Mitä mieltä olette animesta?
Anime, joka muutti elämäni; "Bocchi the Rock!".
BTR opetti minut hyväksymään itseni juuri sellaisena kuin olen; introverttinä.
Kommentit (317)
N32, komppaan sua mitä sanoit yleisestä pessimistisestä asenteesta. Sitä pessimistä asennetta kun esiintyy lähes kaikissa ketjuissa.
Jotkut tässä ketjussa kun sanoi animen olevan seksialusta niin siihen sanon, että itse en ainakaan katso animea sillä silmällä. Mä näen animet moniulotteisina mielikuvituksellisina tarinoina.
Mä oon elokuvaharrastaja enemmän kuin animeintoilija. Se anime on vain jäänyt vahvasti itseeni, kun Pokemon totutti lapsena siihen piirto- ja tarinajälkeen. Enkä elokuvaharrastajana ole rajoittunut vain tietynlaisiin elokuviin. Katson kaikkea mahdollista mitä vain on saatavillani. Animeakin katson kaikenlaista.
Tiesittekös, että Ronja Ryövärintyttärestäkin on animea tehty?
"Naisetkin voivat olla agressiivisia (tosielämässä ja fiktiossa), eikä sitä tarvitse pelätä. Jos hahmo on ensisijaisesti sukupuolen edustaja ja se vaikuttaa rajoittavasti kaikkeen mitä tämä sanoo ja tekee, niin se on huonoa kirjoittamista. Vi on Arcanessa sitä parasta antia, mutta ei hänkään ole mikään kovanaama vaan myös herkkä, inhimillinen eli uskottava, hyvin kirjoitettu hahmo. Oikeastaan jokaista hahmoa kun vähän tai vähän enemmän raaputtaa niin sieltä löytyy yllätyksiä."
Niin voivat olla. Mutta mielestäni on myös huonoa kirjoittamista, jos piirrät vaikka tikku-ukkohahmotelman sarjakuvaideasta (vuorosanoineen ja hahmojen eleillä), eikä hahmojen sukupuolta erota vasta sitten kun sille tikku-ukolle piirtää tissit tai kikkelin. Ja on ok jos jotkut hahmot on tällaisia androgyynejä, mutta jos kaikki nais- ja mieshahmot ovat tällaisia ei tarina ole kovin samaistuttava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ylpeä pedofiili, kun rakastan tätä animea. M25
Hei oikeasti, lopettaisit leikinlaskun vakavalla asialla. Pedofilia ei ole vitsailun asia.
En vitsaile. Minä olen pedofiili. :) M25
Mielenterveystalon sivuilta löytyy lapsiin kohdistuvan seksuaalisen kiinnostuksen omahoito-ohjelma. Suosittelen myös ottamaan yhteyttä omalääkäriisi tai mahdolliseen terapiakontaktiisi niin voivat ohjata sinut eteenpäin mistä saat apua. Pelkkä kiinnostus ei vielä johda rikoksiin, mutta sen mahdollisuus on hyvä ehkäistä.
Vierailija kirjoitti:
"Naisetkin voivat olla agressiivisia (tosielämässä ja fiktiossa), eikä sitä tarvitse pelätä. Jos hahmo on ensisijaisesti sukupuolen edustaja ja se vaikuttaa rajoittavasti kaikkeen mitä tämä sanoo ja tekee, niin se on huonoa kirjoittamista. Vi on Arcanessa sitä parasta antia, mutta ei hänkään ole mikään kovanaama vaan myös herkkä, inhimillinen eli uskottava, hyvin kirjoitettu hahmo. Oikeastaan jokaista hahmoa kun vähän tai vähän enemmän raaputtaa niin sieltä löytyy yllätyksiä."
Niin voivat olla. Mutta mielestäni on myös huonoa kirjoittamista, jos piirrät vaikka tikku-ukkohahmotelman sarjakuvaideasta (vuorosanoineen ja hahmojen eleillä), eikä hahmojen sukupuolta erota vasta sitten kun sille tikku-ukolle piirtää tissit tai kikkelin. Ja on ok jos jotkut hahmot on tällaisia androgyynejä, mutta jos kaikki nais- ja mieshahmot ovat tällaisia ei tarina ole kovin samaistuttava.
