Miten pidät sähkölaskusi alle 45 eurona kuukaudessa?
Sain Kelalta huomautuksen liian suuresta sähkölaskusta, joka siis on enemmän kuin tuo yksinasujalle sallittu 45 euroa kuukaudessa. Heräsi kysymyksiä, joihin toivoisin vertaisteni vastauksia. Täällä oli äskettäin pitkä kiista samantyyppisestä aiheesta, mutta se oli mielipidekiista, mitä nyt ei etsitä. Ihan vain faktoja.
Mitä kaikkea sähköllä käyvää on teillä, jotka pysytte tuon 45 euron rajoissa? Minulla ei nimittäin ole edes televisiota ja kattolamppuja, ja lämmityskään ei ole sähköinen. Sähkönkulutukseni on lähes kilowattitunnilleen sama kuukaudesta toiseen.
Toinen kysymys: pitääkö minun nyt tehdä samat selvitykset Kelalle joka ikinen kerta, kun raja ylittyy? En voi vähentää sähkönkulutustani, joten tietysti maksan ylimenevän osan itse, mutta tätä selitysten vaatimista ja käsittelyajan pidentämistä en haluaisi käydä läpi jokaisen laskun kohdalla. Tässä on invalidilla muutakin miettimistä.
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri nyt tulikin Fortumilta sähköpostia. Tällaista ilmoittivat:
----
Fortum Tarkka -hinnat 15.4.2024 alkaen
Perusmaksu 4,90 €/kk (alv. 24 %)
Välityspalkkio 0,59 c/kWh (kesk. 24 %)
Energian hinta: Pörssisähkön tuntihinta c/kWh + välityspalkkio
---
ap
Mikä se sinun siirtoyhtiö on?
Caruna.
ap
No tämähän selittää asian. Carunan pelkät perusmaksut ovat luokkaa 30€/kk. Voi olla enemmänkin.
Ap, etkö osaa itse lukea laskuista kWh-määriä ja mistä maksat? Siirtoyhtiön laskussa eritellään kyllä perusmaksun määrä.
Huom. Caruna Espoo on eri yhtiö, heillä pienemmät perusmaksut.
Eihän aloituksessa ole oiken mitään mistä tarttua kiinni. Ei kulutusta eikä sähkösopimuksen tyyppiä.
Mä asun myös yksin kaukolämmitteisessä kerrostalossa.
Maksoin talvikuukausilta eli marras, joulu ja tammikuulta sähköstä 31 euroa kuukaudessa.
Koska aloittaja ei kerro, en kerro minäkään paljonko kulutus oli enkä minkätyyppinen sopimus.
Että arvaile sinäkin ap vaan.
Ei taida mikään firma enää kaupata perusmaksutonta sähkösopimusta. Halvimmat 3€/kk. Joku voi tarjota tyyliin '1 kk ilman perusmaksua', mutta en rupea tälleen hyppimään firmasta toiseen.
En minäkään kuukauden tai kolmen takia välttämättä vaihtaisi, mutta puolen vuoden takia kyllä. Viimeksi olen maksanut perusmaksua Herrforsille 2,03 euroa muistaakseni elokuussa kunnes he nostivat hintojaan, sen jälkeen on menty ilman perusmaksua Lumme Energialla ja Keravan Energialla. Keravan Energialta sai ilman perusmaksua 7 kuukaudeksi ja kun se päättyy, vaihtuu toimittaja Vattenfalliin, joka tarjoaa tällä hetkellä 6 kk ilman perusmaksua.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida mikään firma enää kaupata perusmaksutonta sähkösopimusta. Halvimmat 3€/kk. Joku voi tarjota tyyliin '1 kk ilman perusmaksua', mutta en rupea tälleen hyppimään firmasta toiseen.
En minäkään kuukauden tai kolmen takia välttämättä vaihtaisi, mutta puolen vuoden takia kyllä. Viimeksi olen maksanut perusmaksua Herrforsille 2,03 euroa muistaakseni elokuussa kunnes he nostivat hintojaan, sen jälkeen on menty ilman perusmaksua Lumme Energialla ja Keravan Energialla. Keravan Energialta sai ilman perusmaksua 7 kuukaudeksi ja kun se päättyy, vaihtuu toimittaja Vattenfalliin, joka tarjoaa tällä hetkellä 6 kk ilman perusmaksua.
Vattenfallin sopimus edellyttää 24 kk sitoutumista, joista 6 kk ilman perusmaksua. Ja kyseessä ei ole pörssisähköhinnoittelu. Joten enpä tartu tuohon syöttiin. Vattenfallin perusmaksut ovat kalleimpia, karvan alle 5€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Eihän aloituksessa ole oiken mitään mistä tarttua kiinni. Ei kulutusta eikä sähkösopimuksen tyyppiä.
Mä asun myös yksin kaukolämmitteisessä kerrostalossa.
Maksoin talvikuukausilta eli marras, joulu ja tammikuulta sähköstä 31 euroa kuukaudessa.
