Suuritöinen ruoka, jonka suosiota et tajua?
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa yhtäkään suosittua arkiruokaa Suomessa, joka olisi aikaavievää. Kaikki jotain perus pilko+kypsennä.
Suuritöisin mitä itse olen tehnyt, mutta ei ole arkiruokaa oli varmaan Björkin karamellipossu. Mutta se oli tosi hyvää!
Farangin possua? Todella hyvää. Tein sitä just viikkonaitten pari kiloa. Osa syötiin mm pitaleipien välissä ja loput pakastin wokkeja ja muita ruokia varten
Jatkan... Siis valmisteluthan on vaan 5min ja uuni hoitaa loput joten helppo tämäkin:)
Eikös se possu uppopaisteta? Jos siis samasta karamellipossusta puhutaan.
Kaikki leipominen. Tykkään tehdä ruokaa, ja joku vihannesten pilkkominen tai raastaminen tai kastikkeiden hauduttaminen ei tunnu edes työltä. Mutta taikinan tekemistä suorastaan vihaan. Sotkuista hommaa, ja työvaiheiden välillä joutuu odottelemaan ja ne taikinanjäämät astioissa ovat kuin liisteriä ellei heti rupea tiskaamaan. Samoin valkuaisten erottelu ja vaahdottaminen.... ei, ei ei. Ei ole vaivan arvoista. Jos joskus harvoin tekee mieli pullaa tai kakkua niin leipomoista ja kahviloista niitä saa.
Hernekeitto. Liota herneitä - eitä silti tuntikausia. Ei maistu hyvälle ja pierettää sivan vatusti.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki leipominen. Tykkään tehdä ruokaa, ja joku vihannesten pilkkominen tai raastaminen tai kastikkeiden hauduttaminen ei tunnu edes työltä. Mutta taikinan tekemistä suorastaan vihaan. Sotkuista hommaa, ja työvaiheiden välillä joutuu odottelemaan ja ne taikinanjäämät astioissa ovat kuin liisteriä ellei heti rupea tiskaamaan. Samoin valkuaisten erottelu ja vaahdottaminen.... ei, ei ei. Ei ole vaivan arvoista. Jos joskus harvoin tekee mieli pullaa tai kakkua niin leipomoista ja kahviloista niitä saa.
Sama täällä. Rakastan ruoanlaittoa ja saatan helposti viettää keittiössä 5h yhtä ateriaa varten, joskus jopa useina päivinä... Mutta leipominen on jotenkin kamalaa. Väitän leipomista, onneksi korttelin toisella puolella on hyvä leipomo josta voin tilata omilla resepteillä juttuja!
Kaikki ruoat joissa on nautaa. Ei haittaa vaikka menisi minuutti tehdä mutta joskus kolmikymppisenä naudanliha alkoi vaan aivan totaalisesti iljettää ja kaikki siitä tehty ruoka on minulle ajanhaaskausta!
Muuten olen kaikkiruokainen. Tai no, riisipuurosta en pidä, eli se sitten mennee samaan sarjaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cannelonit. Miksi nähdä vaivaa täyttää niitä perkuleen putkia, kun samat komponentit saa vuokaan ilman säätämistä.
On sitten hienompaa pistää tarjolle, mutta ulkonäkö harvoin on siltikään vaivan väärti.
Joo, mä just ostin cannelloneja ja seuraavan kerran kun teen ragun ajattelin kokeilla "cannellonikakkua". Englanniksi löytyy haulla pasta cake.
Siinä törkätään pastaputket pystyasentoon ragupohjaan ja sitten täytetään ne. Päälle sitten lasagnen tapaan bechamel-kastike.
Tarttee vaan tarpeeksi korkean vuoan.
En nyt tiä... mahtaakohan tämä olla yhtään sen helpompaa tai vähemmän sottaista. Päätin kumminkin kokeilla, meni syteen tai saveen 😬
Kai sä ymmärrät, että ne putket voi ihan yhtä hyvin täyttää pystyasennossa vuokaa vasten myös normaalisti ja sitten vaan kaataa vaaka-asentoon täyttämisen jälkeen? Niin mä ne täytän. Ei tarvitse korkeaa vuokaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä olen tehnyt shephards pien naudasta...
