Miksei lääkäreiden työpariksi palkata sihteeriä, niinkuin ennen oli tapana
Pienillä paikkakunnilla on vaikeaa saada palkatuksi lääkäriä. Mitä jos sille ainoalle lääkärille palkataankin työtoveriksi sihteeri, joka hoitaa kaikki tarvittavat potilaskirjaukset. Lääkärille jää aikaa keskittyä potilaaseen ja pystyy vastaanottamaan liki kaksinkertaisen määrän potilaita. Näin ennen tehtiin ja homma sujui.
Kommentit (95)
Nythän maaseudulla yritetään palkata lääkäreitä kymppitonnilla kuussa, mutta kukaan ei suostu tulemaan. Sillä rahalla saa palkattua sen ainoan lääkärin avuksi ainakin kaksi tai kolme sihteeriä.
Koska säästö. Sitähän on jo viimeiset vuosikymmenet hoettu koko ajan. Useinkaan se ei lopulta säästä rahaa ollenkaan mutta paperilla näyttää tehokkaalta.
Moni lääkäri on lopen kyllästynyt yli 800 miljoonaa maksaneeseen Apottiin. Ohjelman käyttö on niin hidasta ja monimutkaista, että potilastyö ja - turvallisuus kärsii.
Jostain kumman syystä myös nämä IT ohjelmistot, jota työnnetään käyttöön ovat ihan surkeita. Loppukäyttäjät ja sitä kautta käytettävyys on unohtunut. En tiedä kuka niitä testaa ennen käyttöönottoa tai kuka määrittelee speksit niiden tarpeille tai kuka tampio ne lopulta tekee.
Sitten niiden käyttö on yhtä tuskaa.
Meillä oli yhtiössä joskus 90-luvulla ihan hyvä sähköinen laskujenkäsittelyohjelmisto. Sillä sekä asiatarkistettiin että hyväksyttiin laskut maksuun. Sen jälkeen tulleet versiot ovat olleet surkeita.
Vierailija kirjoitti:
Koska säästö. Sitähän on jo viimeiset vuosikymmenet hoettu koko ajan. Useinkaan se ei lopulta säästä rahaa ollenkaan mutta paperilla näyttää tehokkaalta.
Niinpä, tosi iso säästö, kun palkataan 10000 €/kk, joka kuluttaa puolet työajasta tappelemalla paskan tietojärjestelmän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jostain kumman syystä myös nämä IT ohjelmistot, jota työnnetään käyttöön ovat ihan surkeita. Loppukäyttäjät ja sitä kautta käytettävyys on unohtunut. En tiedä kuka niitä testaa ennen käyttöönottoa tai kuka määrittelee speksit niiden tarpeille tai kuka tampio ne lopulta tekee.
Sitten niiden käyttö on yhtä tuskaa.
Meillä oli yhtiössä joskus 90-luvulla ihan hyvä sähköinen laskujenkäsittelyohjelmisto. Sillä sekä asiatarkistettiin että hyväksyttiin laskut maksuun. Sen jälkeen tulleet versiot ovat olleet surkeita.
Minulla on kotikäytössä 20 vuotta vanha Office-versio, eikä siitä puutu mitään verrattuna työkoneen uusimpaan versioon (docx-tuki yms. tuli päivityspaketilla). Päinvastoin, vanha versio on käytettävyydeltään paljon parempi, koska siinä on perinteinen looginen ylävalikkorakenne.
Jos rahaa halutaan säästää, niin korvataan lääkäri tekoälyllä. Tosiasia on se, että tekoäly tekee diagnoosit keskimäärin paremmin kuin lääkärit. Mihin siis lääkäriä edes tarvitaan?
En minä ainakaan halua kertoa lääkärissä esim alapään vaivoista tai riisuutua tutkittavaksi jos lääkärin vieressä sihteeri tekee paperityöt
Ongelma nimenomaan on siinä että.lääkärit nostaa aivan järkyttävää palkkaa ja suurimman osan töistään teettää nytkin hoitajilla niin kyllä lääkäreiden pitää palkkansa eteen töitä tehdä
Jokainen kirjaa itse. Ei todellakaan mitään sihteerit ole kirjailleet.
