Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Huutava työvoimapula? Nuoret aikuiset lähettävät pk-seudulla kymmenittäin työhakemuksia ja mihinkään ei pääse edes työhaastatteluun!!

Vierailija
04.03.2024 |

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010268650.html

Pääkaupunkiseudulta on erittäin vaikea tällä hetkellä saada mitään töitä jos ei sitten ole jo pitkää työkokemusta takana..

Eikös meillä pitänyt olla aivan hirvittävä työvoimapula mutta kaikki nuoret vain makaavat laiskoina sohvalla ja pelaavat pleikkaa, eivätkä viitsi mennä mihinkään töihin?

Kommentit (793)

Vierailija
461/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Onneksi tästä asiasta jo puhutaan mediassa."

Jo. Tilanne on ollut sama omasta nuoruudesta asti, ysärin lopulta. Eli mitä siitä tulee, 25 vuotta? Ainakin. Silloin oli lama, mutta ei tilanne ole työnhaussa mihinkään helpottunut nuorten osalta. Hakijoita on kesätöihin joka vuosi valtavan paljon enemmän kuin vapaita paikkoja. 

Yksi juttu mikä näistä työnhakuihmettelyistä aina jää sivuun. On myös sellainen mahdollisuus kuin yrittäminen. Esim jonkun palvelun myyminen onnistuu ilman alkuinvestointeja, jos nuorella vaan on osaamista siihen.

"Niinpä. Melkein vastasit itse. Verkkokauppa ei tarvi tilavuokraa. Enkä hakenut tai olisi saanut starttirahaa, sillä aloitin sivutoimisena päätyön ohella tuon. Kolmen vuoden kuluttua jätin päivätyön, vaikka palkka yrityksestä oli pienempi kuin päivätyössä, mutta päivätyössä olisi hajonnut pää. 

Yrityksiä on vaikka minkälaisia. Kotoa toimivia, esim kääntäjä, muusikko, käsityöläinen, suunnittelija (melkein minkä alan vaan), suhteellisen pienillä alkuinvestoinneilla. Tietokoneen tarvii moni yritys mutta sekin saattaa olla jo valmiina olemassa. "

Yrityksiä on tosiaan kaikenlaisia, mutta en tajua, miksi tulet TYÖTTÖMIÄ TYÖNHAKIJOITA koskevaan ketjuun paukuttelemaan henkseleitäsi siitä, miten toimeliaana ihmisenä olet aikoinasi perustanut yrityksen, KUN SINULLA OLI PÄIVÄTYÖ.

Työttömälle - jolla ei ole päivätyötä, eikä pääomaa, eikä mahdollisuutta ottaa lainaa - on yrityksen perustaminen ihan mieletön riski, olkoonkin kääntäjä, muusikko, käsityöläinen tai mikä vaan. Ei pääomaa tarvita pelkästään alkuinvestointeihin, vaan myös hengissä pysymiseen niin kauan, kunnes yritys alkaa tuottaa jotain. Sinulla se turvaverkko oli päivätyö. Työttömällä ei ole yleensä mitään.

Seuraavaksi ehdotat tietysti, että no hankkikaa ensin se päivätyö. Sitähän tässä on yritetty, ja sitähän tämä hemmetin ketju koskee!

Vierailija
462/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo. Tilanne on ollut sama omasta nuoruudesta asti, ysärin lopulta. Eli mitä siitä tulee, 25 vuotta? Ainakin. Silloin oli lama, mutta ei tilanne ole työnhaussa mihinkään helpottunut nuorten osalta. Hakijoita on kesätöihin joka vuosi valtavan paljon enemmän kuin vapaita paikkoja. 

Yksi juttu mikä näistä työnhakuihmettelyistä aina jää sivuun. On myös sellainen mahdollisuus kuin yrittäminen. Esim jonkun palvelun myyminen onnistuu ilman alkuin

"Seuraavaksi ehdotat tietysti, että no hankkikaa ensin se päivätyö. Sitähän tässä on yritetty, ja sitähän tämä hemmetin ketju koskee!"

