Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuritöinen ruoka, jonka suosiota et tajua?

Vierailija
12.03.2024 |

Karjalanpaisti.

Muita?

Kommentit (198)

Vierailija
161/198 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänne hyökkäsi noita karjalanpaisti- ja lasagnekouhottajia tyrmäämään toisten mielipiteet ja leuhkimaan resepteillään. Pilasivat keskustelun heti alkuunsa.

Ketään ei kiinnosta, kuinka te ruokia teette.

Itse kouhotat. Ap mainitsi erityisesti karjalanpaistin, jonka teko oikeastaan on erittäin yksinkertaista. Aloo Gobin valmistaminen on paljon hankalampaa.

Vierailija
162/198 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien aikojen surkuhupaisin keskustelu. Eka sivu pelkkää säälittävää kettuilua ap:lle, joka kertoi keskustelun alussa oman mielipiteensä, ja loppuketju tragikoomista leveilyä sillä, kuinka mikään asia maailmassa ei ole millään tavalla vaivalloista ja jokainen, joka antaa ketjun kysymykseen vastauksen, on väärässä.

Kyllä tämän palstan surkein ketju täynnä surkimuksia, oikeita ihmisen irvikuvia. Säälittävää.

Jos on elämänsä aikana laittanut paljon ruokaa, tehnyt monia erilaisia juttuja kerta toisensa jälkeen, niin ei siinä makaronilaatikko, lasagne, kaalikääryleet, kuoriminen ja pilkkominen, kastikkeiden teko jne. tunnu enää työläältä. Kerran joku ihmetteli silmät selällään, että miten nopeasti kuorin ja viipaloin kasan perunoita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/198 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko shephards pie itse asiassa sama kuin jauhelihaperunasoselaatikko? Yksi inhokeistani koulussa.

Ei. Shepherd's piehen tehdään maukas kastike karitsan kokolihakuutioista, laitetaan uunivuokaan ja kuorrutetaan muusilla joka sitten uunissa paahtuu ihanan rapeaksi ja toimii hengittävänä kantena alla muhiville lampaanpaloille ja kastikkeelle. 

Cottage pie tehdään naudasta vastaavalla tavalla ja fisherman's pie kalasta vaalealla kastikkeella. 

Nuo lihaversiot ovat lähempänä karjalanpaistia perunanoiseteilla kuin soselaatikkoa. 

Minä kyllä olen tehnyt shephards pien naudasta... 

Sitten se ei ole shephards pie vaan cottage pie. Molempia voi myös tehdä  karitsa tai naud

Katsoin muutaman suomalaisen reseptin eli se maukas kastike on yleensä tomaattipohjainen, vai mitä siihen lihan joukkoon laitatte nesteeksi? Voisin tehdä tuota viikonloppuna. Perunamuussi tietenkin oikeista perunoista, kukkakaalista en tykkää.

Vierailija
164/198 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänne hyökkäsi noita karjalanpaisti- ja lasagnekouhottajia tyrmäämään toisten mielipiteet ja leuhkimaan resepteillään. Pilasivat keskustelun heti alkuunsa.

Ketään ei kiinnosta, kuinka te ruokia teette.

Äläs paasaa kaikkien suulla. Kyllä mua kiinnostaa ja olen saanut keskustelusta jo monta kiinnostavaa vinkkiä. Enkä myöskään ole loukkaantunut mistään, kuten sinä ilmeisesti olet.

Vierailija
165/198 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien aikojen surkuhupaisin keskustelu. Eka sivu pelkkää säälittävää kettuilua ap:lle, joka kertoi keskustelun alussa oman mielipiteensä, ja loppuketju tragikoomista leveilyä sillä, kuinka mikään asia maailmassa ei ole millään tavalla vaivalloista ja jokainen, joka antaa ketjun kysymykseen vastauksen, on väärässä.

Kyllä tämän palstan surkein ketju täynnä surkimuksia, oikeita ihmisen irvikuvia. Säälittävää.

Jos on elämänsä aikana laittanut paljon ruokaa, tehnyt monia erilaisia juttuja kerta toisensa jälkeen, niin ei siinä makaronilaatikko, lasagne, kaalikääryleet, kuoriminen ja pilkkominen, kastikkeiden teko jne. tunnu enää työläältä. Kerran joku ihmetteli silmät selällään, että miten nopeasti kuorin ja viipaloin kasan perunoita. 