Pitääkö tarinan olla samaistuttava että siitä voi pitää? Pitääkö voida samaistua kaikkiin hahmoihin tai vähintään päähenkilöön jotta siitä voi nauttia? Ei nyt tuu ihan heti mieleen sarjaa jossa olisi hahmo täysin kuten minä, saati sitten että tarina on kuin omani (fantasia, scifi jne.). Monta hahmoa kyllä joilla samoja persoonallisuuden piirteitä ja siten samaistuttavia, sukupuolesta riippumatta. Olisko tässä se pointti? Miksi niillä sukupuolielimillä pitäisi olla niin suurta merkitystä - ellei ne sitten näyttele pääosaa. Henkilökohtaisesti en tuijota ruutua miettien hahmojen värkkejä.
"Olet siis sitä koulukuntaa joka näkee sen fuusiotanssin seksuaalisena aktina, vaikka se virallisestikin on kerrottu symboloivan ihmissuhteista yleisellä tasolla, miten ihmiset toimii tiiminä. Toivottavasti et katsonut sitä elokuvaa jossa Steven fuusioituu isänsä kanssa. Yök mikä mielikuvitus sinulla. 🤮"
Seksuaalisen siitä teki omissa silmissäni Pearlin suhtautuminen asiaan kuin se olisi sille hyvinkin intiimi tapahtuma. Samoin Garnetin muodostumisen symboliikka viittaa kahden rakastavaisen yhdistymiseen (ja yhdyntä on aika läheltäliippaavaa). Pelkkään katseeseen voi saada himoa riippuen miten hahmot suhtautuvat eleeseen ja mikä tilanne on.
Kaikkien makuun ei naamalle hierottu lgbt-pakotus vaan ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ylpeä pedofiili, kun rakastan tätä animea. M25
Hei oikeasti, lopettaisit leikinlaskun vakavalla asialla. Pedofilia ei ole vitsailun asia.
En vitsaile. Minä olen pedofiili. :) M25
Mielenterveystalon sivuilta löytyy lapsiin kohdistuvan seksuaalisen kiinnostuksen omahoito-ohjelma. Suosittelen myös ottamaan yhteyttä omalääkäriisi tai mahdolliseen terapiakontaktiisi niin voivat ohjata sinut eteenpäin mistä saat apua. Pelkkä kiinnostus ei vielä johda rikoksiin, mutta sen mahdollisuus on hyvä ehkäistä.
Kiitos. Me suomalaiset miehet olemme sairaita ja totaalises
Sun mielenterveysongelmat tuntuu pahenevan päivä päivältä ja toivon että olet hakenut itsellesi apua. Lääkkeet ja terapia varmaan auttaisivat edes hetkellisesti sun pahimpiin kohtauksiin tai sitten muutaman kuukauden laitosjakso.
M25 on selvästi pedofiili ja naisvihaaja.
-N22
Lapsille. Ap on lapsentasoinen. Ap tykkää pikkulapsista, mutta väärällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
🙄 unohtui laittaa M30
Saattaa olla jo 40 ja neitsyt (mitä nyt ahdistelee pikkulapsia)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli yhtään kolahtaa scifi-toiminta-genren anime, niin suosittelen katsomaan Ghost In Shell Standalone Complex ja Standalone Complex 2nd Gig. Sarjaa on tehty noiden jälkeenkin, ja viimeisimmät tuotokset on nähtävissä Netflixin puolella.
Ghost in the Shellistä on myös elokuvat animena:
Ghost in the Shell aaveääni (1995) ja Ghost in the Shell 2: Innocence (2004)
Myönnän, että nämäkin löysin kirppikseltä ja olipa päässyt unohtumaan. Kommenttisi ansiosta otan nämäkin katseluuni lähiaikoina.
M30
Tuosta vuonna 1995 tehdystä elokuvasta pidin itse, mutta tuo vuoden 2004 ei itselleni uponnut. Kyllä sen katsoi, mutta ei vaan ollut ehkä sitä parasta antia. Elokuvia on tehty muitakin. Tässä listaa, mitä Wikipediasta löysin:
Ghost in the Shell: Stand Alone Complex - Solid State Society
Ghost in the Shell: The New Movie
Aiemmin mainitsemieni sarjojen lisäksi löytyy mm. Ghost in the Shell: Arise - Alternative Architecture ja Ghost in the Shell: SAC_2045 (Netflix). Lisäksi löytyy vielä:
Ghost in the Shell: Stand Alone Complex - The Laughing Man
Ghost in the Shell: Stand Alone Complex - Tachikoma no Hibi (Tachikomatic Days / animated shorts)
Ghost in the Shell: S.A.C. 2nd GIG - Individual Eleven
Ghost in the Shell: S.A.C. 2nd GIG - Tachikoma no Hibi (Tachikomatic Days / animated shorts)
Aika sairasta trollailua täällä. En edes usko M25n ja M27n kirjoittelevan täällä vaan yksi ja sama trolli vaan mustamaalaa miespuolisia nimimerkinkäyttäjiä.
Tuommoiset trollailut saisi hulluksi, jos tältä palstalta ei voisi irtaantua. Siis ihan helevetin sairasta trollailua.
Vierailija kirjoitti:
Aika sairasta trollailua täällä. En edes usko M25n ja M27n kirjoittelevan täällä vaan yksi ja sama trolli vaan mustamaalaa miespuolisia nimimerkinkäyttäjiä.
Tuommoiset trollailut saisi hulluksi, jos tältä palstalta ei voisi irtaantua. Siis ihan helevetin sairasta trollailua.
Trolli tai mt-ongelmainen, yleensä tulevat samassa paketissa. Sääli.
Vierailija kirjoitti:
"Olet siis sitä koulukuntaa joka näkee sen fuusiotanssin seksuaalisena aktina, vaikka se virallisestikin on kerrottu symboloivan ihmissuhteista yleisellä tasolla, miten ihmiset toimii tiiminä. Toivottavasti et katsonut sitä elokuvaa jossa Steven fuusioituu isänsä kanssa. Yök mikä mielikuvitus sinulla. 🤮"
Seksuaalisen siitä teki omissa silmissäni Pearlin suhtautuminen asiaan kuin se olisi sille hyvinkin intiimi tapahtuma. Samoin Garnetin muodostumisen symboliikka viittaa kahden rakastavaisen yhdistymiseen (ja yhdyntä on aika läheltäliippaavaa). Pelkkään katseeseen voi saada himoa riippuen miten hahmot suhtautuvat eleeseen ja mikä tilanne on.
Kaikkien makuun ei naamalle hierottu lgbt-pakotus vaan ole
Toivoisin että sinä ja kaltaisesi olisitte edes rehellisiä ja johdonmukaisia tuollaisessa kritiikissä. Ei voi ensin väittää että animet kuten Teasing Master Takagi-san tai Dont Toy with Me, Miss Nagatoro ovat täysin viattomia, ei alaikäisiä seksualisoivia, eikä missään nimessä aikuisille miehille jynkytyksen kohteeksi tehtyjä sarjoja, ja sitten syyttää jotain Steven Universea siitä että se seksualisoisi sukupuolettomia avaruusolentoja koska toinen näistä punastuu ihailemansa tyypin huomioidessa hänet. Myös se että tämä jälkimmäinen nähdään jonain pakotuksena vaikka sillä on tarinassa selvä funktio, mutta vain heterosuhteisiin osataan suhtautua normaalisti, siinäkin tapauksessa jos ne on väkisin väännetty ja laiskasti kirjoitettu.
"Toivoisin että sinä ja kaltaisesi olisitte edes rehellisiä ja johdonmukaisia tuollaisessa kritiikissä. Ei voi ensin väittää että animet kuten Teasing Master Takagi-san tai Dont Toy with Me, Miss Nagatoro ovat täysin viattomia, ei alaikäisiä seksualisoivia, eikä missään nimessä aikuisille miehille jynkytyksen kohteeksi tehtyjä sarjoja, ja sitten syyttää jotain Steven Universea siitä että se seksualisoisi sukupuolettomia avaruusolentoja koska toinen näistä punastuu ihailemansa tyypin huomioidessa hänet. Myös se että tämä jälkimmäinen nähdään jonain pakotuksena vaikka sillä on tarinassa selvä funktio, mutta vain heterosuhteisiin osataan suhtautua normaalisti, siinäkin tapauksessa jos ne on väkisin väännetty ja laiskasti kirjoitettu."
Minä en ole tässä ketjussa väittänyt ettei anime sisällä alaikäisiä seksualisoivaa sisältöä (annoin esimerkiksi Made In Abyssin, jota ihmettelin miten siinä oleva sisältö on voinut päästä läpi), vaan väitin että suurin osa animesta ei sisällä. Annoin esimerkiksi top 100-animelistan, jossa enemmistö sarjoista/leffoista ei sisällä moeta.
Vastapuoli sanoi jenkkituotannon olevan parempaa, jolloin vastaväitin etten pidä liiallisesta vähemmistörummutuksesta, joita kaikki suositut sarjat siellä nykyään sisältävät ja pyysin esimerkkiä suosituksista.
Vastapuolella ei ollut näyttää esimerkiksi mitään listaa ja sieltä vaihtoehtoja jotka eivät sisällä lgbt+:aa. Sen sijaan vain sain haukut, että olen jotenkin viallinen ihminen kun en ensisijaisesti tykkää moista settiä katsoa.
Mielestäni keskustelu ei ole ollut kaikin puolin asiallista. Suvaitsevassa maailmassa heteroilla on oikeus pitää tai olla pitämättä lgbt-sisällöstä (itse pidin Hazbin Hotellista vaikkei se taida sisältää yhden yhtä heteroa) ja preferoida itselleen mieluisampaa sisältöä. En katso animessakaan BL/GL-sarjoja (Yuri on Ice poikkeus, se oli hyvä).
Steven Universen "hahmojen sukupuolettomuus" menee yhtä hyvin läpi kuin Seven Deadly Sins-animen Elaine, joka on fyysisesti 10v mutta toki yli 1000v keiju joten se voi seurustella yhden isokokoisen mieshahmon kanssa.
Tuohon vähemmistöpakotukseen on pakko kommentoida: heteroromanssia pakotetaan vielä enemmän, joka paikassa.
Et voi mennä katsomaan edes supersankarielokuvaa ilman, että elokuvaan on pitänyt änkeä (99,999% tapauksista miehen ja naisen välinen) romanssisivujuoni, joskus useampikin. Jok'ikisessä lasten ja nuorten sarjassa on seurustelevia heteropareja ja heteroihastuksia, ja aikuisyleisölle suunnatuissa näytellyissä sarjoissa lähes poikkeuksetta AINA heteroseksiä. Koska jostain syystä se on ilmeisesti juonen kannalta *todella* tärkeää, että näemme tasan tarkkaan mitä jokaisen parin vällyjen välissä tapahtuu.
Edes mainoksia ei osata tehdä ilman heteropakotusta. Vaatteita mainostaa hymyilevä heteroperhe, alusvaatteita toisiinsa kietoutuneet mies ja nainen, ruokamainoksissa äiti kokkaa heteronormatiiviselle perheelleen tai mies ja nainen ovat ravintolatreffeillä, jopa huonekaluja mainostetaan ajatuksella "nuori pari (mies ja nainen, tottakai) ovat muuttaneet ensimmäiseen yhteiseen asuntoon".
Kannattaa seuraavan kerran - mitä tahansa mediaa tarkastellessaan - pitää vaikka tukkimiehen kirjanpitoa siitä, minkä verran sarjassa OIKEASTI esiintyy minkäkin suuntauksen edustajia. Voi olla silmiä avaavaa.
N30
"Tuohon vähemmistöpakotukseen on pakko kommentoida: heteroromanssia pakotetaan vielä enemmän, joka paikassa. .....
Kannattaa seuraavan kerran - mitä tahansa mediaa tarkastellessaan - pitää vaikka tukkimiehen kirjanpitoa siitä, minkä verran sarjassa OIKEASTI esiintyy minkäkin suuntauksen edustajia. Voi olla silmiä avaavaa."
Minua ei kiinnosta mikä on sinun mielestäsi pakotusta ja mikä ei ole. Seuraan juttuja joista pidän, olkoon ne mainstreamia tai ei. Kuulun seksuaalienemmistöön, mutta harrastuksiltani vähemmistöön. Eli toteutan kumpaakin itseäni oman mieleni mukaan, kukaan fanaatikko ei voi pakottaa minua harrastamaan padelia tai katsomaan mediaa josta en pidä. Kokeilla voin mutta minulla on oikeus preferensseihini ja niiden perusteisiin. Lempiruokani voi olla peruna vaikka joku triggeröityy ja kokee ettei saa pitää perunasta sillä sitä on tarjolla liikaa ja joka puolella.