Koska aloittaja ei kerro, en kerro minäkään paljonko kulutus oli enkä minkätyyppinen sopimus.
Että arvaile sinäkin ap vaan.
"Eihän aloituksessa ole oiken mitään mistä tarttua kiinni."
Yksityiskohdat selviävät kyllä keskustelun mittaan. Suurimmaksi osaksi ongelmakin selvisi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
----
---
ap
Caruna.
ap
No tämähän selittää asian. Carunan pelkät perusmaksut ovat luokkaa 30€/kk. Voi olla enemmänkin.
Ap, etkö osaa itse lukea laskuista kWh-määriä ja mistä maksat? Siirtoyhtiön laskussa eritellään kyllä perusmaksun määrä.
Huom. Caruna Espoo on eri yhtiö, heillä pienemmät per
Miten Kela voi pitää jotain yleistä eurorajaa, kun eri siirtoyhtiöillä on niin erilaiset perusmaksut, niistä voi olla parinkympin ero kuukaudessa. Caruna Espoon ulkopuolella ja Elenia ovat todella kalliita.
Vierailija kirjoitti:
En usko että kukaan enää nykyään pysyy tuossa rajassa, sähkön hinta on noussut todella paljon. Kerro jos löydät, jonkun halvan toimittajan.
Helposti pysyy vaikka ei edes yritä.
20 e/kk josta sähkö osuus reilu 7e.en saa tukeja .asun yksin.sauna on mutta en käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos katsot Fortumin sovelluksesta, niin minkälaista kulutusta näyttää esim. sellaiselle ajalle kun nukut/mikään lamppu tai laite, kun jääkaappipakastin on päällä?
Fortumin sovelluksella pystyy ihan tuntikohtaisen kulutuksen katsomaan.
Tuo onkin jännä toiminto. Kulutus on puolenyön ja aamukuuden välillä tasaisesti hyvin lähellä nollaa. Muina aikoina palkit ovat keskimäärin 0,3 kWh:n tasolla, mutta uuniruokapäivissä näkyy tunnin mittainen piikki. Jokaisen päivän kohdalla näkyy eräänlaisena on/off-ilmiönä aivan selvästi, milloin olen herännyt ja milloin mennyt nukkumaan.
Yökulutus on niin hirmuisen pientä, että syyllinen ei kai voi olla jääkaappi-pakastin?
ap
Ei kyllä vaikuta siltä, että jääkaappi-pakastin olisi syypäänä tuossa tapauksessa. Johonkin sitä nyt kuluu, mutta vaikea sanoa mihin. 200 kWh keskimäärin kuukaudessa on paljon kerrostaloasuntoon yksinasujalla, vaikka kuinka siirtoon menisi puolet laskusta. 🤔
Asun yksineläjänä yksiössä. Asunnossa on keskuslämmitys, joten lämmitys ei vaadi sähköä.
- Sähköhellassa on vanhanaikaiset valurautalevyt. Uunissa teen ruokaa 1-2 kertaa viikossa, muuten hellalla.
- 5 kilon pesukone on vanha ja käynnissä n. 1-2 kertaa viikossa.
- TV on ainakin 15 v. vanha ja päällä päivittäin 3-5 tuntia, joskus koko päivän.
- Enimmäkseen käytän kannettavaa tietokonetta, jota lataan monta kertaa, koska on akku jo vanha.
- Lamput on ledlamppuja.
- Vanhahko jääkaappipakastin ja kahvinkeitin on lisäksi.
Toistaiseksi voimassaoleva sähkölasku oli viimeksi 25 euroa.
Viime talven sähkön hintapiikeissäkin on lasku ollut ylimmillään n. 50-55 euroa.
Itse asun kaksiossa ja sähkölaskuni pörssisähköllä ollut 9-14 € välisssä per kuukausi, koko edellisen vuoden ajan! Saan myös toimeentulotukea. Minulla uuni on päällä n. kerran viikossa, sauna kerran viikossa, astianpesukone n. 2 x viikossa, pyykinpesukone n. 4 x kuukaudessa. Hella muutaman kerran viikossa. En katso telkkaria ja tietokonetta käytän välillä.. + muut pienet sähkölaitteet ja valaistus.
Miten hitossa saat/saatte kulumaan 45 € edestä sähköä???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
----
---
ap
Caruna.
ap
Huom
>> Miten Kela voi pitää jotain yleistä eurorajaa, kun eri siirtoyhtiöillä on niin erilaiset perusmaksut, niistä voi olla parinkympin ero kuukaudessa. <<
Kelalle myönnetään tietty määrä rahaa, josta se sitten jakaa ihmisille. Ja kaikki etuudet ylärajoineen määritellään sen mukaan. Kaikissa korvauksissa ja tuissa on siis olemassa ylimmäissumma, jonka yli ei voi maksaa. Vain sitä vähemmän voidaan myöntää etuutta, riippuen ihmisen kuluista. Mutta ei koskaan yli enimmäismäärän, vaikka ihmisen kulut olisivat paljon isommat.
