Kollega on lastensa takia koko ajan poissa
Neljä lasta, jotka vuoronperään kipeänä. Puolen vuoden aikana hän on keskimäärin ollut poissa 6pv/kuukausi.
Miksi työntekijät joilla on lapsia saa olla huoletta poissa?
T. V#tuttaa koska itselläni oli flunssa ja sen takia paheksuttiin 3 pv:n poissaoloa.
Kommentit (125)
Joskus 90-luvulla kävin työasioissa New Yorkin toimipisteessämme. Siellä paheksuttiin, kun joku oli ollut maksimit 5 pv vuodessa sairauslomalla. Se oli palkallinen maksimi duunareille. Johdosta en tiedä. Ehkä heillä saattoi olla parempia etuja.
+ on vähän nihkeää hoitaa matalammalla palkalla kyseisen kollegan työtehtävät. Nykyään osasta on jo tullut mun työtehtäviä, mutta niistä en saa mitään ekstraa saati ylennystä.
(Etin uutta työtä, mutta ihan hiton vaikeet ajat)
Vierailija kirjoitti:
Ap, sun työkaverit kuulostavat ihan p*skoilta. 😔
Mun mielestä työpaikka kuulostaa ihan p*skalta.
JA EI, en ole sitä mieltä, että lapsia pitäisi viedä päiväkotiin sairaana.
- ap
Ymmärrän, että ärsyttää. Omat lapset on jo aikuisia ja ls päiviä ei itsellä ollut, kun miehen kanssa teimme eri vuoroa.
Olen vuodessa n 1-3 päivää pois töistä, jos sitäkään. Viime syksynä olin koronan vuoksi ( kuume 39) neljä päivää pois. Kun soitin pomolle, että olen sairaana, huokaili, että voi voi, mistä me nyt saadaan sijainen. Kun soitin neljännen päivän, huokaili, että vieläkö olet kipeä, no se on sinun ratkaisu. Niin, että minun ratkaisu, kun vielä oli heikko olo. Ja nämä neljä päivää oli viime vuoden ainoat poissaolot.
Työkaverilta on kuukaudessa monta ls päivää ja heti perään oma SL. Eli ei kovin montaa päivää ole töissä. Häntä pitää ymmärtää, kun kyllähän lapsi sairastaa.
Mikään muu ei ärsytä, mutta tämä kohtelu on erilaista eri ihmisille. No onneksi pääsen kohta vaihtamaan työpaikkaa, ei tarvitse kuunnella sitä ruokailua, jos kerran vuodessa on kipeänä
Mä myös olen tosi harvoin sairaslomalla.sitten mulla on ollut työkavereita,jotka ovat yhtenään saikulla. Ja osa näistä on olleet ihan lapsettomia nuoria ihmisiä. Ja minusta tuntuu, että sitä ei yhtään arvosteta kun minä olen harvoin poissa. tosin työnantajani on julkinen sektori, joten eipä se alaisten sairastelu ole esimiesten palkasta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi mitään. Turhaan napiset.
Haluan, että omaa lyhyttä 3 päivää/ vuosi sairaspoissaoloani ei paheksuttaisi, kun korkeammassa asemassa oleva kollega on huoletta 36 päivää puolessa vuodessa poissa lapsien sairastelun takia
ap
Miten se paheksuminen siis ilmenee?
Olin lounaspöydässä sairastelun jälkeen ja vihjattiin, että olin vähän huonoon aikaan poissa. Sanoin, että no tämä on toinen sairaspoissaoloni koskaan tässä yrityksessä. Siihen lisättiin, että pienessä flunssassa on ihan ok tulla töihin. Kollega jolla on lapsia, ei saa paheksuntaa osakseen koskaan.
Asiasta kannattaa puhua siellä työpaikalla eikä hyökätä jossain vauvapalstalla lastensa takia poissaolevien kimppuun.
Heikommallakin ymmärryksellä varmaan tajuaa, että kipeää lasta ei jätetä yksin sairastamaan eikä aina ole niin yksinkertaisita saada ketään kotiin hoitamaan.
