HS: Huutava työvoimapula? Nuoret aikuiset lähettävät pk-seudulla kymmenittäin työhakemuksia ja mihinkään ei pääse edes työhaastatteluun!!
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010268650.html
Pääkaupunkiseudulta on erittäin vaikea tällä hetkellä saada mitään töitä jos ei sitten ole jo pitkää työkokemusta takana..
Eikös meillä pitänyt olla aivan hirvittävä työvoimapula mutta kaikki nuoret vain makaavat laiskoina sohvalla ja pelaavat pleikkaa, eivätkä viitsi mennä mihinkään töihin?
Kommentit (793)
Vierailija kirjoitti:
Mun ystävä on HR.llä töissä ja sanoi palkkapyynmöt ovat älyttömiä.
He työllistävät joka kesä 5 nuorya, alan opiskelijaa.
Palkka 1700 e on sanottu ilmoituksessa ja vaaditut opinnot. Silti hakijoita on muiltakin aloilta ja ei tietty op pisteitä lainkaan. Pyynnit ovat 2400-3000 e vaikka palkka on ilmoituksessa mainittu.
Mm työajat ovat uudet, eikä sopimusta kunnioiteta. Viidestä vähintään 1 ilmoittaa lopettaa aikaisemmin, pitää vapaata jne.Ja jos työt on viime kesänä jätetty kesken, haetaan seuraavana vuonna uudestaan. Soitetaan vielä perään. Ystäväni on sanonut muistatko viime vuonna, kun lopetit etuajassa ja jätit meidät pulaan. Ei pidetä lopettamista pahana.
Yleensä jos moni lopettaa kesken niin työoloissa on jotain vialla. Hyvällä työpaikalla Ihmiset viihtyvät. Myös ne nuoret.
T. Viisikymppinen nainen, jolla on kokemusta monenlaisilta työpaikoilta.
Kyse ei ole edes työtehtävistä, vaan siitä miten työntekijöihin suhtaudutaan.
Maakunnassa on työtä. Pakkoko siellä ylikalliissa betonilähiössä pk-seudulla on asua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Aina hauskaa kun oletaan esimerkiksi "joku muu". "Tunnen sen ja sen..." Entäs sinä itse? Et tainnut olla lainkaan yhtä fiksu. Jos olisit, käyttäisit itseäsi esimerkkinä. :D Pääsit ilmeisesti silti töihin johonkin, tai ehkä et päässyt."
Minä olen päässyt töihin huonosti. Nuorena vähän paremmin, vanhempana huonommin. Nyt opiskelen yliopistossa ja hankin haluttua osaamista, vaikka luultavasti minua ei sittenkään huolita töihin, koska olen jo väärän ikäinen ja CV on pilalla.
Johan tuosta rekryhenkilönkin kirjoituksesta paistoi se, että mitään ei anneta anteeksi. Jos et ole onnistunut työelämässä, niin et enää ikinä saa uutta mahdollisuutta, vaikka yrittäisit kouluttaa itsesi.
Noh, tästä on aikaa mutta 9.4.79 loppui yo-kirjoitukset ja työt aloitin 16.4. Pääsin yliopistolle toimistoapulaiseksi. 14 vuotta vierähti josta viimeiset vuodet kamreer
Ennen oli erilaista.
Nykyään vaaditaan yliopistotutkinto moniin sellaisiin töihin joihin ennen pääsi suoraan lukiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Aina hauskaa kun oletaan esimerkiksi "joku muu". "Tunnen sen ja sen..." Entäs sinä itse? Et tainnut olla lainkaan yhtä fiksu. Jos olisit, käyttäisit itseäsi esimerkkinä. :D Pääsit ilmeisesti silti töihin johonkin, tai ehkä et päässyt."
Minä olen päässyt töihin huonosti. Nuorena vähän paremmin, vanhempana huonommin. Nyt opiskelen yliopistossa ja hankin haluttua osaamista, vaikka luultavasti minua ei sittenkään huolita töihin, koska olen jo väärän ikäinen ja CV on pilalla.
Johan tuosta rekryhenkilönkin kirjoituksesta paistoi se, että mitään ei anneta anteeksi. Jos et ole onnistunut työelämässä, niin et enää ikinä saa uutta mahdollisuutta, vaikka yrittäisit kouluttaa itsesi.