+ lisään edelliseen, että +/-4 € kuukausimaksu sisältyy tohon 9-14 € laskuun
Vierailija kirjoitti:
Itse asun kaksiossa ja sähkölaskuni pörssisähköllä ollut 9-14 € välisssä per kuukausi, koko edellisen vuoden ajan! Saan myös toimeentulotukea. Minulla uuni on päällä n. kerran viikossa, sauna kerran viikossa, astianpesukone n. 2 x viikossa, pyykinpesukone n. 4 x kuukaudessa. Hella muutaman kerran viikossa. En katso telkkaria ja tietokonetta käytän välillä.. + muut pienet sähkölaitteet ja valaistus.
Miten hitossa saat/saatte kulumaan 45 € edestä sähköä???
Kai se nyt pitäisi olla sanomattakin selväkin, MITEN?! Syynä on laitteitten ikä, omat kulutustavat, sekä sähkösopimuksen kalleus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vattenfallin sopimus edellyttää 24 kk sitoutumista, joista 6 kk ilman perusmaksua. Ja kyseessä ei ole pörssisähköhinnoittelu. Joten enpä tartu tuohon syöttiin. Vattenfallin perusmaksut ovat kalleimpia, karvan al
Heillä on tällä hetkellä Lidlin etusovelluksesta löytyvä kampanja, jossa voi valita myös pörssisähkön (Vattenfall Tuntisähkö Mix) ja saa puoleksi vuodeksi ilman perusmaksua: https://www.vattenfall.fi/kampanjat/lidl
Mulla 35m2 kerrostalon 6. kerroksessa. Uusi talo, tehokkaat laitteet. Yksin asun ja sähkö/kk n 30€, sis sähkönsiirron. Kaikki sähkölaitteet ostettu uutena vähän ailaa sitten.
Pieni kaksio yhdelle keskuslämmityksellä. Teen ruokaa joka toinen päivä uunissa (koska syön 2 päivää samaa ruokaa). Päivittäin käytän hellaa ja muitakin kodinkoneita. Pyykkiä pesen omalla koneella 2xvko ja imuroin päivittäin, koska koira enkä halua karvapalloja lattioille. Kaikkiin valaisimiin vaihdettu ledit ja televisio saattaa olla päällä vuorokaudessa kymmenenkin tuntia. Pörssisähkösopimus ja lasku kuukaudessa 18-23€ sisältäen sähkön, siirrot, verot jne. En seuraa tai suunnittele sähkönkäyttöä , ellei nyt ole joku 2€/kwh päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos katsot Fortumin sovelluksesta, niin minkälaista kulutusta näyttää esim. sellaiselle ajalle kun nukut/mikään lamppu tai laite, kun jääkaappipakastin on päällä?
Fortumin sovelluksella pystyy ihan tuntikohtaisen kulutuksen katsomaan.
Tuo onkin jännä toiminto. Kulutus on puolenyön ja aamukuuden välillä tasaisesti hyvin lähellä nollaa. Muina aikoina palkit ovat keskimäärin 0,3 kWh:n tasolla, mutta uuniruokapäivissä näkyy tunnin mittainen piikki. Jokaisen päivän kohdalla näkyy eräänlaisena on/off-ilmiönä aivan selvästi, milloin olen herännyt ja milloin mennyt nukkumaan.
Yökulutus on niin hirmuisen pientä, että syyllinen ei kai voi olla jääkaappi-pakastin?
ap
Ei kyllä vaikuta siltä, että jääkaappi-pakastin olisi syypäänä tuossa tapauksessa. Johonkin sitä
Syöppöinä voivat siis olla vain 120W jalkalamput ja/tai kannettava tietokone. Lamput ovat halogeenimallia ja tietokone vanha ja tavallista kookkaampi, mutta ei niiden pitäisi pystyä nielemään sataa kilowattituntia kuukaudessa. Naapuristostakaan ei näy tulevan mitään jatkojohtoja minun puolelleni. Erikoinen kysymys, joka pienenee, muttei katoa, kun sähköyhtiö vaihtuu.
ap
Vuosikulutuskin on alle. Ei tuu huudatettua vehkeitä, jääkaappipakastin ja koko kämppä muutenkin vehkeineen on sen verran uusi, ettei falskaa joka nurkasta kaikki rariot. Pörssisähkö, pieni kulutus.
Ei kai Kela nyt itseään noin nolaa, että turhaan kysyy jotain jonnin joutavaa kuten sähkönkulutusta? Herran jestas onpas Kela hassuksi ryhtynyt. Tuohan vaikuttaisi melkein, että asiakasta melkein tahalleen häiritään turhalla kysymyksellä, jotta saadaan hakemus siirrettyä. Eihän tuo ole varmaan edes laillista, että toimeentulotukea siirretään turhilla kysymyksillä ja selvästihän tuollainen on sitä, varsinkin jos aikaisemmin jo kyselty. Eri asia, jos oikeasti tarpeellinen kysymys.