Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kielitaidottomat hoitoalalla. Kokemuksia?

Vierailija
09.03.2024 |

Trendi on tuoda kielitaidottomia hoitajia ulkomailta. He opiskelevat lyhyen määrän suomen kieltä, ja heidät työnnetään suoraan työkentälle. Käytännössä he eivät osaa aluksi yhtään suomea. Heitä perehdytetään työn lomassa. Meillä työyhteisö on kokenut nämä työntekijät rasitteena. Heitä täytyy vahtia jatkuvasti, tapahtuu vaaratilanteita ja väärinymmärryksiä. 

Pitkällä tähtäimellä meidän työpaikka ei ole saanut heistä pidempää hyötyä, koska he lähtevät heti valmistuttuaan. Ja uudet tulevat tilalla joka vuosi. Eivätkö päättäjät tai pomot ymmärrä, minkä vaivan vakituiset työntekijät tekevät heitä perehdyttäessään? Miksi heitä otetaan lisää, jos heistä ei saa kuin max 1,5v hyödyn?

Mielestäni tämä keino ei ole hyvä korjaamaan hoitajapulaa. Olen tietenkin kiitollinen näiden työntekijöiden työpanoksesta. Kokemuksia?

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinäkin voit ryhtyä hoitajaksi. Hoitajia tulee ulkomailta, koska suomalaisia ei hommaan löydy tarpeeksi.

Vierailija
2/71 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Lisäksi työnantaja kehoittaa opettamaan näitä huonosti suomea puhuvia puhumaan parempaa suomea. Itse koen etten ole tullut töihin opettamaan kenellekään suomen kieltä ja se ei ole minun velvollisuus. Vaarallisia tilanteita syntyy kun hoitaja ei ymmärrä lääkäriä, muita hoitajia tai potilaita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinäkin voit ryhtyä hoitajaksi. Hoitajia tulee ulkomailta, koska suomalaisia ei hommaan löydy tarpeeksi.

Luitko aloitustekstiä? Tuossahan käy ilmi että puhun omasta kokemuksestani...

Vierailija
4/71 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ällös huoli, päättäjät ja muut jo tekee sulle avustavia päätöksiä. Lakkauttamalla terveysasemia, siis toisinsanoen tappamalla ne vanhukset kotiinsa ennen hoitolaitosta, keskustellakseen eutanasiasta, siirtämällä tulevaisuudessa lähärit yksitysyriträjiks koska onaishoitajia ei riitä joka perheessä.

Palikat on jo jaossa ja sunkin työnkuva muuttuu tulevaisuudessa

Vierailija
5/71 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevät keikkuen tulevi ja monet vanhukset heittää veivinsä

Vierailija
6/71 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä löytyisi mutta tarvittava palkanmaksu takkuaa. Tiedät tämän itsekin, haluat vain olla ääliö. 

Vierailija
7/71 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajia vai sairaanhoitajia? Miksi lähtevät heti pois? 

8/71 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne ne sitten siirtyvät töihin kun lopettavat teillä? Vai muuttavatko he pois Suomesta?

Mä en edes tajua miksi kukaan ulkomaalainen haluaisi tulla Suomeen hoitajan töihin, kun on mahdollisuus hakeutua töihin vaikka Iso-Britanniaan, Irlantiin tai Norjaan , joissa on paljon parempi palkka, helpompi kieli oppia ja miellyttävämpi ilmasto?

Vierailija
9/71 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielipuoli ruuan jakelija sairaalassa ei erottanut mikä ateria kellekin kuului. Ei ihan vaaratonta tuokaan

10/71 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole potilaana kokemuksia, mutta kielitaidottomia työkavereita on ollut. Ollaan sitten työskennelty työparina. 

Vierailija
11/71 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielitaidoton puolalaislääkäri määräsi unettomuuteeni pillerimuotoista lääkettä jota samaista annetaan ensiapuna ruiskeina huumekrampista kärsiville.

Vierailija
12/71 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hankalaa aluksi, ennenkuin ymmärtävät edes vähän suomen kieltä. Raskasta on voin kertoa, kun omassa työpaikassani on 9 ulkomaalaista työntekijää. Eivät kauan viihdy pienillä paikkakunnilla ja Helsinkiin haluavat tai isoimpiin kaupunkeihin, osa menee ulkomaille. 

Vierailija
13/71 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja puhuu asiaa, tämä on ongelma. Minulla on vanhoja sukulaisia, joiden kotona käy kotihoito auttamassa. Kun vanha ihminen ei osaa kun suomea, tässä tulee ihan kauheita ongelmia. Ongelmia on jopa silloin kun minä olen siinä välissä tulkkaamassa. Kumpikaan osapuoli ei ymmärrä toisiaan. Pahimmassa tapauksessa jää se kotihoito kokonaan tekemättä eli kielitaidoton hoitaja vaan avaa oven katsoo että hoidettava on pystyssä ja lähtee. Osalla heistä ei tunnu olevan mitään ymmärrystä siitä mitä pitäisi tehdä. Sekään ei tunnu auttavan vaikka kädestä pitäen neuvoo.

