Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä tarve ihmisillä on ottaa esille minun adoptiotaustani?

Vierailija
12.03.2024 |

Tätä ei tapahdu usein, mutta kuitenkin joskus tapahtuu. Viimeksi viikonloppuna ja edelleen huomaan miettiväni sitä. Siksi tein tämän aloituksen, kun edelleen ärsyttää. 

Kyseessä on ihan hyvin koulutettu, yli 30-vuotias normaali ihminen. Oli isommassa porukassa puhetta musikaalisuudesta ja valloillaan olevasta ajatuksesta lakkauttaa musiikkiluokat Helsingistä. Puhuttiin musikaalisuuden periytymisestä ja musiikkiluokkalaisuuden periytymisestä.

Minulta kysyttiin, että eikö isäni soittanut nuorena enemmänkin ja eri bändeissä ja että millaista se oli lapsen silmin. Jostain syystä tämän erään ihmisen oli pakko ottaa esille, että isäni ei ole biologinen isäni ja että minun musikaalisuuteni ei siten ole "ainakaan sieltä periytynyttä".

Miksi ihmiset tekee tätä?

Tämä ei ollut ensimmäinen kerta kun näin tapahtuu, että isommassa seurassa jonkun on pakko tuoda tämä esille, ja aina jotenkin minua alentaen. 

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla itsestäänselvää että tällaiset asiat isossa seurassa ottaa halutessaan esille vain se, jota asia henkilökohtaisesti koskee. Tämä hienotunteisuus koskee mielestäni kaikkia perhesuhteita (onko lapsia vai ei, perheenjäsenten kuolema, avioero yms). 

ap ei tuonut kirjoituksessaan esille, että isossa seurassa oli ihmisiä, jotka eivät asiasta tienneet.

Vierailija
22/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vaikuttaa, että hän otti asian puheeksi, koska se selvästi liittyi siihen, mitä puhuttiin. Itse ja varmaan hänkin pitää adoptiota ihan normaalina asiana josta voi puhua vapaasti. En tietysti tästä kuvailemastasi näe ilmeitä ja eleitä, mutta itse asia kuulosti ihan normaalilta ja voisin itsekin puhua noin. Ja olen korkeasti koulutettu yli 30 v normaali ihminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa mielestäni ollut mitään alentavaa, tuohan nyt on lähinnä vain fakta. Toki olisi voinut jättää sanomattakin, mutta jos olet itse sinut adoptioisi kanssa niin ei tuommoisen pitäisi häiritä.

Vierailija
24/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla itsestäänselvää että tällaiset asiat isossa seurassa ottaa halutessaan esille vain se, jota asia henkilökohtaisesti koskee. Tämä hienotunteisuus koskee mielestäni kaikkia perhesuhteita (onko lapsia vai ei, perheenjäsenten kuolema, avioero yms). 

ap ei tuonut kirjoituksessaan esille, että isossa seurassa oli ihmisiä, jotka eivät asiasta tienneet.

Miksi sen pitäisi olla jokin salaisuus, että on adoptoitu? Eihän siinä ole mitään hävettävää.

Vierailija
25/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa mielestäni ollut mitään alentavaa, tuohan nyt on lähinnä vain fakta. Toki olisi voinut jättää sanomattakin, mutta jos olet itse sinut adoptioisi kanssa niin ei tuommoisen pitäisi häiritä.

Moukkamainen käytös ei sillä parane, että muiden ihmisten pitäisi ajatella tietyllä tavalla. Tilannetajua pitää jokaisella olla.

Vierailija
26/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tuon kanssasi ensi kerralla ihan faktana esille, että sinulta puuttuvat empatia ja käytöstavat. Jos olet sinut itsesi kanssa, ei varmaan häiritse?

Vierailija
27/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Idioottimaista käytöstä. Jotkut ihmiset vain ovat tuollaisia, tahdittomia tai suorastaan haluavat saattaa muita ihmisiä kiusallisiin tilanteisiin.

Minulla oli työkaveri, joka uteli työpaikalla kovaan ääneen muiden sairauspoissaolojen syytä, eikä tyytynyt ympäripyöreisiin vastauksiin. Täysin eri asia toki, mutta sama ihmistyyppi. Ei joko ole mitään tajua sosiaalisista tilanteista, tai todennäköisemmin, haluaa jotenkin nöyryyttää ja painaa muita alas. Ehkä halusi ilmaista, että hänpä tietääkin tällaisen salaisuuden, josta muut eivät olleenkaan tietoisia! 

Tuollaiset ihmiset saa vaikenemaan, kun kysyy ihan neutraalisti, että "mistä olet tuollaisen väitteen kuullut?". He yleensä säikähtävät sitä ja yrittävät keksiä jotain. Sitten voi sanoa yhtä tyynesti, että "toivoisin ettei minusta mahdollisesti kulkevia juoruja jaettaisi eteenpäin, ennenkuin varmistetaan minulta onko asiassa mitään perää."

