Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkärit muistuttavat: kuntosaliharjoittelusta ei ole terveyshyötyä

Vierailija
03.03.2024 |

Monet lääkärit ovat hyvin huolestuneita nykysuuntauksesta, jossa liikunta painottuu yhä staattisemmaksi ja tapahtuu sisätiloissa.

Kaupallinen voima on onnistunut saamaan ihmiset neljän seinän sisälle, mutta siinä samassa on liikkuminen unohtunut.

Kuntosaliliikunta ei valitettavasti kuormita hengitys- ja verenkiertoelimistöä niin kuin liikunnan tarkoitus olisi. Ahkerakin kuntosalikävijä on oikeasti huonossa kunnossa, vaikka lihakset pullistelisivatkin. Hengitys- ja verenkierto ei juuri poikkea sohvaperunasta ja pahimmillaan veriarvot on pilattu ruokavillityksellä. Tilanne paljastuu lääkäriasemien teettämissä kuntotesteissä, jossa trendi on laskeva. Yhä useampi ihminen on niin huonossa kunnossa, ettei esimerkiksi niinkin tavallinen asia kuin juokseminen onnistu.

Liikunnan tärkeää terveysvaikutusta ei siis saavuteta kuntosalilla. Siis terveydellisestä näkökulmasta - taloudellisesta vinkkelistä asia on tietysti toisin.

Lääkärit kannustavat ihmisiä liikkumaan niin, että on hengästynyt 2 tunnin ajan tai voimakkaasti hengästynyt 1 tunnin ajan. Siis ilman taukoja kuormituksessa. Paras liikuntatapa on edelleen lenkkeily kohtuullisilla kuormituksella välttäen äärimmäistä repimistä.

Kommentit (409)

Vierailija
61/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelykin on terveellisempää.

Vierailija
62/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on hyödyllistä esimerkiksi nivelrikkoisille.

Oman kehonpainotreeni on aivan äärettömän paljon parempi vaihtoehto nivelrikkoiselle! 

Tuntuu, että Suomessa puuttuu pitkälti oman kehonpainotreeniä puoltavat asiantuntijat ja personal trainerit. Joka paikassa, kuten Aamulehdessä tänään, tuputetaan painoja ja apuvälineitä treeniin. Monen olisi hyvä oppia treenaamaan omalla kehonpainolla. Täydet liikeradat ja hyvä tekniikka. Painotus kestävyydessä. Näin opittaisiin oikeasti tuntemaan oma keho ja sen potentiaali ja rajat. 

Olen aiemmin treenannut salilla, ja nyt voin muutaman vuoden kehonpainotreeniä tehneenä sanoa, että se on kehittänyt minua paljon enemmän! 

Kehonpainoharjoittelu on varmasti lihasmassan ylläpitoon hyvä, mutta ensin pitäisi saada kasvatettua sitä lihasmassaa. Se ei taida onnistua pelkällä kehonpainolla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salilla voi toki käyttää lämmittelyyn juoksumatto tai pyörää tai tehdä.sen kävelylenkin salille. Eri lihasryhmien treenaaminen auttaa pitämään kehon vetreänä ja jaksamaan tietotyön tekemistä. Enpä usko että kukaan oikea lääkäri näitä hyötyjä kiistää. 

Ehkä pointti on siinä, että kukaan ei tarvitse kuntosalia oikeasti. No, vanhuksille ja kuntoutujille se on oikeasti hyvä.

Lihakset, jänteet ja luut vahvistuvat paremmin nuorena, joten kannattaa alottaa ennen kuin on mitään ongelmia. Sitten on vanhana enemmän lihasta, jota voi menettää ilman toimintakyvyn menettämistä ja riskit vammoihin on pienemmät. 

Vierailija
64/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman kehonpainotreeni on aivan äärettömän paljon parempi vaihtoehto nivelrikkoiselle! 

Tuntuu, että Suomessa puuttuu pitkälti oman kehonpainotreeniä puoltavat asiantuntijat ja personal trainerit. Joka paikassa, kuten Aamulehdessä tänään, tuputetaan painoja ja apuvälineitä treeniin. Monen olisi hyvä oppia treenaamaan omalla kehonpainolla. Täydet liikeradat ja hyvä tekniikka. Painotus kestävyydessä. Näin opittaisiin oikeasti tuntemaan oma keho ja sen potentiaali ja rajat. 

Olen aiemmin treenannut salilla, ja nyt voin muutaman vuoden kehonpainotreeniä tehneenä sanoa, että se on kehittänyt minua paljon enemmän! 

Lihasmassaa täytyy jo olla jonkin verran tai täytyy olla kevyt, että pystyy mielekkäästi treenaamaan kehonpainolla. Laitteilla on paljon helpompi aloittaa.

Vierailija
65/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehonpainotreenillä on vaikea kasvattaa esim jalkoja, ojentajia ja hauiksia. Punnerrokset kasvattavat rintaa hyvin ja leuanvedot selkää, mutta monella on aloittaessa se tilanne, että ei saa yhtäkään leukaa. Silloin on helpompi aloittaa ylätaljasta tai avustetusta leuanvedosta. Jalkojen treenaaminen on myös lähes mahdotonta, koska kehonpainolla kyykätessä kuorma on todella pieni verrattuna siihen mitä salilla voi tehdä. Salilla pystyy treenaamaan monipuolisemmin. 

Vierailija
66/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös   juoksumatot  ja  muut   kyllä  siellä  kunto  nousee :)  

Vierailija
67/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bullshit!

Mistä luit?

Omaa mutua heittelet 😄😄🙄🙄

Vierailija
68/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehonpainoharjoittelu on varmasti lihasmassan ylläpitoon hyvä, mutta ensin pitäisi saada kasvatettua sitä l

Kyllä sitä lihasmassaa voi todellakin kasvattaa oman kehonpainotreenillä! Tämä on juuri yksi niistä ennakkoluuloista, joita Suomessa vallitsee treenausta kohtaan. Itse käytän ulkomaisia treenereitä, koska Suomesta ei löydy kunnon kehonpainovalmentajaa/asiantuntijaa. Aivan käsittämättömäntä tämä sinänsä.

Vierailija
69/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä. En oo ikinä nähnyt salia, jossa ei olisi aerobisia laitteita. 

Vierailija
70/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heidän kannattaa ostaa kuntopyörä telkun eteen.

Vierailija
71/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni harrastaisin kestävyysliikuntaa, mutta kun lopputuloksena on pahimmillaan päivystysreissu ja osastohoito ja vähimmillään ainakin seuraavan yön meneminen yskimiseen, olen todennut, että se on bannassa siihen asti, kun vuosia ei oo aikojen takia tekemättä jäänyt astmakontrolli on tehty. 

Vierailija
72/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehonpainotreenillä on vaikea kasvattaa esim jalkoja, ojentajia ja hauiksia. Punnerrokset kasvattavat rintaa h

Sali on toki parempi rapakuntoiselle.

Itse en treenaa ulkonäkökeskeisesti, joten en keskity esimerkiksi siihen, kuinka hauikset kasvavat optimaalisesti. Olen nainen, mutta habaa kyllä löytyy ja ojentajaa myös.

Peruskyykyt ovat kehonpainolla fysioterapiaa, mutta kyykyistä on valtavasti erilaisia variaatioita hyppyihin yhdistettynä. 

Vierailija
73/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehonpainoharjoittelu on varmasti lihasmassan ylläpitoon h

Kyllä sitä lihasmassaa voi todellakin kasvattaa oman kehonpainotreenillä! Tämä on juuri yksi niistä ennakkoluuloista, joita Suomessa vallitsee treenausta kohtaan. Itse käytän ulkomaisia treenereitä, koska Suomesta ei löydy kunnon kehonpainovalmentajaa/asiantuntijaa. Aivan käsittämättömäntä tämä sinänsä.

Tästä on varmaan jotain tutkimuksiakin olemassa? Lihasmassan mittausten kera? Olisi mielenkiintoista ja hyödyllistä tietää, miten esimerkiksi jalkojen lihasmassaa voisi kasvattaa kotona.

Vierailija
74/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehonpainoharjoittelu on varmasti lihasmassan ylläpitoon h

Näytä yksikin ihminen, joka on rakentanut lihaksikkaan vartalon pelkällä kehonpainotreenillä. 

Vierailija
75/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehonpainotreenillä on vaikea kasvattaa esim jalkoja, ojen

Meillä kaikilla on iso hauis netissä, mutta mittanauhan upotessa läskiin onkin sitten vähän pienempi. Hypyillä voi kehittää räjähtävyyttä, mutta lihaskasvu ja voiman kasvavat hitaasti aloittelijalla, eikä ne pian kasva enää ollenkaan pelkällä kehonpainolla. 

Vierailija
76/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaaminen ei onnistu.

Kehonpainotreenillä on ihmiset kasvattaneet lihaksensa aikana ennen kuntosalia! Esimerkiksi viidakoissa nykyään asuvat ihmiset.

Kehonpainotreeniä, usein käytetään termiä calistenics, käyttäen on moni mies treenannut upean kropan. Voi googlata englanniksi.

Suomessa on melko paljon liikunta-aiheista tutkimusta, mutta se varmasti painottuu paljon kuntosaliharjoitteluun. Kuntosaliharjoittelu on Suomessa tosi isossa roolissa.

Itse siis aloittanut kuntosalitreenin 12-vuotiaana, mutta nykyään minua ei enää salille saisi, vaikka maksettaisiin. Been there, done that!

Vierailija
77/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaaminen ei onnistu.

Kehonpainotreenillä on ihmiset kasvattaneet lihaksensa aikana ennen kuntosalia! Esimerkiksi viidakoissa nykyään asuvat ihmiset.

Kehonpainotreeniä, usein käytetään termiä calistenics, käyttäen on moni mies treenannut upean kropan. Voi googlata englanniksi.

Suomessa on melko paljon liikunta-aiheista tutkimusta, mutta se varmasti painottuu paljon kuntosaliharjoitteluun. Kuntosaliharjoittelu on Suomessa tosi isossa roolissa.

Itse siis aloittanut kuntosalitreenin 12-vuotiaana, mutta nykyään minua ei enää salille saisi, vaikka maksettaisiin. Been there, done that!

Calisthenics is really good for gaining muscle, especially in your upper body. 

Vierailija
78/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin vihdoin tää sanotaan ääneen! Ihmiset ajaa autolla salille tekee treeniä ja kuvittelee olevansa hyvässä kunnossa kun oikeasti se hyvä kunto on sitä, että jaksaa kävellä reippaasti, nousta rappusia ja esim. juosta junaan kun on kiire ja raahata painavat kauppakassit. 

Itse en käy salilla, mutta liikun paljon joka päivä: kävelen, juoksen, menen portaita, kannan painavat kauppakassit. Liikun koko ajan. En mene autolla mihinkään. Sitten oikeesti sellanen orastava keskivartalomahamies arvostelee "ku sä et treenaa" ja itse ajaa autolla joka paikkaan. 

Olen 164 cm ja n. 52 kg. 

Toki lihaksien vahvistaminen on hyvä juttu, mutta senkin voi tehdä kantamalla ne painavat ruokaostokset kotiin. Kyllä on hiki sen jälkeen. 

Vierailija
79/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin ulkonäkö on huono motivaattori liikkumiselle. 

Meidän tulisi liikkua, koska rakastamme itseämme, ei siksi, että haluamme muuttaa itseämme. 

Liikunta voi antaa niin paljon: parantaa terveyttä, hyvinvointia, mielenterveyttä, sosiaalisia suhteita, kehon liikkuvuutta ja toimivuutta, agility -taitoja, muistia ja oppimista jne.

Vierailija
80/409 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaaminen ei onnistu.

Viidakossa asuvat ihmisen ovat enimmäkseen todella laihoja ja elinajanodote on lyhyempi kuin Suomessa. Missä kehonpainoharjoittelijoiden takareidet ja pitkät selkälihakset ovat?