Kielitaidottomat hoitoalalla. Kokemuksia?
Trendi on tuoda kielitaidottomia hoitajia ulkomailta. He opiskelevat lyhyen määrän suomen kieltä, ja heidät työnnetään suoraan työkentälle. Käytännössä he eivät osaa aluksi yhtään suomea. Heitä perehdytetään työn lomassa. Meillä työyhteisö on kokenut nämä työntekijät rasitteena. Heitä täytyy vahtia jatkuvasti, tapahtuu vaaratilanteita ja väärinymmärryksiä.
Pitkällä tähtäimellä meidän työpaikka ei ole saanut heistä pidempää hyötyä, koska he lähtevät heti valmistuttuaan. Ja uudet tulevat tilalla joka vuosi. Eivätkö päättäjät tai pomot ymmärrä, minkä vaivan vakituiset työntekijät tekevät heitä perehdyttäessään? Miksi heitä otetaan lisää, jos heistä ei saa kuin max 1,5v hyödyn?
Mielestäni tämä keino ei ole hyvä korjaamaan hoitajapulaa. Olen tietenkin kiitollinen näiden työntekijöiden työpanoksesta. Kokemuksia?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa voi opiskella englanniksi.
Jos opiskelee lähihoitajaksi, täytyy jo kouluun tullessa osata jonkin verran suomea.
OLisiko parempi, jos siellä kotona ei kävisi lainkaan kotihoito? Ja näille työkavereista valittaville. Olisiko parempi, jos koko sairaala, hoivakoti tms. laitettaisiin kiinni, koska ei ole lakisääteistä työntekijämäärää? Joutuisitte hakemaan muita työpaikkoja?
Kysymys ei nyt ole tästä ettei kävisi lainkaan kotihoito, vaan siitä että kielitaito ja koulutus on puutteellista ja sen vuoksi tulee vaaratilanteita. Tämä asia olisi korjattava.
Vierailija kirjoitti:
OLisiko parempi, jos siellä kotona ei kävisi lainkaan kotihoito? Ja näille työkavereista valittaville. Olisiko parempi, jos koko sairaala, hoivakoti tms. laitettaisiin kiinni, koska ei ole lakisääteistä työntekijämäärää? Joutuisitte hakemaan muita työpaikkoja?
Kysymys ei nyt ole tästä ettei kävisi lainkaan kotihoito, vaan siitä että kielitaito ja koulutus on puutteellista ja sen vuoksi tulee vaaratilanteita. Tämä asia olisi korjattava.
Ei kyse on siitä, että on työvoimapula eikä osaavampia ja kielitaitoisempia ole saatavilla. Joko siellä mummasi luona ei käy kukaan tai sitten tyydyt siihen heikompaa suomea puhuvaan venäläiseen. Meillä menee jo nyt hoitokoteja kiinni, koska työntekijöitä ei saada. Sitten vielä kantikset kohtelee huonosti näitä mmuuttaja taustaisia ja sahaavat siten omia oksiaan.
Äidin avustajia, sairaalareissuja ja hoivakodin henkilökuntaa seuratessani kielimuuri on sitä korkeampi, mitä huonompi ilmapiiri jossakin työpaikassa on. Kiire, henkilökunnan vajaus, käy kenen tahansa hermoille,jolloin kielen oppiminen ja ohjaaminenkin jää retuperälle. Jos keikkatyöläisiä joudutaan käyttämään virheet saattavat olla ihan älyttömiä niin kuin äidinkin kohdalla on tapahtunut. Ei ihme, jos kukaan ei halua jäädä sellaiseen työpaikkaan.
Nyt äiti on hoivakodissa, jossa on useampia erikielisiä sen kuitenkaan haittaamatta äitiä saati meitä omaisia. Mukavia hoitsuja kaikki ja ne työt, joista hoitsut vastaavat, sujuvat aina hyvin. Me omaiset voimme myös omalla käytöksellämme kasvattaa vieraskielisten hoitajien itseluottamusta ja muistaa kiittää usein, jos edes yritetään kommunikoida äitiä koskevista asioista.
Mitä en tajua suomenkielisissä hoitajissa on se, ettei viitsitä laputtaa miten toimitaan. Oli yhtä hel---ttiä äidin edellisessä hoivakodissa, että viisi vieraskielistä hoitsua yrittivät auttaa minua ulos hoivakodista (oviet lukitaan) ja miten helpolla olisi päässyt laputtamalla oveen kuka kutsutaan paikalle avaamaan ovi. Juuri tuollaisesta pahimmat sotkut syntyvät, etteivät edes suomalaiset osaa kirjoittaa suomalaisia ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielipuoli ruuan jakelija sairaalassa ei erottanut mikä ateria kellekin kuului. Ei ihan vaaratonta tuokaan
Se "ruuan jakelija" on laitos-/sairaalahuoltaja. Osaa nöistä ei tosiaan voi päästää lähellekään keittiötä tai eristyshuoneita eli ovat sairaalassa turhia. Ei ole aikaa olla lapsenvahti. Pääsevät helpotetulla tutkinnolla kentälle, koska oppilaitos saa valmistuneista opiskelijoista rahaa.
