HS: Huutava työvoimapula? Nuoret aikuiset lähettävät pk-seudulla kymmenittäin työhakemuksia ja mihinkään ei pääse edes työhaastatteluun!!
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010268650.html
Pääkaupunkiseudulta on erittäin vaikea tällä hetkellä saada mitään töitä jos ei sitten ole jo pitkää työkokemusta takana..
Eikös meillä pitänyt olla aivan hirvittävä työvoimapula mutta kaikki nuoret vain makaavat laiskoina sohvalla ja pelaavat pleikkaa, eivätkä viitsi mennä mihinkään töihin?
Kommentit (793)
Jaa. Vanhin poikani pääsi heti opiskelujen viimeisestä työharjoittelusta töihin. Toinen poikani myös sai heti hyvän työpaikan valmistuttuaan. Kolmas poikani ei saanut heti opiskelupaikkaa, mutta kaupoissa riitti töitä ihan miten paljon vaan kouluttamattomalle. Abi tyttäreni on ollut jo pari kesää harrastusseurassaan töissä. Nyt haki puutarhahommiin ja palkattiin heti työhaastattelussa. Itse olen 56-vuotias ja olen saamassa kenkää työpaikkani talousongelmien takia. Mutta olen ihan varma että saan töitä jostain. Jos en saa, ryhdyn yksityiseksi perhepäivähoitajaksi. Koulutusta siihen ei ole, mutta kelpasin siihen nuorempanakin, joten uskoisin että kelpaan nytkin, vaikka vaatimukset ovatkin kiristyneet.
Niin tälläisessä työpaikkatilanteessa pitäisi ensin nuoret vastavalmistuneet palkata töihin. Sitten vasta katsottaisiin tarvitseeko Suomi lisätyövoimaa ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Niin tälläisessä työpaikkatilanteessa pitäisi ensin nuoret vastavalmistuneet palkata töihin. Sitten vasta katsottaisiin tarvitseeko Suomi lisätyövoimaa ulkomailta.
Miksei vanhoille valmistuneille töitä?
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Vanhin poikani pääsi heti opiskelujen viimeisestä työharjoittelusta töihin. Toinen poikani myös sai heti hyvän työpaikan valmistuttuaan. Kolmas poikani ei saanut heti opiskelupaikkaa, mutta kaupoissa riitti töitä ihan miten paljon vaan kouluttamattomalle. Abi tyttäreni on ollut jo pari kesää harrastusseurassaan töissä. Nyt haki puutarhahommiin ja palkattiin heti työhaastattelussa. Itse olen 56-vuotias ja olen saamassa kenkää työpaikkani talousongelmien takia. Mutta olen ihan varma että saan töitä jostain. Jos en saa, ryhdyn yksityiseksi perhepäivähoitajaksi. Koulutusta siihen ei ole, mutta kelpasin siihen nuorempanakin, joten uskoisin että kelpaan nytkin, vaikka vaatimukset ovatkin kiristyneet.
Puhutko nyt tästä vai jostain menneistä vuosista? Pk-seutu, itse olen hakenut moniin kauppoihin töihin, enkä ole päässyt edes haastatteluun. R kioskilla olin vuoden 18-vuotiaana töissä, että työkokemus alalta ei edes ole nolla. Silti ei näin 33 vuotiaana töihin pääse.
Eikö se ollut niin, että kaikkien kannattaa asua pääkaupunkiseudulle, missä työt ovat?
Eli taitaisi kyllä kannattaa asua keskisuuressa tai pienessä kaupungissa, täällä on todella paljon työpaikkoja esim. kotisiivouksessa, mihin ei tarvitse koulutusta ja muitakin töitä. Pienemmissä paikoissa väki iäkkäämpää eli asujia on, mutta työikäisiä vähemmän. Kannattaa oikeasti muuttaa työn perässä, oon monelta kuullut, että oli hyvä ratkaisu. Itsekin tunnen kaksi, jotka pääkaupungista muuttivat, kun sai täältä heti vakipaikan ja täällä asunnot todella paljon halvempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta yrityksen perustamisesta, mitä joku ehdotti: "esim jonkun palvelun myyminen onnistuu ilman alkuinvestointeja".
Tuntuu että kirjoittaja ei oikein ymmärrä, miten vaikeaa ja riskialtista yrittäminen on. Joku kotona asuva reipas 15-vuotias voi toki kokeilla kaikenlaista yrittäjähenkistä puuhastelua, kun ei ole huolta toimeentulosta. Mutta aikuisen ihmisen täytyy murehtia siitä, miten pystyy pitämään itsensä jotenkuten elossa.
Olisi hienoa, jos työtönkin voisi aloitella yritystoimintaa niin, että saa sieltä täältä joitain työkeikkoja, ja saa silti soviteltua päivärahaa. Eihän se mitenkään eroa osa-aikaisten töiden tekemisestä, tuleeko vaikka 200 euroa nollasopimuksella jostain firmasta vai yrittäjänä. Mutta valitettavasti nollasopimus on työkkärin mielestä ok, ja yrittämin
"Starttirahahan on aloittelevalle yrittäjälle paljon turvallisempi, vaikka se onkin suuruudeltaan sama kuin peruspäiväraha. Se myönnetään 6 kuukaudeksi ja mahdollisesti vielä toinen 6 kk lisää, eikä se vähene tulojen mukaan kuten työttömyyskorvaus.
Jos aiot joka tapauksessa perustaa yrityksen, eikä sinulle ole myönnetty starttirahaa, niin siinä tapauksessa tuo yrittäjyyskokeilu on tietysti parempi kuin ei mitään. Mutta yritysidean pitää olla sen verran harkittu, että viimeistään neljän kuukauden päästä pystyt sillä itsesi elättämään. Aika harvassa on sellaiset yritykset."
Joo ei sellaisia ole. Kauppiksessa yritystaloudessa kerrottiin että nyrkkisääntönä noin kaksi vuotta yritys tekee tappiota (tai siis, peittää niitä alkuinvestointien kuluja, eipähän joudu tuloveroakaan vielä maksamaan) ja vasta sitten alkaa tuottamaan jotain. Näin oli omankin yritykseni kanssa, vaikka alkuinvestoinnit oli pieniä, mutta rakensin yritystä hitaasti, ensin sivutoimisena. Ei ekana vuonna mikään yritys yrittäjäänsä elätä? Pitää olla säästöjä, tai valmis ottamaan lainaa, tai joku sivutulo, tai tai.
Starttiraha on tietty hieno olemassa, mutta ihan mitätön oikeasti. Itse en hakenut starttirahaa, en olisi saanut, en ollut heti päätoiminen yrittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta yrityksen perustamisesta, mitä joku ehdotti: "esim jonkun palvelun myyminen onnistuu ilman alkuinvestointeja".
Tuntuu että kirjoittaja ei oikein ymmärrä, miten vaikeaa ja riskialtista yrittäminen on. Joku kotona asuva reipas 15-vuotias voi toki kokeilla kaikenlaista yrittäjähenkistä puuhastelua, kun ei ole huolta toimeentulosta. Mutta aikuisen ihmisen täytyy murehtia siitä, miten pystyy pitämään itsensä jotenkuten elossa.
Olisi hienoa, jos työtönkin voisi aloitella yritystoimintaa niin, että saa sieltä täältä joitain työkeikkoja, ja saa silti soviteltua päivärahaa. Eihän se mitenkään eroa osa-aikaisten töiden tekemisestä, tuleeko vaikka 200 euroa nollasopimuksella jostain firmasta vai yrittäjänä. Mutta valitettavasti nollasopimus on työkkärin mielestä ok, ja yrittäminen ei. Sen yritysidean pitää alun alkaen olla sell
Useimmilla yrittäjillä menee vähintään vuosi ennen kuin pystyy alkaa maksaa palkkaa itselleen. Ihan pelleilyä nuo parin kuukauden "kokeile yrittäjyyttä"-jutut.
