Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä tarve ihmisillä on ottaa esille minun adoptiotaustani?

Vierailija
12.03.2024 |

Tätä ei tapahdu usein, mutta kuitenkin joskus tapahtuu. Viimeksi viikonloppuna ja edelleen huomaan miettiväni sitä. Siksi tein tämän aloituksen, kun edelleen ärsyttää. 

Kyseessä on ihan hyvin koulutettu, yli 30-vuotias normaali ihminen. Oli isommassa porukassa puhetta musikaalisuudesta ja valloillaan olevasta ajatuksesta lakkauttaa musiikkiluokat Helsingistä. Puhuttiin musikaalisuuden periytymisestä ja musiikkiluokkalaisuuden periytymisestä.

Minulta kysyttiin, että eikö isäni soittanut nuorena enemmänkin ja eri bändeissä ja että millaista se oli lapsen silmin. Jostain syystä tämän erään ihmisen oli pakko ottaa esille, että isäni ei ole biologinen isäni ja että minun musikaalisuuteni ei siten ole "ainakaan sieltä periytynyttä".

Miksi ihmiset tekee tätä?

Tämä ei ollut ensimmäinen kerta kun näin tapahtuu, että isommassa seurassa jonkun on pakko tuoda tämä esille, ja aina jotenkin minua alentaen. 

Kommentit (84)

Vierailija
1/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyppi joka ottaa asiaa esille, on sinulle kateellinen, ja haluaa polkea sinua itseään alemmas. Tyyppi on ylimielinen persoona, jonka kanssa sinun ei kannata olla tekemisissä jatkossa.

Vierailija
2/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarve alistaa ja kontrolloida sinua. Ole mahdollisimman vähän tekemisissä ko. ihmisen kanssa 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alentaen?

Vierailija
4/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, mitä alentavaa tuossa on. Eivät varmaan nekään, jotka ovat ottaneet asian esille.

Vierailija
5/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset ovat niin kyökkipsykologeja, että selittävät aina ihmisten elämän niiden lapsuuden kautta. Esimerkiksi jos olet kokenut epätyypillisen lapsuuden ja menestynyt, se johtuu siitä että sinulla on niin näyttämisen tarve. Jos et ole menestynyt, se johtuu siitä että lapsuutesi oli omituinen ja olet traumatisoitunut.

Vierailija
6/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, mitä alentavaa tuossa on. Eivät varmaan nekään, jotka ovat ottaneet asian esille.

Sinuna olisin huolissani itsestäni ja hakeutuisin terapiaan tai johonkin, missä opetellaan myötätuntoista ja kunnioittavaa suhtautumista muihin ihmisiin.

Vierailija
7/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo on alentavaa? Olen nyt epävarma, että missasinko kirjoituskesta jotain, mutta jos puhutaan peritytyvyydestä, niin dna:n lisäksi esim. taidot voi periytyä vaikka kulttuuriseti/kasvatuksellisesti. Jos et halua, että adoptiotaustaasi otetaan esille, niin sano se niille, jotka asiasta tietävät ja älä kerro taustasi sitten uusille ihmisille. Ja jos adoptiotaustasi hävettää sinua, niinkuin vaikuttaa olevan, niin mieti olisiko tarpeen käydä keskustelmassa siitä jonkun kanssa:tuskin se sinun vikasi on, että biovanhempasi eivät ole voineet tai osanneet tai halunneet sinua kasvattaa.

Vierailija
8/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että olet aivan liian herkkä ja vellot itsessäsi jatkuvasti. Toisin sanoen lumihiutale. 

Vierailija
9/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään! Jos puhe oli nimenomaan musikaalisuuden periytyvyydestä, niin eihän se voi periytyä adoptiovanhemmalta? Ihan oleellista tietoa keskusteluun liittyen.

Vierailija
10/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo on alentavaa? Olen nyt epävarma, että missasinko kirjoituskesta jotain, mutta jos puhutaan peritytyvyydestä, niin dna:n lisäksi esim. taidot voi periytyä vaikka kulttuuriseti/kasvatuksellisesti. Jos et halua, että adoptiotaustaasi otetaan esille, niin sano se niille, jotka asiasta tietävät ja älä kerro taustasi sitten uusille ihmisille. Ja jos adoptiotaustasi hävettää sinua, niinkuin vaikuttaa olevan, niin mieti olisiko tarpeen käydä keskustelmassa siitä jonkun kanssa:tuskin se sinun vikasi on, että biovanhempasi eivät ole voineet tai osanneet tai halunneet sinua kasvattaa.

