Onko sulla ollut stalkkeri häiritsemässä elämääsi?
Kommentit (803)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista, ettei poliisi puutu vainoamiseen. Yritä siinä miettiä, miten päästä ahdistelijasta eroon.
Kyllä poliisi puuttuu vainoamiseen.
Ei siihen pysty puuttumaan että joku soittelee tuntemattomasta numerosta tai ajelee useita kertoja päivässä talosi ohi. Miten se poliisi niinku tuollaiseen oikein puuttuu?
Jos tekijä on tiedossa, tottakai voi puuttua. Jos vainoaminen aiheuttaa sinussa pelkoa tai ahdistusta ja on toistuvaa, kuten päivittäin useasti talon ohi ajelu, voit tehdä rikosilmoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut stalkkeri.
En soitellut tai laitellut viestejä, koska niistä olisi jäänyt jälkiä, mutta tykkäsin muuten vain seurailla erästä naista. Kaivoin sen kotiosoitteen tietooni ja kappas vain, kun talo olikin metsän laidassa sopivasti. Metsän suojista pystyi katselemaan keittön ja olkkarin ikkunoista sisään. Välilä kävin yöaikaan niiden pihallakin, mutta lopulta kyllästyin hommaan ja lopetin.
Miksi tykkäsit seurailla? Oletko ihastunut, kaunainen, nepsy tai mt-potilas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En soitellut tai laitellut viestejä, koska niistä olisi jäänyt jälkiä, mutta tykkäsin muuten vain seurailla erästä naista. Kaivoin sen kotiosoitteen tietooni ja kappas vain, kun talo olikin metsän laidassa sopivasti. Metsän suojista pystyi katselemaan keittön ja olkkarin ikkunoista sisään. Välilä kävin yöaikaan niiden pihallakin, mutta lopulta kyllästyin hommaan ja lopetin.
Onko sinulla mitään käsitystä siitä millaiset jäljet vainoaminen uhriin jättää?
Esim. minä käytännössä elän vapaasti vain kotona. En käy enää iltaisin missään, yksin. Olen työkyvytön. Olen laskenut, että olen menettänyt potentiaalisia työtuloja n. 500 000 € näiden vuosien aikana.
Ikävä kuulla, ymmärrän täysin. Voisin kuitenkin tuoda myös toisenlaisen näkökulman asiaan; kun ymmärtää vainoajan olevan mielenterveyshaasteilla varustettu vähän ressukka tapaus, voi asiaan suhtautua eri lailla. Ei pitäisi antaa sitä valtaa tekijälle mitä hän haluaa, se vaan innostaa lisää. Jos pystyy olemaan välinpitämätön tai mielummin huvittumaan tilanteesta, asia ei vaivaa ja on helpompi halutessaan keskittyä vaikka todisteiden keräämiseen jos aikoo tehdä ilmoituksen. Nämä stalkkerit harvemmin mitään tekevät, tarkoitus on vain aiheuttaa ahdistusta uhrille. Voi olla tietysti helpommin sanottu kuin tehty, riippuu persoonallisuudestasi.
"Ikävä kuulla, ymmärrän täysin. Voisin kuitenkin tuoda myös toisenlaisen näkökulman asiaan; kun ymmärtää vainoajan olevan mielenterveyshaasteilla varustettu vähän ressukka tapaus, voi asiaan suhtautua eri lailla. Ei pitäisi antaa sitä valtaa tekijälle mitä hän haluaa, se vaan innostaa lisää. Jos pystyy olemaan välinpitämätön tai mielummin huvittumaan tilanteesta, asia ei vaivaa ja on helpompi halutessaan keskittyä vaikka todisteiden keräämiseen jos aikoo tehdä ilmoituksen. Nämä stalkkerit harvemmin mitään tekevät, tarkoitus on vain aiheuttaa ahdistusta uhrille. Voi olla tietysti helpommin sanottu kuin tehty, riippuu persoonallisuudestasi."
Jos et ole kokenut samaa, et voi mitenkään ymmärtää. Anteeksi, mutta viestisi osoittaa sekä ajattelemattomuutta, empatiakyvytyömyyttä että ymmärtämättömyyttä niin uhria kuin vainoajaa kohtaan.
Vainoaminen on rikos, ja on melkoisen kestämätöntä vyöryttää pitkäkestoisesta ja jatkuvasta rikoksesta selviäminen ja sen kestäminen uhrin persoonallisuuden kontolle.
Aloitetaan vaikkapa siitä, että vainoaminen ei vaikuta ainoastaan niissä kohtaamishetkissä uhriin. Mietipä tätä pieni hetki.
Toisekseen se mitä neuvot avuksi ja ratkaisusi, on jokaisen uhrin työkalupatteristossa jo. Minä pidän vainoajaa ressukkana, ja kyllä, välillä pystyn nauramaan hänelle. Muttei se poista pelkoa tai helpota traumaa. Asia on aina mielessä kun avaan kotini ulko-oven.
Kolmanneksi, vainoaja on usein henkisesti sairas. Hän tarvitsee APUA. Jos vainoaa toista ihmistä, sitä aiheuttaa muussakin elämässä pahuutta ympärilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vahvasti ihastunut, mutta tämä nainen aiheutti minussa myös vihaa olemalla "liian täydellinen." En osaa oikein selittää miksi, mutta hän oli niin täydellinen että ihastuin, mutta samalla se vastustamaton täydellisyys sai minut vihaamaan häntä, koska en sietänyt sitä, että joku pystyi vaikuttamaan minuun n
Et siis koskaan pyytänyt treffeille vaan ikään kuin kostit naiselle sen, että hän oli liian täydellinen?
Kiitos, että avaudut. Onko sinulla mitään mt-diagnoosia, tai oletko itse diagnosoinut itselläsi mitään? Miten pärjäilet henkisesti?
Varmaan Tukholman syndrooma, mutta uhrina tunnen enemmän myötätuntoa vainoajaa kohtaan kuin hyväntahtoisia kokemukseni vähättelijöitä kohtaan, joilta haen tukea tai apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vahvasti ihastunut, mutta tämä nainen aiheutti minussa myös vihaa olemalla "liian täydellinen." En osaa oikein selittää miksi, mutta hän oli niin täydellinen että ihastuin, mutta samalla se vastustamaton täydellisyys sai minut vihaamaan häntä, koska en siet
Yritin siis kyllä alkuun päästä naisen seuraan ja ehdotin tapaamista parikin kertaa, mutta hän oli naimisissa. Jos olisi ollut kyse tavallisesta ihastumisesta, olisin antanut olla enkä varmaan olisi edes lähtenyt varatulle ehdottelemaan, mutta tämä nainen vangitsi minun täydellisyydellään niin täysin, etten pystynyt lopettamaan hänen ajattelemistaan ja se johti tähän pakkomielteiseen stalkkaamiseen.
Vuosia meni, ennen kuin tunne laimeni niin, että menetin mielenkiinnon stalkkaukseen ja lopetin. Viimeinen niitti hommalle oli sitten muutto toiselle paikkakunnalle. Se ei liittynyt tähän naiseen mitenkään vaan johtui muista syistä, mutta oli helpotus minullekin saada kunnon etäisyys tähän raivostuttavan täydelliseen, mutta huumaavan ihanaan naiseen. En ole keksinyt tälle mitään diagnoosia, vaikka olen sitä miettinyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vahvasti ihastunut, mutta tämä nainen aiheutti minussa myös vihaa olemalla "liian täydellinen." En osaa oikein selittää miksi, mutta hän oli niin täydellinen että ihastuin, mutta samalla se vastustamaton täy
Erotomania. Pakko-oire.
"Ikävä kuulla, ymmärrän täysin. Voisin kuitenkin tuoda myös toisenlaisen näkökulman asiaan; kun ymmärtää vainoajan olevan mielenterveyshaasteilla varustettu vähän ressukka tapaus, voi asiaan suhtautua eri lailla. Ei pitäisi antaa sitä valtaa tekijälle mitä hän haluaa, se vaan innostaa lisää. Jos pystyy olemaan välinpitämätön tai mielummin huvittumaan tilanteesta, asia ei vaivaa ja on helpompi halutessaan keskittyä vaikka todisteiden keräämiseen jos aikoo tehdä ilmoituksen. Nämä stalkkerit harvemmin mitään tekevät, tarkoitus on vain aiheuttaa ahdistusta uhrille. Voi olla tietysti helpommin sanottu kuin tehty, riippuu persoonallisuudestasi."
Helppo sanoa jos kokemusta ei ole, tai sitä on vaan jostain lievästä tapauksesta. Kirjoitin 2.sivulla meidän häiriköstä, joka ihastui mieheeni ja alkoi levittää juttua että mieheni vainoaa häntä, sitten juttua heidän suhteestaan, sitten siitä että minä mustasukkaisena vainoan häntä, jne. Miehelleni oli suurta haittaa työssään siitä että paikkakunnalla liikkui "tositarinaa" siitä että hän vainoaa tuttavanaista, ja myös sitten suhteesta. Minulle oli järkytys miten laajalti ihmiset "tiesi" että mieheni on menossa naimisiin toisen naisen kanssa. Tai että työpaikallani kaikki tietää että naisen mukaan vainoan ja olen uhkaillut häntä... Onneni oli että esimies tunsi naisen virallista kautta ja palkkasi minut tietäen, että olen vain uhri.
Miten näihin voisi suhtautua välinpitämättömästi? Tai huvittuneesti siihen että lapset kuulee kavereiltaan, että heidän isällä on suhde toisen naisen kanssa? Ei voi, ei.
Olipa hyvin kirjoitettu vainoajan näkökulma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista, ettei poliisi puutu vainoamiseen. Yritä siinä miettiä, miten päästä ahdistelijasta eroon.
Ei siihen pysty puuttumaan että joku soittelee tuntemattomasta numerosta tai ajelee useita kertoja päivässä talosi ohi. Miten se poliisi niinku tuollaiseen oikein puuttuu?