Oon ehdottanutkin niin kuin moni muukin; hankkikaa koulutus alalta joka työllistää. Siihen joku vastasi että ei. Hyi. Kuka nyt haluaisi olla amis kun on pohjalla parempikin tutkinto. Oon ehdottanut yrittämistä. Ei, siihen on vastattu että en kuulemma ymmärrä riskejä, tai miten vaikeeta, tai miten paljon rahaa aloitus vaatii jne.

Ja mitä henkseleiden paukuttelua se on, että perustin pienen yrityksen kun olin työssä? Työtönkin voi perustaa sen pienen yrityksen, kun on työtön, hän SAA SIIHEN STARTTIRAHAA toisin kuin minä aikoinaan työssäkäyvänä. Lisänä ehkä tarvii alkuun jonkun 10-20 tuntia viikossa työpaikan, jolla ei yksinään elä, mutta yhdessä sen yrityksensä kanssa voi ehkä pärjätäkin? Ja kyllä, osa-aikatyön ja starttirahan saa yhdistää. 

On olemassa yrityksiä joihin ei tarvitse juuri minkäänlaista pääomaa, esim jos myy omaa osaamistaan netin kautta: tässä pari esimerkkiä ja siis vain pari. Näitä tulee jatkuvasti vastaan facen mainoksissa (pääomaa vaatii 10-15 euroa kuukaudessa, se face-mainostaminen, ja sillä saa jo hyvän näkyvyyden. Googlessa mainostaminen on vielä halvempaa.)

https://www.eroonjumeista.fi/products/

https://www.intohimohuoltamo.com/positiivinen-vuorovaikutus-verkkokurss…

https://facephysics.fi

Jne. Jos on jotain osaamista, sen voi myydä. 

Mutta kyllä tämäkin on tietty henkseleiden paukuttelua. Että pistää pystyyn nettikaupan nollapääomalla. Ai niin, valmis verkkokauppapohja maksaa ehkä joitain kymppejä kuukaudessa, tai ei mitään jos vähän osaa koodata. Kaupan voi perustaa vaikka instaan, se taitaa olla ihan ilmainen. 

Alapeukuttakaa nyt ihmeessä näitäkin, että jotkut perustaa firmoja joissa myydään verkkokursseja. Alapeukuttakaa ihmeessä. Ei kenenkään kannata edes harkita yrittämistä. Oikea alasampumisen mentaliteetti tässä ketjussa. Mitään muita uravaihtoehtoja ei maailmassa ole kuin se Finnkinon kassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun fiilis on, että töitä olisi kyllä, mutta ei niillä aloilla, joille nuoret hakee. Esimerkiksi lentokentällä on pulaa turvatarkastajista. Sinne pitää tosin olla sitten tietynlainen, esimerkiksi kielitaitoa, täysin nuhteeton tausta ym.

Varastohommiin meidän naapurustosta on mennyt monta poikaa, ABC:n kassoille, hampurilaispaikkoihin ja ikkunanpesuhommiin, lehdenjakajiksi. Lähihoitajista on pulaa, samoin opettajista, päiväkodin lastenhoitajista. Tuttavani haki sairaalle miehelleen henkilökohtaista avustajaa, ei saanut yhtäkään hakemusta kantasuomalaisilta.

Työkavereiden kanssa kun olen jutellut, niin moni nuori hakee hommia, joita haluaisi tehdä. Esimerkiksi kahvilatyöntekijäksi, kaupan kassalle jne. Kahvilaan hakee kuitenkin paljon Mäkkärissä useamman kesän hikoillutta nuorta, joilla on hygieniapassi ja kokemusta. Eli usein se työura pitäisi aloittaa noista töistä, joilla on oikeasti pulaa työntekijöistä. Eli ei pitäisi ajatella, mitä haluaisi tehdä vaan mihin voisi päästä. Palkka ei noissa ekoissa hommissa ole koskaan kummoinen, työ on, mitä on. Mutta siitä saa kokemusta, ja ainakin omat lapset ovat päässeet ihan hyviin hommiin, kun heillä on hakemuksen liitteenä ollut vino pino työtodistuksia näistä ns. pskahommista.