Tämä on varmasti totta. Olin koulussa töissä, mutta lopetin, kun oli monessa paikassa järjetöntä hommaa, eikä opettajana edes voi vaikuttaa asiaan mitenkään. Laitoshuoltajaksi ei kukaan halua opiskella, joten jos haluaisi melko varman työllistymisen, tämä olisi sellainen ala.
Kyllä minä ainakin opiskelin laitoshuoltajaksi. Miksi mielestäsi ei kannata opiskella? Palkka on hyvä kun siihen saa leikkaussalien lisäleikkauksista 100€/ sali, ikälisä, kokemuslisä, hyvänmiehenlisä ja hälytys korvaus sekä tietysti vuorolisät. Tätä ei moni tiedä. Kyllä se palkkaa nostaa kummasti.
Vierailija kirjoitti:
Äidin avustajia, sairaalareissuja ja hoivakodin henkilökuntaa seuratessani kielimuuri on sitä korkeampi, mitä huonompi ilmapiiri jossakin työpaikassa on. Kiire, henkilökunnan vajaus, käy kenen tahansa hermoille,jolloin kielen oppiminen ja ohjaaminenkin jää retuperälle. Jos keikkatyöläisiä joudutaan käyttämään virheet saattavat olla ihan älyttömiä niin kuin äidinkin kohdalla on tapahtunut. Ei ihme, jos kukaan ei halua jäädä sellaiseen työpaikkaan.
Nyt äiti on hoivakodissa, jossa on useampia erikielisiä sen kuitenkaan haittaamatta äitiä saati meitä omaisia. Mukavia hoitsuja kaikki ja ne työt, joista hoitsut vastaavat, sujuvat aina hyvin. Me omaiset voimme myös omalla käytöksellämme kasvattaa vieraskielisten hoitajien itseluottamusta ja muistaa kiittää usein, jos edes yritetään kommunikoida äitiä koskevista asioista.
Mitä en tajua suomenkielisissä hoitajissa on se, ettei viitsitä laputtaa miten toimitaan. O
Ja taas syytetään suomalaista hoitajaa siitä, että ulkomaalainen kielitaidoton ei osaa edes ovea avata. Työpaikalla saadaan samaa palkkaa, mutta suomalaisen hoitajan pitäisi ehtiä opettaa kieltä, laputtaa seinät ja kasvattaa aikuisten itseluottamusta. Ulkomaalaiselle hoitajalle riittää kun nyökyttelee ja hymyilee nätisti asiakkaan omaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielipuoli ruuan jakelija sairaalassa ei erottanut mikä ateria kellekin kuului. Ei ihan vaaratonta tuokaan
Se "ruuan jakelija" on laitos-/sairaalahuoltaja. Osaa nöistä ei tosiaan voi päästää lähellekään keittiötä tai eristyshuoneita eli ovat sairaalassa turhia. Ei ole aikaa olla lapsenvahti. Pääsevät helpotetulla tutkinnolla kentälle, koska oppilaitos saa valmistuneista opiskelijoista rahaa.
Tämä on varmasti totta. Olin koulussa töissä, mutta lopetin, kun oli monessa paikassa järjetöntä hommaa, eikä opettajana edes voi vaikuttaa asiaan mitenkään. Laitoshuoltajaksi ei kukaan halua opiskella, joten jos haluaisi melko varman työllistymisen, tämä olisi sellainen ala.
Kyllä minä ainakin opiskelin laitoshuoltajaksi. Miksi mie
Täällä toinen konkari (se eka vastannut). Mä taas keikkailen päätyökseni. Olen kaikki rahavuorot töissä, niin saa vajaalla viikolla täyden palkan (tai enemmän). Ihan hyvin on asuntolaina maksettu ja perhe elätetty, nyt jo muuta mielessä.
Ei kyse on siitä, että on työvoimapula eikä osaavampia ja kielitaitoisempia ole saatavilla. Joko siellä mummasi luona ei käy kukaan tai sitten tyydyt siihen heikompaa suomea puhuvaan venäläiseen. Meillä menee jo nyt hoitokoteja kiinni, koska työntekijöitä ei saada. Sitten vielä kantikset kohtelee huonosti näitä mmuuttaja taustaisia ja sahaavat siten omia oksiaan.