Kyllä, vähintään. "Parin kuukauden yrityskokeilu" sopii niille teineille, jotka asuvat vielä vanhempiensa luona, eivätkä joudu itse kustantamaan elämistään. Niin kuin ne nuoret olisivat muutenkin saaneet kesätyörahansa itselleen taskurahaksi, eikä elämistä varten. Yhtälailla sitä taskurahaa voi koittaa hankkia pienimuotoisena yritystoimintana, ilman suuria investointeja, lainaa äiskän autoa, iskän printteriä jne.
Nämä työmarkkinat on jotenkin tosi jakautuneet. Oma tytär pääsi jo lukion jälkeen kesätöihin oman alan hommiin (sai lukiosta jo hyvät pohjat niihin tehtäviin) ja sitten ensimmäisenä opiskeluvuotena pääsi osa-aikaiseksi yliopiston hankkeeseen. Sitäkin seuraava työpaikka löytyi opintojen kautta, kun tekivät harkkatyön johonkin firmaan ja firma oli niin tyytyväinen, että tarjosi töitä useammallekin.
Tuon jälkeen, kun on ollut töissä ja kartuttanut kokemusta, hänellä on työnhaku mennyt sellaiseksi, että Linkedinistä laittaa jonkun ruksin, jonka headhunterit näkevät ja ottavat yhteyttä. Headhuntereilta tulee kyllä yhteydenottoja, vaikka profiilissa lukisi kissankokoisin kirjaimin "I AM NOT CURRENTLY LOOKING FOR A JOB" o_O
Työnantajat tuntuvat kaikki haluavan tällaisia työntekijöitä, joilla on jo riittävän tason osaaminen, vaikka näitä ei kaikille riitä. Mutta sitten ei haluttaisi ottaa niitä, jotka ovat vasta aloittelemassa työuraansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksei nuoret perusta yrityksiä? Hiusten leikkuu 3€. Nurmikon leikkuu 2€ tunnissa. Koirien ulkoiluttaminen 4€ kerta. Siivous 3€ tunnissa jne.
Olisi varmaan ihan tosi paljon asiakkaita. Saisivat arvokasta työkokemusta ja jotain mitä kirjoitaa cv:hen ja tienaisivat mukavasti rahaa koko kesän.
Nykynuoret ovat kyllä niin laiskoja ja saamattomia. Kyllä niitä töitä, löytyy jos vaan viitsii tehdä. Meillä täällä Porvoossa kaikki nuoret tekevät tuota. Ihanan ahkeria täälläpäin."tienaisivat mukavasti rahaa koko kesän"???? Noilla hinnoilla??? Oletko käynyt kaupassa viime aikoina??? Kosketuksissa reaalimaailmaan? Onhan tämä provo?
Typerä provo joo. Nuoret voi ihan hyvin ottaa järkevän hinnan palveluistaan, ei tarvi myydä orjatyövoimaa. Itse maksan koiran ulkoiluttamisesta huomattavasti enemmän. Siis huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä. Meidän nuoret ovat työllistyneet tosi hyvin täällä Sipoossa. Esim. hoitoalalle pääsee tosi helposti. Ja poika on nyt menossa puutarhalle kesätöihin jo toista kesää. Tytöt 19v ja 17v. Poika 16v.
Noilta aloilta kannattaa kesätöitä kysyä.
Miksiköhän sinä tulet suoltamaan noin typerää sontaa vatipäinen idioottivajakki? Hoitoalan hommiin ei mennä mihinkään "tosi helposti" ilman minkäänlaista alan koulutusta, ainakin osaa siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksei nuoret perusta yrityksiä? Hiusten leikkuu 3€. Nurmikon leikkuu 2€ tunnissa. Koirien ulkoiluttaminen 4€ kerta. Siivous 3€ tunnissa jne.
Olisi varmaan ihan tosi paljon asiakkaita. Saisivat arvokasta työkokemusta ja jotain mitä kirjoitaa cv:hen ja tienaisivat mukavasti rahaa koko kesän.
