Onko teillä kapselivaatekaappi? Millaisia vaatteita? Värit?
Milloin aloititte? Mitä teitte diskattaville vaatteille?
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään näkee jopa lapsilla että vaatteet on mustaa, valkoista, harmaata ja beigeä.
Pojille on vaikeaa löytää värikkäitä vaatteita. Tosi kurjaa kun oma poika tykkää väreistä ja hupparitkin on aina mustia tai harmaita, joskus joku villi sininen löytyy.
Sori ohis. Ei kapseleita.
Eikö H&M:kään myy pojille värikkäitä vaatteita? Silloin kun mun muksut oli pieniä, värejä oli tarjolla. Ompelin myös paljon niille itse vaatteita.
On siellä, mutta mieluisia löytyy vain kesäisin. Zalandosta yleensä tilaan.
Netin kotimaisista kangaskaupoista löytyy kivoja ja hieman etsimällä myös värikkäitä kankaita pojilleki
Kangaskauppa Kretonki on laadukas ja palvelu pelaa netissäkin. Teen omalle värejä rakastavalle pojalleni vaatteita Kretongista ostetuista kankaista jne. Kannattaa leikata varovasti hyvin istuva, mutta loppuun käytetty trikoo- tai collegevaate auki ja silittää. Lisää siihen 1,5-2 cm saumavarat niin on kaavat esimerkiksi t-paitaan, collegeen jne.
Niitä kaavoja voi muokata. Kirjastossa Burda neuvoo hyvin mielestäni kuinka kaavoja levennetään tai pidennetään. Sehän on pakko kun lapsi tai nuori on vielä kasvuikäinen. Itsellenikin teen vanhojen hyvin istuvien vaatteiden mallilla uusia. Välillä vrioin ja välillä en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt viettänyt pitkän tovin kokeillen vaatteita ja järjestäen vaatekaappia. Todella paljon oikeanvärisiä vaatteita, ei minun tarvitse ostaa oikeastaan mitään. Jätin yhden hyllyn kotivaatteille, vaikka niin ei saisi tehdä. Mutta kieltäydyn heittämästä pois hyviä vaatteita.
Kirpparille olisi menossa vain yksi pussi, sillä ei pääse edes nollille. Katsotaan, mitä teen.
Ap
Missä on sanottu että kotivaatteita ei saa olla??
Siis luin jostain, ettei saisi jättää esim. kotivaatteisiin huonoja ja yhteensopimattomia vaatteita. Olen lukenut monesta paikasta nyt. Ap
Voi hyvää päivää. Mulla on kotiasuina teeppareita lyhyt- ja pitkähihaisia, neuletakkeja, huppareita, verkkareita ja villasukkia. Kyllä kotona pitää saada olla mukavissa ja itseä miellyttävissä vaatteissa! Joku konmari-tyyppi eli Marie Kondo ei sanele mulle mun vaatekaapin sisältöä.
Kondohan nimenomaan sanoi, että kotonakin pitää olla miellyttävissä vaatteissa eikä alenneta niitä reikäisiä, epämukavia tai muuten huonoja vaatteita kotikäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko laskeneet vaatteitanne? Minä en. Karsiminen on sitä paitsi kesken ja kaapissa on paljon diskattavia vaatteita.
Ukrainassa tekivät jo sodan alussa kaikesta maastonväriin sulautuvasta matonkudetta ja solmivat rikkinäisiin kalaverkkoihin. Hommassa olivat lapsista mummoihin mukana. Suunnilleen kaikki muut paitsi polttopullotalkoissa olevat teinit ja työikäiset naiset.
Älä heitä roskiin vaan leikkaa parin sentin levyistä matonkudetta. Kuuntele vaikka jotain podcastia Areenasta ja leikkaa matonkudetta. Se on meditatiivista hommaa eikä sika mene hukkaan pelkästään kuunnellessa.
