HS: Huutava työvoimapula? Nuoret aikuiset lähettävät pk-seudulla kymmenittäin työhakemuksia ja mihinkään ei pääse edes työhaastatteluun!!
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010268650.html
Pääkaupunkiseudulta on erittäin vaikea tällä hetkellä saada mitään töitä jos ei sitten ole jo pitkää työkokemusta takana..
Eikös meillä pitänyt olla aivan hirvittävä työvoimapula mutta kaikki nuoret vain makaavat laiskoina sohvalla ja pelaavat pleikkaa, eivätkä viitsi mennä mihinkään töihin?
Kommentit (793)
32v, pelkästään rakennusalalla pitkä työkokemus ja koulutus. Olen hakenut koko Uudenmaan alueelta ihan mitä tahansa työtä. Yhteen varastotyö haastatteluun pääsin mutta en saanut paikkaa, muutaman vuokrafirman listalla olen, mutta ei ole tullut yhtään keikkaa. Laitan valehtelematta kymmeniä hakemuksia viikoittain. Syksystä saakka työttömänä.
Christiiina kirjoitti:
Mä muutin nuorena Helsinkiin opiskelemaan AMK:saa tammikuussa 2007 ja jo seuraavassa kuussa olin aloittanut työt Mäkkärissä. Myös lähes kaikki muut opiskelukaverini tekivät töitä opintojen ohella
Nykynuoret ei jaksa tehdä töitä. Liian rankkaa mennä töihin. Ja liian rankkaa mennä opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan amiksessa on laitoshuoltajaksi opiskelemassa mamunaisia. Monessa sairaalassa ym laikkarit alkaa olla tummahipiäisiä. Samaan aikaan suomikelan elätit makaa kotona kun ovat liian hienoja siivojaksi.
Kokeneena laikkarina voin sanoa, että ottaisin ihan koska tahansa työkaveriksi alalle kouluttamattoman suomalaisen kuin enää yhtäkään helpotetuilla näytöillä kentälle päästettyä maahista. Ihan siksi, että toinen on edes teoriassa mahdollista perehdyttää. Näistä jälkimmäsistä kaikkia ei voi päästää lähellekään keittiötä tai eristyshuoneita eli ovat sairaalassa turhia. Terveisiä vaan amiksiin, vaatikaa opiskelijoiltanne edes ammatin perusteet. Mutta ei, koska valmistuneista saa rahaa.
Niin tämä. Työajan haaskausta, kun pitää perään katsoa koko ajan ja joka asiaan vastaus on "ok" 🙈
Vierailija kirjoitti:
32v, pelkästään rakennusalalla pitkä työkokemus ja koulutus. Olen hakenut koko Uudenmaan alueelta ihan mitä tahansa työtä. Yhteen varastotyö haastatteluun pääsin mutta en saanut paikkaa, muutaman vuokrafirman listalla olen, mutta ei ole tullut yhtään keikkaa. Laitan valehtelematta kymmeniä hakemuksia viikoittain. Syksystä saakka työttömänä.
Sama ikä ja samasta alkaen ollut työtön! Olisko sulla jotain s-postia tms et vois jutella? :D olen siis nainen ja uudeltamaalta
Vierailija kirjoitti:
Näin eilen Lidlin parkkipaikalla viisi tila-autollista puolalaisia raksaukkoja. Ei suomalainen töitä saa kun kaikki teetetään ulkomaalaisilla. Täällä tienaavat ja sitten menevät kotimaahansa. Nehän elelee siellä herroiksi.
Edellinen hallitus poisti käytännössä työluvat, eli vapaasti saa tulla shoppaamaan duunit ja sossutetkin.
Odotas kun samat yritykset oppii käyttämään tekoälyä saa kaikki valkokaulusduunarit kenkää. Siellähän tätä halpuutusta eli suomalaisen työvoiman syrjimistä kaikesta huippuasiantuntijoiden pulavinkuknasta ei ole saatu aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan amiksessa on laitoshuoltajaksi opiskelemassa mamunaisia. Monessa sairaalassa ym laikkarit alkaa olla tummahipiäisiä. Samaan aikaan suomikelan elätit makaa kotona kun ovat liian hienoja siivojaksi.
Kokeneena laikkarina voin sanoa, että ottaisin ihan koska tahansa työkaveriksi alalle kouluttamattoman suomalaisen kuin enää yhtäkään helpotetuilla näytöillä kentälle päästettyä maahista. Ihan siksi, että toinen on edes teoriassa mahdollista perehdyttää. Näistä jälkimmäsistä kaikkia ei voi päästää lähellekään keittiötä tai eristyshuoneita eli ovat sairaalassa turhia. Terveisiä vaan amiksiin, vaatikaa opiskelijoiltanne edes ammatin perusteet. Mutta ei, koska valmistuneista saa rahaa.
Niin tämä. Työajan haaskausta, kun pitää perään katsoa koko ajan ja joka asiaan vasta
Tai "joojoo" ja leveä hymy. "Ovatko nämä välineet puhtaita vai likaisia?" - "Joojoo". Tai "Tilaa huomiselle maidottomat välipalat" - "joojoo" ja joko tulee mitä sattuu tai ei tapahdu lainkaan, kuin teinien kanssa työskentelisi.
Aivan järkyttävän huono yhdistelmä päästää töihin kielitaidoton ihminen, jonka kulttuurisista syistä ei voi myöntää, ettei ymmärrä mitään. Ja näitä on paljon...kuten myös niitä, jotka eivät usko mikrobeihin, aseptiikkaan tai käsihygieniaan. Tervetuloa vaan sairaalaan, ei kannata koskea mihinkään, mihin ei ole välttämätön pakko. Saleilla menee toivottavasti paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko niitä opiskelijoita on tunkea Helsinkiin? Tasaisempi jako niin riittäis töitä.
Missä kaupungissa mielestäsi on enemmän töitä nuorille? Ihan tiedoksi että maakuntien nuoretkin hakee Helsinkiin, kun omalla paikkakunnalla on vielä vähemmän töitä.
Höpö höpö. Kukaan täysipäinen ei tunge Helsinkiin, mikäli opiskelupaikka on muualla. Päinvastoin . Pääkaupunkiseudulta tungetaan maakuntakeskuksiin, koska on helpompi päästä opiskelemaan ja kesätöitäkin on oikeasti tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ymmärrettävää kyllä . Rakennusala on täysin jumissa ja alalla on paljon porukkaa työttömänä. Oletko ajatellut kokeilla esim. Kiinteistöhuolto hommia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama ikä ja samasta alkaen ollut työtön! Olisko sulla jotain s-postia tms et vois jutella? :D olen siis nainen ja uudeltamaalta
Nainen minäkin.
Suomi ei ole yhtä kuin pk-seutu.
Vierailija kirjoitti:
Yli 50v duunari ei kelpaa edes ilmaiseen työkokeiluun.
Minä olin 6kk työkokeilussa. Nyt olen palkkatuella töissä.
53v.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Muualla nuorten on vielä vaikeampaa löytää töitä.
Suomessa pitäisi kieltää kaikki työluvat/oleskeluluvat kun noiden avulla raahataan ties mistä työntekijöitä tänne polkuhintaan. noillehan sellanen 8euron tuntipalkka on luksusta kun omassa maassa saisivat tuosta puolet jos sitäkään. tällä systeemillä jää suomalaiset ilman töitä ja todennäköisesti syrjäytyy yhteiskunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Satasairaalassa oli niin epätoivoinen tilanne laitoshuoltajien suhteen, että sairaala koulutti oppisopimuksella tarvitsemaansa porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko niitä opiskelijoita on tunkea Helsinkiin? Tasaisempi jako niin riittäis töitä.
Missä kaupungissa mielestäsi on enemmän töitä nuorille? Ihan tiedoksi että maakuntien nuoretkin hakee Helsinkiin, kun omalla paikkakunnalla on vielä vähemmän töitä.
Höpö höpö. Kukaan täysipäinen ei tunge Helsinkiin, mikäli opiskelupaikka on muualla. Päinvastoin . Pääkaupunkiseudulta tungetaan maakuntakeskuksiin, koska on helpompi päästä opiskelemaan ja kesätöitäkin on oikeasti tarjolla.
Työn perässä monikin tukee Helsinkiin kesätöihin, vaikka opiskelee muualla.
Ihan sama koskee vastavalmistuneita. Maakuntiin haluttaisiin jäädä, mutta töitä ei ole. Asiasta on myös tutkimustietoa, jos ei pelkkä arkikokemus riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Muualla nuorten on vielä vaikeampaa löytää töitä.
Höpö höpö. Länsi-Suomessa omat lapset ja heidän kaverinsa saivat helposti kesätöitä. Toki taustalla on teknillisen alan opintoja jo. Aluksi vaan pitää tyytyä ihan suorittavan työhön. Hoitotyötäkin olisi tarjolla. Tytär haki abivuonna vanhainpalvrlutaloon hommiin, mutta ei mennyt koska sai paremmin palkattua työtä. Nyt on parina vuonna soiteltu, että voisiko tulla hommiin. Aika epätoivoista kun hän nyt kumminkin teknillisellä alalla.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pitäisi kieltää kaikki työluvat/oleskeluluvat kun noiden avulla raahataan ties mistä työntekijöitä tänne polkuhintaan. noillehan sellanen 8euron tuntipalkka on luksusta kun omassa maassa saisivat tuosta puolet jos sitäkään. tällä systeemillä jää suomalaiset ilman töitä ja todennäköisesti syrjäytyy yhteiskunnasta.
Tuommoinenhan on räsizmiä. Kauhea huuto vassujen puolelta, kun maa-muuttajille yritettiin kesällä esittää jotain tulorajoja
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä kaksi nuorta aikuista, joista toinen ammattikoulutuksesta valmistunut. Ei minkäänlaista työtä tunnu kummallekaan löytyvän, vaikka ovat hakeneet kymmeniä paikkoja aivan laidasta laitaan. Eli osallistumme sen ihmettelyyn, missä se työvoimapula oikein on!!
Meidän amis siirtyi kolmantena syksynä oppisopimuskoulutukseen oman alan yritykseen. Tammikuussa teki viimeiset näytöt koululla ja sai vakiosikan ja alkoi saada täyttä aloittelijan palkkaa. Ensimmäisen vuoden verotettavat tulot 32k. Yllättävän kova tulos suoraan amiksesta.
Vierailija kirjoitti:
Raksa on suhdanneherkkä ala ja nyt on huonot ajat rakennusfirmoille. Isojakin rakentajia on mennyt konkurssiin. Sillä pohjalla ei ihme ettei löydy töitä.
Vastahan hesarissa oli juttu jostain amiksesta, johon otetaan opiskelijoita ilman että osaavat sanaakaan suomea. Koska raha, raha ja raha.