Vierailija
464/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

^  "Ja kyllä, osa-aikatyön ja starttirahan saa yhdistää. "

Ihan vain vinkkinä lukijoille jotka pohtivat yrityksen perustamista - tämä on väärää tietoa. Starttirahan maksamisen aikana ei ole tarkoitus saada enää tuloja muusta kuin omasta yritystoiminnasta, eli palkkatöitä ei voi tehdä samaan aikaan. Koko starttirahan tarkoitushan on mahdollistaa päätoiminen yritystoiminta.

(Ja kun näitä 10-20 h/vko töitä ei kovasta hakemisesta huolimatta saa sen enempää kuin kokopäivätöitäkään....)

Vierailija
465/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi juttu mikä näistä työnhakuihmettelyistä aina jää sivuun. On myös sellainen mahdollisuus kuin yrittäminen.

Tämä on oikeasti todella turhauttava keskustelu, koska sinä et tunnu ymmärtävän, MIKSI nämä asiat ovat työttömälle vaikeita. On hienoa, että olet perustanut yrityksen ja kasvattanut sen nollasta, mutta kun useimmille työttömille se on mahdotonta. Sivutoiminen yritys kannattaa aloittaa nimenomaan silloin kun on työpaikka. Sitten kun siirtyy päätoimiseksi, voi hakea starttirahaa, mikäli tulot eivät ole jo alussa liian korkeat.

Verkkokauppa on helppo perustaa, mutta pitää olla myös tuote, jota ostajat haluavat. Pelkkä ahkeruus ja kekseliäisyys eivät maagisesti takaa sitä, että ostajia löytyy. Ja kaikista suurin ongelmahan on se, miten yrityksen perustanut työtön elättää itsensä yrityksen alkuaikoina, vaikka idea olisi hyväkin. Sanot "Työtönkin voi perustaa sen pienen yrityksen, kun on työtön, hän SAA SIIHEN STARTTIRAHAA", mutta kun tämä ei ole todellakaan mikään automaatio. Se liiketoimintasuunnitelma arvioidaan, ja nykyään on paljon vaikeampaa saada starttirahaa kuin vaikka 10 vuotta sitten. Itse aioin viime vuonna perustaa verkkokaupan, mutta minulle sanottiin suoraan, että verkkokauppoihin ei myönnetä enää starttirahaa. Joten piti hylätä se alkuperäinen idea ja alkaa suunnitella uutta, joka nyt toivottavasti toteutuu.

Starttirahaa ei myöskään myönnetä, jos alan yrityksiä on paikkakunnalla jo paljon, koska se vääristää kilpailua. Ei se siis toimi niinkään, että hmm, en saanut siivoojan työpaikkaa, joten perustanpa oman siivousalan yrityksen ja myyn palveluitani suoraan kuluttajille yrittäjänä. Sinulla täytyy sitten olla niitä maksavia asiakkaita jo valmiiksi niin paljon, että pärjäät sillä, koska starttirahaa et tule saamaan.

Ja sitten on sekin juttu, että kaikista ei vaan ole yrittäjiksi. Itse olen siitä onnekas, että minulla on about tsiljoona yritysideaa ja ylipäätään olen todella yrittäjähenkinen, vaikkei sekään ole minua kovin pitkälle vielä vienyt. Suurin osa ihmisistä on ihan erilaisia luonteeltaan, ja on tosi epäreilua ajatella, että heillä ei olisi mitään sijaa nykypäivän pöhinäyhteiskunnassa.

Vierailija
466/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no. Maa-ja metsätalousministeriksikin voi päästä vaikkei olisi mitään tietoakaan kummastakaan alasta, saati sitten paljonko maitopurkki maksaa kaupassa xD 

Vierailija
467/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä. Meidän nuoret ovat työllistyneet tosi hyvin täällä Sipoossa. Esim. hoitoalalle pääsee tosi helposti. Ja poika on nyt menossa puutarhalle kesätöihin jo toista kesää. Tytöt 19v ja 17v. Poika 16v. 

Noilta aloilta kannattaa kesätöitä kysyä. 

