Suuritöinen ruoka, jonka suosiota et tajua?
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa yhtäkään suosittua arkiruokaa Suomessa, joka olisi aikaavievää. Kaikki jotain perus pilko+kypsennä.
Suuritöisin mitä itse olen tehnyt, mutta ei ole arkiruokaa oli varmaan Björkin karamellipossu. Mutta se oli tosi hyvää!
Farangin possua? Todella hyvää. Tein sitä just viikkonaitten pari kiloa. Osa syötiin mm pitaleipien välissä ja loput pakastin wokkeja ja muita ruokia varten
Jatkan... Siis valmisteluthan on vaan 5min ja uuni hoitaa loput joten helppo tämäkin:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko shephards pie itse asiassa sama kuin jauhelihaperunasoselaatikko? Yksi inhokeistani koulussa.
Ei. Shepherd's piehen tehdään maukas kastike karitsan kokolihakuutioista, laitetaan uunivuokaan ja kuorrutetaan muusilla joka sitten uunissa paahtuu ihanan rapeaksi ja toimii hengittävänä kantena alla muhiville lampaanpaloille ja kastikkeelle.
Cottage pie tehdään naudasta vastaavalla tavalla ja fisherman's pie kalasta vaalealla kastikkeella.
Nuo lihaversiot ovat lähempänä karjalanpaistia perunanoiseteilla kuin soselaatikkoa.
Minä kyllä olen tehnyt shephards pien naudasta...
Samoin, lammasta saa niin harvoin. Joskus jää yli jotain lihapataa ja jatkan sitä vaikka jauhelihalla tuohon. Tai laitan pulled-porkia makua antamasn.
Ja muussinkin teemme nykyään kukkakaalista. Enemmän makua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikko. Lopputulokseen verrattuna paljon työtä ja tiskiä, jos ei tee vain "keittämättä paras" -ohjeella. Moni haluaa kuitenkin keittää ja paistaa ja tiskata tuon mössön vuoksi.
Siis mitä muita astioita saat sotkettua kuin paistinpannun ja kattilan...??? No ok, paistolasta lisäksi. Ja sen laatikon paistovuoka. Ei mun mielestä kovin paljon.
No ainakin mulla sotkeutuu myös astia, jossa teen teen munamaidon makaronilaatikolle ennen kuin sen uuniin laitan.Mitä sinä käytät nesteenä ja sitovana aineena makaronilaatikossa ?
- eri-
Minä teen yleensä munamaidon siinä kattilassa, jossa olen hetkeä aikaisemmin keittänyt makaroonit. Tai sitten teen sen maitopurkkiin, jos siinä sattuu just sopiva maitomäärä olemaan
Vierailija kirjoitti:
En ota kantaa siihen, että onko karjalanpaisti suuritöinen vai ei, mutta en vain tajua sen suosiota. Läskisiä lihanpaloja ja juurestenpaloja lillumassa lihaliemessä? Kiitos, mutta ei kiitos.
Olet saanut huonoa versioita.
Meilläkään ei suvussa ole karjalaisia, joten äidin laittama karjalanpaisti oli erilaisia mauttomia lihapaloja kirkkaassa mauttomassa liemessä. Mutta sen jälkeen olen saanut muualla hyvää karjalanpaistia.
Suuritöisempiä minusta ovat karjalanpiirakat. Ensin pitää valmistaa riisipuuro, jättää se syömättä ja annostella se pienille ohuille taikinapyörylöille, joiden reunat pitää rypyttää.
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpiirakat olis hyviä mutta se sähkölasku kun uuni on täysillä tuntikausia!
Yksi pellillinen vajaa vartti uunissa. Puurohan on tietysti haudutettu edellisenä iltana. Uuni ei ole täysillä tuntikausia, jos et sataa kappaletta tee.
Jos asut Helsingissä, niin Kampin K-supermarketista saa valmiina tosi hyvää lasagnea. Sellanen, jossa lukee meillä tehty. En tiedä onko oikeasti siellä kaupassa tehty vai joku tuotteen merkki. Mutta on tosi hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko shephards pie itse asiassa sama kuin jauhelihaperunasoselaatikko? Yksi inhokeistani koulussa.