Vierailija
28/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut rakastavat olla keskipisteenä kun pääsevät kertomaan toisten asioita. Sä olet viisas kun tiedät ja vaikket tietäisikään  ei haittaa. Asiahan ei omaa itseä kosketa. 

Moukksmainen käytös, eiköhän jokainen puhu ise omat asiat!!!!

Vierailija
29/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen pitäisi olla jokin salaisuus, että on adoptoitu? Eihän siinä ole mitään hävettävää.

Ei aavistustakaan. Samalla laillahan sitten pitäisi niiden ihmisten hävetä, jotka ovat saaneet alkunsa inseminaatiolla.

ihmisillä in outoja häveliäisyyksiä... ehkä me elämme sitten oikeasti niin täydellisessä maailmassa, että tuollaisistakin asioista pitää kehittää joku trauma

Ihmisiä on adoptoitu aina. Tokikaan esihistoriallisella ajalla asiasta ei käyttty adoptiosanaa, mutta samalla lailla sielläkin siis saattoi lapsi saada uudet vanhemmat vaikkapa sen jälkeen kun mammutti oli vienyt pilven reunalle äidin ja ehkä isänkin.

Vierailija
30/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset ajattelevat, että tieto toisten asioista on sosiaalista pääomaa. Yleensä se esitetään tosin selän takana. Jos haluat pitää kyseisen ihmisen lähipiirissäsi, puhu hänelle asiasta. Jos et, ota häneen etäisyyttä. 

Sinänsä perinnöllisyysasiat ovat aina ihmisten mielestä kiinnostavia, ja siksi onkin viisasta puhua mahdollisimman avoimesti taustastaan, koska usein ne pahimmat sammakot tulevat tietämättömien suista. 

Vierailija
31/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se oma adoptio pitäisi olla ihmiselle rento ja hyvä juttu? Tai miksi ihmiset olettaa että siitä on ok puhua? 

Onhan niitä paskoja adoptiovanhempiakin olemassa, mitä jos on sattunut sellaiset omalle kohdalle? 

Vierailija
32/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Idioottimaista käytöstä. Jotkut ihmiset vain ovat tuollaisia, tahdittomia tai suorastaan haluavat saattaa muita ihmisiä kiusallisiin tilanteisiin.

Minulla oli työkaveri, joka uteli työpaikalla kovaan ääneen muiden sairauspoissaolojen syytä, eikä tyytynyt ympäripyöreisiin vastauksiin. Täysin eri asia toki, mutta sama ihmistyyppi. Ei joko ole mitään tajua sosiaalisista tilanteista, tai todennäköisemmin, haluaa jotenkin nöyryyttää ja painaa muita alas. Ehkä halusi ilmaista, että hänpä tietääkin tällaisen salaisuuden, josta muut eivät olleenkaan tietoisia! 

Tuollaiset ihmiset saa vaikenemaan, kun kysyy ihan neutraalisti, että "mistä olet tuollaisen väitteen kuullut?". He yleensä säikähtävät sitä ja yrittävät keksiä jotain. Sitten voi sanoa yhtä tyynesti, että "toivoisin ettei minusta mahdollisesti kulkevia juoruja jaettaisi eteenpäin, ennenkuin varmistet

Entäpä jos vastaus onkin tyyni: oletko muistisi menettänyt, itsehän minulle asiasta kerroit?

Vierailija
33/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tuon kanssasi ensi kerralla ihan faktana esille, että sinulta puuttuvat empatia ja käytöstavat. Jos olet sinut itsesi kanssa, ei varmaan häiritse?

Ei häiritse, miksi loukkaantuisin asiasta, joka ei pidä paikkaansa. Ihan sama kuin loukkaantuisin siitä, että joku sanoisi, että minulla on sininen paita päällä silloin kun minulla on punainen. Ihan kaikesta ei kannatta loukkaantua, ja tuo henkilö ei varmaan tarkoittanut asiaa lainkaan pahalla. Jos asia jäi häiritsemään sinua niin miksi et pyytänyt henkilöä tarkentamaan miksi hän koki tarpeelliseksi tuoda asian esille?

Vierailija
34/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai sut on adoptoitu? Onpa noloa. Haahaa. Tulen huomenna taas ottamaan asian esille. En kyllä ymmärrä mikä siinä on noloa.

Vierailija
35/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se oma adoptio pitäisi olla ihmiselle rento ja hyvä juttu? Tai miksi ihmiset olettaa että siitä on ok puhua? 

Onhan niitä paskoja adoptiovanhempiakin olemassa, mitä jos on sattunut sellaiset omalle kohdalle? 

No silloin luulisi, että erityisesti haluaisi kertoa ihmisille. 

Tunnen erään henkilön, jolla oli ihan hyvät adoptiovanhemmat. Mutta geenilotto meni niin, että adoptiovanhemmat olivat hyvännäköisiä ja lapsi paitsi erinäköinen, myös kasvoiltaan niin epäsymmetrinen, että se oli jo silmäänpistävää. Koko hänen lapsuutensa ulkopuoliset taivastelivat, miten vanhempien geenit olivatkin osanneet tuolla tavalla asettua.

Nykyään hän on jo aikuinen, ja traumoja purkaakseen puhuu usein siitä kuinka oli adoptiolapsi. Hänellä on jo pari omaa biologista lasta, jotka ovat oikein nättejä, mutta ei hänestä tunnu hyvältä edelleenkään, kun hänen lapsiaan verrataan häneen itseensä. Ihmiset osaavat olla ajattelemattomia, kun eivät tiedä.

Vierailija
36/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattaahan ne ei-adoptiovanhemmatkin olla paskoja ja perheestä puhuminen yleensä ei ole mikään tabu asia. Tuolla logiikalla mistään asiasta ei voisi ikinä puhua, kun koskaan ei tiedä, haluaako toinen keskustella vanhemmistaan, sisaruksistaan, työstään, kumppanistaan jne. Ei ole toisen osapuolen tehtävä arvailla, mistä sinä haluat puhua ja mistä et. Sinun täytyy ihan itse sanoa, etten halua keskustella tästä aiheesta sen sijaan että olettaisit toisen lukevan ajatuksesi.

Vierailija
37/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheena on jonkin asian periytyminen. 

Eikö kenellekään teille kommentoijista tullut mieleen, että ap ei välttämättä tiedä perimästään mitään? Ja aina ne tarinat, joissa joku etsii biologisia juuriaan, ei pääty onnellisesti.

Ei ole kyse siitä etteikö joku hyväksyisi adoptiotaan vaan siitä, että asiaan liittyy aina myös kaikkea muuta. 

Johan tässäkin ketjussa joku kirjoitti, että "ei luultavasti ole sinun vikasi, ettei sinusta pidetty huolta". Oletus usein on, että adoptioon annettu lapsi on traumatisoitunut ja "pilalla" ja usein haastava. Jokuhan voi haluta nostaa esille sen seikan, että adoptoidun perimä ei luultavasti ole kovin mairitteleva. 

Vierailija
38/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ihmiset olettavat, että on ok puhua, jos ei ole itse tajunnut asiasta puhuessaan kertoa, että tästä ei saisi sitten puhua muille. Ja jos on tarve tuollaiseen, niin olisi viisaampaa olla kertomatta kenellekään - tai sitten ammattilaiselle, jolla on ammattinsa puolesta salassapito ja vaitiolovelvollisuus. Vähän pitää itsekin kantaa vastuuta omista puheistaan...

Vierailija
39/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattaahan ne ei-adoptiovanhemmatkin olla paskoja ja perheestä puhuminen yleensä ei ole mikään tabu asia. Tuolla logiikalla mistään asiasta ei voisi ikinä puhua, kun koskaan ei tiedä, haluaako toinen keskustella vanhemmistaan, sisaruksistaan, työstään, kumppanistaan jne. Ei ole toisen osapuolen tehtävä arvailla, mistä sinä haluat puhua ja mistä et. Sinun täytyy ihan itse sanoa, etten halua keskustella tästä aiheesta sen sijaan että olettaisit toisen lukevan ajatuksesi.

Adoptio voi usein herättää muissa mielenkiintoa ja kysymyksiä. Jos adoptiostaan ei halua puhua, joutuu joka tapauksessa kiusalliseen tilanteeseen silloin. 

Helpompaa on, jos mahdollisesti vaikeita asioita ei otettaisi esille. 

Vai saako keskustelun lomassa ottaa puheeksi että "Pirjo, sinun äitisihän on alkoholisti, kerro vähän lisää?" 

Vierailija
40/84 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perusjuttuja, jos joku kertoo yksityisiä asioitaan kahden kesken, älä möläyttele niitä kaikkien edessä. Täytyy tajuta mistä voi puhua ja milloin. Jos ei ymmärrä, joutuu alkaa rajaamaan mistä keskustelee toisen kanssa. Näin joudun valitettavasti toimimaan erään ihmisen kanssa. En voi enää vastata mitään mihinkään, ja keskustelu on siirtynyt "aurinko paistaa" tasolle. Tämänkin hän on todennäköisesti kääntänyt niin, että vika on minussa ja olen estynyt, arka puhumaan.