Noh, tästä on aikaa mutta 9.4.79 loppui yo-kirjoitukset ja työt aloitin 16.4. Pääsin yliopistolle toimistoapulaiseksi
Nykyään jokaisella, näin halutessaan, on mahdollisuus opiskella. Ennen se oli vain harvojen "herkkua" ;eivät torppien tyttäret ja pojat voineet edes haaveilla moisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Yrityksen perustaminen ei ole ilmaista, eikä ennakkoveroja voi edes arvioida, saatikka sitten maksaa, ellei ole hajuakaan siitä mitä voisi myydä ja kuinka paljon siitä voisi realistisesti tulla tuloja."
Tilitoimistot on tätä varten. Sieltä kysyttäisiin alkuinvestointien määrä eli tappioksi kirjattavat, kuinka monelle vuodelle niitä kirjataan, ja kerrottaisiin aloittelevalle yrittäjälle, että ei tarvi maksaa ennakkoveroja vielä vähään aikaan, sillä et tule tekemään voittoakaan vähään aikaan. Yksikään aloittaja yrittäjä ei maksa ennakkoveroa, jos älyää kysyä neuvoa jostain ensin. Tietenkään ei maksa, sillä ei tee voittoa. Veroa maksetaan vain voitosta. Tilitoimisto tekee tarvittaessa selvityksen verottajalle tästä.
Tilitoimiston palvelu ei ole kovin kallista, kannattaa ehdottomasti jos yrittäjäksi r
Totta kai yrittäjän on järkevä käyttää kirjanpitäjää eikä säheltää itse. Mutta tämä keskustelun juonne lähti käyntiin siitä, kun sanoin, että aloitteleva yrittäjä ei voi sokkona aloittaa vaan hänen täytyy pystyä arvioimaan, paljonko liikevaihtoa olisi mahdollista kuluvan vuoden aikana tulla, ihan jo siksikin, että ilman sitä arviota ei voi maksaa ennakkoverojakaan. Sitä kirjanpitäjä ei voi tehdä puolestasi. Sinun täytyy itse tuntea se suunnittelemasi liiketoiminta.
Ei kukaan voi aloittaa liiketoimintaa ilman kunnollisia suunnitelmia, ajatellen että "YOLO alanpas leikkaamaan ihmisten nurmikoita ja katsotaan miten käy". Tai VOI toki jos pappa betalar joka tapauksessa, mutta oletan että tällaiset tyypit eivät pahemmin muutenkaan tuskaile, etteivät pääse hanttihommiin vaikka ovat lähettäneet satoja hakemuksia.
Työvoimapula on EK:n oma keksintö. Sillä verukkeella saadaan tuotua maahan halpatyövoimaa, joka ei osaa vaatia edes minimiä. Ja yhteiskunta maksaa heidän asumisen ja elämisen verovaroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, tästä on aikaa mutta 9.4.79 loppui yo-kirjoitukset ja työt aloitin 16.4. Pääsin yliopistolle toimistoapulaiseksi
Totta tavallaan. Omat nuoret ovat päässeet heti opiskeluiden jälkeen vakitöihin omalle alalle ja palkka mennyt nopeaati ohi oman palkkani vaikka olen ollut hyvissä tehtävissä. Mun ura/palkkakehitys vei n 25v
Lastenlasten kohtalosta ei tietenkään tietoa, ovat vasta 5-8v.
Mä oon monessa asiassa per*sujen kanssa samaa mieltä, mutta näissä leikkausasioissa oon eri mieltä enkä ymmärrä, miten vähän siellä ymmärretään nykyajan työelämää ja -markkinoita. Kokopöivätyöt ovat vähentyneet paljon eivätkö kaikki edes niitä voi tehdä, mutta ne tuovat silti monesti arkeen rytmiä ja sisältöä. Mistä jatkossa saadaan osa-aikatyöläisiä, keikkalaisia, sijaisia yms. kun suojaosa lähtee? Että on parempi olla tekemättä mitään kuin edes jotain? Oon aivan pöyristynyt tuosta ehdotuksesta ja et se aiotaan runkoa läpi. Ei mitään ymmärrystä nykyajan työelämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan matalan palkankin työpaikkoihin vaikea päästä. Edes aiempi kokemus alalta ei mitenkään takaa työpaikkaa.
Juu, olen 1,5v hakenut hoitoapulaisen töihin joihin aiemmin pääsi helposti määräaikaiseksi. 2 työkaastattelussa kävin, tarjosivat vain satunnaisia sairasloma keikkoja.
