Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkärit muistuttavat: kuntosaliharjoittelusta ei ole terveyshyötyä

Vierailija
03.03.2024 |

Monet lääkärit ovat hyvin huolestuneita nykysuuntauksesta, jossa liikunta painottuu yhä staattisemmaksi ja tapahtuu sisätiloissa.

Kaupallinen voima on onnistunut saamaan ihmiset neljän seinän sisälle, mutta siinä samassa on liikkuminen unohtunut.

Kuntosaliliikunta ei valitettavasti kuormita hengitys- ja verenkiertoelimistöä niin kuin liikunnan tarkoitus olisi. Ahkerakin kuntosalikävijä on oikeasti huonossa kunnossa, vaikka lihakset pullistelisivatkin. Hengitys- ja verenkierto ei juuri poikkea sohvaperunasta ja pahimmillaan veriarvot on pilattu ruokavillityksellä. Tilanne paljastuu lääkäriasemien teettämissä kuntotesteissä, jossa trendi on laskeva. Yhä useampi ihminen on niin huonossa kunnossa, ettei esimerkiksi niinkin tavallinen asia kuin juokseminen onnistu.

Liikunnan tärkeää terveysvaikutusta ei siis saavuteta kuntosalilla. Siis terveydellisestä näkökulmasta - taloudellisesta vinkkelistä asia on tietysti toisin.

Lääkärit kannustavat ihmisiä liikkumaan niin, että on hengästynyt 2 tunnin ajan tai voimakkaasti hengästynyt 1 tunnin ajan. Siis ilman taukoja kuormituksessa. Paras liikuntatapa on edelleen lenkkeily kohtuullisilla kuormituksella välttäen äärimmäistä repimistä.

Kommentit (409)

Vierailija
81/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaaminen ei onnistu.

Kehonpainotreenillä on ihmiset kasvattaneet lihaksensa aikana ennen kuntosalia! Esimerkiksi viidakoissa nykyään asuvat ihmiset.

Kehonpainotreeniä, usein käytetään termiä calistenics, käyttäen on moni mies treenannut upean kropan. Voi googlata englanniksi.

Suomessa on melko paljon liikunta-aiheista tutkimusta, mutta se varmasti painottuu paljon kuntosaliharjoitteluun. Kuntosaliharjoittelu on Suomessa tosi isossa roolissa.

Itse siis aloittanut kuntosalitreenin 12-vuotiaana, mutta nykyään minua ei enää salille saisi, vaikka maksettaisiin. Been there, done that!

Tämän kirjoittaja tietää enemmän kuin tämän palstan lukijat jaksavat ymmärtää, salitreenaajista puhumattakaan. Minulla on sama kokemus. Vuosia salitreeniä, nyt pelkällä kehon painolla. Olen kehonpainotreenin ansiosta paljon vahvempi kuin salilla ikinä, kun otetaan huomioon mitä pystyn kehollani tekemään. Salilla saa pullistelu lihakset ja voimaa joka ei siirry salin ulkopuolelle. 

Vierailija
82/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämme niin ulkonäkökeskeistä aikaa, että monet treenaavat ainostaan ulkonäön takia. Kuntosalilla voi kasvattaa pakaroita tehokkaimmin. Se on monen syy käydä salilla. Tähän yhdistetään vähähiilihydraattinen ruokavalio, jotta kehossa olisi mahdollisimman vähän rasvaa. Cardiotreeniä ei jakseta tehdä, koska hiilihydraatit puuttuvat.

Hyvä kunto on monen mielessä hyvä ulkonäkö. Ei tajuta, että hyvä kunto tarkoittaa erityisesti hyvää cardiokuntoa, kuten juoksukestävyyttä. Tätä tukemaan tarvitaan toki lihaskuntoa ja liikkuvuutta. 

Ei ymmärretä että kropassa pitää olla läskiä että kunto ja voimatasot olisivat optimaaliset.

Hyvä esimerkki täydellisestä vartalosta voima, nopeus ja muiden ominaisuuksien suhteen oli Johnny Weissmullerilla.

Joku

Joo joo mutta tuollainen vartalo on monen vuoden jokapäiväisen treenin tulos. Nyt puhutaan tavallisista ihmisistä eikä Tarzanista.