N33
Vierailija kirjoitti:
"Tuohon vähemmistöpakotukseen on pakko kommentoida: heteroromanssia pakotetaan vielä enemmän, joka paikassa. .....
Kannattaa seuraavan kerran - mitä tahansa mediaa tarkastellessaan - pitää vaikka tukkimiehen kirjanpitoa siitä, minkä verran sarjassa OIKEASTI esiintyy minkäkin suuntauksen edustajia. Voi olla silmiä avaavaa."
Minua ei kiinnosta mikä on sinun mielestäsi pakotusta ja mikä ei ole. Seuraan juttuja joista pidän, olkoon ne mainstreamia tai ei. Kuulun seksuaalienemmistöön, mutta harrastuksiltani vähemmistöön. Eli toteutan kumpaakin itseäni oman mieleni mukaan, kukaan fanaatikko ei voi pakottaa minua harrastamaan padelia tai katsomaan mediaa josta en pidä. Kokeilla voin mutta minulla on oikeus preferensseihini ja niiden perusteisiin. Lempiruokani voi olla peruna vaikka joku triggeröityy ja kokee ettei saa pitää perunasta sillä sitä on tarjolla liikaa ja joka puolella.
N33
Hyvä homma, sittenhän olemme täysin samalla aaltopituudella! Minua myöskään ei kiinnosta mikä on sinun tai jonkun muun mielestä "naamalle hierottua lgbt-pakotusta" - mikäli sitä jostain syystä näkee kaikkialla (kuten muutamista aikaisemmista viesteistä on voinut päätellä), niin se on niinsanotusti voi voi.
N30
"Pitääkö tarinan olla samaistuttava että siitä voi pitää? Pitääkö voida samaistua kaikkiin hahmoihin tai vähintään päähenkilöön jotta siitä voi nauttia? Ei nyt tuu ihan heti mieleen sarjaa jossa olisi hahmo täysin kuten minä, saati sitten että tarina on kuin omani (fantasia, scifi jne.). Monta hahmoa kyllä joilla samoja persoonallisuuden piirteitä ja siten samaistuttavia, sukupuolesta riippumatta. Olisko tässä se pointti? Miksi niillä sukupuolielimillä pitäisi olla niin suurta merkitystä - ellei ne sitten näyttele pääosaa. Henkilökohtaisesti en tuijota ruutua miettien hahmojen värkkejä."
Samaistuttavuus on tärkein asia kun aletaan tekemään kaupallista mediaproduktiota. Päähenkilöiden ikä korreloi vahvasti aiottuun markkinointikohdeyleisöön. Se ei tarkoita, että voi asettua suoraan hahmon sisälle vaan se että hahmo sisältää niin paljon tuttuja tuntemuksia ja ajatuksia, että voit myötäelää ja ymmärtää hänen tekemisiään ja valintojaan. Mitä lähempänä hahmo kuitenkin muistuttaa sinua, sitä enemmän yleensä pidät automaattisesti tämän puolia ja pidät hahmosta.
Et ymmärtänyt tikku-ukkovertausta: hahmojen vuorosanat, maneerit ja kommunikointityyli eri henkilöiden kanssa on persoonallista ja siihen vaikuttaa yhtenä vahvasti sukupuoli. Esimerkiksi Disneyssä Ursula ja Cruella de Vil elehtivät ja puhuvat kuin itsevarmat vanhemmat naiset ja taas miespahis Gaston puhuu ja elehtii kuin itsetärkeä machomies. Voisit päätellä heidän sukupuolensa jo pelkistä hahmotelmista, jossa on vain kehonkieli ja vuorosanat.
Olet siis sitä koulukuntaa joka näkee sen fuusiotanssin seksuaalisena aktina, vaikka se virallisestikin on kerrottu symboloivan ihmissuhteista yleisellä tasolla, miten ihmiset toimii tiiminä. Toivottavasti et katsonut sitä elokuvaa jossa Steven fuusioituu isänsä kanssa. Yök mikä mielikuvitus sinulla. 🤮