HS: Huutava työvoimapula? Nuoret aikuiset lähettävät pk-seudulla kymmenittäin työhakemuksia ja mihinkään ei pääse edes työhaastatteluun!!
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010268650.html
Pääkaupunkiseudulta on erittäin vaikea tällä hetkellä saada mitään töitä jos ei sitten ole jo pitkää työkokemusta takana..
Eikös meillä pitänyt olla aivan hirvittävä työvoimapula mutta kaikki nuoret vain makaavat laiskoina sohvalla ja pelaavat pleikkaa, eivätkä viitsi mennä mihinkään töihin?
Kommentit (793)
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä. Meidän nuoret ovat työllistyneet tosi hyvin täällä Sipoossa. Esim. hoitoalalle pääsee tosi helposti. Ja poika on nyt menossa puutarhalle kesätöihin jo toista kesää. Tytöt 19v ja 17v. Poika 16v.
Noilta aloilta kannattaa kesätöitä kysyä.
Mutku hei, ei noi oo fantsui duunei. Ei noit lasketa.
Samaan aikaan amiksessa on laitoshuoltajaksi opiskelemassa mamunaisia. Monessa sairaalassa ym laikkarit alkaa olla tummahipiäisiä. Samaan aikaan suomikelan elätit makaa kotona kun ovat liian hienoja siivojaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuossakin jutussa ilmeni, että henkilö on ollut töissä ja käytettiin termiä "hanttihommat". Valitus oli lähinnä siitä kun ei löydä mieluisampaa hommaa. Eihän kaikki voi tehdä niitä mieluisia töitä, haloo! Itsekin olin vuosia siivoustyössä ja en todellakaan tykännyt, mutta elämä on elämää.
Toinen taas jutussa valitti, kun pitää jäädä aikaa kaikkeen muuhunkin kivaan kuin työntekoon, kuten harrastuksiin ym. Ei liene kuullut sanontaa "ensin työ, sitten huvit".
Lähinnä nuo nuoret on hiton naiiveja ja ymmärrys aikuisen elämästä puuttuu.
Kyseinen nuori oli jo aikaa sitten valmistunut kahteen ammattiin eikä ollut löytänyt muita kuin lyhytaikaisia hanttihommia. Hän haki myös muita kuin oman alan töitä, jotta saisi edes jotain pysyvämpää työtä kuin tilapäistyöt.
Siitäkö ei saa stressaantua, että joka päivä saa miettiä mistä seuraava työpaikka?
Ja toinen kertoi, että moni hakee töitä koulunkäynnin ohella. Tietenkään ihminen ei jätä koulua ja harrastuksia siksi, että hakee töitä. Vai neuvotella tosiaan päinvastoin?
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan amiksessa on laitoshuoltajaksi opiskelemassa mamunaisia. Monessa sairaalassa ym laikkarit alkaa olla tummahipiäisiä. Samaan aikaan suomikelan elätit makaa kotona kun ovat liian hienoja siivojaksi.
Jos lukisit jutun, haastatellut nuoret ei maanneet kotona vaan opiskelivat tai kävivät töissä sekä hakivat töitä.
Ilmeisesti on liikaa vaadittu, että osaisi lukea jutun jota kommentoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milleniaalit kasvattivat työtä vieroksuvan ja kaikesta ahdistuvan sukupolven.
Eli kun yhteen työpaikkaan on satoja työnhakijoita, boomeri itkee että vieroksuvat töitä. Onneksi ennen sai lukutaidottomatkin töitä.
Sori. Ei ollut näin lujaa sitä kalikkaa heittää.
Olen 59v merkonomi ja firmassa alkoi juuri YT:t. työllistyin tänne 2016 pätkätyön kautta suoraan kortistosta. Mahtaako käydä yhtä hyvä tuuri toista kertaa....
Vierailija kirjoitti:
Olen 59v merkonomi ja firmassa alkoi juuri YT:t. työllistyin tänne 2016 pätkätyön kautta suoraan kortistosta. Mahtaako käydä yhtä hyvä tuuri toista kertaa....
Nuorison kanssa sitten vaan videohakemuksia väsäämään. Tervetuloa joukkoon kasvavaan!
Mä muutin nuorena Helsinkiin opiskelemaan AMK:saa tammikuussa 2007 ja jo seuraavassa kuussa olin aloittanut työt Mäkkärissä. Myös lähes kaikki muut opiskelukaverini tekivät töitä opintojen ohella
Olen yllättynyt, että hesari uutisoi tästä, koska nyt joku voi huomata, että meillä ei olekaan työvoimapulaa.
Itse lähetin Suomessa n. 20 työhakemusta eri toimistotehtäviin en saanut yhtäkään haastattelukutsua. Hain samoihin tehtäviin Virossa neljään eri paikkaan, ja sain jokaisesta haastattelukutsun sekä työtarjouksen kuukauden sisällä. Nyt olen tehnyt melkein vuoden töitä ja bruttopalkkani on 2800 €, joka on samaa tasoa kuin k.o. suomalaispaikoista oltaisiin annettu.
Suomessa on työpaikka-, EI työntekijäpula!
Meidän perheessä kaksi nuorta aikuista, joista toinen ammattikoulutuksesta valmistunut. Ei minkäänlaista työtä tunnu kummallekaan löytyvän, vaikka ovat hakeneet kymmeniä paikkoja aivan laidasta laitaan. Eli osallistumme sen ihmettelyyn, missä se työvoimapula oikein on!!
No ei ainakaan tuolla asenteella töitä löydykkään.
Miten asiallisesta kommentistakin saadaan vedettyä palkokasvi henkitorveen saakka?
Vierailija kirjoitti:
Hei, mä kuulin että Elisa-kauppoihin etsitään myyjiä! Sinne et oo vielä hakenut, siksi ei ole tärpännyt. -- Elisamyyjäksi kelpaa kuulemma kaikki iästä ja koulutuksesta huolimatta.
Niitähän tämä maailma nimenomaan tarvitsee
Näin eilen Lidlin parkkipaikalla viisi tila-autollista puolalaisia raksaukkoja. Ei suomalainen töitä saa kun kaikki teetetään ulkomaalaisilla. Täällä tienaavat ja sitten menevät kotimaahansa. Nehän elelee siellä herroiksi.
No kannattaa muuttaa pois sieltä pk-seudulta. Eikä vaan valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Näin eilen Lidlin parkkipaikalla viisi tila-autollista puolalaisia raksaukkoja. Ei suomalainen töitä saa kun kaikki teetetään ulkomaalaisilla. Täällä tienaavat ja sitten menevät kotimaahansa. Nehän elelee siellä herroiksi.
Tänään Ylen aamuteeveessä oltiin just huolissaan että miten käy saadaanko tekijöitä Puolasta ja Virosta kun rakennusala elpyy ... Nyyh jospa katottas omat tekijät ihan eka ja sitten vasta ulkomailta jos tarttetaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, mä kuulin että Elisa-kauppoihin etsitään myyjiä! Sinne et oo vielä hakenut, siksi ei ole tärpännyt. -- Elisamyyjäksi kelpaa kuulemma kaikki iästä ja koulutuksesta huolimatta.
Niitähän tämä maailma nimenomaan tarvitsee
"Moro, onko sulla liittymäasiat kunnossa? Selvä, kiitos. Moro, onko sulla liittymäasiat kunnossa?"
Ja tuntipalkkahan oli sellainen että sillä pystyy maksamaan vuokran ja ostamaan vaikka niitä kaurahiutaleita puuroa varten.
Hullujen päivien ostosten pakkaajakin tarvitsee suosittelijan. Kai siihen kelpaa vaikka äidin tai isän nimi?
Vierailija kirjoitti:
Kokeneena laikkarina voin sanoa, että ottaisin ihan koska tahansa työkaveriksi alalle kouluttamattoman suomalaisen kuin enää yhtäkään helpotetuilla näytöillä kentälle päästettyä maahista. Ihan siksi, että toinen on edes teoriassa mahdollista perehdyttää. Näistä jälkimmäsistä kaikkia ei voi päästää lähellekään keittiötä tai eristyshuoneita eli ovat sairaalassa turhia. Terveisiä vaan amiksiin, vaatikaa opiskelijoiltanne edes ammatin perusteet. Mutta ei, koska valmistuneista saa rahaa.
Milleniaalit eivät ole vielä kasvattaneet kuin pikkulapsia, eikä Suomessa ole tapana käyttää lapsityövoimaa.