Toivottavasti otit työn vastaan ja sait jalan ovenväliin niihin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon monessa asiassa per*sujen kanssa samaa mieltä, mutta näissä leikkausasioissa oon eri mieltä enkä ymmärrä, miten vähän siellä ymmärretään nykyajan työelämää ja -markkinoita. Kokopöivätyöt ovat vähentyneet paljon eivätkö kaikki edes niitä voi tehdä, mutta ne tuovat silti monesti arkeen rytmiä ja sisältöä. Mistä jatkossa saadaan osa-aikatyöläisiä, keikkalaisia, sijaisia yms. kun suojaosa lähtee? Että on parempi olla tekemättä mitään kuin edes jotain? Oon aivan pöyristynyt tuosta ehdotuksesta ja et se aiotaan runkoa läpi. Ei mitään ymmärrystä nykyajan työelämästä.
Katsot asiaa väärästä suunnasta. Persut katsoo sitä nykyään työantajan suunnasta jolloin katoaa kiinnostus duunarin, opiskelija tai työttömän elämään ja selviytymiseen. Keskiöön nousee yrittäjien tulojen maksimointi.
Työllisyyden hoitoon riittää huudella "menkää töihin" ja jankuttaminen "että töitä kyllä kunnon ihmiselle löytyy" jolloin viesti on se että kunnon ihminen on töissä ja kunnottomat laiskurit työttömänä. Kunnottomille laiskureille ei tarvikaan mitään apua tai tukea antaa vaan lähinnä kurmuuttaa kun kehtaavat olla laiskureita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tiedä häntä. Poikani laittoi hakemuksia pk-seudulle ihan toiselta puolen Suomea, amk:sta valmistumassa vasta, ei alan työkokemusta. Sai töitä isosta kansainvälisestä yrityksestä heti puoleksi vuodeksi ja jatkoa jo tarjottu. Ilman suhteita.
Ainakin ennen oli pohjoisesta tulleilla hyvä maine eli pidettiin hyvinä, ahkerina työntekijöinä. Olin nuorena monta kesää Vantaalla HK:lla makkarapakkaamossa töissä ja koko tehtaalla oli suurin osa kesätyöntekijöistä muualta kuin pk-seudulta. Ja niistä lähes kaikki vanhoillislestadiolaisia. Suviksiin saatiin aina pekkasvapaata ja vakkarit ihmetteli alkuun, et miks kaikki nyt yhtäaikaa vapaalla :D Samoin Inex työllisti hyvin silloin pohjoisesta tulleita, liekö vieläkin? Itsekin opiskelin tosiaan Pohjois-Suomessa ja lähes kaikki kesät vietin pk-seudulla. Raksoille tuli myös ja siivoushommiin pohjoisesta porukkaa (lestadiola
Tässä tapauksessa ei ollut pohjoisesta. Silti sai töitä 😉
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaksi nuorta on nyt hakenut muutamia vuosia kesätöitä ja opintojen oheen tehtäviä töitä ja todella tuttua tuo nyt kuvattu rumba. Hakemuksia saa lähetellä kymmeniä ja rekrytoinnit ovat monivaiheisia ja uskomattoman tarkkoja tarjottuun työhön nähden. Monta kertaa on saanut tsempata omia nuoria että pitää vain puskea, lopulta kyllä onnistuu. Ja lopulta onkin onnistunut, lähinnä niin että on sitten onnistunut olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja jollain ihmeellä erottumaan. Mutta kyllä se on kuluttavaa ja syö helposti nuoren itsetuntoa.
Onnella on monesti merkitystä. Poikani sai muutamia vuosia sitten naapurikaupungin yksiköstä oman alansa kesätyön, kun pakotin introvertin poikani kyselemään hakemuksensa perään. Muissa sen kaupungin yksiköissä oli jo kesätyöt jaettu, mutta se meitä lähin yksikkö oli vasta valintaa tekemässä. Iso pomo sitten kertoi maininneensa tuonne poikani "aktiivisuudesta" ja poika sai kesätyön. Seuraavana kesänä, jälleen patistukseni avulla, poika tsemppasi oman kaupungin vastaavasta yksiköstä kesätyön. Samaa alaa opiskeleva kaverinsa haki kehotuksestamme sinne naapurikaupungin yksikköön, jossa poikani oli edellisenä kesänä ollut. Käskimme myös soittaa sinne. Ei tullut valituksi, mutta yllättäen se sinne alun perin valittu kaveri oli perunut tulonsa ja poikani kaveri oli jäänyt "aktiivisena" mieleen. Hänelle sitten soitettiin, että saa sittenkin sen kesätyön.
Nykyään jokaisella, näin halutessaan, on mahdollisuus opiskella. Ennen se oli vain harvojen "herkkua" ;eivät torppien tyttäret ja pojat voineet edes haaveilla moisesta.
Tämäkään ei pidä enää käytännössä täysin paikkaansa varsinkaan ja etenkään korkeakouluhauissa. Eivät kaikki halukkaat pääse opiskelemaan vaikka hakisivat useisiin paikkoihin. Omaakin kokemusta on.
Ja ei, en ole hakenut vain Helsinkiin enkä suosituille aloille kuten eivät kaikki muutkaan.
Täällä jotkut kovin sitkeästi pitävät kiinni fantasiasta, jossa kaikki halukkaat pääsevät opiskelemaan ja töihin kunhan vaan yrittävät tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkään ei pidä enää käytännössä täysin paikkaansa varsinkaan ja etenkään korkeakouluhauissa. Eivät kaikki halukkaat pääse opiskelemaan vaikka hakisivat useisiin paikkoihin. Omaakin kokemusta on.
Ja ei, en ole hakenut vain Helsinkiin enkä suosituille aloille kuten eivät kaikki muutkaan.
Täällä jotkut kovin sitkeästi pitävät kiinni fantasiasta, jossa kaikki halukkaat pääsevät opiskelemaan ja töihin kunhan vaan yrittävät tarpeeksi.
Ei näytä lainaaminen eikä lainausmerkit toimivan. Eka kappale siis joltain edelliseltä kirjoittajalta.
Olin juuri työhaastattelu saa ..alennuin korkeakoulutwttuna hakemaan matalan vaatimustason työtä jossa tarjottiin 11 euron tuntipalkalla...en saanut paikkaa...
Täytyy kai onnitella itseäni
Ei ole aitoa innostusta työtä kohtaan
Työvoimapula on mystinen juttu. Se on aivan hirvittävän kova justiinsa nyt.
Samalla korkeastikoulutettujen työttömyys nousee kovaa vauhtia.
Ja mitkä on ratkaisut työvoimapulaan?
Yrittäjien suosikkikeinot työvoimapulan helpottamiseksi sääntelymuutoksista ovat
palkan sivukulujen alentaminen (53 % vastaajista),
henkilöperusteisen irtisanomisen helpottaminen (45 %),
paikallisen sopimisen lisääminen (45 %),
määräaikaisten sopimusten helpottaminen (41 %) ja
takaisinottovelvollisuuden poistaminen (35 %)
Kun nämä uudistukset on saatu läpi, aikaisemmin osaamaton työvoima muuttuu kuin taikaiskusta osaavaksi työvoimaksi ja pula katoaa. Pim vaan!
Todella mystistä.
Vierailija kirjoitti:
Työvoimapula on EK:n oma keksintö. Sillä verukkeella saadaan tuotua maahan halpatyövoimaa, joka ei osaa vaatia edes minimiä. Ja yhteiskunta maksaa heidän asumisen ja elämisen verovaroista.
Tulee aika kalliiksi tämä halpatyövoima tuolla metodilla. Yksi työntekijä kuluttaa huomattavasti enemmän yhteiskunnan tukirahoja kuin kerryttää verotuloja. Rikkaiden sekä suuryritysten on siis lopetettava veronkierto erinäisillä järjestelyillä kikkailemalla, jotta valtion kassaan saadaan riittävästi massia elättämään kymmenien tuhansien halpatyöntekijöiden joukko. Muu ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee aika kalliiksi tämä halpatyövoima tuolla metodilla. Yksi työntekijä kuluttaa huomattavasti enemmän yhteiskunnan tukirahoja kuin kerryttää verotuloja. Rikkaiden sekä suuryritysten on siis lopetettava veronkierto erinäisillä järjestelyillä kikkailemalla, jotta valtion kassaan saadaan riittävästi massia elättämään kymmenien tuhansien halpatyöntekijöiden joukko. Muu ei auta.
Niitä työttömiä aletaan kohta palkata polkupalkoilla hommiin. No worries!
Nuorelle aikuiselle...työharjoitteluun/ töihin ulkomaille hankkiutuminen on yksi vaihtoehto.