Tämä äiti ei ymmärrä miksi äidin pitäisi hoitaa vauvaa kotona ainakin vuosi
Täytyy olla ymmärryksessä ja yleistiedossa jotain pahasti vialla jos ei ymmärrä miksi vauva tarvitsee nimenomaan äidin syntymänsä jälkeen. Vauvalle sen ainoan tutun kehon, tuttu tuoksu, ääni ja sydämenlyönnit. Imetys on paljon muutakin kuin pelkkää ruokintaa. Se on läheisyyttä jota ei pysty vauva keltään muulta saamaan.
Vuosi on myös äärettömän lyhyt aika aikuisella ja äärettömän pitkä kehittyvälle vauvalle.
Kommentit (170)
Minun vaimo oli 4 vuotta kotona kun lapsi syntyi. Minä kävin töissä ja vaimo opiskeli kotonaja hoiti lasta siinä samalla. Ei mitään ongelmia ole ollut ja nyt vaimo on töissä ja minä kotona koska minut lomautettiin lakkojen takia. Lapsemme on jo 12 vuotias kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Minun vaimo oli 4 vuotta kotona kun lapsi syntyi. Minä kävin töissä ja vaimo opiskeli kotonaja hoiti lasta siinä samalla. Ei mitään ongelmia ole ollut ja nyt vaimo on töissä ja minä kotona koska minut lomautettiin lakkojen takia. Lapsemme on jo 12 vuotias kuitenkin.
Niin?
Joo, jos äiti kuoli synnytyksessä heitettiin vauva roskiin, ei siitä mitään ois tullu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin keskosen äitinä särähtää erityisesti tuo, että äiti lähti töihin jo silloin kun vauva oli vasta saavuttanut lasketun ajan. Keskonen tarvitsee kuitenkin erityishuomiota kiintymyssuhteeseen ym.
Miksi isä ei siihen kykenisi?
Mikä ettei, mutta ketä teistä on hoitanut vauvana ollessanne isä? Siis että äiti kävi töissä ja isä oli sun kanssa kotona?
Isäkö teillä hääräili tuttipullojen kanssa ja valvoi öitä vauvan kanssa, koska äidin piti nukkua?
Jos ei, niin miksi ei? Oletteko kysyneet isiltänne, että miksi eivät hoitaneet teitä, kun olitte vauvoja?
Mua ei todellakaan hoitanut isä, mutta se ei tarkoita ettäkö mun kannattaisi toimia niin. Päinvastoin, vanhempiani seurattuani haluan ehdottomasti tehdä jotkut asiat täysin toisin kuin he. Äiti oli yli vuosikymmenen kotona hoitamassa lapsia, ei koskaan päässyt takaisin työelämään, katkeroitui, masentui ja syyllisti meitä lapsia uransa pilaamisesta. Isä painoi töitä ja koska stressasi, rentoutui ajalle tyypillisesti alkoholin äärellä. Veikkaanpa, että koko perhe olisi voinut paljon paremmin, jos olisivat osanneet jakaa vanhempainvapaat jo tuolloin.
Sain nuorimman lapsen synnytyksen yhteydessä aivoverenvuodon, joten enimmäkseen lasten isä hoiti vauvaa ekojen viikkojen ajan. Varsinkin ekat päivät vauva oli isän kanssa ja hoidettavana. Toki vauva oli myös minun sylissäni ja lähelläni, mutta esimerkiksi nosteluja tai kantamista en voinut tai uskaltanut tehdä viikkoihin. Jos olisin kuollut, niin luulen että ihan samanlainen lapsi hänestä olisi tullut kuin mitä on nyt.
Eikö sekä äidin että isän ääni tule kohdun ulkopuolelta? Eikai naisen äänihuulet kohdussa ole.
Nykynaiset sysää pikkuvauvankin hoidon isälle feministisen ideologian tähden. Jos edes suntuvat äidiksi ryhtymään.
Kyllä mä joskus mietin, että mikä tässä yhteiskunnassa on näin pahasti mennyt pieleen. Nuoremmat sukupolvet on ihan tärähtäneitä. Jotkut ihan kirjaimellisestikin.