Jos ulkomaisia ihmisiä otetaan töihin hoitoalalle on ehdottomasti varmistettava että kielitaito on sellainen että he suomenkiellä pärjäävät. Toinen seikka mikä on varmistettava on että ammattitaito on riittävä, keikkaileva sairaanhoitaja ei todellakaan tunnu ymmärtävän mitä lähihoitajien toimenkuvaan kuuluu, kun tekevät heidän töitään. Tätä on ihan kauhea seurata.

Ne, jotka sanovat että tee itse, miettikää että on 20 vanhaa sukulaista eri puolilla Suomea ja kaikkien omaishoitaja pitäisi olla. Miten onnistuu?

Vierailija
14/71 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Minne ne sitten siirtyvät töihin kun lopettavat teillä? Vai muuttavatko he pois Suomesta?

Pk-seudulle, takaisin kotimaahan, ulkomaille tai alkavat opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Ovat yleensä kotimaassaan sairaanhoitajia, mutta joutuvat aloittamaan Suomessa lh-tutkinnon opiskelun. Ap

Vierailija
15/71 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin muistisairasta miestäni tk-lääkärissä joka oli ulkomaalainen. Hän oli vihainen minulle, kun en ollut tulostanut kotona mieheni lääkelistoja, laboratoriotuloksia ja sairausraportteja. AINA pitää olla mukana!!!!!  Kysyi, eivätkö ne näy siellä tietokoneella, hän vastasi, ettei täällä mitään näy (ruutu oli ihan pimeä/kiinni).  Tein valituksen eikä lääkäriä sen koomin näkynyt.

Vierailija
16/71 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten he voivat olla kielitaidottomia, jos ovat opiskelleet suomea ja alaa? 

Varmasti eivät ole äidinkielisiä, mutta onko tosiaan näin, että ei osaa yhtään suomea?

Vierailija
17/71 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielipuoli ruuan jakelija sairaalassa ei erottanut mikä ateria kellekin kuului. Ei ihan vaaratonta tuokaan

Se "ruuan jakelija" on laitos-/sairaalahuoltaja. Osaa nöistä ei tosiaan voi päästää lähellekään keittiötä tai eristyshuoneita eli ovat sairaalassa turhia. Ei ole aikaa olla lapsenvahti. Pääsevät helpotetulla tutkinnolla kentälle, koska oppilaitos saa valmistuneista opiskelijoista rahaa.

Vierailija
18/71 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja puhuu asiaa, tämä on ongelma. Minulla on vanhoja sukulaisia, joiden kotona käy kotihoito auttamassa. Kun vanha ihminen ei osaa kun suomea, tässä tulee ihan kauheita ongelmia. Ongelmia on jopa silloin kun minä olen siinä välissä tulkkaamassa. Kumpikaan osapuoli ei ymmärrä toisiaan. Pahimmassa tapauksessa jää se kotihoito kokonaan tekemättä eli kielitaidoton hoitaja vaan avaa oven katsoo että hoidettava on pystyssä ja lähtee. Osalla heistä ei tunnu olevan mitään ymmärrystä siitä mitä pitäisi tehdä. Sekään ei tunnu auttavan vaikka kädestä pitäen neuvoo.

Jos ulkomaisia ihmisiä otetaan töihin hoitoalalle on ehdottomasti varmistettava että kielitaito on sellainen että he suomenkiellä pärjäävät. Toinen seikka mikä on varmistettava on että ammattitaito on riittävä, keikkaileva sairaanhoitaja ei todellakaan tunnu ymmärtävän mitä lähihoitajien toimenkuvaan kuuluu, kun tekevät heidän töitään. Tätä on ihan kauhea seura

OLisiko parempi, jos siellä kotona ei kävisi lainkaan kotihoito? Ja näille työkavereista valittaville. Olisiko parempi, jos koko sairaala, hoivakoti tms. laitettaisiin kiinni, koska ei ole lakisääteistä työntekijämäärää? Joutuisitte hakemaan muita työpaikkoja?

Vierailija
19/71 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se "ruuan jakelija" on laitos-/sairaalahuoltaja. Osaa nöistä ei tosiaan voi päästää lähellekään keittiötä tai eristyshuoneita eli ovat sairaalassa turhia. Ei ole aikaa olla lapsenvahti. Pääsevät helpotetulla tutkinnolla kentälle, koska oppilaitos saa valmistuneista opiskelijoista rahaa.

Tämä on varmasti totta. Olin koulussa töissä, mutta lopetin, kun oli monessa paikassa järjetöntä hommaa, eikä opettajana edes voi vaikuttaa asiaan mitenkään. Laitoshuoltajaksi ei kukaan halua opiskella, joten jos haluaisi melko varman työllistymisen, tämä olisi sellainen ala. 

Vierailija
20/71 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin jotain asiaa netin kautta terveyskeskuksesta. Vastaus oli niin huonoa suomea etten oikeasti ymmärtänyt mitä siinä yritettiin sanoa. Piti soittaa sitten. Onneksi silloin vastasi hyvin suomea puhuva ulkomaalainen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi