Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Huutava työvoimapula? Nuoret aikuiset lähettävät pk-seudulla kymmenittäin työhakemuksia ja mihinkään ei pääse edes työhaastatteluun!!

Vierailija
04.03.2024 |

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010268650.html

Pääkaupunkiseudulta on erittäin vaikea tällä hetkellä saada mitään töitä jos ei sitten ole jo pitkää työkokemusta takana..

Eikös meillä pitänyt olla aivan hirvittävä työvoimapula mutta kaikki nuoret vain makaavat laiskoina sohvalla ja pelaavat pleikkaa, eivätkä viitsi mennä mihinkään töihin?

Kommentit (793)

Vierailija
681/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Aina hauskaa kun oletaan esimerkiksi "joku muu". "Tunnen sen ja sen..." Entäs sinä itse? Et tainnut olla lainkaan yhtä fiksu. Jos olisit, käyttäisit itseäsi esimerkkinä. :D Pääsit ilmeisesti silti töihin johonkin, tai ehkä et päässyt."

Minä olen päässyt töihin huonosti. Nuorena vähän paremmin, vanhempana huonommin. Nyt opiskelen yliopistossa ja hankin haluttua osaamista, vaikka luultavasti minua ei sittenkään huolita töihin, koska olen jo väärän ikäinen ja CV on pilalla.

Johan tuosta rekryhenkilönkin kirjoituksesta paistoi se, että mitään ei anneta anteeksi. Jos et ole onnistunut työelämässä, niin et enää ikinä saa uutta mahdollisuutta, vaikka yrittäisit kouluttaa itsesi. 

En tiedä oliko kommenttisi jollekin tietylle ihmiselle. Mutta kommentoidaan sitten itsestä. Olen saanut aina tosi hyvin töitä, kun olen niitä tarvinnut. Olen pitkäaikai

Ihana kun kerroit!! Antaa muillekin toivoa. Saako kysyä, millä alalla?

Vierailija
682/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalla on sitten myöhemmin korkeakoulusta työelämään pyrkiessä se kokemus, että vaikka jatkuvasti väitetään kaiken työkokemuksen olevan plussaa, niitä asiantuntija hommia ei saakaan siivouskokemuksella.

Näinhän se on. En koskaan työllistynyt omalle alalle kun se työkokemus oli vääränlaista. Olen ahkera, kielitaitoinen jne. Se ei vaan riitä, jos ei ole suhteita. Joillakin voi toki käydä tuuri. Ihmiset, jotka eivät itse ole kokeneet tätä eivät näköjään millään voi ymmärtää. Ihan turhaan luin itseni maisteriksi. Eikä tämmöinen ole ilmaista yhteiskunnallekaan. Opiskelu ei kannata. Inhimillisen pääoman tuotto my ass!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/793 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalla on sitten myöhemmin korkeakoulusta työelämään pyrkiessä se kokemus, että vaikka jatkuvasti väitetään kaiken työkokemuksen olevan plussaa, niitä asiantuntija hommia ei saakaan siivouskokemuksella.

Näinhän se on. En koskaan työllistynyt omalle alalle kun se työkokemus oli vääränlaista. Olen ahkera, kielitaitoinen jne. Se ei vaan riitä, jos ei ole suhteita. Joillakin voi toki käydä tuuri. Ihmiset, jotka eivät itse ole kokeneet tätä eivät näköjään millään voi ymmärtää. Ihan turhaan luin itseni maisteriksi. Eikä tämmöinen ole ilmaista yhteiskunnallekaan. Opiskelu ei kannata. Inhimillisen pääoman tuotto my ass!

Minkä alan maisteri? 

Vierailija
684/793 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävä on HR.llä töissä ja sanoi palkkapyynmöt ovat älyttömiä.

He työllistävät joka kesä 5 nuorya, alan opiskelijaa.

Palkka 1700 e on sanottu ilmoituksessa ja vaaditut opinnot. Silti hakijoita on muiltakin aloilta ja ei tietty op pisteitä lainkaan. Pyynnit ovat 2400-3000 e vaikka palkka on ilmoituksessa mainittu. 

Mm työajat ovat uudet, eikä sopimusta kunnioiteta. Viidestä vähintään 1 ilmoittaa lopettaa aikaisemmin, pitää vapaata jne.

Ja jos työt on viime kesänä jätetty kesken, haetaan seuraavana vuonna uudestaan. Soitetaan vielä perään. Ystäväni on sanonut muistatko viime vuonna, kun lopetit etuajassa ja jätit meidät pulaan. Ei pidetä lopettamista pahana.

Vierailija
685/793 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä alan maisteri? 

Maistereita valmistuu enemmän kuin sieniä sateella. Ei ihme, ettei niille kaikille löydy kivaa toimistotyötä 

Vierailija
686/793 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan matalan palkankin työpaikkoihin vaikea päästä. Edes aiempi kokemus alalta ei mitenkään takaa työpaikkaa.

Juu, olen 1,5v hakenut hoitoapulaisen töihin joihin aiemmin pääsi helposti määräaikaiseksi.  2 työkaastattelussa kävin, tarjosivat vain satunnaisia sairasloma keikkoja.

Vierailija
687/793 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yrityksen perustaminen ei ole ilmaista, eikä ennakkoveroja voi edes arvioida, saatikka sitten maksaa, ellei ole hajuakaan siitä mitä voisi myydä ja kuinka paljon siitä voisi realistisesti tulla tuloja."

Tilitoimistot on tätä varten. Sieltä kysyttäisiin alkuinvestointien määrä eli tappioksi kirjattavat, kuinka monelle vuodelle niitä kirjataan, ja kerrottaisiin aloittelevalle yrittäjälle, että ei tarvi maksaa ennakkoveroja vielä vähään aikaan, sillä et tule tekemään voittoakaan vähään aikaan. Yksikään aloittaja yrittäjä ei maksa ennakkoveroa, jos älyää kysyä neuvoa jostain ensin. Tietenkään ei maksa, sillä ei tee voittoa. Veroa maksetaan vain voitosta. Tilitoimisto tekee tarvittaessa selvityksen verottajalle tästä. 

Tilitoimiston palvelu ei ole kovin kallista, kannattaa ehdottomasti jos yrittäjäksi ryhtyy. Oma työaika kannattaa käyttää yrityksen kehittämiseen, ja antaa jonkun toisen tehdä kuittir

Tilitoimistoissa on isoja eroja. täytyy kysyä joltain kokeneemmalta, että minkä tilitoimiston valitsee. Huonosta tilitoimistosta voi olla jopa haittaa. Pahin esimerkki oli jättää ALVt hakematta takaisin ulkomailla tehdystä työstä. Kauhea vääntö tilitoimiston kanssa ja lopputuloksena toimiston vaihto 

Vierailija
688/793 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Aina hauskaa kun oletaan esimerkiksi "joku muu". "Tunnen sen ja sen..." Entäs sinä itse? Et tainnut olla lainkaan yhtä fiksu. Jos olisit, käyttäisit itseäsi esimerkkinä. :D Pääsit ilmeisesti silti töihin johonkin, tai ehkä et päässyt."

Minä olen päässyt töihin huonosti. Nuorena vähän paremmin, vanhempana huonommin. Nyt opiskelen yliopistossa ja hankin haluttua osaamista, vaikka luultavasti minua ei sittenkään huolita töihin, koska olen jo väärän ikäinen ja CV on pilalla.

Johan tuosta rekryhenkilönkin kirjoituksesta paistoi se, että mitään ei anneta anteeksi. Jos et ole onnistunut työelämässä, niin et enää ikinä saa uutta mahdollisuutta, vaikka yrittäisit kouluttaa itsesi. 

Noh, tästä on aikaa mutta 9.4.79 loppui yo-kirjoitukset ja työt aloitin 16.4. Pääsin yliopistolle toimistoapulaiseksi. 14 vuotta vierähti josta viimeiset vuodet kamreerina yliopiston ulkomailla sijatsevassa toimistossa. Matkan varrella olin työn ohessa kouluttautunut ja saanut 3 lastakin. 

Yksityiselle puolelle siirryin valtiolta v 95 ja asiantuntijatehtävistä hieman ennenaikaisesti eläkkeelle v 21. Nyt vanhuuseläkkeellä. Työpaikka vaihdoin vielä 52v, 54v ja 58v - tarjottiin parempia hommia.

Vierailija
689/793 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin merkonomiksi muutama vuosi sitten, paikkaan kun paikkaan vaadittiin pitkää työkokemusta. Eipä saanut niistä paikoista töitä. Itsellä työkokemusta muilta aloilta yli 10 vuotta.

Vuoden työhakemusten kirjoittelun jälkeen onnistuin saamaan vuorotteluvapaasijaisuuden, kesto 1/2 vuotta ja palkka 1700e/kk, sama kuin sen aikaiset tukirahat. Mutta otin sen paikan, nyt on vakituinen työpaikka ja palkka kasvanut yli tonnilla.

Jossain uutisessa oli vielä kirjoitettu se, että nykyään nuoret vaativat/pyytävät aivan poskettomia palkkoja, osa-aikaisen hyllyttäjän palkka ei ole 3000e/kk.

Vierailija
690/793 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin merkonomiksi muutama vuosi sitten, paikkaan kun paikkaan vaadittiin pitkää työkokemusta. Eipä saanut niistä paikoista töitä. Itsellä työkokemusta muilta aloilta yli 10 vuotta.

Vuoden työhakemusten kirjoittelun jälkeen onnistuin saamaan vuorotteluvapaasijaisuuden, kesto 1/2 vuotta ja palkka 1700e/kk, sama kuin sen aikaiset tukirahat. Mutta otin sen paikan, nyt on vakituinen työpaikka ja palkka kasvanut yli tonnilla.

Jossain uutisessa oli vielä kirjoitettu se, että nykyään nuoret vaativat/pyytävät aivan poskettomia palkkoja, osa-aikaisen hyllyttäjän palkka ei ole 3000e/kk.

Olen itsekin opiskellut merkonomiksi 2009,päivääkään en ole tehnyt sen alan töitä koska kukaan ei ole palkannut,sen sijaan siivoojaksi pääsin ja kokemusta alalta nyt reilut 12 vuotta. Yritin kyllä vuosien ajan hakea muun alan töitä kuten myyjä,hyllyttäjä, pikaruokakokki yms. Haastatteluun pääsin vuosien aikana 2 krt mutta ikinä ei palkattu. Voisin sanoa että elämän suurin virhe oli opiskella merkonomiksi. Koska sillä tutkinnolla ei ole tehnyt mitään, nykyään pitää olla kaikenmaailman tullikorttia ja passeja että edes huomioitaisiin hakutilanteessa.

Vierailija
691/793 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, tästä on aikaa mutta 9.4.79 loppui yo-kirjoitukset ja työt aloitin 16.4. Pääsin yliopistolle toimistoapulaiseksi. 14 vuotta vierähti josta viimeiset vuodet kamreer

Kannattaa printata tuo, lapsenlapset osaavat nauraa sille. Minäkin olen täällä Tampereella maksanut asuntolainan siivoamalla, ja synnyin kirjoitustesi aikaan. Nuoremmille molempien tekemiset ovat yhtä todennäköisiä kuin se, että kuu on juustoa. 

Vierailija
692/793 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo isä aikoinaan opetti, että pitää soittaa ja reippaasti esitellä itsensä ja millä asialla soittaa. Sitten suoraan ehdottaa että olen valmis tulemaan teille harjoitteluun tai töihin tai mihin nyt on pyrkimässäkään. Näin saa paremmin tuloksia kuin sähköposteja lähettelemällä. Vielä parempi on jos on mahdollisuus mennä paikan päälle juttelemaan pomolle.

Vierailija
693/793 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo isä aikoinaan opetti, että pitää soittaa ja reippaasti esitellä itsensä ja millä asialla soittaa. Sitten suoraan ehdottaa että olen valmis tulemaan teille harjoitteluun tai töihin tai mihin nyt on pyrkimässäkään. Näin saa paremmin tuloksia kuin sähköposteja lähettelemällä. Vielä parempi on jos on mahdollisuus mennä paikan päälle juttelemaan pomolle.

No niin ja pitää ottaa vielä lakki pois päästä ja niistää nenänsä ja katsoa että polvihousut ei paljasta naarmusia polvia.

Vierailija
694/793 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Yrityksen perustaminen ei ole ilmaista, eikä ennakkoveroja voi edes arvioida, saatikka sitten maksaa, ellei ole hajuakaan siitä mitä voisi myydä ja kuinka paljon siitä voisi realistisesti tulla tuloja."

Tilitoimistot on tätä varten. Sieltä kysyttäisiin alkuinvestointien määrä eli tappioksi kirjattavat, kuinka monelle vuodelle niitä kirjataan, ja kerrottaisiin aloittelevalle yrittäjälle, että ei tarvi maksaa ennakkoveroja vielä vähään aikaan, sillä et tule tekemään voittoakaan vähään aikaan. Yksikään aloittaja yrittäjä ei maksa ennakkoveroa, jos älyää kysyä neuvoa jostain ensin. Tietenkään ei maksa, sillä ei tee voittoa. Veroa maksetaan vain voitosta. Tilitoimisto tekee tarvittaessa selvityksen verottajalle tästä. 

Tilitoimiston palvelu ei ole kovin kallista, kannattaa ehdottomasti jos yrittäjäksi ryhtyy. Oma työaika kannattaa käyttää yrityksen k

Tilitoimistoissa on isoja eroja. täytyy kysyä joltain kokeneemmalta, että minkä tilitoimiston valitsee. Huonosta tilitoimistosta voi olla jopa haittaa. Pahin esimerkki oli jättää ALVt hakematta takaisin ulkomailla tehdystä työstä. Kauhea vääntö tilitoimiston kanssa ja lopputuloksena toimiston vaihto 

Toki kannattaa kysellä kokemuksia / suosituksia eikä sokkona mennä. Mutta tässä tosi moni pienyrittäjä säästää ihan väärässä paikassa, kun käyttää tunteja itse kirjanpidon ja verotuksen opetteluun ja tekemiseen.  Ammattilainen naputtelee kuitit kirjanpitoon ja tietää mitä tekee. Itse olisin ehkä mm maksanut niitä ennakkoveroja ihan turhaan, ja ainakin olisin käyttänyt hirveästi aikaa mm alvien laskemiseen. (Monta kertaa olen pienyrittäjien laskuissa nähnyt alvit eriteltynä ihan väärin, ei siis edes osata laskea.) Ja ihan käytännön neuvot, miten jonkun asian saa kirjanpitoon laittaa. Tavarat omaan käyttöön, tavarat hävikkiin, inventaariot, jne, ei tarvi aina yrittää hakea sitä lakitekstiä itse. 

Mutta tarvitsee olla tottakai luotettava se tilitoimisto, että sen ohjeisiin voi .. luottaa.

Vierailija
695/793 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä alan maisteri? 

Maistereita valmistuu enemmän kuin sieniä sateella. Ei ihme

Niin ja ala voi olla mitä vaan. Kielentutkimuksesta folkloristiikkaan. Mihin töihin kuvitteli pääsevänsä? Pelkkä "Maisteri" ei ole vielä mikään meriitti työmarkkinoilla. 

Vierailija
696/793 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän risusavottaan voi aina mennä kuntouttavaan vai hetikö pitäisi olla joku johtajan pesti?

Vierailija
697/793 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopiston jälkeen tytär muutti ulkomaille; työkokemusta hänellä ei ylipäätään kovin paljon ollut. Ensimmäisen työpaikan hän sai heti " yhdestä neljästä suurimmasta "( big four), pari vuotta myöh. toisesta... Nyt, joitakin vuosia myöhemmin hän työskentelee suuressa kansainvälisessä firmassa esihenkilötehtävissä. Lisäopiskeluista on ollut hyötyä samoin erittäin vahvasta kielitaidosta. Yhtään päivää hän ei ole ollut työttömänä; työpaikka"tarjouksia" on tullut/ tulee jatkuvasti mm. muista maista 

Vierailija
698/793 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopiston jälkeen tytär muutti ulkomaille; työkokemusta hänellä ei ylipäätään kovin paljon ollut. Ensimmäisen työpaikan hän sai heti " yhdestä neljästä suurimmasta "( big four), pari vuotta myöh. toisesta... Nyt, joitakin vuosia myöhemmin hän työskentelee suuressa kansainvälisessä firmassa esihenkilötehtävissä. Lisäopiskeluista on ollut hyötyä samoin erittäin vahvasta kielitaidosta. Yhtään päivää hän ei ole ollut työttömänä; työpaikka"tarjouksia" on tullut/ tulee jatkuvasti mm. muista maista 

No sepä kiva, mutta eikö mummot huuda näitä juttujaan yleensä kirpputoreilla ja kahviloissa suureen ääneen koska ketjun aiheeseen tällaiset ei kuulu.

Vierailija
699/793 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo jutun superkaunis 19v Vera ei saa edes kesätöitä, vaikka hänellä on jo niistä kokemusta, niin mikä mahdollisuus on 40v+ taviksella töiden saantiin? Ulkonäkö ja nuoruushan on nykyään tärkeintä työelämässä.

Vierailija
700/793 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorille sanoisin, että opiskelkaa ala, joka aidosti kiinnostaa. Se on sama mitä ihminen tekee, kunhan on innostunut siitä. Hakekaa töitä ja esiintykää siten, että työnantaja uskaltaa palkata töihin. Haetaan raksamiestä, minä hoidan asenteella, haetaan bussikuskia, minä hoidan, haetaan sydänkirurgia, minä hoidan. Ei kukaan ole seppä syntyessään, mutta kun tietää mitä tekee, niin työ kehittää tekijäänsä. Käsi pystyyn, minä hoidan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi