Suuritöinen ruoka, jonka suosiota et tajua?
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Janssonin kiusaus, mikäli tehdään alusta asti itse.
On jos käyt ensin kalassa ja lypsät lehmän. Sitten vielä perunat maasta.
Muuten vaatii 5 minuutin työn.
Ai, kuoritko ja viipaloit perunat, kuullotat spulin, voitelet vuoan, asettelet perunat, anjovikset ja sipulit vuokaan, kasdat kerman päälle,
Siis Viidessä Minuutissa ? Ihanko totta ?
Tietty onnistui jos ostaa pakaste perunat ja sipulit. Tottakai. Mutta maku on myös silloin heikko. Niinkus kaikissa pakastepussi
perunaviipaleissa, samoin sipulissa.
Itse valitsen Janssonin kiusaukseen tietyn perunalajikkeen, sekä sipulit. Kuorin ne kuullotan sipulin ja kokoan laatikon.
On hyvää, totisesti, vaikka itse sen sanonkin, ja on sanoneet muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Kaalikääryleet
En ymmärrä miksi kaalikääryleiden tekoa pidetään suuritöisenä. Sehän on itseasiassa helppoa ja nopeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasagne. Suurin osa mauttomia ja tylsiä.
Itselle juuri on yksi niitä ruokia, että pakko nähdä se vaiva, että saa herkkuruokaa. Valmiina eivät ole hyviä.
Minusta lasagnen tekeminenkään ei ole työläs. Aktiivista vaihetta vähän, lihakastikkeen valmistumista joutuu odottamaan. En tee pastaa itse, vaan ostan valmiita tuorelevyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikko. Lopputulokseen verrattuna paljon työtä ja tiskiä, jos ei tee vain "keittämättä paras" -ohjeella. Moni haluaa kuitenkin keittää ja paistaa ja tiskata tuon mössön vuoksi.
Siis mitä muita astioita saat sotkettua kuin paistinpannun ja kattilan...??? No ok, paistolasta lisäksi. Ja sen laatikon paistovuoka. Ei mun mielestä kovin paljon.
No ainakin mulla sotkeutuu myös astia, jossa teen teen munamaidon makaronilaatikolle ennen kuin sen uuniin laitan.
Mitä sinä käytät nesteenä ja sitovana aineena makaronilaatikossa ?
- eri-
Erikoiset salaatit. Erilaisia salaatinlehtiä, siemeniä, ehkä jotain paistettuja juttujakin, eksoottisia hedelmiä. Salaattikastike, johon tarvit puoli teelusikkaa jotain erikoisetikkaa ja hyppysellinen ihmemaustetta. Hinta suhteessa täyttävyyteen kallis.
Beef Wellington. Ei maistu sen kummemmalta kuin file sellaisenaan, oikeastaan vähän mauttomampi kun paistopinta käytännössä puuttuu. En tosin saa mitään erityisiä kiksejä yleensäkään "hienoista" pihveistä; tournedoksista, chateaubriandeista tai waguista yms.
Karjalanpaisti ees maistu miltään, kuten ei muukaan suomi-ruoka 🤢
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpaisti = suolenpätkiä, läskiä ja rustoja 🤮
Miksi teet suolenpätkistä? Minä teen laadukkaista lihoista joissa ei ole ikäviä öklötyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpaisti = suolenpätkiä, läskiä ja rustoja 🤮
Minkälaisesta lihasta teillä oikein karjalanpaisti tehdään?
En tee ikinä mutta tiedän ettå siinä on sianlihaa🤮
Ei siinä välttämättä edes ole sianlihaa. Karjalanpaistin resepti vaihtelee maakunnittain paljonkin, siihen voi käyttää esim karitsaa, nautaa ja hirveä. Jossain kuulemma kanaa ja poroakin.
Sushi. Kauheaa näpertämistä, enkä itse koe, että se on edes ruokaa. Jotain kylmää, limaista naposteltavaa vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasagne. Suurin osa mauttomia ja tylsiä.
Minä teen tosi hyvää lasagnea, mutta on suurityöinen ja karmea sotku sitten siivottavana kun sen saa vihdoin uuniin.
Vähän samanlaista monivaiheista/monisoosista on myös shepherd's pie ja moussaka. Kaikki kolme mun lemppareita:D Mutta mitäpä sitä ei herkkuruokien eteen tekisi...
Shepherds pie suosikkeja minullakin! Herkkua! Valitettavasti aika harvasta kaupasta löytyy hyvää karitsaa... Siksi usein tyydyn cottage pien (nautaa) tai fisherman's pien (kalaa, yleensä kolmea eriä) tekoon.
Herkullisia nekin! Moussakasta pidän myös, lasagne ei niin mun juttu. 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikko. Lopputulokseen verrattuna paljon työtä ja tiskiä, jos ei tee vain "keittämättä paras" -ohjeella. Moni haluaa kuitenkin keittää ja paistaa ja tiskata tuon mössön vuoksi.
Siis mitä muita astioita saat sotkettua kuin paistinpannun ja kattilan...??? No ok, paistolasta lisäksi. Ja sen laatikon paistovuoka. Ei mun mielestä kovin paljon.
No ainakin mulla sotkeutuu myös astia, jossa teen teen munamaidon makaronilaatikolle ennen kuin sen uuniin laitan.Mitä sinä käytät nesteenä ja sitovana aineena makaronilaatikossa ?
- eri-
Paras makaronilaatikko tulee kun paistaa ja maustaa jauhelihan ja laittaa sen raakojen makaronien kanssa uunivuokaan ja sitten sopiva määrä lihalientä. Juustoa voi laittaa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Munamaitokulho, vispilä, leikkuulauta, veitset, juustoraastin, meillä valkosipulipuristin. Paljon isoja astioita tulee käytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Erikoiset salaatit. Erilaisia salaatinlehtiä, siemeniä, ehkä jotain paistettuja juttujakin, eksoottisia hedelmiä. Salaattikastike, johon tarvit puoli teelusikkaa jotain erikoisetikkaa ja hyppysellinen ihmemaustetta. Hinta suhteessa täyttävyyteen kallis.
Hesarissa oli joskus tällainen resepti vinkkinä hyväksi arkityöpäivän lounassalaatiksi mukaan otettavaksi (en valitettavasti löydä sitä, tästä on aikaa). Paljon aineksia, joista jotain paahdettiin uunissa, jotain varmaan keitettiin/paistettiin, muille raaka-aineille tehtiin muuta esikäsittelyä ja vielä jotkin ainekset neuvottiin pakkaamaan erilleen kuljetuksen ajaksi. Kaikki tämän yhden lounasannoksen takia. Reseptin kommenteissakin ihmeteltiin, että tosissaanko tämä oli tehty.
Vierailija kirjoitti:
Itse tehty pizzataikina. Siis onhan se hyvää, mutta vaivalloista.
On joo. Vettä, jauhoa, suolaa, hiivaa.
Sairaan vaikeeta.😒
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Munamaitokulho, vispilä, leikkuulauta, veitset, juustoraastin, meillä valkosipulipuristin. Paljon isoja astioita tulee käytettyä.
Jos keittää makaronit niin miksei munamaitoa voi tehdä siinä kattilassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Janssonin kiusaus, mikäli tehdään alusta asti itse.
Ei ole suuritöinen.
Kaikki vaiva Janssonin kiusauksen tekemiseksi on hukkaanheitettyä, on se sen verran kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko shephards pie itse asiassa sama kuin jauhelihaperunasoselaatikko? Yksi inhokeistani koulussa.
Ei. Shepherd's piehen tehdään maukas kastike karitsan kokolihakuutioista, laitetaan uunivuokaan ja kuorrutetaan muusilla joka sitten uunissa paahtuu ihanan rapeaksi ja toimii hengittävänä kantena alla muhiville lampaanpaloille ja kastikkeelle.
Cottage pie tehdään naudasta vastaavalla tavalla ja fisherman's pie kalasta vaalealla kastikkeella.
Nuo lihaversiot ovat lähempänä karjalanpaistia perunanoiseteilla kuin soselaatikkoa.
Ei todellakaan. Miten saat sotkun aikaan?