Jos tekijä on tiedossa, tottakai voi puuttua. Jos vainoaminen aiheuttaa sinussa pelkoa tai ahdistusta ja on toistuvaa, kuten päivittäin useasti talon ohi ajelu, voit tehdä rikosilmoituksen.
Kerrotko vielä mitä se rikosilmoitus auttaa? Tuleeko se tien päähän estämään talon ohi ajelun vai? Otahan nyt huomioon että rikosilmoitus on monella ko tehtynä, joten HE puhuvat faktaa kokemuksellaan, ja sinä mutuilet harhakuvitelmissasi joissa rikosilmoitus tulee kadunvarteen suojelemaan vainottua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä mitä se rikosilmoitus auttaa? Tuleeko se tien päähän estämään talon ohi ajelun vai? Otahan nyt huomioon että rikosilmoitus on monella ko t
Meillä auttoi rikosilmoitus ja esitutkinta, jossa poliisi puhutti vainoajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä mitä se rikosilmoitus auttaa? Tuleeko se tien päähän estämään talon ohi ajelun vai? Ota
Meillä tuo vain yllytti vainoajaa, hän oikein kieriskeli siinä huomiossa mitä sai
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikemminkin häirikkö. Puolituttu nainen ihastui mieheeni. Alkuun meni niin että pyrki jokaista mahdollista kautta ottamaan mieheeni yhteyttä ja pyysi tapaamista. Tai ilmestyi miehen työpaikalle. Mies ei vastannut mihinkään yhteydenottoon, niin nainen muutti taktiikkaa. Puhui joka puolella kuinka ihastunut mieheni on häneen, vainoaa ja stalkkaa, seuraa, kiertää kodin lähettyvillä jne. Levitti tarinaa myös miehen työpaikalle, meidän ystäville, kaikille, ja samalla yritti joka reittiä saada miehelle viestiä että voisiko hän tavata? Esim. otti yhteyttä miehen pomoon pyytäen, että määräisi miehen tapaamaan hänet 🙄
Sitten muuttui taas. Alkoi puhua ihmisille että heillä on suhde, ovat menossa naimisiin, mutta ongelmana olen minä, sairaalloisen mustasukkainen vaimo. Ja alkoi värvätä muita ihmisiä ottamaan mieheen yhteyttä ja puhumaan hänen puolestaan ja ehdottamaan tapaamista. Paheni siitä
Siis tällä naisellako oli puoliso?? Kirjoitit "keskustelut naisen puolison tai hoitavan lääkärin kanssa ei auttaneet"?? Tiesikö puoliso siis tästä?
Kyllä, olivat naimisissa ja kyllä, miehensä tiesi asiasta hyvinkin. Ja tiesi ettei mitään oikeaa suhdetta hänen vaimollaan ja minun miehelläni ollut. Ei halunnut sekaantua asiaan millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
On. Mielenvikainen ex jaksanut vainota säännöllisesti lähes 40 vuotta.
Oho! Veit voiton omasta ex-avokista. Tyyppi jaksoi stalkkeroida vaivaiset kahdeksan vuotta.
Eksä stalkkasi, vainosi ja janosi kostoa. Hän ei ollut henkisesti terve, mitä en valitettavasti ihan heti huomannut. Lisäksi oli nuorena muutamia "kavereita", jotka harrastivat välillä puhelinterroria, haukkumakirjeitä ja raivokohtauksia. Joo, olen sittemmin opetellut kantapään kautta valitsemaan seurani paremmin. Olen nykyään varovainen siinä ketä ihmisiä päästän elämääni. Jos heti alussa on jotenkin vähänkin outo olo ihmisestä, en halua tutustua enempää.
Vierailija kirjoitti:
Klassikko kun kertoo aiheesta jollekin "ehkä se oli paikalla sattumalta, oletko tullut ajatelleeksi".
Niin, se on voinut olla myös sattumaa. Osa "stalkkauksen uhreista" on oikeasti vainoharhaisia tai jopa psykoosissa.
Täällä palstalla on ainakin yksi harhainen joka horisee gangstalkkauksesta ja on varma, että hänen kehonsa sisälle on asennettu jotain ja lääkitty salaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klassikko kun kertoo aiheesta jollekin "ehkä se oli paikalla sattumalta, oletko tullut ajatelleeksi".
Niin, se on voinut olla myös sattumaa. Osa "stalkkauksen uhreista" on oikeasti vainoharhaisia tai jopa psykoosissa.Täällä palstalla on ainakin yksi harhainen joka horisee gangstalkkauksesta ja on varma, että hänen kehonsa sisälle on asennettu jotain ja lääkitty salaa.
Nykyään on muuten joissain piireissä hauskaa läppää ja huvitusta lietsoa noita psykoottisia ihmisiä lisää hakkeroinnin, anonyymien tekstiviestien jne avulla.
Jotkut ei tajua. Minäkin kutsuin yhtä miestä kahville, kauhistui ja kieltäytyi. Ihan kuin olisin yrittänyt vietellä.