Nykynuoret ovat kyllä niin laiskoja ja saamattomia. Kyllä niitä töitä, löytyy jos vaan viitsii tehdä. Meillä täällä Porvoossa kaikki nuoret tekevät tuota. Ihanan ahkeria täälläpäin.
Siis. Olet varmaan trolli. Miten ne yrittäjän pakolliset maksut ja markkinointi maksetaan noista tuntitaksoista?
Luulin, että kaikki ymmärsivät tuon Porvoon. Eihän niistä makseta. Mutta se ei ole estänyt ehdottamasta tässäkin ketjussa nuorille yritysten perustamista. Ja kuvittelu kuinka joku nurmikonleikkaaminen on hyvä vaihtoehto, jos ei muuta kesätyötä löydä. Millä hinnalla luulet, että Suomessa ostetaan nurmikon leikkaamista yksityisellä puolella?
Ei kukaan oleta saavansa nurmikonleikkuuta 2 euroa tunnissa. Meillä nurtsin leikkaaminen päältäajettavalla vie noin tunnin, ja maksaisin siitä vähintään 20 euroa / kerta. Ja sekin on mun mielestä aika halpa, nolon halpa. Mutta pieni yritys ei ylitä alv-rajaa eikä taida olla tyel-maksukaan järin suuri, joten kesätyönä tuolla jäisi vielä palkoille. Ehkä kohtuullisempi olisi maksaa 30 / kerta.
Tiedätkö millaisia rahoja ok-asujat joutuu laittamaan kotinsa ylläpitoon? Meillä viime vuonna pesetettiin tiilikatto sammalesta, maksoi 2200 euroa, pesijöille se oli päivän homma. Ja sinä siellä meinaat, että nurmikon leikkuuta, tunnin hommaa, ei kukaan suostu maksamaan. Huh huh.
No, asutaan aika syrjässä, tällä paikkakunnalla nuoriso kyllä tekee tällaisia hommia, mutta eivät harmi kyllä pääse kulkemaan meille jos eivät omista autoa.
Siivoushommiin pääsisi pienemmilläkin vaatimuksilla verrattuna niihin paikkoihin joihin nämä tyypit lähettää niitä kymmeniä hakemuksia. Kaveri on kohdevastaavana suuressa siivousfirmassa isossa kaupungissa ja sanoi ettei suomalaisilta tule edes hakemuksia. Mmuuttajat sitä vastoin hakee paljon huonommillakin pohjilla ja heitä on senkin takia pakko ottaa kun muita tulijoita ei ole.
Uskon kyllä ettei niihin suosittuihin paikkoihin pääse niin vain jokainen, mutta se on täyttä paskapuhetta ettei töitä ollenkaan olisi. Jopa muuttajat hakee, vaikka aina hoetaan sitäkin että he saavat muutoinkin paremmat tuet.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista mikäli eivät ole suhteilla päässeet. Näinhän se on et joidenkin perheissä revitään kaikkialle töihin ja toiset ei pääse edes tiskaamaan.
Mut onnea ja menestystä lapsillesi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Onneksi tästä asiasta jo puhutaan mediassa."
Jo. Tilanne on ollut sama omasta nuoruudesta asti, ysärin lopulta. Eli mitä siitä tulee, 25 vuotta? Ainakin. Silloin oli lama, mutta ei tilanne ole työnhaussa mihinkään helpottunut nuorten osalta. Hakijoita on kesätöihin joka vuosi valtavan paljon enemmän kuin vapaita paikkoja.
Yksi juttu mikä näistä työnhakuihmettelyistä aina jää sivuun. On myös sellainen mahdollisuus kuin yrittäminen. Esim jonkun palvelun myyminen onnistuu ilman alkuinvestointeja, jos nuorella vaan on osaamista siihen. Omalla paikkakunnalla on nuoria jotka luo lunta, lei
"Haluaisin kyllä nähdä nykypäivänä sen vähittäiskaupan, joka perustetaan 2000 euron pääomalla, kun toimitilan vuokrakin pitäisi jotenkin maksaa. Verkkokauppoihinhan ei nykyään edes myönnetä starttirahaa, koska niistä on niin paljon ylitarjontaa."
