Kiva huomata miten vakavasti mut otetaan mieheni perheessa. En saa tulla miehen siskon haihin, koska meidan suhde voi paattya ja sisko ei halua etta haissa on vieraita ihmisia,
koska ei ole kuulemma kiva katsoa 10 päästä hääkuvia eikä muista että kukas toi tyyppi on tai että no se oli sillonen veljen heila.
Voi v mitä kohtelua, anoppi on tyttärensä puolella, vaikka muuten kukaan ei toivo eikä usko meidän eroa, mutta häät on vaan niin tärkeä perhetilaisuus.
Kommentit (196)
Nimittäin, niin kuin sanoit, vieraat kyllä ihmettelevät suuresti, mikset ole paikalla ja ne häät tullaan kyllä muistamaan ennemminkin siitä, että morsiamen veljen puolisoa ei ollut kutsuttu paikalle... :-)
Vesitä morsiamen valokeila täydellisesti, eli älä mene häihin, anna miehesi kertoa totuus siitä, lähettele terveisiä kaikille ihkuille tädeille ja sedille ja pyydä heitä joskus kylään teille, jotta voisitte tutustua, kun ette häissä tavanneetkaan.
Vierailija:
Nimittäin, niin kuin sanoit, vieraat kyllä ihmettelevät suuresti, mikset ole paikalla ja ne häät tullaan kyllä muistamaan ennemminkin siitä, että morsiamen veljen puolisoa ei ollut kutsuttu paikalle... :-)
Kai nyt aikuinen mies voi sanoa, että jos ei avovaimo kelpaa juhlavieraaksi, saavat tulla toimeen ilman häntäkin? Tietty ymmärrän, että on kivempaa vältellä kaikkia mahdollisia konfliktitilanteita, mutta joku raja sentään.
Vierailija:
En oikein voi miestäni puolustella. Sehän on todella tekemässä niin, että aikoo käydä häissä " pyörähtämässä" , kun on pakko, ja tulee sit kotiin.
Siis olen ap puolestasi aivan tyrmistynyt, kertakaikkiaan! Kyllä tuollaisen voisi ymmärtää joltakulta kaukaisemmalta sukulaiselta, mutta EI miehen siskolta -eikä varsinkaan, jos noin paljon hänen kanssaan olet kuitenkin ollut tekemisissä!
Minä sain kutsun mieheni serkun häihin, kun olimme seurustelleet alle vuoden. Samoin mieheni kutsuttiin rakkaan ystäväni häihin meidän seurusteltuamme 6kk. Ja kyllä: varmasti joillakin on saattanut käydä mielessä, että ehkä me emme vielä olleet silloin " tarpeeksi vakavissamme" , ja ero olisi ollut ihan mahdollinen (kuten on aina, kaikilla), mutta se ei tottavie ole mikään syy olla kutsumatta häihin veljensä avopuolisoa!
Mun mielestäni sulla on tosi hyvä asenne tilanteeseen, ei sen hoitamiseen mitään muuta järkevää keinoa ole. Eniten kyllä toivon, että tämä koko stoori on keksitty provo, eikä Suomesta löytyisi noin typeriä morsiamia. No, toisaalta hääpalstoja lukiessa törmäsi kaikenlaisen...
Pahahan tuota on unohtaa, turhaa sellaista on yrittää, mutta muista vanha viisaus: typeryksen kanssa kiistellessä tärkeintä on, ettei vastapuoli tee samoin. Vaikka morsian on hölmö, niin itse voi tehdä kaiken niin kuin kuuluukin: päästää miehen käväisemään paikalla kertomassa, mikä on homman juju ja pysytellä morsmaikun kanssa hyvänpäivän tuttuina. Mitään läheistä ystävyyttä tuskin pystyy ylläpitämään moisen tempun jälkeen, tuskin morsiankaan moista toivoo.
Tsemppiä!
Jos haluat vähän osallistua ja päästä sivistyneesti kostamaan, niin kysy saatko osallistua vihkimiseen kirkossa ' kun haluaisit niin kovasti nähdä morsiamen livenä upeassa puvussaan ja seurata koskettavaa seremoniaa' . Silloinkin sun täytynee nöyristellä sen verran, että et pääse istumaan eturiviin muun perheen viereen, mutta kyllä muu suku kirkkoon tullessaan ja poistuessaan huomaa järjestelyn (saavut tietysti miehesi kanssa ja juttelette kirkon pihalla sukulaisille) ja ihmettelee sitä myöhemmin juhlassa... Siinä on siskolla selittelemistä...
Helpointa kaikille on varmasti, kun teet kuten suunnittelitkin. Päästät miehesi käymään kekkereissä ja jäät itse kotiin. Osta viiniä ja juustoja, suklaata tms. itsellesi lohdutukseksi - tuollainen kohtelu ei missään nimessä ole hyväksyttävää ja siitä saa loukkaantua. Parasta on, kun ei anna takaisin samalla mitalla vaan käyttäytyy itse fiksummin. Kaikille ei vain ole suotu täyttä ymmärrystä...
Miehes olis nyt syytä myös pysähtyä ja miettiä että sopiiko tämä myös hänelle. (jos joku sanoi tän jo niin anteeks että tulee uudestaan, en ehdi lukea tällä hitaalla koko ketlua nyt)
Eli ei kai miehesikään sitten mene? Jättäisin jos menisi. Takaisin tullessaan löytäisi sinkkukämpän ja melko tyhjän jääkaapin.
Vierailija:
Eli ei kai miehesikään sitten mene? Jättäisin jos menisi. Takaisin tullessaan löytäisi sinkkukämpän ja melko tyhjän jääkaapin.
Jättäisit miehen, jos hän menisi oman sisarensa häihin? Olet t-o-d-e--l-l-a lapsellinen.
pikkupiikkinä voisi tietysti lahjapakettiin laittaa kortin jossa molempien nimet. itse en vastaavassa tilanteessa kyllä pystyisi jälkeenpäin katselemaan tilaisuudesta otettuja valokuviakaan.
mä en sillain osaa vahtia oikeuksiani, että alkaisin riidellä. Kyllä mä sanoin etenkin anopille ihan selkeästi, että minusta tuntuu tämä tosi pahalta ja ulkopuoliselta, ja enkä rehellisesti sanoen koe mitään syytä, että minun parisuhteeni olisi todennäköisimmissä erokantimissa kun muidenkaan. Ja että ymmärrän tuon valokuvanäkemyksenkin, jos en ajattele sitä että se sisältää ajatuksen siitä, että minä en kuitenkaan ole mieheni elämänkumppani. Ja sanoin että en loukkaannu, jos haluatte ottaa perhekuvia siten että en ole mukana.
En osaa ehkä oikein selittää, mutta mies tuntee siskonsa, eikä todellakaan tee tästä mitään periaatekysymystä. Hänestä on paras pitää omat ajatukset omana tietonaan ja mennä vaan juhliin. Pahemman konsertin sisko järjestää, jos hänkin alkaa nyt heittäytyä hankalaksi. Tuo aikainen kotiin tulo juhlista on ihan riittävä pommi siskolle, ei tiedä siitä vielä mitään. Mies sanoi että helpoiten menee kun hän vaan lähtee alkuillasta, ei häntä kukaan kaipaa, eikä sisko huomaa.
Toivoisin tietty että mies pitäisi enemmän mun puolia, tai anoppi, tai sisko uskoisi vähän enemmän veljensä liittoon, mutta kun ei, niin antaa sitten olla. En mä enää edes halua mennä koko juhliin, koska tiedän etten oikeasti ole toivottu vieras.
ap
Vierailija:
mä en sillain osaa vahtia oikeuksiani, että alkaisin riidellä.
Mikä oikeus sinulla olisi mennä kenenkään häihin? Jokainen kutsuu omiin häihinsä ne ihmiset, jotka sinne haluaa. Ei missään sanota, kenellä on oikeus osallistua kenenkään häihin.
Huoh.
Vierailija:
mä en sillain osaa vahtia oikeuksiani, että alkaisin riidellä. Kyllä mä sanoin etenkin anopille ihan selkeästi, että ...
Mutta kyllä ap:ta on loukattu ja pahasti. Kyseessä on kuitenkin morsiamen veljen avovaimo! Kovasti vaan ihmettelen miksi mies hyväksyy avovaimonsa loukkaamisen tuolla lailla menemällä itse noihin häihin. Jos minun miestäni loukattaisiin noin, niin jättäisin kyllä menemättä ja uskon, että mies toimisi samalla tavoin.
Täytyyhän jonkun voida tehdä selväksi siskolle miten törkeä tuo kutsumatta jättämistemppu on!
Vierailija:
Vierailija:
mä en sillain osaa vahtia oikeuksiani, että alkaisin riidellä.Mikä oikeus sinulla olisi mennä kenenkään häihin? Jokainen kutsuu omiin häihinsä ne ihmiset, jotka sinne haluaa. Ei missään sanota, kenellä on oikeus osallistua kenenkään häihin.
Huoh.
Onhan olemassa fiksua sekä typerää käytöstä. ja ymmärtää että sua ei kutsuttais ihan pieniin häihin, mutta aikamoinen ääliö-suku on kyllä kyseessä jos eivät halua lähipiiriään juhlimaan... Sinuna mittailisin vähän miehen kykyä puolustaa sua ja omaa perhettä nimittäin jos on tuollaisesta seurapiiristä kotoisin, saat hänen mukanaan tod. näk läjän erilaisia sukutraumoja, katkeruuksia, valheita.
Kyllä ihminen saa olettaa että tulevan miehen sukulaiset ovat hänen kanssaan tekemisissä- ja mistäpä muusta hyvä elämä syntyisi kuin siitä että on läheisiä ihmisiä joiden kanssa voi tuntea yhteenkuuluvuutta.
ääliöitä ovat.
en ole jaksannut lukea koko ketjua, mutta meiltä ei menisi kukaan, jos mieheni ei olisi tervetullut siskoni häihin. törkeätä käytöstä. sain ystäväni häihin kutsun. avopuolisoni oli tervetullut häihin ja olin tuntenut hänet 2kk. nyt ollaan oltu yhdessä 10v. ja lapsia on kaksi. miehesi sisko haluaa loukata sinua. miehesi olisi fiksu, jos ei menisikään hänkään.
jos olisi kyse 10-15 hengen häistä, olisi ihan (pakko) ymmärrettävää, ettei saa kutsua, vaikka kuinka toivoisi ja mieli pahoittuisi. Mutta jos vieraita on tulossa 170 (!!!!!), niin on se nyt aika veto ettei veljen avovaimo enää mahdu mukaan. Eikä kukaan ole väittänyt että kun ei mahdu, vaan sinä et todennäköisesti ole enää suvussa kun hääkuvat tulevat kuvaamosta. Eli aika juttu sanoa kenelle vaan päin naamaa. Vaikka olen itsekin joistain suhteista ajatellut, että mahtaakohan kestää, niin en ole kyllä mennyt sille " tulokkaalle" sanomaan, että ei sua kauaa näissä kuvioissa näy. Todella törppöä.
Minusta ap teet tosi hyvin niin kuin kerroit tekeväsi. Kyllä siskon ratkaisu saa oikein paljon huomiota juhlissa ja sen jälkeen. Lähetä pahoittelevat terveiset niille sukulaisille jotka ovat sinua tervehtineet ja käske miehesi kutsua heitä kylään.
Sisko haluaa taata huomion kokonaan itselleen keinojen ristiriitaisuudesta välittämättä. Vieraita tulee 170, eli varmaan vähän enemmän kuin hääparin lähipiiri. Kuitenkaan veljen avovaimo ei mahdu, koska ei ole vielä vakiinnuttanut asemaansa suvussa. Sisko varmaan haluaa, että kaikki vieraat katsovat ja kiinnostuvat vain hänestä, ja tuollainen musta hevonen kun suvun uusi morsmaikku ei sovi kuvaan. Tädithän saattaisi hakeutua seuraasi tutustumaan sinuun ja morsian unohtuisi.
Odota vaan, ne häät on täydellinen farssi monella muullakin tapaa, ja ehkä olet vielä onnellinen, kun et ole mukana. Ainakaan ei tarvi enää teeskennellä siskon kaveria, hän ajattelee vain itseään.