Täytyy olla todella hölmö, jos ei ymmärrä, että aihe voi ja saa olla arka. Voi myös olla, ettei aihe ole arka. Mutta sitä ei ulkopuolinen määrittele eikä se kuulu ulkopuoliselle, mitä Ap adoptiostaan ajattelee.

Asian esille tuominen on oikeasti pakonomaista uteliaisuutta. Heitetään asia pöydälle muka jonkin hyvän aasinsillan varjolla. Katsotaan miten Ap siihen reagoi. Tämä tehtynä noin kaikkien edessä on kuin jännittävä ohjelmanumero. "Tässä meillä on adoptoitu, katsokaa ja ihmetelkää."

Ihan puhdasta rajattomuutta tai jopa kettuilua.

Yksityisasiat ovat yksityisasioita ja niitä ei sosiaalisissa tilanteissa oteta esille, jos arvostaa muita ja osaa käytöstavat. 

Vierailija
11/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musikaalisuus on hieno ominaisuus.

Vierailija
12/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään! Jos puhe oli nimenomaan musikaalisuuden periytyvyydestä, niin eihän se voi periytyä adoptiovanhemmalta? Ihan oleellista tietoa keskusteluun liittyen.

Niin. Minulla on omia lapsia, joille musikaalisuuteni on periytynyt. Puhuttiin lähinnä omista lapsistamme siinä, ja sivuttiin että onko meidän vanhemmissa ketään musiikin harrastajaa. 

Kukaan muu tässä seurueessa ei tiennyt että olen adoptoitu, paitsi tämä joka otti asian puheeksi. Ap

Vierailija
13/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienotunteisuus, vieras käsite?

Ap voi itse ottaa aiheen esille, halutessaan. Opettele sinä puhumaan omista asioistasi, keskittymään itseesi.

Vierailija
14/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tämän sanoja antanut ainakaan ap:lle itselleen tilaisuutta tuoda asiaa ilmi niin halutessaan, vaan piti sivusta huudella.

Vierailija
15/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap voi itse ottaa aiheen esille, halutessaan. Opettele sinä puhumaan omista asioistasi, keskittymään itseesi.

Minulle ajatus siitä, että jonkun adoptiotausta olisi jotain salattavaa tai "hävettävää", on vieras käsite.

Vierailija
16/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idioottimaista käytöstä. Jotkut ihmiset vain ovat tuollaisia, tahdittomia tai suorastaan haluavat saattaa muita ihmisiä kiusallisiin tilanteisiin.

Minulla oli työkaveri, joka uteli työpaikalla kovaan ääneen muiden sairauspoissaolojen syytä, eikä tyytynyt ympäripyöreisiin vastauksiin. Täysin eri asia toki, mutta sama ihmistyyppi. Ei joko ole mitään tajua sosiaalisista tilanteista, tai todennäköisemmin, haluaa jotenkin nöyryyttää ja painaa muita alas. Ehkä halusi ilmaista, että hänpä tietääkin tällaisen salaisuuden, josta muut eivät olleenkaan tietoisia! 

Vierailija
17/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ajatus siitä, että jonkun adoptiotausta olisi jotain salattavaa tai "hävettävää", on vieras käsite.

Niin, mutta me emme ole kaikki SINÄ. Tajuutkos?

Eikä se, että ei halua aiheesta puhua, tarkoita, että se olisi salainen tai hävettävä asia.

Jos ajattelee eri tavalla kuin sinä, ei tarkoita, että ajattelee tietyllä eri tavalla, kuten sinä sen määrität. Ei kuulu sinulle eikä minulle, miksei Ap halua aiheesta puhua. Senkin spekulointi, että miksei hän halua, tai selittäminen,  että hän häpeää, on itseasiassa uteliaisuutta, tiedon väkisin kaivamista ja rajattomuutta.