Miksiköhän sinä tulet suoltamaan noin typerää sontaa vatipäinen idioottivajakki? Hoitoalan hommiin ei mennä mihinkään "tosi helposti" ilman minkäänlaista alan koulutusta, ainakin osaa siitä.

Henkilökohtaiseksi avustajaksi ei tarvita koulutusta ja tuntuu vanhojen hoidossakin työtä löytyvän kouluttamattomillr.

Vierailija
468/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan alasta. Johtajanpaikat on varmaan kortilla mutta suorittava kansanosa kyllä nääntyy töihin. Esim hoitoala, ravintola-ala, siivous jne 

Oma opiskelija on töissä erikoismyymälässä ja soppari on 10-15h viikossa, aina joutuu tekemään lähemmäs 20h viikossa. Kiva joo kun on töitä ja tulee rahaa mutta päälle pitäisi jaksaa vielä opiskellakin. Lisäksi jatkuva pommitus lisäkeikoista muihin myymälöihin

Toinen perheenjäsen on illallisravintolassa Helsingissä, 8h sijaan päivät (yöt) venyy 10-12h. Tuohon vielä tunnin kotimatka niin on kotona aikaisintaan 02 yöllä!! Ja lisävuoroja niin paljon että 6pv työviikko on "normaali" viiden sijaan!

Olisko niin että tarjolla olevat työllistyjät ei vaan kelpaa töihin? Tai sitten on niin erikoisalaa että paikkoja ei vaan ole? 

Vierailija
469/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurella keikkatöitä olisi kyllä tarjolla, ilman kokemustakin. Tosin ei kaikki varmaan tuonnekaan pääse. Kesätöiksi noista ei ole, mutta opiskelujen ohella voisi tehdä keikkaa ja työttömille yms myös hyvä. 

https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/12220895?searchPhrase=tutustumisen&&&…

https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/12280062?searchPhrase=tutustumisen&&&…

Vierailija
470/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että verkkokauppa pitäisi perustaa ja kilpailla millä tuotteella? Ja myydä vaikka omaa asiantuntemusta. Eikö tämä alustaboomi ole jo parin vuoden takainen. Ihmiset myyvät omaa osaamistaan alustoille ja saavat siitä jotain tuloa. Hirveä kilpailu, jossa kukaan ei enää erotu ja tekoäly vie näidenkin graafikoiden ja tarottulkitsijoiden leivän. Maailma muuttuu niin kamalaa tahtia, että ainoastaan hoitoalalla on työpaikkoja. Lähihoitajan ammatti plakkariin niin voi tehdä ainakin keikkoja.

Vierailija
471/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan alasta. Johtajanpaikat on varmaan kortilla mutta suorittava kansanosa kyllä nääntyy töihin. Esim hoitoala, ravintola-ala, siivous jne 

Oma opiskelija on töissä erikoismyymälässä ja soppari on 10-15h viikossa, aina joutuu tekemään lähemmäs 20h viikossa. Kiva joo kun on töitä ja tulee rahaa mutta päälle pitäisi jaksaa vielä opiskellakin. Lisäksi jatkuva pommitus lisäkeikoista muihin myymälöihin

Toinen perheenjäsen on illallisravintolassa Helsingissä, 8h sijaan päivät (yöt) venyy 10-12h. Tuohon vielä tunnin kotimatka niin on kotona aikaisintaan 02 yöllä!! Ja lisävuoroja niin paljon että 6pv työviikko on "normaali" viiden sijaan!

Olisko niin että tarjolla olevat työllistyjät ei vaan kelpaa töihin? Tai sitten on niin erikoisalaa että paikkoja ei vaan ole? 

Ei illallisravintolat käytä kouluttamattomia tarjoilijoita.

Vierailija
472/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun fiilis on, että töitä olisi kyllä, mutta ei niillä aloilla, joille nuoret hakee. Esimerkiksi lentokentällä on pulaa turvatarkastajista. Sinne pitää tosin olla sitten tietynlainen, esimerkiksi kielitaitoa, täysin nuhteeton tausta ym.