Niinpä. Melkein vastasit itse. Verkkokauppa ei tarvi tilavuokraa. Enkä hakenut tai olisi saanut starttirahaa, sillä aloitin sivutoimisena päätyön ohella tuon. Kolmen vuoden kuluttua jätin päivätyön, vaikka palkka yrityksestä oli pienempi kuin päivätyössä, mutta päivätyössä olisi hajonnut pää.
Yrityksiä on vaikka minkälaisia. Kotoa toimivia, esim kääntäjä, muusikko, käsityöläinen, suunnittelija (melkein minkä alan vaan), suhteellisen pienillä alkuinvestoinneilla. Tietokoneen tarvii moni yritys mutta sekin saattaa olla jo valmiina olemassa.
Sinne vaan elokuvateatteriin lipunmyyjiksi kaikki ne muutama sata työnhakijaa - "Menkää töihin", niinhän se sanonta kuuluu. Menkää menkää , kipi , kapi . Näin hullu maa on Suomi - ja Petteri luo kuin tyhjästä nuo satatuhatta työpaikkaa. Ja te äänestätte hänet taas uudestaan oivaksi PÄÄministeriksi
Minä olen myös yksi noista, siksi ärsyttää mene töihin huutelijat, kun töihin ei vaan pääse vaikka hakee. Tullut useasti vastaus hakijoita 300 valitettavasti et mahtunut joukkoon. Kun ei pääse ei pääse, ei voi itse valita itseään ja marssia työhön. Tilaa ei ole, ihan tavallisia kauppatöitä hakenut. Ja myös ne osa-aika kaikki täynnä heti.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ollut niin, että kaikkien kannattaa asua pääkaupunkiseudulle, missä työt ovat?
Eli taitaisi kyllä kannattaa asua keskisuuressa tai pienessä kaupungissa, täällä on todella paljon työpaikkoja esim. kotisiivouksessa, mihin ei tarvitse koulutusta ja muitakin töitä. Pienemmissä paikoissa väki iäkkäämpää eli asujia on, mutta työikäisiä vähemmän. Kannattaa oikeasti muuttaa työn perässä, oon monelta kuullut, että oli hyvä ratkaisu. Itsekin tunnen kaksi, jotka pääkaupungista muuttivat, kun sai täältä heti vakipaikan ja täällä asunnot todella paljon halvempia.
Tämähän juuri. Vaikka pääkaupunkiseudulla onkin lukumääräisesti enemmän avoimia työpaikkoja niin siellä on myös eniten työnhakijoita paikkaa kohti. Todella yllättävissä paikoissa kuten Kajaanissa , Loimaalla tai Kankaanpäässä on puutetta työntekijöistä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen myös yksi noista, siksi ärsyttää mene töihin huutelijat, kun töihin ei vaan pääse vaikka hakee. Tullut useasti vastaus hakijoita 300 valitettavasti et mahtunut joukkoon. Kun ei pääse ei pääse, ei voi itse valita itseään ja marssia työhön. Tilaa ei ole, ihan tavallisia kauppatöitä hakenut. Ja myös ne osa-aika kaikki täynnä heti.
Täälläpäin esim. Lidl hakee kokoajan myyjiä. Siivous hommaa on tarjolla niin tavallista kuin teollisuussiivousta.
Onko sitä pakko ahtautua Helsinkiin hakemaan sitä yhtä osa-aikaisen lipunmyyjän duunia.
Mitä tarkoitat tällä? Suomi liittyi EU:n jo 1990-luvulla ja siitä asti on ollut vapaa työvoiman liikkuvuus. Sehän koskee myös suomalaisia. Jo ruotsissa olisi paremmat palkat kuin meillä, saatika jos lähtee Norjaan tai Tanskaan asti. Tanskassa siivoojan kuukausipalkka on enemmän kuin opettajalla meillä.
Harva vaan lähtee?