Sitähän tuo jutun nainen ajoi takaa että isät voi yhtä hyvin hoitaa ja jäädä kotiin.
Siinä olen eri mieltä että missä iässä lapsi laitetaan hoitoon. En alle 2-vuotiasta laittaisi mutta jokainen tyylillään. Näillä uraihmisillä olisi kyllä varaa jäädä kotiin pariksi vuodeksi mutta pää ei kestä. Ilmeisesti tällä naisella ei ollut vaan kiinnostusta jäädä kotiin.
Menin töihin äitiysloman jälkeen eli lapsi oli silloin 3kk. Päivisin joi pumpattua maitoa pullosta. Ihan normaali lapsi siitä tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaa isäkin vauvaa hoitaa
Niin mutta ei ole sama asia. Vauvan kiintymyssuhde ensisijaiseen hoitajaan ratkaisee hänen kiintymyssuhteensa pitkälle elämään, jopa loppuelämän. Hoiva ja sen jatkuvuus on tärkeää ja siinä äitä auttavat jo hormonit.
Ainakin omaa lapsenlastani hoitivat sekä lapsen isä että äiti yhtä paljon. Lapsi kulki isän mukana kantoliinassa pitkin päivää isän tehdessä kotiaskareita ja isä myös nukutti vauvaa ihokosketuksessa paljaan rintansa päällä. Turha väheksyä isiä ja nostaa äitiä. Kumpikin voi olla yhtä tärkeä, jos osallistuvat yhtä paljon vauvan hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Nykynaiset sysää pikkuvauvankin hoidon isälle feministisen ideologian tähden. Jos edes suntuvat äidiksi ryhtymään.
Kyllä mä joskus mietin, että mikä tässä yhteiskunnassa on näin pahasti mennyt pieleen. Nuoremmat sukupolvet on ihan tärähtäneitä. Jotkut ihan kirjaimellisestikin.
Ei se ole mitään sysäämistä, että isätkin pääsevät osallistumaan omien lastensa hoitamiseen heti vauvavaiheessa. Isällä on oikeus luoda lapseensa yhtä kiinteä suhde kuin äidilläkin.
Vauvalle tärkeintä on pysyvä, turvallinen, hänen ehdoillaan toimiva kiintymyssuhde ensin yhteen hoivaajaan. Äiti on paras koska vauva on kasvanut hänen kehonsa rytmiin, tuoksuun jne ja äidillä toimivat kiintymystä rakentavat hormonit eri tavoin kuin isällä. Toki jos vaikka äiti ei pysty aitoon vuorovaikutukseen vauvan kanssa, joku muu on parempi. Suomessa on yleinen välttelevä kiintymyssuhde ja se ei ole hyväksi vauvan kehitykselle. Kiintymyssuhteen turvallisuudella on valtava merkitys ihmisen koko loppuelämälle. Että ei ole verrannollinen esim kivat työprojektit ja vauvan kiintymyssuhde.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sekä äidin että isän ääni tule kohdun ulkopuolelta? Eikai naisen äänihuulet kohdussa ole.
Onhan se ihan eri asia, kun raskaana oleva nainen puhuu verrattuna jonkun toisen puheeseen. Naisen äänihuulet sekä kohtu on naisen sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään ihme että lapset ja nuoret voivat huonosti kun kukaan ei arvosta heitä. Vauvavuosi on tärkeä ja lapsi tarvitsee äidin, isän ja kaikki muutkin läheiset.
Kas kun heteroilla valintoja saa tehdä vain miehen eduksi. Eipä teitä paljoa kiinnosta lapsen etua kirkua moniavioisille miehille ja miehen sukunimen valitseville akoille joiden takia tyttöjä ei haluta syntyvän.
Mä en ymmärrä tätä muijaa; siis JOS olisin hyväpalkkaisessa tj-virassa esikoisen synnyttyä, todellakin olisin kotona vuoden ja jatkaisin puolikkaalla viikolla kun mies aloittaa hoitovapaan. Koska hän on pomo, olisi se todellakin mahdollista. Ymmärrän ettei perusduunarilla ole varaa olla kotona, mutta tällä ihmisellä olisi.