Olen täysin tietoinen tästä asiasta. Minulla on ne 20 sukulaista hoidettavana. Heidän kaikkien luona ei käy kotihoito, eikä heitä saa hoitokotiin. Sinne pääseminen on nykyään lottovoitto, tai tarvitsee lottovoiton että on varaa siellä asua. Yritä sinä vaihteeksi asettua minun ja näiden vanhusten asemaan. Tällä hetkellä on paljon vanhuksia, joiden luona ei oikeasti käy kukaan. Tämä pahenee ihan koko ajan, ei ne vanhat ihmiset siitä nuorru ja lisää tulee koko ajan. Asialle on tehtävä jotain.
Tässä voi olla syytä suuntaan tai toiseen. Joskus kielitaito tuomitaan, vaikka siinä ei ole muuta vikaa kuin että pitäisi saada harjoitusta ihmisten kanssa kommunikoinnista. Mutta työssä ei jakseta odottaa, että tulisi ymmärrys, huudetaan päälle. Samaa on itselläkin, jos olen opiskellut kieltä, kestää hieman että ymmärrän ja vielä enemmän, että saan vastauksen muotoiltua.
Kun kyseessä on aikuinen ihminen, aiheuttaa kädestä pitäen neuvominen hämmennystä. Olin itse tuuraamassa yhtä työtä, ja siellä tultiin mesomaan ja tehtiin työ puolesta kun en sitä samalla sekunnilla kun käsky käy, tehnyt. Ihan pikkujuttu, arkinen asia, jonka voi tehdä monella tavalla, mutta jotenkin sillä mesomisella haluttiin jotain osoittaa, en tiedä mitä.
Toisaalta voi olla myös, että kielitaito on vielä heikko. Mutta onko se niin heikko, että estää tekemästä työtä. Ainoa, minkä keksin on lääkkeet, ja lääkkeethän pitäisi hoitolaitoksissa tuplatarkistaa. Kotiin saa tilattua apteekissa valmiit annokset.
Missä muussa tilanteessa pitäisi osata olla äidinkielisen tasolla? Lähihoitajan työssä.
Nämä kielitaidottomat pitäisi työllistää eduskunta avustajiksi, johdon asistenteiksi tai mediaan. Alkaisi ongelmat kiinnostaa päättäjiäkin.
Kyllä minä ainakin opiskelin laitoshuoltajaksi. Miksi mielestäsi ei kannata opiskella? Palkka on hyvä kun siihen saa leikkaussalien lisäleikkauksista 100€/ sali, ikälisä, kokemuslisä, hyvänmiehenlisä ja hälytys korvaus sekä tietysti vuorolisät. Tätä ei moni tiedä. Kyllä se palkkaa nostaa kummasti
En kirjoittanut, että ei kannata. Kirjoitin, että moni ei halua, eikä hae koulutukseen, vaikka olisi melkein varma työpaikka luvassa. Minusta nimenomaan kannattaa opiskella.
Olen itse opettaja, ja vastasin siihen aiempaan viestiin ei-suomenkielisistä.
Venäläinen lääkäri määräsi lapselle aivan totaalisen väärää yskänlääkettä. Apteekissa asiaa ihmeteltiin ja ohjattiin hyvin tarkkaan lääkkeenanto. Kotona luin tarkemmin tuoteselosteen ja jäi lapselle antamatta, olisi voinut seurata hengityslama ja limaan tukehtuminen. Harmittaa, kun ei tullut tehtyä muistutusta asiasta. Eläkkeellä on tämä tapaus ollut varmasti jo hyvän aikaa, mutta ei herätä luottamusta nämä kielitaidottomat lääkärit tai hoitajat.
Britanniassa iäkäs nainen kuoli kun täysin kielitaidoton kotihoitaja ei osannut selittää hätäkeskukselle että tarvitsee ambulanssia. Eikä tuo ole ainoa tapaus. Sinne otetaan kehitysmaista hoitajia, joilla ei ole minkäänlaista pätevyyttä tai osaamista. Niille on ns fast track visa.
Tätä ei tarvita tänne. Vaikka taitaa jo olla.
Raskasta on kyllä olla noiden kielitaidottomien kanssa työvuorossa, ei siitä mihinkään pääse. Mutta vielä pahempaa on että siitä aiheutuu tietenkin myös vaaratilanteita kun nyökytellään kuin olisi ymmärretty, mutta oikeasti mikään ohje tms. puhe ei olekaan mennyt perille.
Jossain vaiheessa oli myös yksi kieltä huonosti osaava opiskelija, jonka tehtävien ja tenttien tekemisestä ei meinannut tulla mitään. Kaikki kysymykset melkeinpä vastauksineenkin joutui selittämään niin pitkälle (google-kääntäjän avulla) että enpä tiedä että mitä hän itse oikeastaan edes teki ja oppi siitä. Valmistui kuitenkin herra ties miten.