Viime vuoden Farmissa oli perunoidenkuorimiskilpailu. Aika hidasta puuhaa monella, jotka eivät ole tottuneet kuorimaan.

Vierailija
166/198 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipsit ja dippi

Vierailija
167/198 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin muutaman suomalaisen reseptin eli se maukas kastike on yleensä tomaattipohjainen, vai mitä siihen lihan joukkoon laitatte nesteeksi? Voisin tehdä tuota viikonloppuna. Perunamuussi tietenkin oikeista perunoista, kukkakaalista en tykkää.

Ei ole tomaattipohjaista ikinä, hieman pyreetä voit laittaa. Nykyään myös on siirtynyt enemmän jauhelihan puolelle kuin kokolihakuutoiden, koska on suosittu einesruoka ja jauheliha on halvempaa. 

Worcestershiresauce on tärkein mauste. 

Jamien reseptillä olen tehnyt pari kertaa ja hyvää on tullut. 

Shepherd's pie:

https://www.jamieoliver.com/recipes/lamb-recipes/super-shepherd-s-pie/

Cottage piessä vaihtaisin rosmariinin timjamiin ja jättäisin mintun tietysti pois. Lisäisin laakerinlehtiä. 

Ovat vähän sellaisia ruokia että jokaisella on hieman omanlaisensa resepti näihin, eli saa soveltaa oman maun mukaan. 😊

Vierailija
168/198 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen kiltisti shepherds piet, kaalikääryleet, lasagnet, vorschmakit ja lindströmit, mutta vastaan perunamuusi, siis pelkkä muusi. Musta ei ole millään tasolla vaivan arvoista kuoria, pilkkoa, keitellä ja muussata, ja tuloksena on silti vain....muusia. Toki meilläkin listalla ihan vaihtelun vuoksi, viimeksi grillimuikkujen kanssa.

Vierailija
169/198 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti tämä. Olen kerran tehnyt ja hyvää oli, mutta ei ikinä enää.

Vierailija
170/198 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkeiton tekemisessä riittää kyllä hommaa. Kaikki ainekset ostettava tuoreena, jos haluaa sen tehdä oikein. Siinä riittää pesemistä, kuorimista ja pilkkomista. Eikä se nyt niin hirveän kauhean ihmeellistä ole..

Toki kun töppää sekaan lastenkoskija juuston ja hirveän määrän Aromatia, kyllähän siihen sitten saa makuakin ihan kivasti.

Keittojen tekeminen ylipäätään on aikamoista silppumista ja muuta työtä, paitsi hernekeitto. Hernekeitossa vaan on se esiliottaminen ja sitten sen pitää tuntitolkulla hautua.

Vierailija
171/198 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäkeiton tekemisessä riittää kyllä hommaa. Kaikki ainekset ostettava tuoreena, jos haluaa sen tehdä oikein. Siinä riittää pesemistä, kuorimista ja pilkkomista. Eikä se nyt niin hirveän kauhean ihmeellistä ole..

Toki kun töppää sekaan lastenkoskija juuston ja hirveän määrän Aromatia, kyllähän siihen sitten saa makuakin ihan kivasti.

Keittojen tekeminen ylipäätään on aikamoista silppumista ja muuta työtä, paitsi hernekeitto. Hernekeitossa vaan on se esiliottaminen ja sitten sen pitää tuntitolkulla hautua.

Aromat kyllä on ehkäpä vastenmielisin "mauste" ikinä. Se ei tee mistään hyvää.

Vierailija
172/198 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Teen itse lähes päivittäin ruokaa, vaikka asunkin yksin. Saatan esimerkiksi ostaa ison paketin jauhelihaa ja paistan sen kokonaan, mutta laitan siitä osan pakkaseen, joten ei sitten seuraavan kerran tarvitse sitä paistaa.

Tai kun teen kaalilaatikon, ei se iso kaali kuitenkaan kaikki tule käytettyä, joten osan laitan silputtuna ja raakana palkaseen. Kaali pehmenee pakkasessa, joten sitä ei sitten seuraavalla kerralla tarvitse edes keittää.

Ja samalla kun silpun yhden sipulin ruokaan, saatan kerralla silppua koko sipulipussin ja jälleen pakkaseen rasioihin, niin seuraavalla kerralla otan vaan sieltä. Ei ainakaan mene sitten huonoksi tai ala itämään. 

Ison porkkanapussinkin kun avaan, voi sovinnolla pilkkoa loput pakkaseen, ettei tarvitse niitä nahistuneita tai jopa homeisia heitellä myöhemmin pois.

Tällaista ennakointia kun harrastaa, pääsee usein vähemmällä vaivalla. Joskus teen niinkin, että illalla silppuan kasvikset valmiiksi uunivuokaan ja laitan vuoan jääkaappiin. Seuraavana päivänä töiden jälkeen otan sen jääkaapista, nesteet sekaan ja uuniin. Varsinkin kesällä kätevää, että saa ruoan ajoissa uuniin jotta se jäähtyykin ennen nukkumaan menoa ja saa laittaa jääkaappiin. Kun ei voi parvekkeella jäähdyttää kuten nyt viileään aikaan.

Vierailija
173/198 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keitetty teevesi, vaikkei ruoka olekaan, mutta on kuitenkin lapselle suuritöinen. Usein keitän sen jo valmiiksi, lapsi lämmittää sen sitten itse mikrossa.

T: Äityli 😉

Olin ensin äimänä ja sitten repesin eikä loppua tullut . 😂😂😂😂😂

Siis lapsi lämmittää mikrossa jo jäähtynyttä keitettyä vettä sen sijaan, että ottaa hanasta vettä mukiin ja mikrottaa.

Pitikö ihan tämä vitsi selittää, eikä oikeasti auennut heti? 

Tä?! Olikse vitsi? Mä oon näköjään ollu tällä palstalla ihan liian kauan.

Vierailija
174/198 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinua vaivaa? Ainoa säälittävä surkeuden irvikuva on sinun väsäämä analyysi ketjussa kirjoittavista henkilöistä, joita et edes tunne.

Vierailija
175/198 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastaako joku porkkanat raakana? Nehän paleltuvat eli menevät täysin pilalle. Ihmettelen yleisestikin tätä pakastamisintoa. Itse pakastan vain kesän marjoja ja itse tehtyjä leivonnaisia. Joskus ostan kaupasta pakastevihanneksia, juureksia ja jäätelöä ja panen ne pakastimeen. 

Vierailija
176/198 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karjalanpaisti = suolenpätkiä, läskiä ja rustoja 🤮

Ohoh, tuollaista en ole pitkän elämäni aikana koskaan syönyt. Karjalanpaisti ei ole makkaroita vaan täyttä lihaa.

Karjalanpaisti on kamalaa karjun makuista sianlihaa ja läskiä vedessä. Mausteena suola 💩🤮🤮 

Vierailija
177/198 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakastaako joku porkkanat raakana? Nehän paleltuvat eli menevät täysin pilalle. Ihmettelen yleisestikin tätä pakastamisintoa. Itse pakastan vain kesän marjoja ja itse tehtyjä leivonnaisia. Joskus ostan kaupasta pakastevihanneksia, juureksia ja jäätelöä ja panen ne pakastimeen. 

Kesän marjatkin paleltuvat, lol! Pakastaminen on aivan täysin eri prosessi kuin lievästi liian kylmässä pitäminen jolloin vihannekset paleltuvat. Pakastamalla vihannekset jäätyvät nopeasti eivätkä kidu. 

Vierailija
178/198 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karjalanpaisti = suolenpätkiä, läskiä ja rustoja 🤮

Ohoh, tuollaista en ole pitkän elämäni aikana koskaan syönyt. Karjalanpaisti ei ole makkaroita vaan täyttä lihaa.

Karjalanpaisti on kamalaa karjun makuista sianlihaa ja läskiä vedessä. Mausteena suola 💩🤮🤮 

Meillä karjalanpaistissa on reilusti mausteita. Ja ei sianlihaa ollenkaan! 😂

Teemme hirvestä ja karitsasta. 

Vierailija
179/198 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesän marjatkin paleltuvat, lol! Pakastaminen on aivan täysin eri prosessi kuin lievästi liian kylmässä pitäminen jolloin vihannekset paleltuvat. Pakastamalla vihannekset jäätyvät nopeasti eivätkä kidu. 

Jäätyneet marjat ovet hieman eri asia jäätyneet juurekset. 

Vierailija
180/198 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rosolli. Suuritöinen todellakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme