Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kielitaidottomat hoitoalalla. Kokemuksia?

Vierailija
09.03.2024 |

Trendi on tuoda kielitaidottomia hoitajia ulkomailta. He opiskelevat lyhyen määrän suomen kieltä, ja heidät työnnetään suoraan työkentälle. Käytännössä he eivät osaa aluksi yhtään suomea. Heitä perehdytetään työn lomassa. Meillä työyhteisö on kokenut nämä työntekijät rasitteena. Heitä täytyy vahtia jatkuvasti, tapahtuu vaaratilanteita ja väärinymmärryksiä. 

Pitkällä tähtäimellä meidän työpaikka ei ole saanut heistä pidempää hyötyä, koska he lähtevät heti valmistuttuaan. Ja uudet tulevat tilalla joka vuosi. Eivätkö päättäjät tai pomot ymmärrä, minkä vaivan vakituiset työntekijät tekevät heitä perehdyttäessään? Miksi heitä otetaan lisää, jos heistä ei saa kuin max 1,5v hyödyn?

Mielestäni tämä keino ei ole hyvä korjaamaan hoitajapulaa. Olen tietenkin kiitollinen näiden työntekijöiden työpanoksesta. Kokemuksia?

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajia vai sairaanhoitajia? Miksi lähtevät heti pois? 

Tajuavat, että Ruotsissa ja Norjassa tienaa paremmin.

Vierailija
62/71 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pomo palkkasi aika kielitaidottoman. Minun kehityskeskustelussa pomo ehdotti, että otan vastuukseni saada hänet ymmärtämään asiat. Pomo laittoi sen paperille. No ei kiinnostanu. Itse palkkasi, minä en ole suomenkielen opettaja. Enkä ala vääntämään rautalangasta uudelle kollegalle asioita. Ihan on olemassa virallisia suomenkielen kursseja joissa voi oma-aloitteisesti käydä. 

Voi luoja. Aika härskiä esimieheltä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä näkyy päiväkodeissakin. Sanaakaan eivät suomea osaa, eivätkä siis pysty kommunikoimaan lasten kanssa mitenkään.

Vierailija
64/71 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän oikein hyvin. Käytännössä sulla on "harjoittelija ja tehokkuus on sitä, että 2 ihmistä saa tehtyä yhden ihmisen työt. Yleisin vastaus on "yes, yes" tai kun kysyy suomeksi jotain, niin vastaus on aivan jotain muuta.

Vierailija
65/71 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä on eläminen muutenkin kalliimpaa. Milloin te vinkuvongut tajuatte, ettei Suomen palkkoja voi vertailla Norjan palkkoihin?

66/71 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämä ongelma ja tulevaisuudessa vielä pahenee. Nyt ollaan jo tilanteessa, jossa vanhustenhoito alkaa olla ihan retuperällä. Kuitenkin suuret ikäluokat ovat VASTA 74-79 -vuotiaita. Tavallisimmin kotihoidon ja hoivakotipaikkojen tarve alkaa vasta sitten, kun vanhus on yli 80-vuotias. Pääsääntöisesti vanhustenhoitoa kuormittavat siis vielä ihan muut vanhukset kuin suuret ikäluokat, joten mitä tapahtuu, kun suuret ikäluokat alkavat kuorimittaa? Toki niitä nyt hoivaa tarvitsevia kuolee pois, mutta isompi ryhmä on silti tulossa tilalle tulevina vuosina. 

Mulla on kokemusta ulkomaalaisista hoitajista vanhustyössä ainoastaan omaisen roolissa ja sekin vain hieman yli kuukauden jaksolta. Olihan se kieltämättä aika turhauttavaa, kun soittaessani hoivakotiin mulle kerrottiin vain, että (muistisairas ja karkaileva) äitini oli nähty siellä. Tai no olihan se ihan hyvä, että oli sentään edes nähty. Äidin voinnista ei osattu kertoa mitään, ei osattu kertoa, onko siellä jo sosiaalityöntekijä käynyt vai ei, ovatko saaneet äidin ottamaan lääkkeensä (äiti saattaa hangoitella vastaan lääkkeiden ottamisissa ja siksi hänet "pitää puhua ympäri", jotta suostuu ottamaan). Äiti meni siellä lopulta aika huonoon kuntoon ja koska hoivakodin vanhuksista vastaa terveyskeskuslääkäri, olivat soittaneet lääkärille ja  lääkäri taas sitten soitti mulle ja kysyi äidin vointiin liittyviä asioita. Mun oli pakko vastata, että en minä vaan tiedä, koska äiti on siellä hoivakodissa ja kun olen sieltä kysynyt äidin voinnista, kukaan ei osaa kertoa mitään. Äiti siirtyi sieltä sen jälkeen taas päivystykseen ja kun haettiin ädin lääkkeet hoivakodista pois (siellä kriisipaikalla vanhukselle piti omaisten toimittaa lääkkeet), antibioottipakkauksesta puuttui vain pari tablettia, vaikka kuurin oli pitänyt kestää jo viikon. Tähän nyt kuitenkin sen verran, että minähän en todellisuudessa tiedä, johtuiko ongelmat kielitaidon puutteesta vai siitä, ettei kyseisessä paikassa informaatio kenties lainkaan kulje. 

Vierailija
67/71 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi, jos ajatellaan, että joku oppii kelvollisesti suomea, niin norjaa ja ruotsia on paljon helpompi oppia. Ne ihmiset tulee tänne tienaamaan. On aivan selvää, että lähtevät paremman palkan perässä muualle. Luulisi tämän kaikkien kapitalistien tajuavan. Mutta, jos joku ei tajua, niin ei, he eivät tule tänne "kutsumuksesta" ja koska mummot ja papat on niin kivoja.  

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
68/71 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielitaidoton puolalaislääkäri määräsi unettomuuteeni pillerimuotoista lääkettä jota samaista annetaan ensiapuna ruiskeina huumekrampista kärsiville.

Hyvää tavaraa siis, älä valita.

Vierailija
69/71 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän sitten olisi se ratkaisu hoitajapulaan? Jos koulutettavia ei löydy omasta maasta tarpeeksi niin miten ap on ajatellut hoitaa tämän ongelman? Suomalaiset hoitajat lähtevät ulkomaille töihin jatkuvasti ja he pärjäävät siellä hyvin vaikka tekevät töitä "vieraskielisessä" ympäristössä. Meillähän lääkärit tekevät diagnoosit potilaista ja hoitajat hoitavat lääkärin ohjeiden mukaan eivätkä itse diagnosoi. Hoitajat varmasti ymmärtävät sen verran että jos potilaalla on jotain akuuttia niin he osaavat kertoa siitä lääkärille joka sitten ohjeistaa hoitajat?

Mitä ihmettä sinä sönkötät? Suomessa on runsaasti sekä lähi- että sairaanhoitajia ihan muissa hommissa ja usein kouluihinkin tarpeeksi hakijoita mutta työolot karkoittavat alallta.

Viimeisestä kahdesta lauseestasi päätellen et ymmärrä hoitoalan toiminnasta mitään. Ja miten lääkäri, jota ei edes monessa yksikössä ole liittyy kielitaidottomiin hoitajakollegoihin?

Vierailija
70/71 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikkaan on tullut useita ulkomaalaisia. Osa puhuu englantia jotenkuten.  Meidän yksikköön tuli ukrainalainen joka ei osannut sanaakaan suomea. Hän tuli opettelemaan Suomea meille. Työpaikkana erityistä vaativaa tukea tarvitsevia potilaita...

Että tämmöistä...

Vierailija
71/71 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pomo palkkasi aika kielitaidottoman. Minun kehityskeskustelussa pomo ehdotti, että otan vastuukseni saada hänet ymmärtämään asiat. Pomo laittoi sen paperille. No ei kiinnostanu. Itse palkkasi, minä en ole suomenkielen opettaja. Enkä ala vääntämään rautalangasta uudelle kollegalle asioita. Ihan on olemassa virallisia suomenkielen kursseja joissa voi oma-aloitteisesti käydä. 

Voi luoja. Aika härskiä esimieheltä. 

Mun esimies teki saman. Mut ehdotti että kommunikoidaan google kääntäjää käyttäen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi