Voisiko joku nyt ihan ilman mitään öyhötystä kertoa että miten ne sadat tuhannet ihmiset 1.4 muuttavat halvempiin asuntoihin?
Parisataa tuhatta taloutta eli paljon enemmän ihmisiä tarvitsee halvemman asunnon 1.4 alkaen.
250 000 taloutta saa perustoimeentulotukea, ja 77% heillä ylittyy "vuokraraja".
Se on reilu 190k taloutta, eli 500 000 ihmistä?
Mistä muka he kaikki yht'äkkiä saavat halvemman asunnon kun eivät ole tähänkään mennessä saaneet hakemisesta huoimatta, ja nythän niistä kilpailu vain kiristyy??
Heiltä ei myöskään voi leikata, ellei sitten halua räjähtävää rikollisaaltoa kun nuo ihmiset alkavat väkisin ottamaan elantonsa. Jos elät jo äärirajoilla perustoimeentulotuella, niin miten pärjäät jos vaikka 30% viedään pois? Niin, et mitenkään.
Kommentit (263)
Ei pysty, ei ole olemassa asuntoja, kukaan ei maksa mun muuttoautoa, kuka maksaa vuokravakuuden, en mä ainkaan! Entä suihkuverho? Ei saatana näitä selittelijöitä. 😂
Tämä oli öyhötysvapaa keskustelu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä halvemmat asunnot olisi tyhjillään ja kalliimmat asuttuja? Olen reilusti yli puoli vuotta seurannut arava-asuntojen vuokratarjontaa ja kyllä ne halvimmat " Kela normien mukaiset asunnot" on asuttuja ja kalliimmat asunnot niitä, joita vapautuu tai on vapaana. Nyt näyttää, että Kela-normin ylittäviä asuntoja ei kukaan halua eli niitä kyllä on tarjolla hyvin.
Vuokraovi.com ja mars katsomaan. Sieltä löytyy sadoittain alle vuokranormin hinnoiteltuja asuntoja. Ensimmäinen kuukausi 0 eur yms. kampanjoita vieläpä, joita tuskin joutuisi tarjoamaan mikäli asunnot menisivät kuin kuumille kiville.
Mollissakin on kymmeniä tuhansia työpaikkoja, mutta niin vain meillä on satoja tuhansia työttömiä, ja jokaiseen normaaliin työpaikkaan 100+ hakijaa
Vierailija kirjoitti:
Kela ei välttämättä edes hyväksy muuttoa jos on köyhä. Eivät ne anna esimerkiksi muuttoavustusta vaan muutto pitää itse maksaa. Meinaan vaan että olisin saanut halvemman asunnon itse mutta ei ole säästöjä muuttoauton vuokraan.
-Kela voi myöntää perustoimeentulotukea muuttoon liittyviin välttämättömiin menoihin, kuten muuttokuorman kuljetukseen.
Muuttokustannuksia voidaan hyväksyä esimerkiksi seuraavista syistä:
avo- tai avioero
terveydelliset syyt
perhekoon muutos
asunnottomuus
asunnottomuuden uhka
työpaikan saaminen toiselta paikkakunnalta
tutkintoon johtavan opiskelupaikan saaminen toiselta paikkakunnalta
ASUNNON VAIHTAMINEN EDULLISEMPAAN
Kela
Vierailija kirjoitti:
Muutosta tulee muitakin kustannuksia: vuokratakuu pitää repiä jostain ennen kuin entisestä vapautuu, pesukone voi olla vääränmallinen uuteen kylppäriin, matot ja verhot vääränkokoisia. Maksaako Kela nämäkin?
Ei maksa. Täysipäinen aikuinen ihminen on ihan itse vastuussa itsestään, ei yhteiskunta, ei vanhemmat tms., korkea aika oppia se.
En ole koskaan ollut yli 2v työttömänä, mutta ihmetyttää kyllä todella nämä tukien kinuajat. En ole koskaan kehdannut tukia hakea, edes sillloin kun tuon 2v työttömänä olin.
Bunkkasin ystävien ja siskoni kodeissa ja pystyin pienistä säästöistäni alkuun maksamaan pientä vuokraakin, loppuaikana toimin kodinhoitajana... Siivosin ja kokkasin, hoidin lapaia. Kaikki säästöt meni, mutta eipähän tarvinut olla veronmaksajien taskuilla. Tukiin olisin ollut oikeutettu mutta moraali ei sitä kestänyt kun aivan välttämätöntä se ei ollut. Ruoka-avussa kävin.
Nyt taas onneksi ihan hyväpalkkaisissa töissä ja sain jopa oman asunnon ostettua pari vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä halvemmat asunnot olisi tyhjillään ja kalliimmat asuttuja? Olen reilusti yli puoli vuotta seurannut arava-asuntojen vuokratarjontaa ja kyllä ne halvimmat " Kela normien mukaiset asunnot" on asuttuja ja kalliimmat asunnot niitä, joita vapautuu tai on vapaana. Nyt näyttää, että Kela-normin ylittäviä asuntoja ei kukaan halua eli niitä kyllä on tarjolla hyvin.
Vuokraovi.com ja mars katsomaan. Sieltä löytyy sadoittain alle vuokranormin hinnoiteltuja asuntoja. Ensimmäinen kuukausi 0 eur yms. kampanjoita vieläpä, joita tuskin joutuisi tarjoamaan mikäli asunnot menisivät kuin kuumille kiville.
Mollissakin on kymmeniä tuhansia työpaikkoja, mutta niin vain meillä on satoja tuhansia työttömiä, ja jokaiseen normaaliin työpaikkaan 100+ hakijaa
Jos ei työ kelpaa niin täällä pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa voi aina valita itsen ja perheen elättämisen yhteiskunnan tuilla.
Ei sit tää aihe onnistunut ilman öyhöttömistä, vaikka nimenomaan pyydettiin
Taitaapa fakta olla kuitenkin se, että näissä ylihintaisissa asunnoissa on majailtu ihan siksi että ovat niin kivasti ydinkeskustassa jne., eikä ole yhtään edes katseltu halvempia vaihtoehtoja. Hyvä vaan että tulee järki tähän touhuun.... ehkä jopa näille "lakia saa rikkoa silloin kun se tuntuu itsestä hyvältä" vihervassari nuorillekin tulee jotain realiteettia, että luksus asuntoja ei saa tuosta vaan, vaan oikeasti pitäisi mennä vaikka töihin, eikä istuskella kaduilla liikennettä pysäyttelemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ennakko makseta ennen avainten saamista ja vakuus makseta takasin lopputarkastuksen jälkeen. Tässä kai se ongelma.
Siinä onkin elämänhallinnan ensimmäinen tulikoe: säästää tai hankkia vuokravakuus omaa asunnonvaihtoaan varten, joka näyttäisi pikaisen haun perusteella olevan esimerkiksi Vantaan yksiöissä jopa joitakin satasia (osassa 0€ tai esim. 300€).
Toimeentulotuella jos on niin ei voi säästää, koska tuet vähenee sitten niiden säästöjen verran ja joutuu käyttämään säästöt elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa, että mitä tahansa neuvoja annatte muille, teidän on oltava valmis siihen myös itse. Itsellä on kyllä töitä ja maksettu asunto, mutta koskaan ei tiedä mitä tapahtuu.
Kyllä. Jos jäisin työttömäksi ja rahaa ei oikeasti olisi niin olisin enemmän kuin tyytyväinen esim 26m2 yksiöön. Olen sellaisessa asunut jopa ihan hyväpalkkaisissa töissä ollessani ja viihdyin oikein hyvin. Muutenkaan elämään ei kauheana rahaa kulu kun osaa vähänkään budjetoida.
Kaikkein kamalinta olisi olla muiden taskulla.
Vähän ohis sulla. Kyse on tilanteista varmaan missä on ollut ensin sopivanhintainen asunto, kohtuullisen hintainen edullinen asunto, mutta vuokrankorotusten myötä muuttunut yhtäkkiä vaikka 200 kalliimmaksi yli normien. Itseasiassa tuolloin on vähemmän tukia saavqn oma vika, että asuu ylikslliissa, kun sellaisen joka on tietoisesti ottanut ylikalliin.
Ei voi olettaa, että pitäisi ennakoida vielä useiden satasten korotukset, jotta asunto ei olisi esim. 3 vuoden kuluttua ylikallis. Ainahan voi muuttaa mutta eihän joka kolmas vuosi muuttaminen kovin järkevää ole esim. vuokrankorotusten takia.
no, muuttavat halvempiin asuntoihin. oikotie ja etuovi täynnä niitä. kimppakämppiä, jos ei ole varaa asua helsingin keskustassa yksin, niin sitten kimppa-asunnossa. niin ne muutkin joutuu asumaan sillä tavoin, mitä varallisuuus on. aina ei voi olettaa, että valtio maksaa kolmion. maaseutu täynnä tyhjiä asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ennakko makseta ennen avainten saamista ja vakuus makseta takasin lopputarkastuksen jälkeen. Tässä kai se ongelma.
Siinä onkin elämänhallinnan ensimmäinen tulikoe: säästää tai hankkia vuokravakuus omaa asunnonvaihtoaan varten, joka näyttäisi pikaisen haun perusteella olevan esimerkiksi Vantaan yksiöissä jopa joitakin satasia (osassa 0€ tai esim. 300€).
Toimeentulotuella jos on niin ei voi säästää, koska tuet vähenee sitten niiden säästöjen verran ja joutuu käyttämään säästöt elämiseen.
Useimmilla ihmisillä on itsestään selvyys käyttää säästöt elämiseen, sen sijaan että maksattaa elämisen muilla.
Yhdenkään pitkäaikaistyöttömän elintaso ei tulisi olla yhdenkään edes hieman töitä tekevää parempi.
Näin asioiden kuuluisi olla. Työn pitää _aina_ olla se houkuttelevampi vaihtoehto.
He hakevat halvempaa asuntoa esum yksiö tai solu on usein halvempi. Voi myös vuokrata tyyliin huoneen tai yläkerran jostain asunnosta. Aikuiset ihmiset osaavat hakea asuntoja ilman minun neuvojani.
Vierailija kirjoitti:
No halvemmille paikkakunnille, mars!
Täältä keskisessä Suomessa missä minä asun, saat siistin 4 h + k kerrostaloasunnon n. 600 eurolla/kk, on halvempiakin, eikä tosiaan mistään läävästä puhuta! Kaksion saa 350-450 €/kk, yksiön saat 200-300 €/kk.
Peruspalvelut 100 m - 1,5 km kävelymatkan päässä.
Asut jossain perslävessä, koska minä asuin Jyväskylässä ja siellä on kovat vuokrat. Mitään ei ole sen kaupungin lähettyvillä muuta kuin jotain ankeita paikkakuntia. Puistattaa ajatuskin jostain Keuruusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tietty ero ostaa hyödykettä jonka myyjä haluaa saada mahdollisimman nopeasti kaupaksi ja hakea työpaikkaa, johon työnantaja ei monia kelpuuta lainkaan ja josta kilpailee monet muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän siivoustyötä melko normaalina työpaikkana.
Meille ei todellakaan ole ikinä ollut 100+ hakijaa. Hakijat ovat laskettavissa yhden käden sormilla, näistäkin osa näitä, jotka hakivat, kun vaadittiin 4 hakemusta/kk. Haastattelussa viimeistään tuli selväksi, ettei työ tosissaan nappaa.
Täysipäiväinen työ, palkka tes, ei tarvita autoa/korttia, siistiä toimistosiivousta, työkohde Tampereen keskustassa.