Kehuskelee vielä jutussa miten keskenmenon jälkeen lohduttautui työllä. Koko artikkeli huutaa jäätävää uupumusta 10 vuoden sisällä, kenenkään nuppi ei työhön hukuttamalla selviydy traumasta.
Tää on kun lukis sen Helsinki Outletin tj:n haastista pari vuotta ennen kun kuoli äkilliseen sairauskohtaukseen. Kehuskeli 50-tuntisella työviikolla ja miten ei lomia tartte.
Varmaan lapsia ja perhettä lohduttaa se, että no onneks äiti sai nautintonsa eläessään töissä, kun me ei riitetty.
Vierailija kirjoitti:
Vauvalle tärkeintä on pysyvä, turvallinen, hänen ehdoillaan toimiva kiintymyssuhde ensin yhteen hoivaajaan. Äiti on paras koska vauva on kasvanut hänen kehonsa rytmiin, tuoksuun jne ja äidillä toimivat kiintymystä rakentavat hormonit eri tavoin kuin isällä. Toki jos vaikka äiti ei pysty aitoon vuorovaikutukseen vauvan kanssa, joku muu on parempi. Suomessa on yleinen välttelevä kiintymyssuhde ja se ei ole hyväksi vauvan kehitykselle. Kiintymyssuhteen turvallisuudella on valtava merkitys ihmisen koko loppuelämälle. Että ei ole verrannollinen esim kivat työprojektit ja vauvan kiintymyssuhde.
Niin, jos äiti ei osaa tai kykene tai halua hoivata vauvaa kotona, ja isä haluaa, osaa ja kykenee, niin parempi että isä hoivaa. Ja äiti hoivaa sitten iltaisin ja viikonloppuisin ja osin ehkä öisinkin. Näillä lapsilla on etunaan kaksi osallistuvaa vanhempaa, moni ei ole yhtä onnekas.
Mietin vaan että koska tolle tulee born out tai keho sanoo stop?ei toikaan oo normaalia että koko ajan tehdään sitä sun tätä ,hoidetaan työt,lapset, kaikki..itse 6veen äitinä olen ainakin välillä tosi väsynyt töitten jälkeen ja ennen töitä,ja kyllä on mies myös mutta ollaankin vaa duunari perhe,ehkä se olikin meidän ero..johtavassa asemassa ihmiset ei väsy,voi tehdä liudan lapsia ja palata heti töihin 🤷
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että tällaisestakin äitiydestä välillä puhutaan. Ei äidin aina tarvitse olla pitkään kotona, vaan ne perhevapaat voi myös jakaa.
Niin jos me kaikki saataisiinkin leikkiä johtajia, mutta kun suuri osa ihmisistä joutuu tekemään oikeita töitä eikä voi larpata työtä.
Tällaiset jutut ovat loukkaus työtä tekeviä ihmisiä kohtaan.
Haluat kunnioitusta omaa työtäsi kohtaan mutta samalla vähättelet ja halveksit itse muiden töitä. Oliko tässä joku logiikka?
Vaikea on kunnioittaa ihmisiä joiden työ ei riitä edes siihen palkkaan jota nauttivat, vaan muiden on tehtävä paljon työtä että saadaan se palkka maksettua. Ja tästä on monia tutkimuksia ja kaikki toteavat että johtajien palkat eivät korreloi työn tuottavuuden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, Ranskassa äitiysloma on yleensä vain 4kk, USA:ssa 12 viikkoa, Espanjassa 21 viikkoa jota mahdollisesti pidettävä isyysloma lyhentää. Ja näissäkin maissa kasvaa ihan kunnon kansalaisia.
Niin, näissä maissa kotiäitiys on todella yleistä. Haluammeko samaa tänne?
Näissä maissa on todella yleistä myös, että lapsille palkataan joku ulkopuolinen hoitaja, jos äiti ei halua olla kotiäiti.
Isä lienee kuitenkin parempi vaihtoehto kuin se ulkopuolinen hoitaja. Suomessa se on onneksi mahdollista, kun on joustavat perhevapaat.
Mun kaverilla on neljä lasta, nyt jo aikuisia. Äiti oli jokaisen kohdalla kotona ensimmäiset 3 kk ja isä hoiti heidät vuoden ikäisiksi kotona, sen jälkeen päiväkotiin.