On tämä hoitoala kyllä kurjassa jamassa. Kyllä kun kunnolla laitettaisiin seteleitä pöytään ja alettaisiin viljelemään vähän arvostavampaa ilmapiiriä ja puhetta hoitoalasta niin saataisiin varmasti kotimaista pätevää työvoimaakin.
Eikä minulla noin muutoin ole mitään ulkomaalaisia vastaan, päin vastoin. Onhan se hienoakin kun haluavat opiskella hoitajiksi. Mutta tämä kokonaistilanne alalla on vaan tosi huolestuttava.
Ja taas syytetään suomalaista hoitajaa siitä, että ulkomaalainen kielitaidoton ei osaa edes ovea avata. Työpaikalla saadaan samaa palkkaa, mutta suomalaisen hoitajan pitäisi ehtiä opettaa kieltä, laputtaa seinät ja kasvattaa aikuisten itseluottamusta. Ulkomaalaiselle hoitajalle riittää kun nyökyttelee ja hymyilee nätisti asiakkaan omaisille
Eihän tuossa aiemmassa kommentissa syytetty ketään, vaan ilmaistiin huolta huonosta ilmapiiristä, minkä takia tulee enemmän ongelmia.
Ulkopuolisena olen kanssa huomannut sen, että joissain paikoissa ollaan kauheen toraisia. Tässä kommentissa juuri näkyy sama, eli heti aletaan etsiä syyllistä muualta. Varmasti jos on tuollainen fiilis työssä, alkaa se ilmapiiri huonontua, syytetään muita kielitaidottomiksi ja haukutaan työnjälkeä. Varmasti kaikki on ihan syyttömiä ja tekee työn hyvin, mutta tiimihenki aika huono.
Vierailija kirjoitti:
Venäläinen lääkäri määräsi lapselle aivan totaalisen väärää yskänlääkettä. Apteekissa asiaa ihmeteltiin ja ohjattiin hyvin tarkkaan lääkkeenanto. Kotona luin tarkemmin tuoteselosteen ja jäi lapselle antamatta, olisi voinut seurata hengityslama ja limaan tukehtuminen. Harmittaa, kun ei tullut tehtyä muistutusta asiasta. Eläkkeellä on tämä tapaus ollut varmasti jo hyvän aikaa, mutta ei herätä luottamusta nämä kielitaidottomat lääkärit tai hoitajat.
Jos asia todellakin olisi ollut näin, apteekki ei olisi myynyt lääkettä ja vähintään olisi soittanut lääkärille tarkistaakseen reseptin.
Mikähän sitten olisi se ratkaisu hoitajapulaan? Jos koulutettavia ei löydy omasta maasta tarpeeksi niin miten ap on ajatellut hoitaa tämän ongelman? Suomalaiset hoitajat lähtevät ulkomaille töihin jatkuvasti ja he pärjäävät siellä hyvin vaikka tekevät töitä "vieraskielisessä" ympäristössä. Meillähän lääkärit tekevät diagnoosit potilaista ja hoitajat hoitavat lääkärin ohjeiden mukaan eivätkä itse diagnosoi. Hoitajat varmasti ymmärtävät sen verran että jos potilaalla on jotain akuuttia niin he osaavat kertoa siitä lääkärille joka sitten ohjeistaa hoitajat?
Syytän tilanteesta koulutusta. Ammattikoulutus on ajettu alas viimeisen kymmenen vuoden sisällä. Vieraskielisille pitäisi järjestää lisäksi kunnolliset suomen kielen kurssit. Hyvä koulutuspohja on kaikkien etu. t. laitoshuoltaja
Vierailija kirjoitti:
Mikähän sitten olisi se ratkaisu hoitajapulaan? Jos koulutettavia ei löydy omasta maasta tarpeeksi niin miten ap on ajatellut hoitaa tämän ongelman? Suomalaiset hoitajat lähtevät ulkomaille töihin jatkuvasti ja he pärjäävät siellä hyvin vaikka tekevät töitä "vieraskielisessä" ympäristössä. Meillähän lääkärit tekevät diagnoosit potilaista ja hoitajat hoitavat lääkärin ohjeiden mukaan eivätkä itse diagnosoi. Hoitajat varmasti ymmärtävät sen verran että jos potilaalla on jotain akuuttia niin he osaavat kertoa siitä lääkärille joka sitten ohjeistaa hoitajat?
No rahahan se on tähänkin ratkaisu... ja se, että ulkomaalaiset oppisopimustyöntekijät saisivat vielä enemmän suomen kielen opiskelua ennen työpaikalle tuloa ja sen aikana. Tuntuu, että ovat välillä vähän "heitteillä". Se kun ei ole periaatteessa meidän rivityöntekijöiden tehtävä opettaa kieltä. Olen kyllä kiinnostunut opettamaan, mutta olen väsynyt siihen. Ap
Suomessa voi opiskella englanniksi.