Narsismia. Paljastat näin anonyymisti, ihan omilla sanoillasi, että ajattelet narsistisesti.

Vierailija
18/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla itsestäänselvää että tällaiset asiat isossa seurassa ottaa halutessaan esille vain se, jota asia henkilökohtaisesti koskee. Tämä hienotunteisuus koskee mielestäni kaikkia perhesuhteita (onko lapsia vai ei, perheenjäsenten kuolema, avioero yms). 

Vierailija
19/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikkiluokkaisuuden periytymisestä? Missä kohtaa se luokka on kastijärjestelmässä? Ettet vain itse suhtautuisi muihin ihmisiin alentavasti?

Vierailija
20/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy olla todella hölmö, jos ei ymmärrä, että aihe voi ja saa olla arka. Voi myös olla, ettei aihe ole arka. Mutta sitä ei ulkopuolinen määrittele eikä se kuulu ulkopuoliselle, mitä Ap adoptiostaan ajattelee.

Asian esille tuominen on oikeasti pakonomaista uteliaisuutta. Heitetään asia

Ehkäpä ne asian esilletuojat olettavat, että asia on ap:lle ok, koska hän on siitä puhunut eivätkä näin ollen osaa ajatella, että asia on ap:lle arka. Jos olisi arka, niin hän varmaankin olisi sanonut siitä, että asia on arka, eikä halua, että siitä puhutaan muille (tai olisi kokonaan puhumatta koko asiasta).

Minulla on kaveri, jolla on adoptiotausta. Itse asiassa kaksikin. Tutustuin molempiin lapsena. Kaveri A kerran kertoi asiasta JA sanoi minulle, että ei halua,että siitä puhutaan muille, mutta halusi, että minä tiedän asiasta. En ole puhunut asiasta muille, koska tiedän, että asia on arka kaverilleni (hän asuu edelleen pikkupaikkakunnalla, jossa ihmiset ovat ilkeämielisiä seläntakana juoruajia, joten ymmärrän hyvin ja hänellä on lapsia itsellään, joten tottakai haluaa varjella lapsiaan turhalta kiusaamiselta. En ole asiasta puhunut edes hänen lapsiensa kanssa, kun ei ole koskaan tullutkysyttyä, että tietääkö hänen lapsensa, että heidän äidillään on adoptiotausta). Sitten kaveri B, jonka tiedän olevan adoptoitu, mutta hän ei ole koskaan siitä puhunut. Oivalsin sen itse kerran eräästä asiasta, jonka hän sanoi, mutta tajusin myös samalla, että hän ei halua asiasta puhua. Tämä kaveri B on  julkisessa työssä,  joten oletan, että ei varmaan halua nykyisin senkään vertaa asiasta puhua.

Kaverini C taas on kärsinyt lapsettomuudesta, ja sai ainokaisensa joskus nelikymppisenä. Hän puhui aina avoimesti asiasta. Sanoi, että on käsitellyt asiaan liittyvät traumat treapiassa eikä halua salailla sitä ja toivoi, että jos joskus me kaverinsa näemme hänet pahoinvoivana tai kieltäytyvän lasillisesta viiniä, niin kukaan ei kuitenkaan ala ääneen arvuuttelemaan tai supisemaan, että onko hän mahdollisesti raskaana. Hän sanoi, että jos niin käy, niin hän kertoo asiasta sitten heti, kun keskenmenoriski on ohi ja jos keskenmeno tulee, niin hän kertoo siitä sitten, kun on valmis puhumaan asiasta.

Näin siis toimivat normaalit ihmiset, joille asia on arka: he eivät kerro siitä edes hyville ystävilleen, kertovat, mutta kertovat sitten myös, että asia on arka ja pyytävät etteivät ystävä kerro siitä eteenpäin tai sitten kertovat avoimesti asiasta ja myös sen mitä toivovat muilta. Ei siis toiita niin, että kerrotaan kavereille, että minut on adoptoitu ja sitten kun kaveri ottaa asian puheeksi, niin vingutaan jälkeenpäin, etät miksi se kaveri niin teki (no siksi teki varmaan, jos ei tiennyt, että asiasta ei saa puhua)