Entäs jos - hui kauhea - toisin kuin Kondo, tykkää niistä virttyneistä reikäisistä kotivaatteista? Tai tykkää itsestään enemmän kun käyttää vaatteet loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te otatte asiat niin kirjaimellisesti? Ei kapselivaatekaappi siitä piloille mene jos 3 villatakin sijasta onkin 4 ja vielä pari neonväristä mekkoakin siinä siivussa.
tästä vähän spinoff vitsinä, niin eikös aikanaan konmarituksen fb-ryhmässä saatu lähinnä riitoja aikaan kun jengi teki sitä muiden mielestä väärin :D eikä tää ole ap:n mollausta. Itse en kanssa lähtisi sen tiukan 33 vaatetta 3kk vai mikä se nyt olikaan linjalle. Itselläni ainakin arjessa menee t-paitoja ihan kivasti, niin en todellakan pärjäisi jollakin parilla lyhythihaisella. syys-talvikaudella pitää olla vähintään 5 hyvää, mieluiten 7 pitkähihaista t-paitaa ja kevät-kesäkaudella sitten näitä lyhythihaisia saman verran. Eri toki jos pyykinpesukone laulaa joillakin joka toinen päivä. Itselläni tulee keskimäärin 1 koneellinen tummia, 1 vaaleita viikossa + lakana/pyyhekoneellinen joka 2.viikko ku
Oli se vähän hölmöä, että joku kertoi konmarittavansa, mutta tekee ihan eri tavalla kuin metodissa. Sama kun sanoisi tekevänsä suklaakakkua, mutta jättää kuitenkin suklaan, kananmunat ja leivinjauheen pois, ja tekeekin omenapaistoksen. Leipomista se edelleen on, mutta ei suklaakakun leipomista.
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos - hui kauhea - toisin kuin Kondo, tykkää niistä virttyneistä reikäisistä kotivaatteista? Tai tykkää itsestään enemmän kun käyttää vaatteet loppuun.
Mikset käytä niitä reikäisiä ja virttyneitä sitten ihmisten ilmoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas siinä sinulle pohtimista. Voit alkajaisiksi miettiä vaikkapa, käytätkö itse korkokenkiä lenkkeillessäsi tai villahousuja kesällä, ja jos et niin miksi et.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä taas. Innostuin vähän. Päätin värit ja huomasin, että t-paitani olivat kaikki joko virttyneitä tai napapaidoiksi kutistuneita. Painuin siis kaupoille ja ostin satasella t-paitoja kolmessa värissä! Hyvä alku!
Minä huomaan aina välillä saman. Olen ommellut kaksi t-paitaa yöpuvuksi: yläosa tulee siitä, jossa on siistimpänä säilynyt kaula-aukko ja hihat, siitä leikataan pois vain helmapäärme, ja alaosaksi tulevasta osasta leikataan pois kaula-aukko ja hihat, ja säästetään vain ehyt pyöreä osa. Sitten vain koneella tai saumurilla yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas siinä sinulle pohtimista. Voit alkajaisiksi miettiä vaikkapa, käytätkö itse korkokenkiä lenkkeillessäsi tai villahousuja kesällä, ja jos et niin miksi et.
Koska korkokengissä lenkkeily voi pahimmillaan aiheuttaa fyysisen vamman ja villahousuissa tulee kesällä kuuma.
Miksi sinä et käytä reikäisiä ja virttyneitä ihmisten ilmoilla, kun ne ovat niin mukavat?
Vierailija kirjoitti:
Olen huvikseni jatkanut kapselipuvustosta lukemista ja huomannut, että kaikissa jutuissa toistuvat samat vaatteet: Valk paitapusero, musta bleiseri, trenssi, valkoinen hihaton, suorat farkut ja niin edelleen.
En pidä siitä, että ihmisillä on keskenään samanlaiset vaatteet. Osoittaa laumasieluisuutta ja kyvyttömyyttä ajatella itse. Ap
Minä taas en koe pelkistettyä ja klassista pukeutumistapaa laumasieluiseksi saati kyvyttömyydeksi ajatella itse. Jotkut vaan tykkäävät perusvaatteista, tai eivät ole kiinnostuneet pukeutumisesta siinä mielessä, että pyrkisivät sillä osoittamaan erilaisuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska korkokengissä lenkkeily voi pahimmillaan aiheuttaa fyysisen vamman ja villahousuissa tulee kesällä kuuma.
Miksi sinä et käytä reikäisiä ja virttyneitä ihmisten ilmoilla, kun ne ovat niin mukavat?
Koska ne eivät sovi kaikkiin sosiaalisiin tilanteisiin. Ymmärrätkö vai tarvitsetko lisäselvitystä?
Täällä ei kapselia, mutta pienehkö määrä vaatteita joita pidän 3-6kk. Vuodenajan vaihtuessa siirrän osan syrjään ja kaivan ylähyllyltä sopivampaa tilalle. Sitten taas kaivan nämä samat vanhat puolen vuoden päästä tilalle. Näin ei pääse kyllästymään. Nyt olen jo siirtänyt osan villaneuleista pois, ja ottanut kevyempiä paitoja tilalle.
Jos on vaate, joka jo nuhraantunut tai epäsopiva, laitan pois tai myyn kirpparilla samalla kun lasten kamppeitakin. Kirpparilta metsästän myös uutta tilalle.
On, ollut jo vuosia.
Minun työkapselivaatekaappiin kuuluu työvaatteita, lähinnä toimistokäyttöön ja bisnestilaisuuksiin. Minulla on 6 alaosaa (housuja ja hameita), 6 paitaa/toppia/puseroa, 6 yläosaa (jakkuja ja neuletakkeja), lisäksi 3 mekkoa, 3 takkia ja 6 paria kenkiä.
Työkapselin pääväri on tummansininen, sitä tukevat värit beige ja valkoinen, tehostevärit roosa ja vaaleansininen. Lisäksi muutamia kuviollisia vaatteita.
Lisäksi on pieni 3x3 kapseli lomia varten. Lomakapselissa on pääväreinä on ruskea ja sininen, sitä tukevina väreinä pellavabeige ja valkoinen ja tehosteväreinä keltainen ja oranssi. Lisäksi on kuviollisia vaatteita.
Olen hiljalleen luopunut mustien vaatteitten käytöstä. Minulla on silti kaapissa musta jakku ja musta mekko ja jotain mustia trikoita.
On tullut aika paljon katseltua noita pukeutumisvideoita, ja ne ovat kyllä kaikki toistensa kopioita. Valkoinen ja vaaleansininen kauluspaita, trenssi. Hohhoijaa. Ajatushan on hyvä, karsiminen, yksinkertaistaminen ja yhteensopivuus. No yritän ostaa entistä harkitummin oman tyylin puitteissa, ja mietin aina, minkä kanssa uusi vaate sopii yhteen. Jonkin aikaa haaveilin täydellisestä vaatekaapista, mutta se johti kyllä vain shoppailun jatkumiseen. Tärkeintä pitäisi olla ostamisen vähentäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ne eivät sovi kaikkiin sosiaalisiin til
Okei eli pukeudutkin lopulta muita varten. Ei muuta kysyttävää.
Miesnäkökulmaa tähän.
Vähän kieli poskessa tekisi mieli sanoa että törmäsin ensimmäisen kerran kapseli vaatekaapin ideaan armeijassa vuonna 1995. Kaikki vaatteet mahtuivat yhteen isoon säkkiin (tai pieneen kaappiin), mutta kun kaikki sopivat tyylillisesti ja väritykseltään yhteen niin niistä sai kasattua yllättävän paljon eri yhdistelmiä: juhlapuku, työasu, loma-asu, talvi, kesä, kenttätyö, urheilu tai vapaa-ajan vietto sotilaskodin kahvilassa. Kaikkeen löytyi sopiva yhdistelmä. :-)
Nyt itselläni on puolittainen kapselikaappi joka luo rungon ennen kaikkea työpukeutumiselle. Olen ammatissa jossa edustan yritystä erilaisia sidosryhmiä kohden, ja päivästä riippuen välillä tarvitaan formaalimpaa ja välillä voi olla vähän rennommin. Kapselikaappi mahdollistaa sen, että eri vaatteiden yhdistely on helppoa eikä pukeutumiseen tarvitse käyttää liikaa miettimistä.
On ihan totta että kapselikaappi voi helposti johtaa vähän tylsään pukeutumiseen. Itse pyrin siihen, että kapselikaappi on kuin hyvä kastikepohja, eli se luo perustan jonka päälle sitten voi heittää vähän omaa maustetta paidan, kenkien tai vaikka taskuliinan muodossa.
Eli työvaatekaapista noin 80% on kapselia, ja sitten on 20% omaa tyyliä olevaa persoonallisempaa vaatetta. Tämä on toiminut itselleni hyvin, koska mielelläni pukeudun hyvin ja näytän tyylikkäämmältä kuin useimmat muut miehet toimistolla, mutta en kuitenkaan halua käyttää paljon aikaa tai rahaa pukeutumiseen.
M49, sisätöissä kaupungissa
Aloitin juuri järjestämään kapselia, talvi- ja kesävaatteet säilöin laatikoihin, sitten tuli yksi laatikollinen "myöhemmin harkittavia" (poistoon/kirppis/muodistus),joten kevättä varten kaappiin jäi muutamia ohuempia neuleita, mustat farkut ja muutamat muutkin mustat housut, vaaleat pellavahousut, mustia ja valkoisia t-paitoja parit, valkoinen paitis, vaalean siniharmaa paitis, pari toppia, pari pitkähihaista trikoopaitaa, yksi kietaisumekko, beige tunika, vaalea farkkujakku. Kenkiä on kaapissa korkeakorkoiset sandaalit, matalat vaaleat kävelykengät ja mustat avokkaat, laukkuina vaalea pellavainen shopperi ja valkoinen pieni olkalaukku. (Lisäksi jätin tuolille kasan jotakin korjausta vaativia, kuten ehkä toukokuun loppupuolella pidettävän kesäisemmän mekon yläosan pienentäminen yms. Noita ompelen sitä mukaa kun ehdin ja viitsin.) Värejä kaapissa on nyt musta, valkoinen, beige, farkunsininen/harmaansininen, kirkas vihreä (lyhyt neuletakki, toppi, pitkähihainen trikoopusero), tumma vihreä (kietaisumekko ja ohut neuletunika), hento vaaleanpunainen (1 neuletakki) ja harmaa (1 pitkä neuletakki). Totesin ettei tarvitse ostaa mitään vaatteita vuosiin. Löysin jopa tekonahkaleggarit joita en ole koskaan käyttänyt kun olivat mustien housujen kasan alla kaapin perällä... Juuri tämän takia mulle kapselointi toimii. Kesälle suunnittelin ostavani vain caprit vaaleaa farkkua ja jokin liehuvahelmainen toppi farkkujakun alle, niitä voi tarvita jo toukokuullakin kevätkapselin loppupuolella.
Kyllä mä jaksoin lukea. Kattele sä vaan kuvia.
Olet asian ytimessä. Ne YouTube-videot jne vain esittelevät pelkistetyillä vaatteilla, että mikä idea asiassa on. Se, että jokainen on erinäköinen ja elää omaa elämäänsä määrää sen, että minkälaisia ne omat kapselit sitten ovat. Esimerkiksi minun ei kannata hankkia älytöntä määrää hameellisia jakkupukuja kun olen ihan hyvin pärjännyt elämäni vuosikymmenet ostamalla tummansinisen bleiserin ja mustan mekon niitä muodollisimpia tilaisuuksia varten.
Mustaa mekkoa en tarvi muualla kuin hautajaisissa eikä musta väri sovi muutenkaan minulle, vaikka laittaisi kilon meikkiä naamaan. Minulla sininen on mustan korvike. Muodollisemmissa tilaisuuksissa sitten se tummansininen bleiseri päällä. Onni sillä, joka pysyy samoissa mitoissa. Itselläni ovat mitat muuttuneet ja siksi mustat mekot ja tummansiniset bleiserit ostettu aina pahan päivän varalle.
En asu PKS eli ei ole mahdollisuuksia piipahtaa ostoksilla. Jos sattuu sopiva mekko tai bleiseri niin ostan ne. Muuten elämäntapani ja ammattini ovat sellaisia, etten todellakaan tarvi noita vaatteita, mutta pidän siellä kapselissa mukana.