Minulla ei ole lapsia, mutta ymmärrän kyllä että päiväkodit on tautipesiä. Kun yksi aivastaa kohta puolet lapsista on sairaina. Sitä on mahdoton estää.
Tai kun on jokin mahatautiepidemia tms.
Ärsyttää ihmiset jotka valittaa pitkin turuja ja toreja mutta ei oteta asiaa esille siellä minne se kuuluu.
Koska Suomen laki antaa siihen mahdollisuuden niin kuin pitääkin. Ei niitä lapsia voi yksinäänkään jättää. Ap on hyvä ja hommaa itsekin neljä lasta niin ei tarvitse kateellisena vinkua.
Vierailija kirjoitti:
- ap
No mitä sitten uliset? Ei oikein ole vaihtoehtoja, jos lapsi on sairaana. VALOJA PÄÄLLE!
Millainen ihminen pitää kirjaa työkaverin poissaolopäivistä ja vieläpä urkkii selville, mistä syystä työkaveri on poissa? Kuulostaa siltä, että olisi tarvetta päätohtorille.
Jos päiväkodit olisivat pienempiä, olisi vähemmän sairasteluita. Itse en ole koko elämäni aikana ollut niin monta päivää flunssassa kun lapsen ekana päiväkotivuotena. Lapsikaan ei ollut ollut koskaan kipeänä ennen päikkyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
No mitä sitten uliset? Ei oikein ole vaihtoehtoja, jos lapsi on sairaana. VALOJA PÄÄLLE!
Ulina johtuu siitä, että lapsellisten ja lapsettomien sairauspoissaoloihin suhtaudutaan eri tavalla. LUKUTAITO!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Sä siis et osaa lukea? Missä vaiheessa on sanottu, että vaihtoehtoja olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Ulina johtuu siitä, että lapsellisten ja lapsettomien sairauspoissaoloihin suhtaudutaan eri tavalla. LUKUTAITO!
Höpö höpö. Jokaisella on lakisääteinen oikeus olla saikulla. Turha siitä on ulista yhtään kenenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Sä siis et osaa lukea? Missä vaiheessa on sanottu, että vaihtoehtoja olisi?
Siinä vaiheessa kun lähdettiin parkumaan siitä, että kolleega on pois töistä. Eihän siinä ole mitään parkumista, kun se ei ensinnäkään kuulu vttuakaan ap:lle ja toisekseen ole millään tasolla väärin.
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen pitää kirjaa työkaverin poissaolopäivistä ja vieläpä urkkii selville, mistä syystä työkaveri on poissa? Kuulostaa siltä, että olisi tarvetta päätohtorille.
Noin yksinkertaisiin laskuihin (mitkä aloituksessa on) ei kyllä mitään kirjaa tarvita. Ja eipä noihin poissaoloihin mitään urkintaa tarvita. Kokouksessa/ sähköpostissa ja lounaalla kerrotaan jo miksi joku on poissa. Oletko ollut pitkäänkin pois työelämästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Höpö höpö. Jokaisella on lakisääteinen oikeus olla saikulla. Turha siitä on ulista yhtään kenenkään.
Jokaisella on samat lakisääteiset oikeudet, mutta käytännössä työpaikoilla ulistaan toisten poissaoloista enemmän kuin toisten.
Just nää on niitä "saikuttaja" mitä joku jossain ketjussa työnantajana vähän arvosteliki
Vierailija kirjoitti:
Jos päiväkodit olisivat pienempiä, olisi vähemmän sairasteluita. Itse en ole koko elämäni aikana ollut niin monta päivää flunssassa kun lapsen ekana päiväkotivuotena. Lapsikaan ei ollut ollut koskaan kipeänä ennen päikkyä
Ei päiväkodin koko vaikuta asiaan mitenkään. Oma lapseni oli pienessä päiväkodissa, mutta silti oltiin paljon kipeänä päiväkotiin siirtymisen myötä. Todellinen syy sairasteluihin on se, että liian moni vanhempi on vastuuton ja vie lapsensa sairaana hoitoon.
Ap, sun työkaverit kuulostavat ihan p*skoilta. 😔