Varastohommiin meidän naapurustosta on mennyt monta poikaa, ABC:n kassoille, hampurilaispaikkoihin ja ikkunanpesuhommiin, lehdenjakajiksi. Lähihoitajista on pulaa, samoin opettajista, päiväkodin lastenhoitajista. Tuttavani haki sairaalle miehelleen henkilökohtaista avustajaa, ei saanut yhtäkään hakemusta kantasuomalaisilta.

Työkavereiden kanssa kun olen jutellut, niin moni nuori hakee hommia, joita haluaisi tehdä. Esimerkiksi kahvilatyöntekijäksi, kaupan kassalle jne. Kahvilaan hakee kuitenkin paljon Mäkkärissä useamman kesän hikoillutta nuorta, joilla on hygieniapassi ja kokemusta. Eli usein se työura pitäisi aloittaa noista töistä, joilla on oikeasti pulaa työntekijöistä. Eli ei pitäisi ajatella

Juuri tämä. Harva pääsee suoraan unelmahommaansa , mutta tekemällä niitä vähemmän suosittuja töitä esim. Siivousta, mäkkäriä jne., se seuraava paikka on helpompi saada.

Vierailija
473/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi juttu mikä näistä työnhakuihmettelyistä aina jää sivuun

Pakko lisätä vielä tähän kohtaan:

"Itse olen siitä onnekas, että minulla on about tsiljoona yritysideaa ja ylipäätään olen todella yrittäjähenkinen, vaikkei sekään ole minua kovin pitkälle vielä vienyt. "

... että itse asiassa minun yrittäjähenkisyyteni on se, joka minut sai alunperin vaikeuksiin. :D

Ensimmäinen yritysideani ei kannattanut, itse asiassa se ei koskaan kunnolla edes alkanut, koska jouduin petoksen uhriksi (pitkä stoori). Olin ottanut ison lainan koska uskoin nuoruuden megalomaanisella innolla upeaan ideaani -  ilmeisesti se oli muidenkin mielestä loistoidea koska sain tosiaan ison lainan ilman vakuuksia ja starttiahaakin. Maksoin niitä velkoja monta vuotta perustamalla toisenlaisen yrityksen, jonka tuotosta valtaosa meni noiden velkojen maksuun.

Jos olisin kaiken tämän ajan ollut ihan vain palkkatöissä, minulla olisi varmaan jotain säästöjä ja omaisuuttakin kertynyt, enkä olisi totaalisen peeaa. Ja päälle kolmekymppisenä sain huomata, että keski-ikäinen ihminen joka ei ole koskaan ollut palkkatöissä vaan jolla on kokemusta vain omista yrityksistä, ei ole todellakaan kuumaa kamaa työmarkkinoilla vaan itse asiassa juuri päinvastoin.

Vierailija
474/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkavereiden kanssa kun olen jutellut, niin moni nuori hakee hommia, joita haluaisi tehdä. Esimerkiksi kahvilatyöntekijäksi, kaupan kassalle jne. Kahvilaan hakee kuitenkin paljon Mäkkärissä useamman kesän hikoillutta nuorta, joilla on hygieniapassi ja kokemusta. Eli usein se työura pitäisi aloittaa noista töistä, joilla on oikeasti pulaa työntekijöistä. Eli ei pitäisi ajatella

Omalla kuopuksellanikin on vino pino työtodistuksia, mutta vuosi vuodelta vaan on vaikeampi saada kesätöitä. Niitä ei yksinkertaisesti ilman suhteita saa. 

Vierailija
475/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jo vuosia sitten lopettanut töiden hakemisen. En jaksa lähteä siihen hakurumbaan muukaan. Parhaimmillaan pääsee toiseen tai kolmanteen vaiheeseen, mutta siihen se loppuu.

Lisäksi nykyiset videovaatimukset tuntuvat kohtuuttomilta. Hakevatko yritykset jotain tiktok-tähtiä töihin, vai mikä juttu se videon pyytäminen oikein on. Miksi hakevat esiintymiskykyisiä henkilöitä myös sellaisiin tehtäviin, joita tehdään yksin ja joissa ei tavata asiakkaita.

Onneksi on sen verran työkokemusta, että työnantajat soittavat ja pyytävät töihin. Muuten olisi pakko lähteä työnhakuun pelleradoille. Sääliksi käy niitä jotka joutuvat siihen rumbaan.

Vierailija
476/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkavereiden kanssa kun olen jutellut, niin moni nuori hakee hommia, joita haluaisi tehdä. Esimerkiksi kahvilatyöntekijäksi, kaupan kassalle jne. Kahvilaan hakee kuitenkin paljon Mäkkärissä useamman kesän hikoillutta nuorta, joilla on hygieniapassi ja kokemusta. Eli usein se työura pitäisi aloittaa noista töistä, joilla on oikeas

Siis mistä lähtien kahvilassa ja kaupan kassalla työskentely on muka ollut jotain "unelmahommaa"? Aika monille se lehtien jakaminen ja varastossa työskentely on paljon mieluisampaa, minulle ainakin olisi. Kaikki noista on raskasta eri tavoilla. Kahvilatyöntekijöille myös maksetaan huonommin kuin esim. siivoojille.

Aika hassua että käytitte "varastohommia" esimerkkinä paikasta johon pääsee helpommin, kun lehdessä oli juuri hiljattain juttu siitä, että yhtä varastotyöntekijän paikkaa haki yli tuhat hakijaa.

"Lähihoitajista on pulaa, samoin opettajista, päiväkodin lastenhoitajista" - on varmasti, mutta näitäkö töitä sitten ehdotatte nuorille joilla ei ole alan pätevyyttä?

Vierailija
477/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä työmarkkinat on jotenkin tosi jakautuneet. Oma tytär pääsi jo lukion jälkeen kesätöihin oman alan hommiin (sai lukiosta jo hyvät pohjat niihin tehtäviin) ja sitten ensimmäisenä opiskeluvuotena pääsi osa-aikaiseksi yliopiston hankkeeseen. Sitäkin seuraava työpaikka löytyi opintojen kautta, kun tekivät harkkatyön johonkin firmaan ja firma oli niin tyytyväinen, että tarjosi töitä useammallekin.

Tuon jälkeen, kun on ollut töissä ja kartuttanut kokemusta, hänellä on työnhaku mennyt sellaiseksi, että Linkedinistä laittaa jonkun ruksin, jonka headhunterit näkevät ja ottavat yhteyttä. Headhuntereilta tulee kyllä yhteydenottoja, vaikka profiilissa lukisi kissankokoisin kirjaimin "I AM NOT CURRENTLY LOOKING FOR A JOB" o_O

Työnantajat tuntuvat kaikki haluavan tällaisia työntekijöitä, joilla on jo riittävän tason osaaminen, vaikka näitä ei kaikille riitä. Mutta sitten ei haluttaisi ottaa niitä, jotka ovat vasta aloittelemas

Samoin omat lapset ovat päässeet suht helposti oman alan  kesätöihin ja talvella osa-aikaista työtä on ollut enemmän tunteja tarjolla kun pystyy tekemään. Samoin on kavereillaan. Joku tekee henkilö vuokraus yrityksen kautta hommia kun ei niin  välitä mitä se on kunhan rahaa tulee.

Vierailija
478/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan oleta saavansa nurmikonleikkuuta 2 euroa tunnissa. Meillä nurtsin leikkaaminen päältäajettavalla vie noin tunnin, ja maksaisin siitä vähintään 20 euroa / kerta. Ja sekin on mun mielestä aika halpa, nolon halpa. Mutta pieni yritys ei ylitä alv-rajaa eikä taida olla tyel-maksukaan järin suuri, joten kesätyönä tuolla jäisi vielä palkoille. Ehkä kohtuullisempi olisi maksaa 30 / kerta. 

Tiedätkö millaisia rahoja ok-asujat joutuu laittamaan kotinsa ylläpitoon? Meillä viime vuonna pesetettiin tiilikatto sammalesta, maksoi 2200 euroa, pesijöille se oli päivän homma. Ja sinä siellä meinaat, että nurmikon leikkuuta, tunnin hommaa, ei kukaan suostu maksamaan. Huh huh. 

