Mies söi liikaa D-vitamiinia kuoli
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010278981.html
Pysykää nyt vaan siinä Suomen 10 mikrogramman suosituksessa!!
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veden juomiseenkin voi kuolla. Jos ihan liikaa juo.
Joku taisi joskus kuolla maailmalla tähänkin. Vueläkö Suomessa touhotetaan siitä että vettä pitää litkiä päivässä ihan varmuuden vuoksi ettei "kuivu".
Viimeisin mitä olen kuulluut, niin sitä suositusta on tiputettu oiskohan litran verran.
Juon kolme litraa vettä joka päivä. Olen vielä hengissä.
Kaveri sai lähes myrkytyksen kun söi satasta ja sillä kun oli muutenkin jo hyvä ruokavalio. Itse söin myös satasta kun oli selkeä puutos ja arvo nousi 200. Onneksi en ottanut enempää vaikka muutama "hörhö" suosittelikin! Pitemmässä juoksussa kun tosiaan siitä liikasaannista on vain haittaa luille ja sisäelimille.
10 vuotiaalle lapselle juuri lääkäri sanoi, että voi syödä sen 50 mikrogrammaa vaikka joka päivä, aiemmin on ottanut joka toinen päivä. Tuo 10 mikrogrammaa on naurettavan pieni määrä, jos ei valoisaan aikaan ulkona ehdi olemaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku taisi joskus kuolla maailmalla tähänkin. Vueläkö Suomessa touhotetaan siitä että vettä pitää litkiä päivässä ihan varmuuden vuoksi ettei "kuivu".
Viimeisin mitä olen kuulluut, niin sitä suositusta on tiputettu oiskohan litran verran.
Olikin älytöntä lotraamista, mutta moni varmaan uskoi senkin woke-suosituksen...
Woke on kamala vitsaus, mutta miten se vedenjuontisuositukseen liittyy?
Se liittyy nykyään kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutisesta jäi tärkein tieto pois, eli paljonko söi sitä ja mikä on maksimiannos, joka on vielä turvallinen.
Toisessa ketjun viestissä sanottiin jo. 10-vuotialla ja vanhemmilla max turvallinen annos on 100 mikrogrammaa päivässä.
No sori mutta en pidä av-palstaa luotettavana lähteenä 🙄
Vierailija kirjoitti:
His death was attributed to factors including Vitamin D toxicity, congestive heart failure, ischemic heart disease, chronic kidney failure, and hypercalcemia.
Eli äijä oli 89v ja maksa yms. muita sairauksia
Kidney on munuainen.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri sai lähes myrkytyksen kun söi satasta ja sillä kun oli muutenkin jo hyvä ruokavalio. Itse söin myös satasta kun oli selkeä puutos ja arvo nousi 200. Onneksi en ottanut enempää vaikka muutama "hörhö" suosittelikin! Pitemmässä juoksussa kun tosiaan siitä liikasaannista on vain haittaa luille ja sisäelimille.
"Tutkimustulosten mukaan 100 mikrogrammaa D-vitamiinia on aikuisen turvallisen päiväannoksen yläraja, jota ei tulisi ylittää."
Löytyy Googlella ensimmäisten hakutulosten joukosta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi juttu ei kerro, kuinka paljon ukko sitä vitamiinia veti päivittäin?
Kyseessä on älykkyystesti, jota sinä et läpäissyt.
Vierailija kirjoitti:
His death was attributed to factors including Vitamin D toxicity, congestive heart failure, ischemic heart disease, chronic kidney failure, and hypercalcemia.
Eli äijä oli 89v ja maksa yms. muita sairauksia
Ei tossa puhuta maksasta mitään.
Olen syönyt talvisin 125ug d-vitamiinia kymmenen vuotta ja flunssia, koronaa ym ei ole ollut ollenkaan.
Useita eri vitaamiinivalmisteita syödessä menee helposti yli.
Samanlainen uutinen kuin se nainen Amerikassa joka kuoli myrkytykseen juotuaan tavallaista pussiteetä.
Siis todellisuudessa oli joku vähän kaheli joka hörppi tyyllii 100 pussia Liptonia päivässä. Pisti samaan kuppiin aina kymmenen teepussia kerralla. Ihan varmasti mikä tahansa on myrkyllistä jos oikein kovasti yrittää.
D-vitamini on välttämätön vitamiini jota jokaisen suomalaisen pitäisi ottaa lisäravinteena. Sitä yksinkertaisesti ei muuten saa tarpeeksi. Mitään mega-jätti-annosta sitä ei ole mitään hyötyä syödä. Riittää kun ottaa suositellun annoksen. Vitamiinit ei toimi sillä tavalla, että mitä enemmän syöt sitä terveemmäksi muutut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi juttu ei kerro, kuinka paljon ukko sitä vitamiinia veti päivittäin?
Kyseessä on älykkyystesti, jota sinä et läpäissyt.
Mitä tarkoitat??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juon kolme litraa vettä joka päivä. Olen vielä hengissä.
Oleellista on myös miten nopeasti sen veden juo. Jos juo kolme litraa vettä kerralla niin se jo riittää sotkemaan elimistöä. Pitkin päivää hörpittynä on jopa suositeltavaa juoda useampi litra vettä.
Hakusanat d vitamin toxicity
Pitkäaikaisessa käytössä aikuisella 4000 IU eli 100 ug ei aiheuta haittaa. Kanadassa kokeiltu 20000 iu eli 500 ug päivässä ilman myrkytysoireita. Yksi mikrogramma on siis 40 IU.
Varsinaiset myrkytystapaukset yleensä olleet luokkaa yli 1000ug päivässä.
Itse käytän 100ug (4000 IU) D3-vitamiinia päivässä mutta tämä on tarkistettu kohdalleen mittaamalla veren vitamiinipitoisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olikin älytöntä lotraamista, mutta moni varmaan uskoi senkin woke-suosituksen...
Woke on kamala vitsaus, mutta miten se vedenjuontisuositukseen liittyy?
varmaan samoin kuin jätelön syönti hukkumisiin
Kannattaa käydä mittaamassa omat d arvonsa niin ei tule ylläreitä. Ne voi olla ihan hyvät ilman lisääkin
Jos ukko asui yksin niin mistä sen kukaan tietää, kuinka paljon niitä vitamiineja otti. Muuta kuin että selvästi liikaa.
Ehkä se selviää jos hänen kauppakuitteja / apteekkikuitteja saa selville, mutta selvittävätköhän niin tarkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä mittaamassa omat d arvonsa niin ei tule ylläreitä. Ne voi olla ihan hyvät ilman lisääkin
Suomessa on tosi vaikea saada riittävä määrä D-vitamiinia ilman vitamiinilisää. Etenkin talvella kun auringonvaloa ei tule iholle käytännössä ollenkaan. Silloin kaikki tarvittava D-vitamiini pitäisi saada ravinnosta. Joka taas on käytännössä vaikeaa. Pitäisi syödä tyyliin ankeriaita ja suppilovahveroita joka päivä.
Klikkiotsikko taas kerran