Lääkäri kirjoittaa tekstit itse tai sanelee tallenteen. Sanelut kyllä sitten sihteeri kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan halua kertoa lääkärissä esim alapään vaivoista tai riisuutua tutkittavaksi jos lääkärin vieressä sihteeri tekee paperityöt
En kyllä minäkään tykkää ajatuksesta että lääkäri tutkisi vaikka penistäni tai peräaukkoani. Ja joku nuori tyttö sihteeri virnuilisi vieressä työnsä lomassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä minäkään tykkää ajatuksesta että lääkäri tutkisi vaikka penistäni tai peräaukkoani. Ja joku nuori tyttö sihteeri virnuilisi vieressä työnsä lomassa
Särmi tai verho välissä niin ei ongelmaa. Tarvittaessa sihteeri yhteydessä etänä kaiuttimen välityksellä.
Mitä. Lääkäreillä ei koskaan ole ollut työparina sihteeriä. Paitsi ehkä jossain yksityislääkäriasemalla, jonkun yksityispraktiikalla.
Lääkäreiden työpari terveysasemilla on sairaanhoitaja.
Mutta on toki ollut jotain osastonsihteereitä, vastaanottoavustajia, tekstinkäsitteiljöitä ja niin edespäin. Mutta he tekevät työnsä praktiikkatilan ulkopuolella. Ai niin, olen nähnyt pariin otteeseen sellaisen työpaikkailmotuksen, jossa jollekulle ilmeisesti fyysisten toimintojen osalta rajoituksista kärsivälle tk-lääkärille haettiin sellaista apulaista, joka istuisi vastaanotolla tekemässä kirjauksia.. Mutta tuostakin on aikaa.
Lääkäriä palvelee nykyään tietotekniikka! On vain vaikeuksia saada se tekniikka lääkäreitä miellyttävään muotoon.
Vierailija kirjoitti:
No ne käynnit broadcastataan joka tapauksessa konsulttifirmojen Teams-kokouksissa eli ohi suunsa puhuva sihteeri olisi pienin murheesi :D
Vierailija kirjoitti:
Ei se sihteeri istuisi siinä vastaanottohuoneessa tietenkään! Vaan jossain toimistossa. Hän auttaisi lääkäriä paperitöissä. Eli esim. tekisi nämä hommat lääkärin puolesta: tekisi ajanvaraukset (jossain paikoissa onkin tätä tekemässä sihteeri, mutta ei kaikkialla), postittaisi potilaille kirjeet ja lausunnot, klikkailisi Apottiin tarvittavat labralähetteet oikeille päiville, soittelisi osastoille ja kyselisi potilaille jatkohoitopaikkoja. Huolehtisi, että vastaanottohuoneessa on tarpeeksi printtipaperia, hanskoja ja tutkimusvälineitä. Soittelisi röntgeniin ja kyselisi kiireellisten tutkimusten aikaistamista. On todella paljon sellaista, mikä auttaisi ja nopeuttaisi lääkärin työtä ja on ihan idioottia, että on säästetty poistamalla sihteerit lähes joka paikasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos rahaa halutaan säästää, niin korvataan lääkäri tekoälyllä. Tosiasia on se, että tekoäly tekee diagnoosit keskimäärin paremmin kuin lääkärit. Mihin siis lääkäriä edes tarvitaan?
Ensiksi sairaalan johdon voisi korvata tekoälyllä? Ja poliittiset päättäjät jotka päättävät sairaalan toiminnasta? Lopuksi toki lääkäritkin. Omaiset voivat hoitaa hoitajien hommat niinkuin monissa maissa nytkin on.
Mihin tosiaan tarvitaan poliittisia päättäjiä. Tekoäly tekee todennäköisemmin järkevämpiä päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Joa lääkärien palkka puolitettais niin saatais niitä sihteereitä. Nyt ei ole varaa
Lääkäri on vain sisällötön titteli?
Eikös tekoäly voisi tuottaa uutisetkin. Tekisi sen somen tapahtumavirran pohjalta. Jäisi pois tietynlainen suuntautuneisuus mikä toimittajilla on.
Joa lääkärien palkka puolitettais niin saatais niitä sihteereitä. Nyt ei ole varaa