Ei. Shepherd's piehen tehdään maukas kastike karitsan kokolihakuutioista, laitetaan uunivuokaan ja kuorrutetaan muusilla joka sitten uunissa paahtuu ihanan rapeaksi ja toimii hengittävänä kantena alla muhiville lampaanpaloille ja kastikkeelle.
Cottage pie tehdään naudasta vastaavalla tavalla ja fisherman's pie kalasta vaalealla kastikkeella.
Nuo lihaversiot ovat lähempänä karjalanpaistia perunanoiseteilla kuin soselaatikkoa.
Sitten se ei ole shephards pie vaan cottage pie. Molempia voi myös tehdä karitsa tai naudanjauhelihasta ja hyvää tulee. Shepards eli lampaanpaimen tulee nimestä, nautoja ei paimenneta.
Vierailija kirjoitti:
En ota kantaa siihen, että onko karjalanpaisti suuritöinen vai ei, mutta en vain tajua sen suosiota. Läskisiä lihanpaloja ja juurestenpaloja lillumassa lihaliemessä? Kiitos, mutta ei kiitos.
Tänään söin karjalanpaistia työpaikkaruokalassa, eikä siinä ollut läskiä. Vaan ainoastaan lihaa. Oikeaan karjalanpaistiin ei tule juureksia.
Vierailija kirjoitti:
Kivittäkää vaan, mutta joulukinkku. Onhan se hyvää, mutta ensin raahaat kaupasta etkä voi muuta ostaa kun se painaa niin jumalattomasti. Sitten pitää muistaa ottaa se sulamaan ajoissa.
Valmistus tuntikausia uunissa. Sen jälkeen yrität välttää palovammat kun paistopussissa on tulikuumaa rasvaa ja kinkku painava. Yököttävin osuus on se kamaran poisto. Ja tämän jälkeenkään ei ole vielä valmista. En jaksa edes miettiä tätä enää.
(En muuten tee enää kinkkua.)
Osta seuraavalla kerralla tuore, luuton juhlakinkku. Ei tarvitse sulatella ja kulkeutuu helpommin kotiin, koska on kevyempi. Nämä ovat vielä yleensä laadukkaampia kuin pakastekinkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivittäkää vaan, mutta joulukinkku. Onhan se hyvää, mutta ensin raahaat kaupasta etkä voi muuta ostaa kun se painaa niin jumalattomasti. Sitten pitää muistaa ottaa se sulamaan ajoissa.
Valmistus tuntikausia uunissa. Sen jälkeen yrität välttää palovammat kun paistopussissa on tulikuumaa rasvaa ja kinkku painava. Yököttävin osuus on se kamaran poisto. Ja tämän jälkeenkään ei ole vielä valmista. En jaksa edes miettiä tätä enää.
(En muuten tee enää kinkkua.)
Olen hämmästynyt.
Osta tuore kinkku, niin ei tarvitse sulatella. Ja jos ostat pakastekinkun, niin sitäkään ei tarvitse sulattaa. Ei kun paistopussiin vain ja uuniin.
Kinkun kannattaa antaa jäähtyä, ennen kuin alat irroitella kamaraa. Kinkun hunnuttaminen korppujauholla ja sinapilla ei ole pakollista.
Sinulta menee siis l
Joulukinkun paistamisessa ei ole mitään suuritöistä. Uunihan sen hoitaa. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei sitten ole ollut shepherd's pie vaan cottage pie. Sanoohan sen jo nimikin. Sheep herder's pie. Eli lammaspaimenen piirakka.
Ja se on shephErd's, ei shephArd's.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Janssonin kiusaus, mikäli tehdään alusta asti itse.
On jos käyt ensin kalassa ja lypsät lehmän. Sitten vielä perunat maasta.
Muuten vaatii 5 minuutin työn.
Et muuten suikaloi käsin kiloa tai puoltakaan kiloa perunoita viidessä minuutissa. Ilmeisesti luulet, että viipaleperunalaatikko on sama kuin kiusaus.
Kaikkien aikojen surkuhupaisin keskustelu. Eka sivu pelkkää säälittävää kettuilua ap:lle, joka kertoi keskustelun alussa oman mielipiteensä, ja loppuketju tragikoomista leveilyä sillä, kuinka mikään asia maailmassa ei ole millään tavalla vaivalloista ja jokainen, joka antaa ketjun kysymykseen vastauksen, on väärässä.
Kyllä tämän palstan surkein ketju täynnä surkimuksia, oikeita ihmisen irvikuvia. Säälittävää.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien aikojen surkuhupaisin keskustelu. Eka sivu pelkkää säälittävää kettuilua ap:lle, joka kertoi keskustelun alussa oman mielipiteensä, ja loppuketju tragikoomista leveilyä sillä, kuinka mikään asia maailmassa ei ole millään tavalla vaivalloista ja jokainen, joka antaa ketjun kysymykseen vastauksen, on väärässä.
Kyllä tämän palstan surkein ketju täynnä surkimuksia, oikeita ihmisen irvikuvia. Säälittävää.
Ja tuo sinun oksennuksesi paransi keskustelun tasoa miten? 😂
Kukaan ei tainnut vielä ennen sinua haukkua muita ihmisen irvikuviksi tai säälittäviksi. Olisko peiliin katsomisen paikka?
Tänne hyökkäsi noita karjalanpaisti- ja lasagnekouhottajia tyrmäämään toisten mielipiteet ja leuhkimaan resepteillään. Pilasivat keskustelun heti alkuunsa.
Ketään ei kiinnosta, kuinka te ruokia teette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikko. Lopputulokseen verrattuna paljon työtä ja tiskiä, jos ei tee vain "keittämättä paras" -ohjeella. Moni haluaa kuitenkin keittää ja paistaa ja tiskata tuon mössön vuoksi.
Siis mitä muita astioita saat sotkettua kuin paistinpannun ja kattilan...??? No ok, paistolasta lisäksi. Ja sen laatikon paistovuoka. Ei mun mielestä kovin paljon.
No ainakin mulla sotkeutuu myös astia, jossa teen teen munamaidon makaronilaatikolle ennen kuin sen uuniin laitan.Mitä sinä käytät nesteenä ja sitovana aineena makaronilaatikossa ?
- eri-
En tykkää munamaitoon tehdystä makaronilaatikosta, siitä tulee sellaista omaan makuuni liian kiinteää hyytelöä. Lihaliemi ja sinne sekaan purkki Koskenlaskijaa. Hyvin pysyy kasassa ja on hyvää :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä linsseistä tai soijarouheesta. Iik😱 Kun osaa tehdä niin hyvää tulee, ihan mistä ruo
Ja olet väärässä ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Letut, pannukakku ajaa saman asian eikä tartte nyhrätä.
Juurespihvit itse tehtyinä. Se raastaminen!
Lasagne, vaikea maustaa hyväksi.
En ole myöskään ikinä tajunnut miksi risoton vesi pitää liruttaa sinne pikkuhiljaa. Ihan yhtä hyvin toimii kun heittää pussissa ohjeistetun määrän heti riisien sekaan.
Enpä ole koskaan risottoa vedellä tehnyt. Mitä vettä sinne liruttelet? Minä kuumennan riisiä pannulla ja sinne tulee valkoviiniä joukkoon. Pienessä kattilassa on kuumaa fondia vieressä ja siitä välillä kauhallinen risottoon. En ole kuullut että vettä lirutellaan risottoon, mahtaa olla mautonta sinun risottosi.
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpaisti = suolenpätkiä, läskiä ja rustoja 🤮
Tuo ei ole karjalanpaistia. 🤣
Suuritöinen toki, mutta hyvin tehtynä todellakin kaiken vaivan arvoinen.