No, asutaan aika syrjässä, tällä paikkakunnalla nuoriso kyllä tekee tällaisia hommia, mutta eivät harmi kyllä pääse kulkemaan meille jos eivät omista autoa. 

Eli oletko sinä ostanut sitä palvelua vai et? Tätä ilmiötä miten sinäkin kirjoitat yritän tuoda esille. Selitetään kyllä, että ostettaisiin, maksettaisiin, käytettäisiin, mutta sitten itse ei kyllä sitä ole tehty. Koska aina löytyy kaikenlaisia syitä. Ostaisin kyllä koiranulkoiluttamista, mutta kun ei ole koiraa. Maksaisin 30€ nurmikon leikkuusta, mutta kun asutaan niin kaukana, eikä ole edes nurmikkoa jne.

Eli tunnetko ihan oikeasti jonkun, siis ihan oikeasti, joka on maksanut koko kesän jaksolta jollekin nuorelle 30€ tunnissa siitä, että hänellä kävi joku leikkaamassa sitä nurmikkoa? Ja kuten kirjoitin, se ei riitä, että yksi, vaan niitä pitäisi tietysti olla useampi, jotta sitä voisi kutsua kesätyöksi tai yritystoiminnaksi. 

Aivan, näiden nuortenkin pitää siirtyä paikasta toiseen asiakkaiden luokse. Heillä pitäisi olla auto. No, paljonko luulet, että kun bensat on maksettu ja niihin matkoihin menee yli puolituntia yhteensä ja ehkä pitää maksaa jopa parkkimaksu, niin siitä 20€ jää käteen tunnilta?

Otetaan ihan perusnuori esimerkiksi. Tyypillinen lähiössä asuva 17-19 vuotias teini. Tälllaisia kesätyönhakijoita on varmaan tuhansia. Niin, mitenkä luulet, että he pääsevät sisään johonkin koiranulkoiluttamisbisnekseen? Laittamalla lapun ilmoitustaululle ja kuvittelemalla, että suurimmalla osalla koiranomistajista on työ, jossa ovat paljon poissa kotoa ja he tarvitsevat ulkoiluttajaa joka on valmis maksamaan siitä ulkoiluttamisesta 3 kertaa päivässä 20€ per kerta? 

Sinähän siis tunnet näitä ihmisiä oikeasti? Kaveripiiri täynnä? 

Yrittäkää nyt jo ymmärtää, että jos tuolle olisi tarvetta, noita firmoja olisi jo vaikka kuinka monta.

Mutta kuten sanoin, kun hinta on tarpeeksi matala, niin aina niitä palvelun ostajia alkaa löytymään. Meillekin saa tulla siivoamaan 2€ tuntipalkalla, mutta 30€ on jo liikaa ammattitaidottomalta teiniltä. Se vaan ei ole enää kesätyö teinillle vaan hyväntekeväisyyttä minua kohtaan.

Vierailija
479/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkavereiden kanssa kun olen jutellut, niin moni nuori hakee hommia, joita haluaisi tehdä. Esimerkiksi kahvilatyöntekijäksi, kaupan kassalle jne. Kahvilaan hakee kuitenkin paljon Mäkkärissä useamman kesän hikoillutta nuorta, joilla on hygieniapassi ja kokemusta. Eli usein se työura pitäisi aloittaa noista töistä, joilla on oikeas

Uskomatonta, mutta siivous- ja mäkkäritöihin on paljon enemmän hakijoita kuin on paikkoja.

Vierailija
480/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttären kaveri oli lukion jälkeen töissä siivous firmassa. Kädet ei kestäneet suojahanskoja ja joutui lopettamaan. Sitten hän oli vuoden töissä päiväkodissa sijaisena. Kummallekaan alalle ei ollut koulutusta. Pääsi sitten opiskelemaan amk-iin ja sai ensimmäisen oman alan kesätyön helposti pääkaupunkiseudulta kun oli ylipäätään kokemusta työstä, vaikkei omaa alaa ollutkaan. Näin se vaan menee

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi