Voisin minäkin tehdä kuurakettia, mutta tuskin pääsisin kuuhun.
En itsekään enää oikein tiedä mikä sanavalinta olisi sovelias. Kyllä luulen, että suurin osa ihmisistä tajuaa, etteivät kaikki saa lapsia koskaan tai voi olla, että se tekeminen kestää kauan. Itse käytän surutta sanontaa "hankkia", koska käytännössä pariskunta käyttää ehkäisyä kunnes on valmis saamaan lapsen eli ei niitä lapsia yleensä nykyisin äkkiarvaamatta vain saada. Sitä edellyttää ihan tietoinen valinta. Se "hankkiminen" voi sitten kestää tai ei tapahdu koskaan. Mutta jos joku nyt haluaa moukkamaisesti udella toisten lapsihaaveista, kyllä kysymys "olettekos ajatelleet lapsia saada?" kuulostaa sekin omituiselta. "Tekeminen" ja "yrittäminen" tuovat joskus mielikuvan itse prosessista mitä ei ulkopuolinen välttämättä halua ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Koska jo kouluajoista alkaen keskitytään ehkäisyyn eikä siihen miten lapsia sitten hankitaan kun niitä oikeasti haluaa. Ja se miten lapsen saaminen "vahingossa" on aina kamala juttu eikä mahdollisesti ihana
Mistä olet saanut käsityksen, että vahinkoraskaus on aina kamala juttu? Ei minulle ainakaan ollut. Lapsi ei ollut suunniteltu, mutta oli sitäkin enemmän tervetullut.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa naisista kyllä tulisi helposti raskaaksi, jos vain aloittaisi tarpeeksi aikaisin, kuten on luonnollista. Totta kai jos olet jo 30 v, kun alat yrittää, niin onko yllättävää, että menee hankalaksi? lol Normaaleinta olisi hankkia ensimmäinen lapsi jo 16-22 v.
Kuinka aikaisin mielestäsi pitää aloittaa?
t. 18-vuotiaana munasarjasyöpään sairastunut, jonka lapsihaaveet menivät siinä
Vierailija kirjoitti:
Kulttuurin tulisi muuttua siten, että lapsia voisi hankkia jo parikymppisenä. Opiskelijavaihtoon menemisen sijasta sen ikäisiä alettaisiin rohkaista lastentekoon. Parikymppisillä on paras hedelmällisyys.
Tarkoitatko äitejä vai isiä?
Ihminen on eläin. Hereillä siellä!