Ja se tulee kyllä selväksi koko hääväelle.
Luin ihan kaikki uudet kommentit läpi, mukava kuulla mietteitä puolesta tai vastaan.
Häät on " ihan pian" . Sori, en nyt sentään päivää ja paikka kehtaa tänne laittaa. :D
Anoppi ja appi (jälkimmäinen ei juuri jaksa meille tulla, on niin koti-ihminen), soittivat tässä joku ilta klo 20 (eli tosi myöhään niille) ja kysyivät, että saako tulla käymään. No tulivat sitten. He ensin (anoppi) kautta rantain kyseli että oonko mä ymmärtänyt miksi sisko ei halua mua häihin, että ei ole mitään henkilökohtaista, vaan että on hyvin tarkka järjestelyistä. Sanoin sitten että jälkimmäinen piirre on kyllä tullut selväksi, mutta minusta järjestely on tosi kummallinen ja herättää varmasti vieraissa huomiota sekä häissä että jälkeen. Sanoin paljon kaikenlaista, mitä tässä ketjussa on puhuttu. Lopulta appi puhkesi puhumaan, että heistäkin tämä on tosi outoa ja hän oli alkuun sanonut tyttärelleen ettei niin voi tehdä, mutta kun tuntui että sillä pää ei kestä jos hänen häilleen asetetaan vielä lisäpaineita, appi oli ajatellut, että ehkä mä jaksan suhtautua tähän ymmärtäväisesti.
Sanoin vielä että en todellakaan ole tunkemassa sukukuvienne eturiviin enkä halua mitään suurieleistä itseni virallista esittelyä sukulaisille, jos sisko pelkää että unohdan kenet juhlat on kyseessä ja kuka on päivänsankari. Sanoin että mä osaan kyllä käyttäytyä ja että 170 vieraan joukossa kaikki ei mua edes huomaa eikä sisko voi muutoinkaan puhua 170 ihmisen kanssa yhtäaikaa, eli en mitenkään himmennä hänen juhlapäiväänsä. Appi ja anoppi eivät sanoneet mitään, joten arvasin että osuin oikeaan ja että tämä oli oikea syy ja eronneet naamat valokuvissa vasta se toissijainen syy.
Enempää ei olla puhuttu, mutta anoppi ja appi halusivat pestä kätensä pois hommasta. Pyytelivät vielä kautta rantain anteeksi tilannetta ja minua olemaan ymmärtäväinen. Anoppi sanoi että toivottavasti tässä seuraavaksi järjestellään teidän häitä, niin saan sitten määrätä tahdin asioille.
Siskosta ei ole kuulunut mitään. Mies avautui sen verran että tulevan aviomiehen polttarit olivat olleet melko rankkoja. Sulhanen oli vetänyt pääntäyteen viinaa heti alkuillasta ja tilittänyt koko illan kuinka rankkaa häiden järjestäminen oli. Suunnitellut polttarinumerot jäivät tekemättä kun sulhanen ei pysynyt jaloillaan ja halusi mielummin vain istua saunan portailla ja kiroilla.
Terv Ap
Ja todellakin aika erikoista käytöstä miehesi siskolta. Yritä nyt vaan pitää pää pystyssä, ja ajatella että omapahan on menetyksensä. Mulle kyllä kieltämättä tuli mieleen juuri tuo sama kuin jollekin muulle, että pelkää ehkä sun vievän tavalla tai toisella huomiota häneltä. Oli miten oli niin aika dille tempaus.
Mutta sitten täytyy kyllä vielä kommentoida, kun moni on täällä verranut siihen ettei ole päässyt lapsen kummiksi. Se ei kyllä minusta ole ihan sama asia. Mun veli on meidän toisen lapsen kummi, vaimonsa ei, vaikka on aivan ihana ihminen. Ei todellakaan ole kyse siitä ettei kelpaisi, vaan siitä, että meillä on meille läheisempiä ihmisiä jotka haluttiin kummeiksi. Tässä ap:n jutussa on kuitenkin kyse yksistä juhlista, kummius on koko elämän kestävä ihmissuhde (toivottavasti), eikä siihen voi valita jonkun puolisoa vain ettei hälle tulisi paha mieli.