Shephard=lammaspaimen. Siksi shephards pie tehdään lampaasta. Cottage pie tehdään naudasta, muutenhan se on käytännössä sama ruoka. Maakunnittain on ihan näissäkin eroja, "pitää olla porkkanaa"/"ei saa olla porkkanaa" jne.
Terv. Kokkina Englannissa
Vierailija kirjoitti:
Hernekeitto. Liota herneitä - eitä silti tuntikausia. Ei maistu hyvälle ja pierettää sivan vatusti.
En itsekään ole tajunnut niitä ihmisiä, jotka tekevät alusta asti. Meillä tämä tulee purkista. Yksi pahimmista ruokamuistosta oli kesäleirillä lapsena, kun hernekeitto oli jotenkin epäonnistunut: se oli vain vetistä, mautonta litkua ja herneet oli jääneet koviksi ja niitä sai etsimällä etsiä keltaisesta litkusta.
Sellaiset, joita lehtien ruokaosastot hehkuttaa ja joihin tulee pääraaka-aineen (esim. liha) lisäksi n. 20 erilaista maustetta, joista suurin osa on itselle tuntemattomia. Sen lisäksi pitäisi lihaa, vihanneksia tms. pilkkoa, keittää, paistaa, hauduttaa tai marinoida. Ja lopuksi ne pitäisi yhdistellä tai sekoittaa erikseen. Ko. ruoka pitäisi sitten kypsyttää tai hauduttaa miedolla lämmöllä tuntikausia ja vahtia välillä, ettei kuumene liikaa.
Hohhoijaa, sitä nukahtaa ennenkuin ruoka on valmis, ja sitten se on jo niin haaleaa, ettei maistu miltään.
Ennemmin paistan pari kananmunaa, siinä ei mene kuin pari minuutti.
Vierailija kirjoitti:
Helpompaa ruokaa ei olekaan kuin hernekeitto. Tulee ihan itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä olen tehnyt shephards pien naudasta...
Shephard=lammaspaimen. Siksi shephards pie tehdään lampaasta. Cottage pie tehdään naudasta, muutenhan se on käytännössä sama ruoka. Maakunnittain on ihan näissäkin eroja, "pitää olla porkkanaa"/"ei saa olla porkkanaa" jne.
Terv. Kokkina Englannissa
Mutta kun se kirjoitetaan shepherd.
Ei shephard.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rosolli. Suuritöinen todellakin.
Ja pahaa. Miten hyvät kasvikset voikin pilata niin... 🤮
Tämä! Ei tullut itselle edes rosolli mieleen, koska sitä ei ole edes ikinä tullut mieleen tehdä tai muutaman maistelu kerran jälkeen perusteella edes syödä. Rosollim raaka-aineissa ei ole vikaa, mutta yhdistettynä rosolliksi ne ei vain toimi.
Leipoessa sokerin ja munien vaahdotus. En tee kakkuja, joiden tekemiseen tämä ehkä vaikuttaisi, mutta muussa leivonnassa vaan sekoitan sokerin ja munat kulhossa ja hyvin on onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Pakastaako joku porkkanat raakana? Nehän paleltuvat eli menevät täysin pilalle. Ihmettelen yleisestikin tätä pakastamisintoa. Itse pakastan vain kesän marjoja ja itse tehtyjä leivonnaisia. Joskus ostan kaupasta pakastevihanneksia, juureksia ja jäätelöä ja panen ne pakastimeen.
Onhan niissä kaupan pakastevihanneksissakin porkkanaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakastaako joku porkkanat raakana? Nehän paleltuvat eli menevät täysin pilalle. Ihmettelen yleisestikin tätä pakastamisintoa. Itse pakastan vain kesän marjoja ja itse tehtyjä leivonnaisia. Joskus ostan kaupasta pakastevihanneksia, juureksia ja jäätelöä ja panen ne pakastimeen.
Onhan niissä kaupan pakastevihanneksissakin porkkanaa...
Ne ovat esikeitettyjä. Marttojen mukaan keittämättä voi pakastaa suurin piirtein vain paprikaa ja purjoa.
Ja pahaa. Miten hyvät kasvikset voikin pilata niin... 🤮