Aika tyhmää verrata jotain mestaritason atleettia tavalliseen kuntoilijaan. Johnny Weissmuller oli oman aikansa monipuolisin urheilija ja soturikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin vihdoin tää sanotaan ääneen! Ihmiset ajaa autolla salille tekee treeniä ja kuvittelee olevansa hyvässä kunnossa kun oikeasti se hyvä kunto on sitä, että jaksaa kävellä reippaasti, nousta rappusia ja esim. juosta junaan kun on kiire ja raahata painavat kauppakassit. 

Itse en käy salilla, mutta liikun paljon joka päivä: kävelen, juoksen, menen portaita, kannan painavat kauppakassit. Liikun koko ajan. En mene autolla mihinkään. Sitten oikeesti sellanen orastava keskivartalomahamies arvostelee "ku sä et treenaa" ja itse ajaa autolla joka paikkaan. 

Olen 164 cm ja n. 52 kg. 

Toki lihaksien vahvistaminen on hyvä juttu, mutta senkin voi tehdä kantamalla ne painavat ruokaostokset kotiin. Kyllä on hiki sen jälkeen. 

Ruokaostoksia kantaessa hikoilu kertoo huonosta (lihas)kunnosta. Harrastan salilla käymistä ja juoksemista siinä sivussa, eikä vaikuta kauppakassien kantaminen mitenkään tai edes työ varastolla. 

Vierailija
84/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin vihdoin tää sanotaan ääneen! Ihmiset ajaa autolla salille tekee treeniä ja kuvittelee olevansa hyvässä kunnossa kun oikeasti se hyvä kunto on sitä, että jaksaa kävellä reippaasti, nousta rappusia ja esim. juosta junaan kun on kiire ja raahata painavat kauppakassit. 

Itse en käy salilla, mutta liikun paljon joka päivä: kävelen, juoksen, menen portaita, kannan painavat kauppakassit. Liikun koko ajan. En mene autolla mihinkään. Sitten oikeesti sellanen orastava keskivartalomahamies arvostelee "ku sä et treenaa" ja itse ajaa autolla joka paikkaan. 

Olen 164 cm ja n. 52 kg. 

Toki lihaksien vahvistaminen on hyvä juttu, mutta senkin voi tehdä kantamalla ne painavat ruokaostokset kotiin. Kyllä on hiki sen jälkeen. 

Miksi nuo mittarit olisivat yhtään sen oikeampia tai tärkeämpiä kuin salitulokset?

Vierailija
85/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa kai sen kuntosalinkin kuormittamaan verenkiertoa, mutta silloin pitää panostaa siihen puoleen tosissaan. Ei ehkä ihan riitä että kasvattaa maksimipainoilla pakaraa.

Vierailija
86/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaaminen ei onnistu.

Kehonpainotreenillä on ihmiset kasvattaneet lihaksensa aikana ennen kuntosalia! Esimerkiksi viidakoissa nykyään asuvat ihmiset.

Kehonpainotreeniä, usein käytetään termiä calistenics, käyttäen on moni mies treenannut upean kropan. Voi googlata englanniksi.

Suomessa on melko paljon liikunta-aiheista tutkimusta, mutta se varmasti painottuu paljon kuntosaliharjoitteluun. Kuntosaliharjoittelu on Suomessa tosi isossa roolissa.

Itse siis aloittanut kuntosalitreenin 12-vuotiaana, mutta nykyään minua ei enää salille saisi, vaikka maksettaisiin. Been there, done that!

Tämän kirjoittaja tietää enemmän kuin tämän palstan lukijat jaksavat ymmärtää, salitreenaajista puhumattakaan. Minulla on sama kokemus. Vuosia salitreeniä, nyt pelkällä kehon painolla. Olen kehonpainotreenin ansiosta paljon vahvempi kuin salilla ikinä, kun otetaa

Onko lihasmassasi samanlainen, mitattuna? Tässä on varmaan nyt eri mittarit kullakin kirjoittajalla: voima, massa, mitä pystyy tekemään ym...

Vierailija
87/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaks tuntia putkeen hengästynyt? Huh huh... Mulla on mielestäni ihan hyvä aerobinen kunto, mutta kaks tuntia hengästyneenä kuulostaa hullulta.

Jos uin (minulle mieleisin liikuntamuoto) hengästyttävää tahtia, niin uin kilometrin puolessatunnissa minkä normaalisti uin hallissa käydessä. Tuon mukaan mun pitäis uida siis 4 kilometriä ja olla altaassa 2 tuntia. Uimahallin säännötkään ei vaan salli; uintiaika on pesuineen puolitoista tuntia.

Polvi ei kestä juosta kahta tuntia myöskään. kävelystä en hengästy. Puolentunnin juoksulenkit jo liikaa jos tapahtuu useamman kerran viikossa. Bussille/junalle/lääkäriajalle juokseminen on ok, mutta ei se kahta tuntia kestä...

Mitä mun siis kannattais tehä?

Vierailija
88/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaaminen ei onnistu.

Tämän kirjoittaja tietää enemmän kuin tämän palstan lukijat jaksavat ymmärtää, salitreenaajista puhumattakaan. Minulla on sama kokemus. Vuosia salitreeniä, nyt pelkällä kehon painolla. Olen kehonpainotreenin ansiosta paljon vahvempi kuin salilla ikinä, kun otetaa

Ei se lihas tiedä treenaatko sitä raudalla vai omalla painollasi, joten se voima siirtyy salin ulkopuolelle samalla tavalla. Käytännössä 150 kg kyykkyä ei omalla painolla voi toteuttaa ilman että lihoaa niin painavaksi, että punnerrukset ja leuat ei enää onnistu. 

Vierailija
89/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaaminen ei onnistu.

Viidakossa asuvat ihmisen ovat enimmäkseen todella laihoja ja elinajanodote on lyhyempi kuin Suomessa. Missä kehonpainoharjoittelijoiden takareidet ja pitkät selkälihakset ovat? 

Kyllä takareisiä pystyy treenaamaan omalla kehonpainolla.

Mutta menikö alkuperäisen viestin pointti ohi: tärkeintä olisi parantaa kardiokuntoa. Emme edes tarvitse turhaan isoja lihaksia.

Kehonrakennusta paljon nähneenä täytyy sanoa, että se ei ole terveellistä. Keho on kuin rautakanki, ja turha paino rasittaa sydäntä, liian suuret määrät proteiinia rasittaa munuaisia. Tähän päälle steroidit, jotka sekoittaa hormonit.

Terveyden pitäisi olla tärkeämpää. 

Kiitti ja kuitti. 

Katselkaa myös Suomen ulkopuolelle treenin merkeissä.

Vierailija
90/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yhdistän aerobisen ja anaerobisen treenin: fillaroin salille, siellä treeni, sit fillaroin himaan.

Vierailija
91/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaaminen ei onnistu.

Viidakossa asuvat ihmisen ovat enimmäkseen todella laihoja ja elinajanodote on lyhyempi kuin Suomessa. Missä kehonpainoharjoittelijoiden takareidet ja pitkät selkälihakset ovat? 

Kyllä takar

No joo voihan takareisiä treenata esim nordic curl liikkeellä, mutta sen aloittaminen on todella vaikeaa ilman salitaustaa. Isoissa lihaksissa on se hyvä puoli, että monessa tutkimuksessa on suoraan näytetty vahvemman ja lihaksikkaamman ihmisen elävän pidempään. Tämä ei ole yllättävää, koska vanhentuessa lihakset surkastuvat ja lopulta menee kyky tehdä sitä kardiota. Proteiini rasita munuaisia jos sitä syö alle 4 grammaa kiloa omaa painoa kohden, eikä kukaan edes suosittele läheskään noin suuria määriä. Hormoneiden käyttäminen on sitten jo ihan eri hommaa, eikä liity kuntoiluun mitenkään. 

Ps. Dopingia käytetään muissakin lajeissa kuin kehonrakennuksessa. Samalla tavalla jalkapalloilijoita kuolee kesken pelin sydänkohtauksen takia, kun on käytetty vähän sitä proteiinia vahvempia aineita.

Vierailija
92/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaaminen ei onnistu.

Tämän kirjoittaja tietää enemmän kuin tämän palstan lukijat jaksavat ymmärtää, salitreenaajista puhumattakaan. Minulla on sama kokemus. Vuosia salitreeniä, nyt pelkällä kehon painolla. Olen kehonpainotreenin ansi

Lihasmassa ei ole se juttu, liika lihasmassa on hyvin epäterveellistä. Sopusointuinen keho on terve keho. Kehonpainotreenillä keho tulee automaattisesti terveyden kannalta optimiksi

Vierailija
93/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaaminen ei onnistu.

Tämän kirjoittaja tietää enemmän kuin tämän palstan lukijat jaksavat ymmärtää, salitreenaajista puhumattakaan. Minulla on sama kokemus. Vuosia salitreeniä, nyt pe

Liikaa lihasta et saa ilman kiellettyjä aineita. 

Vierailija
94/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaaminen ei onnistu.

Tämän kirjoittaja tietää enemmän kuin tämän palstan lukijat jaksavat ymmärtää, salitreenaajista puhumattakaan. Minulla on sama kokemus. Vuosia salitreeniä, nyt pelkällä kehon painolla. Olen kehonpainotreenin ansi

Miksi ihmeessä pitäisi toteuttaa 150kg kyykkyjä? Nämä ankkajalat joilla reidet hankaavat yhteen niin ettei pysty kävelemään, heillä ei ole toimivasta, voimakkaasta sekä terveestä kehosta tietoakaan.

Ihminen ei terveyden kannalta tarvitse 150kg kyykkyjä mihinkään, on paljon parempi pystyä tekemään 150kpl kyykkyjä omalla painolla.

Vierailija
95/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaaminen ei onnistu.

Tämän kirjoittaja tietää enemmän kuin tämän palstan lukijat jaksavat ymmärtää, salitreenaajista puhumattakaan.

Helposti saa bodattua liian isot lihakset ilman kiellettyjä aineita kun.

Vierailija
96/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihasmassa ei ole se juttu, liika lihasmassa on hyvin epäterveellistä. Sopusointuinen keho on terve keho. Kehonpainotreenillä keho tulee automaattisesti terveyden kannalta optimiksi

Vierailija
97/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu vähän mitä siellä salilla tekee. Nykyään yhä useampi istuu vaan laitteissa näpräämässä puhelinta ja varmaan sen jälkeen hehkuttavat somessa kuinka tuli käytyä salilla. Itse talvisin juoksen 4km juoksumatolla ja sitten lihastreeniä. Monille se lihastreeni on tärkeää toimintakyvyn ylläpitämisessä ja erilaisten vaivojen ehkäisyssä. 

Moni ottaa tauot tosissaan. Mutta itse en kyllä enää näe sellaista saleilla, ettei treenattaisi. Esim. joskus 2010 aloittaessani salilla käynnin, oli ainakin elixiassa naistenlehtiä tarjolla jotta niitä sai lukea siinä samalla kun muka treenasi vähän :D Nykyään pidetään taukoja oikeaoppisesti tavoitteista riippuen. 

Vierailija
98/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaaminen ei onnistu.

Tämän kirjoittaja tietää enemmän kuin tämän palstan lukijat jaksavat ymmärtää, salitreenaajista puhumattakaan. Minulla on sama kokemus. Vuosia salitreeniä, nyt pe

150 kg kyykkyyn pystyy vaikka 70 kg voimannostaja. Pieni määrä toistoja suuremmalla kuormalla vahvistaa luita paljon enemmän kuin suuri määrä toistoja pienellä kuormalla. 

Vierailija
99/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ASAHI  on paras terveysliikunta. Sen lisäksi tarvitsee vain sauvakävellä ja olla ihmisten kanssa tekemisissä. 

Vierailija
100/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisista liioista lihasmassoista oikein puhut? Tässä keskustelussa eivät varmaan bodarit ole pääasiassa, vaan normaalit ihmiset. Ja heillä tuskin on liikaa lihasmassaa. Kehonkoostumusmittaus voi yllättää sopusointuiselta näyttävänkin ihmisen.